Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5631
Har nettopp kjøpt meg alle 6.sesongene av tv-serien House og er nå på 1.Sesong.

Flere ganger har jeg nå sett at Ativan blir nevnt og brukt, men Diazepam (Valium, Vival, Stesolig) bare en gang.
Så med tanke med at Ativan blir brukt og nevnt så mange ganger i denne tv-serien så vil jeg tro at dette benzodiazepinet har en del fordeler som andre benzodiazepiner ikke har i akutt medisinsk sammenheng.

Så hvorfor brukes ikke Ativan her i Norge? Noen som vet dette?
Sist endret av breakinggood; 5. februar 2012 kl. 19:18.
Lorazepam is used for the short-term treatment of anxiety, insomnia, acute seizures including status epilepticus and sedation of hospitalized patients, as well as sedation of aggressive patients
Vis hele sitatet...
Brukes i Norge også, bare gå på et sykehus å vær aggressiv eller få et anfall.

Err, ser ut som de bruker diazepam i Norge isteden. Mystisk...

I enkelte andre land, bl.a. i USA, er lorazepam, 4 mg gitt intravenøst til voksne og 0,1 mg/kg til barn, førstevalget ved slike tilstander. Lorazepam er mindre fettløselig enn diazepam, passerer blod-hjerne-barrieren langsommere og har lengre virkningstid
Vis hele sitatet...
Virker som om diazepam er overlegent, og funker fortere.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Eller at det er produktplassering som legemiddelprodusenten selv betaler gode penger for.

Ativan inneholder lorazepam som ikke er godkjent for generell bruk i Norge, men kan spesialbestilles via statens legemiddelverk.

Kilde - Oslo universitetssykehus, pasientinformasjon om lorazepam.
Sykehusene trenger vell ikke godkjente medisiner, og jeg mente Dr. House alltid sa lorazepam eller diazepam...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lorazepam var noe av det første jeg fikk av min spanske lege i Spania. Men hadde aldri hørt om det før jeg flyttet.
De nevner og bruker Diazepam flere ganger i den serien, men skal være enig med at Ativan/Lorazepam blir brukt oftere.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Med tanke på at lorazepam virker lengre, men samtidig har lavere halveringstid enn diazepam, og dekker flere områder enn det diazepam alene gjør, kan jeg virkelig ikke skjønne logikken bak at det ikke er godkjent for bruk utenfor sykehus her i Norge.

Litt av en regjering vi har..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GangM Vis innlegg
Litt av en regjering vi har..
Vis hele sitatet...
Regjeringa har ingenting med kva legemiddel som vert godkjent. Bruken av legemiddel vert godkjent av Statens legemiddelverk. Ein grunn til at det ikkje har vorte godkjent kan vere at ingen produsenter har tatt seg bryet med å søke om det, eller at legemiddelverket har komt til at andre stoffer har samme eller liknande eigenskaper, og er tryggare i bruk.