Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1056
Enligt denne artikkelen så er teleselskaper pliktig å utlevere alle opplysninger de har om deg kostnadsfritt hvis du skulle ønske det.
Når dld blir innført vil de lagre informasjon om deg i 6 mnd og hvis vi bruker artikkelen som eksempel, vil de ha ca 300 sider informasjon skrevet om hver enkelt gjennomsnittlig telefonbruker.
Hvis bare 1000 brukere etterspør denne informasjonen en gang i mnd, betyr det at de må sende ut 300 000 sider i mnd på sin egen regning.
Ville dette hjulpet til å få med teleselskapene på laget mot dld tror dere? Og gjelder de samme reglene for f.eks. nettoperatører? Kan jeg kreve å få all informasjon om min internettbruk helt kostnadsfritt?
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Opprør sa du? Jeg henter AK47'ene og finlandshettene.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
DLD er såvidt jeg vet vedtatt allerede, så opprør vil være nytteløst.
Du skulle vist engasjement når folk brydde seg. Nå er det for sent.
La oss sultestreike så kanskje de ombestemmer seg.
Jeg kunne godt vært med på det, koster jo ikke et rødt øre.

Sitat av Buddapower Vis innlegg
DLD er såvidt jeg vet vedtatt allerede, så opprør vil være nytteløst.
Vis hele sitatet...
Fordi loven aldri blir endret på?
Sist endret av KultNick; 4. juni 2012 kl. 23:43.
Du kan donere penger her for å starte en rettsak mot DLD: http://www.digitaltpersonvern.no/

Man trenger 2 mill for å starte en rettsak, de har 758.160,00 til nå...

Btw. dette er jo relevant til freakforumet?

PST vil legge nettdebatter under Datalagringsdirektivet

Freakforum uten anonymitet?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Du kan jo starte med å skrive under her. Det er forresten også mye fin info på samme side.

Nå er det vel kun politi ol. som kan hente ut informasjon fra DLD, men det store spørsmålet er jo hvor godt disse opplysningene vil sikres fra uvedkommende.
Jeg tror ikke du helt vet hva kostnadsfritt vil bety i denne sammenheng. Neida, du betaler ikke noe der og da. Men Telenor er et firma, hvor skal de få pengene fra for å gjøre dette? Jo, fra kundene sine. Dvs du.

Dette har uansett ikke noe med DLD å gjøre. Dette er all den dataen de har lagret i alle år. Teleselskapene har aldri vært for DLD.

Når jeg gikk på barneskolen, dvs før internett fantes, hadde vi personopplysningsloven som tema, og vi måtte skrive brev til institusjoner/firmaer og spørre de hva de viste om oss. Mulig det er litt avansert for nåtidens barn.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Du kan donere penger her for å starte en rettsak mot DLD: http://www.digitaltpersonvern.no/

Man trenger 2 mill for å starte en rettsak, de har 758.160,00 til nå...

Btw. dette er jo relevant til freakforumet?

PST vil legge nettdebatter under Datalagringsdirektivet

Freakforum uten anonymitet?
Vis hele sitatet...
Rettsaken er så vidt jeg har fått med meg i forberedelsesfasen, siden de fant ut at de kunne starte med den summen de har til rådighet.

Hele DLD-saken er forøvrig blitt et supereksempel på den moderne demonstrasjonsformen. Folket trykket "like" på linker, kjeftet litt på facebook og følte seg virkelig samfunnsengasjerte før det hele døde bort. Hvis alle liksene hadde gjort ord til handling hadde det holdt med 10 kr pr. hode til så hadde man hatt hele summen på en dag.

Sukk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hehe var ikke så dum idé da. Til tross for at DLD er vedtatt og aktiv pr dags dato, og ditt engasjement skulle vært like stort i fjor når protestene holdt på.
Men kan tenke meg teleselskapene sier fuck this shit hvis de må printe ut og sende (+ant arb timer "bortkasta til dette") 300 000 ark til folk i mnd. Men det er jo noe vi har krav på, og dermed noe de plikter så lenge DLD er aktiv. Om operatørene streiker, kunne det kanskje vært en mulighet å satt hele direktivet på vent eller fått det kansellert.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hvor ser du at DLD er aktivt per i dag? Det er vedtatt, men såvidt jeg vet ikke igangsatt enda pga. 22 juli og pengekrangel.