Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1552
Hei!

Bare så det er sagt, så har jeg ikke mye peiling på kamera.
Skal ha et kamera, som tar gode bilder og god video.
Det skal brukes til podcasts, vlogs, konferanser, intervjuer etc. Krever at det tar 1080p (noe alle nye kameraer gjør). Størrelse har ikke mye å si for meg. Det er ikke et kamera jeg skal ha i lomma.

Prisklasse: Rundt 6k.

Skal også ha stativ og en god mikrofon. Eventuelt litt lys om det er mulig. (spørs litt på om det er lys som settes på kameraet eller som er på eget stativ).
Kult om det er et kamera som har en sånn "støvel" på toppen, sånn som speilreflekskameraer har. Hvor du kan sette på en mikrofon, blitz etc.

Skal helst ha en mikrofon som kan settes på kameraet, og en som man kan holde i hånden for eventuelle intervjuer (må være trådløs). Også mikrofon som kan settes på en pult eller festes på et stativ.

Noen forslag? Kan gå opp til 8k med mikrofon.

Må også kunne kobles til en PC for livestreaming etc.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ehm, jeg bruker forøvrig en Sony HDR FX1E videokamera, kostet meg rundt 30K og det jeg kan si er at en Canon 600D speilrefleks slår den totalt, både i bilde og behovet + vekten.
Canon 600D koster deg ca 5000,- sist jeg sjekket på butikken, men mikrofonen som er på den sug balle stein, lyden blir flat og uekte.

Hvis du påkoster deg en minijack mic som dette så blir det bedre.
http://www.dslrnewsshooter.com/wp-content/uploads/2011/06/mke400.jpg

Skal tru du klare og få dette for 8000,- men skal du ha trådløs mic så må du dessverre koste deg enda mere, men det er noe du kan kjøpe i ettertid hehe

Canon EOS 7D vs EOS 600D i film er absolutt ingen forskjell, bare i bilde eller timelaps osv.. men vertfall kjøp deg denne og hold deg unna svære murstein kamera som jeg bruker, helt unødvendig nu til dags for intervjue osv..

Edit: Det jeg elsker med EOS 600D er at den kan filme i 50fps på 720p og 30fps på 1080p, noe du helt klart blir å bruke i ettertid feks; sport, film, osv..
Sist endret av justastonedhuman; 25. juni 2012 kl. 01:49.
Indeed, 600D med magic lantern firmware ! Installerer man ikke det er man bare dum .
Sitat av KaiN Vis innlegg
Edit: Det jeg elsker med EOS 600D er at den kan filme i 50fps på 720p og 30fps på 1080p, noe du helt klart blir å bruke i ettertid feks; sport, film, osv..
Vis hele sitatet...
skift "Video system" fra PAL til NTSC så kan du filme 60fps på 720p
Nå har Canon 650D kommet. Litt dyrere, men den har autofokus også under filming. Og så har den touch screen, men akkurat det syns jeg er mindre viktig. Prisen avhenger av hvilket objektiv du velger, sjekk priser på nettet.
Sitat av Red0Devil Vis innlegg
skift "Video system" fra PAL til NTSC så kan du filme 60fps på 720p
Vis hele sitatet...
Kjører du på ntsc får du interlacing da, noe som kan være veldig stygt.
Men det har kanskje blitt bedre med de nyere kameraene tho.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
..om podcasting er en vesentlig del av bruksområdet, ville jeg definitivt ikke valgt noe speilreflekskamera..
Jeg fikk ingen svar her før jeg kjøpte kamera og dro på ferie.
Folka på FotoVideo(.no) i Oslo anbefalte Panasonic HC-V700. Har kjøpt det og Røde NT1-A. Vet at mikrofonen er en studiomic. Det er vel egentlig det jeg trengte.

Kameraet mitt kan filme 50FPS i 1080 =P Så det er litt bedre enn 50/720 =P

Takk for gode svar, uansett!
Med magic lantern, har man da plutselig autofokus under filming også?
Vet ikke helt alle spesifikkasjoner på dette kameraet alt jeg vet er at jeg skal ha et selv en gang snart. Men om du er villig til å punge ut 8k++ kan du få et kamera som er gull! Canon EOS 5D Mark II er den eldre modellen, kom ny modell for ikke alt for lenge siden. Med andre ord, Finn har en haug av dem til lav pris! Helt sinnsykt kamera.

Men sånn ellers, er jeg strålende fornøyd med canon 550d
Circuit Breaker
Extraneous's Avatar
http://gopro.com/products/?gclid=CPy...FaItmAodNA5JOw "GoPro HD Hero 2"

This, a thousand times this.
Vanvittig bra kamera; ekstremt billig og enkel, men har så og si alt en skulle trenge. Trenger nok ikke være en speilrefleksekspert eller generelt kameraekspert for å kunne knipse med denne diamanten.

Kjenner en som fikk kameraet i dag, og regner med å få prøve det en gang snart. Kan gjerne oppsummere de små opplevelsene med Hero'en så snart det lar seg gjøre at jeg får testet det ut.