Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1920
hej, jeg var igang med at tjekke hvordan man laver oxal syre (hno3 + sukker) til at fremstille rent guld med, og kom til at tænke på hvad saltsyre og sukker gør...
her er hvad jeg fandt ud af, som viste sig at være en uhyre interresant og brugbar måde at fremskaffe ''interresante'' kemikalier på (:

C12H22O11 + HCl = CH3CO2H + H2O + ClO2

ClO2 + NaOH = NaClO3 + NaClO2 + H2O

altså, sukker + HCl giver eddike, vand og ClO2..

ClO2 + NaOH (kaustisk soda, opløst) giver NaClO3 og NaClO2!!

men hvordan får man så NaClO2 væk?
har ingen idé om NaClO2 er stabilt over for varme og eventuelt kunne fjernes på letter vis på den måde, men har en idé om hvis man tager NaClO2 og NaClO3 og elektrolyserer vandopløst, vil det først blive til NaClO3 det hele, istedet for man står med NaClO4 og NaClO3 istedet.. (:

ellers kunne NaClO2 eventuelt være brugbart? (:

nu er fremstilling af klorater jo et rimelig populært emne, og kemikalierne man skal bruge er rimeligt tilgængelige rundt om kloden..

såvidt jeg ser skulle der ikke være nogen grunde til ikke at kunne bruge evt. CuOH til at fremstille CuClO3 og derefter blande med ammoniak for at lave et forholdsvist ukendt primær ;P

med mindre i ser nogen problemer i det, så del endelig så meget i kan.. (:
Den første reaksjonen du gir "C12H22O11 + HCl = CH3CO2H + H2O + ClO2" er umulig ved STP, kanskje under eksteme forhold med 100% HCl? Den normale reaksjonen mellom sukrose og saltsyre er en reduksjon til monosakkaridene glukose og fruktose. ClO2 er giftig og ekstremt brannfarlig, vi har alle HCl i magesekken og spiser sukker...

Den enkleste måten å lage større mengder kaliumklorat er ved: 3Cl2(g) + 6KOH (aq) → KClO3 (aq) + 5KCl (aq) + 3H2O(l), der kloratet enkelt kan filtreres fra vesken på grunn av dårlig løselighet i vann.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Antiswattt Vis innlegg
C12H22O11 + HCl = CH3CO2H + H2O + ClO2
Vis hele sitatet...
Det der skjer aldri. Bare fordi du kan balansere en likning med hensyn på antall atomer, betyr det ikke at det der faktisk skjer. Og nå har jeg ikke sjekka, men jeg tror ikke den er balansert med hensyn på oksidasjonstall.

Sitat av Antiswattt Vis innlegg
såvidt jeg ser skulle der ikke være nogen grunde til ikke at kunne bruge evt. CuOH til at fremstille CuClO3 og derefter blande med ammoniak for at lave et forholdsvist ukendt primær ;P
Vis hele sitatet...
"CuOH" og "CuClO3" eksisterer ikke. Lær deg støkiometri og redoks før du begynner å spekulere vilt i hypotetiske reaksjoner.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
si meg hvist du vil ha NaCIO3 hvorfor tar du ikke bare å putter 12v gjennom en NaCI løsning da
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
si meg hvist du vil ha NaCIO3 hvorfor tar du ikke bare å putter 12v gjennom en NaCI løsning da
Vis hele sitatet...
Det er mulig, men du trenger vel MMO-elektroder?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det har vi allerede en samletråd om. Mer er å finne på sciencemadness.org.
Sitat av Polesch Vis innlegg
Den første reaksjonen du gir "C12H22O11 + HCl = CH3CO2H + H2O + ClO2" er umulig ved STP, kanskje under eksteme forhold med 100% HCl? Den normale reaksjonen mellom sukrose og saltsyre er en reduksjon til monosakkaridene glukose og fruktose. ClO2 er giftig og ekstremt brannfarlig, vi har alle HCl i magesekken og spiser sukker...

Den enkleste måten å lage større mengder kaliumklorat er ved: 3Cl2(g) + 6KOH (aq) → KClO3 (aq) + 5KCl (aq) + 3H2O(l), der kloratet enkelt kan filtreres fra vesken på grunn av dårlig løselighet i vann.
Vis hele sitatet...
men hvis man så koger 37% HCl og blandet med evt smeltet sukker? om ikke andet, vil det fremme reaktionen mellem Cl og KOH hvis man blandede lidt H2O2 i? (:

men må se om jeg kan finde noget andet der giver ClO2 i så fald.. eller nej, ser ud somom man skal have enten NaClO2 eller NaClO3 (eller kalium saltene) til at fremstille ClO2..

eller jo! Cl + O = ClO2, men går ud fra det skal antændes og derved gør det mere eller mindre ubrugeligt..
Mon Cl2O ville gøre nogen betydelig forskel i at danne KClO3? Cl2O kan nemlig dannes ved at lede Cl gennem vådt Na2CO3

http://en.wikipedia.org/wiki/Dichlorine_monoxide

men tak for svarene, havde lidt på fornemmelsen det ikke ville gå, da man jo spiser sukker, uden at danne ClO2 selv, men fandt ellers formlen flere steder på nettet..
kjedelig streiting
Hvis målet er å lage NaCLO3, hvorfor ikke hoppe over kloroxidene da? Må vel være enklere, og ikke minst tryggere å bare boble Cl2 i en NaOH løsning ell å lage alle disse mellomproduktene.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis målet er å lage NaCLO3, hvorfor ikke hoppe over kloroxidene da? Må vel være enklere, og ikke minst tryggere å bare boble Cl2 i en NaOH løsning ell å lage alle disse mellomproduktene.
Vis hele sitatet...
Hm, ja og nej, kald mig dum fordi jeg ikke frygter ætsende gasser med ilt :P men syntes det ser ud somom at hvis man kunne få noget ilt sammen med klor ville det gå meget hurtigere (; men egentlig, når man elektrolyserer NaCl dannes der jo brint og klor gas, som jo kunne ledes gennem NaOH? dobbelt NaClO3 produktion? :P