Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2524
Jeg er en potensiell kjøper. Og jeg vet ingenting om kameraer.
Hva er dette verdt nikon "d80 speilrefleks med heftig telelinse"
Jeg tviler på at eieren vet noe mer enn meg.

Så er det verdt noe som helst? Optikk er da optikk. Det er ikke noe nytt..
Så verdt å kjøpe, og evt hva bør jeg tilby?
Optikk er ikke optikk, så definisjonen heftig telelinse kan bety så mangt....
Først så må du finne ut av hva slags objektiv det er snakk om. D80 er uansett en gammel modell som ikke er verdt spesielt mye nå i dag.
"Optikk er da optikk". Ja, akkurat som en bil er en bil. Vi trenger nok litt mer info her
Hvor langt er ett tau?

Det som påvirker prisen er naturligvis alder, hvordan det har blitt behandlet, synlige skader, kjøpt i Norge eller utenlands, kvittering, antall bilder tatt osv osv.

Optikk er ikke optikk. Glasset kan ha riper, mekanikken kan ha fått seg et slag, koblingspunktene kan være skeive/skitne, speilet i kamerahuset kan være utslitt, støv i optikken, flere ukjente eiere osv osv.
'funker dårlig når det er lite lys, har et selv.
hadde gitt maks 1500 for det, hvordan telelinse er det?
Ja optikere kanskje optikk.
Men en som ikke har fotografert mye kan fort si at en "heftig telelinse" er f.eks en Sigma 70-300 mm, mens de fleste som har sjekka litt vet at denne er ikke verdt mer enn maks 400 - 500 kroner brukt.
Men igjen så kan det være et Nikkor objektiv f.eks 18-200' og da snakker vi helt andre tall.
Sist endret av olavXO; 10. juni 2012 kl. 21:12.
Skal ordne bilder osv. Men hva er kameraet verdt? Er det bra? Jeg har til nå kun tatt bilde med div telefoner og ipad osv..
Gi meg hva som er en god pris.

Kommer tilbake når jeg får tak i fyren.
"Er kameraet bra?" Er jo ett nesten umulig spørsmål, men selve kamerahuset skal kunne gi deg fine bilder hvis det ikke er noe ødelagt på det. Det er han som tar bildene og optikken som bestemmer resten.
Ser på finn.no at de går flere d80 fra 2500 og opp til 4500 med ymse optikk, gjerne kitlinsa (18-55) og ofte med en 70-300mm sigma telezoom på kjøpet.

Er vanskelig og si dette, bedre om du finner ut hva fyren vil ha for det også vurdere derfra hvorvidt det er verdt det.
Sist endret av olavXO; 10. juni 2012 kl. 22:11.
Det gjelder alt som du skal kjøpe - skal du få en fast, eksakt pris, må du ha det absolutt aller mest av informasjon om gjenstanden! Det du har i førsteposten kvalifiserer ikke.
Sist endret av Taurean; 10. juni 2012 kl. 22:19.
Nå skal man ikke se seg blind på prisene på finn.no da 90% av de som selger ting der ikke har peiling på hva tingene er verdt i dag. Folk skjønner ikke at elektronikk taper seg mye i verdi og hva ting har kostet nytt er irrelevant.
Kameraet mitt kostet 35k nytt, i dag så får du det for 2,5k.

Men D80 var et bra kamera når det kom, og riktig brukt den dag i dag så skal det fortsatt være mulig å produsere gode bilder med det. Men ville ikke gitt veldig mye mer enn ca.1000,- for kamerahuset.
Nei glem det. Nikon D80 er steinalder. Du får bedre bilder med dagens mobiltelefoner eller et lite lommekamera til 800,-
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Nei glem det. Nikon D80 er steinalder. Du får bedre bilder med dagens mobiltelefoner eller et lite lommekamera til 800,-
Vis hele sitatet...

Og den påstanden begrunner du med at kameraet er gammelt?

Tydeligvis at enkelte fortsatt ikke skjønner at det er personen bak kamera som står for de gode bildene og ikke evt. kamera....

http://www.flickr.com/cameras/nikon/d80/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Nei glem det. Nikon D80 er steinalder. Du får bedre bilder med dagens mobiltelefoner eller et lite lommekamera til 800,-
Vis hele sitatet...
Pissprat. Sensorstørrelse har rimeleg mykje å sei, og eg vil påstå at mitt etter kvart eldgamle EOS350D tar skarpare bilder enn det rimelige dyre Pentax-kameraet mitt med 14MPx.
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Nei glem det. Nikon D80 er steinalder. Du får bedre bilder med dagens mobiltelefoner eller et lite lommekamera til 800,-
Vis hele sitatet...
Tull og tøys. pkt. 1: mobilkameraer har tullete små bildebrikker. mitt D70 (som jeg angrer på at jeg solgte) tok supre bilder, og det er mye eldre enn D80!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Pissprat. Sensorstørrelse har rimeleg mykje å sei, og eg vil påstå at mitt etter kvart eldgamle EOS350D tar skarpare bilder enn det rimelige dyre Pentax-kameraet mitt med 14MPx.
Vis hele sitatet...
EOS 350D har en APS-C sensor ... mange av di "dyre" Pentax K kameraene som K5 og K7 har også en APS-C sensor, altså samme størrelse på brikken.

Forskjellen er da at ihvertfall K5 & K7 har ihvertfall nyere type APS-C sensor enn den som befinner seg i gamle 350D.
Så siden dem er nyere så tar faktisk Pentax bedre bilder. At 350D skal kunne ta skarpere bilder under samme situasjoner mot en APS-C sensor av nyere kvalitet er bare rene BS og oppspinn.

Du får ikke fullformat sensor på Canon før du går opp i Canon 5D eller 1D, og det billigeste av disse, 5D koster 12 000,- bare for huset. Pentax sitt full frame sensor kamera er 645D hvilket koster 90 000,- ( rykter sier at en K3 som kommer senere i år skal være full frame sensor )

Det er også helt bak mål at du har klassifiser Pentax som dyre kamera, K7 koster 6500,- for huset, mens K5 koster 6300,- ... Disse kamerane er ikke dyre. Klart både Canon og Nikon har billigere, men Pentax sine K5 & K7 konkurerer mot dyrere Canon & Nikon kamera. K kameraene til Pentax er mid-end ( sett bort fra K-x/K-r variantene som er billigere, men konkurerer i entry level klassen sammen med annet Nikon/Canon fjas ) og Canon / Nikon sine Mid-end kamera ligger på samme prisnivå eller dyrere ( D3200, D7000, 60D, 7D ).

Avgjørende faktor for at du får skarpe bilder er at du vet hva du gjør på som fotograf, du vet hvilken blender du har, du vet hvilken lukkerhastighet du har og evt. tar hensyn til dette og bruker tri-pod. Du er bevist på hvor du har fokuspunktet og hvordan du bruker det rett sammen med kameraet sitt auto-fokus funksjon ( har selv en Pentax K20 som jeg vet at suger på div. ting når det kommer til autofokus, men er man klar over dem så tilpasser man seg eller bruker evt. manuell fokus )

Noe som også er med å avgjør om du har skarpe bilder er faktisk optikken. Det hjelper ikke med kit-linser som er har chassi laget av plast som blir knirkete etter en stunds bruk. God optikk koster desverre hauger av gryn ( <3 EF-L <3 ) men det er absolutt verdt å legge pengene i optikk, for disse går aldri "ut på dato". Har man god optikk så tar man det med på sitt nye kamera, for det kommer jo alltid nye kamera med bedre sensorer som har flere pixler og klarer høyere ISO med mindre støy (urk, Pentax er ikke bra på ISO dessverre ).

Men du har rett i at sensorstørrelsen har mye å si, så er enig i at et mobilkamera med sin "leke" sensor tar bedre bilder enn et kamera med APS-C sensor er bare BS & feiltolking av fakta og realitet. Mobilkamera kan ta like fine bilder som en APS-C sensor DSLR, men dette er bare i gitte situasjoner. Det kommer situasjoner med low light, motlys, mye bevegelse etc. så klarer ikke pingle mobilkamera å holde følge. Det er her DSLR briljerer og er sitt rette, samt gi det til en fotograf som kjenner sitt verktøy så er ikke mobilkameraet annet enn en liten tupperware boks.

Håper jeg har fått rettet noen påstander og feiltolkninger.

Kan bare med min egen mening si at jeg liker Pentax ganske godt av den enkle grunn fordi jeg liker byggkvaliteten til kameraene dems. K10, K20, K5, K7 har solide hus med god værtetting noe som gjør det til en glede å bruke i det Norske været. Har selv vært ute på photowalk med K20èn min i 15 minus og snø. Var bare jeg som hadde kamera som holdt ut i 1 time da. div. andre med Nikon & Canon hadde vel kamera som ikke var så veldig glade etter bare 15 min. Men jeg har Canon 5D mark II som hovedkamera nå pga. fullframe, men glad jeg har K20 i backup på dager med mye regn og drittvær, så det har sin bruk enda.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mantuz: spesifiserte ikkje at pentax-kameraet eg refererte til er kompaktkamera. At et nytt pentax slr slår et gammalt slr stemmer nok
Sitat av slashdot Vis innlegg
Mantuz: spesifiserte ikkje at pentax-kameraet eg refererte til er kompaktkamera. At et nytt pentax slr slår et gammalt slr stemmer nok
Vis hele sitatet...
Ikke si du har et random Optio kamera ... urk I can feel your pain

HeHe uff ja en 350D DSLR er nok bedre da ja
slashdot mente nok ikke at han/hun hadde et random Optio-kamera, men refererte nok heller, som oss to andre, til

Sitat av BjornTore Vis innlegg
Nei glem det. Nikon D80 er steinalder. Du får bedre bilder med dagens mobiltelefoner eller et lite lommekamera til 800,-
Vis hele sitatet...
Forresten så underdriver du vel litt.
645D har ikke såkalt "fullformat"-størrelse-brikke, den har mellomformat-størrelse-brikke.
Det som (så misvisende) kalles "fullformat" "tilsvarer" vanlig 35mm film, og har brikkestørrelse 24x36mm.
Pentax 645D har en brikke på 44x33mm. Det er nesten dobbelt så stort
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Forresten så underdriver du vel litt.
645D har ikke såkalt "fullformat"-størrelse-brikke, den har mellomformat-størrelse-brikke.
Det som (så misvisende) kalles "fullformat" "tilsvarer" vanlig 35mm film, og har brikkestørrelse 24x36mm.
Pentax 645D har en brikke på 44x33mm. Det er nesten dobbelt så stort
Vis hele sitatet...
"I stand corrected"

Full Frame Sensor = 860-864mm² mot 645D sin Sensor 1452mm²

Men Slashdot sa "rimelige dyre Pentax-kameraet mitt med 14MPx", alså han selv eier et Pentax

Men KP til deg for å tatt meg på faktafeil hehe, fakta skal være fakta
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Men Slashdot sa "rimelige dyre Pentax-kameraet mitt med 14MPx", alså han selv eier et Pentax
Vis hele sitatet...
Altså - for å oppklare det fullstendig: det er snakk om Pentax WG-2 (vanntett kompaktkamera) som kosta omlag 3000,- når eg kjøpte det - altså eit rimeleg dyrt kompaktkamera, som er rimelig nytt.

Det tar langt dårlegare bilete enn EOS 350D som er fem-seks år gammalt, og har halve oppløysinga.

Eg har ikkje samanlikna Pentax mellomformatkamera med EOS 350D...
Haha, jeg digger hvordan internett skaper kommunikasjonskrøll. >.<
Jeg ser hvor jeg hadde misforstått slashdot! Såklart var det snakk om et kompaktkamera. *facepalm*

og ja, fakta skal være fakta ;P

(slashdot, hvis du siktet til meg, så mente i alle fall ikke _jeg_ at du hadde sammenliknet 645D med 350D)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har ikkje samanlikna Pentax mellomformatkamera med EOS 350D...
Vis hele sitatet...
Forstod den når du sa at det var et Pentax kompaktkamera litt lengere oppe

Jeg antok vel bare det var snakk om et av K kamerane til Pentax da jeg ser flere av disse enn di små kompaktkamerane til Pentax.

Man skal ikke overta tråden med noe Pentax eller Sensor Size flaming
så jeg står korrigert på evt. missforståelser

Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Haha, jeg digger hvordan internett skaper kommunikasjonskrøll. >.<
Vis hele sitatet...
HeHe ja >_< ... alle forsøk på ironi og sarkasme er håpløst, og alt lar seg enkelt feillese vist man ikke dobbelt leser alt av poster