Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5581
Mensa testen er jo en måte som viser hvor "smart" man er. Hvordan man kan løse krevende oppgaver i løpet av en gitt tid. Som viser hvor "smart" eller intelligent man er. man er som er basert på det resultatet. Osv... jeg vet att den ble startet i USA osv..

Mitt spørsmål er. Men hvordan er den egentlig utformet. Og hva gjør den testen til att man er en intelligentt person. Siden den er blitt utformet av mennesker så må det jo være smarte mennesker som utformet den. Det finnes jo mange mennesker som ikke scorer høyt på testen. Men allikevel er utrolig kreativ, takler stress osv... Hva gjør en person til å være iintelligent?

Nå tviler jeg ikke på Mensa testen og noen vil vel sikkert si sitt om meg bare på grunn av spørsmålet. Men det er kanskje ett mere filosofisk spørsmål?
Jeg tror at Mensa er en slags klubb for folk med høy IQ, ikke nødvendigvis veldig smarte folk. Nå er jo flerparten av folk med høy IQ intelligente da, menmen. Resten høres ut som en jobb for google!
Smart og intelligent er langt ifra det samme. Du kan også være intelligent på forskjellige måter. Den generelle intelligensen går mest på det å tenke logisk, å kunne forstå ting, resonnere og løse diverse problemer.
Trådstarter
57 1
Men hva gjør denne testen til att man kan bedømme om man er intelligent eller ikke?..
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Lars R Vis innlegg
Men hva gjør denne testen til att man kan bedømme om man er intelligent eller ikke?..
Vis hele sitatet...
På en slik test vil du bli vist en rekke figurer og mønstre. Det er din oppgave å se en sammenheng i det, noe som kun lar seg gjøre ved logisk tenkning. Det er derfor den er effektiv, fordi man trenger ikke kunnskap om noe fra før av.

En oppgave kan være slik:
Du blir vist fire ulike mønstre, og du skal finne ut av hva den femte skal være. Du må da se igjen et mønster som gjentar seg på en bestemt måte, og velge hvilken figur som skal være den femte ut i fra det.

Klarer du mange av disse, så regnes du som intelligent, rett og slett fordi de fleste ikke klarer så mange. Nå er det jo flere former for intelligens. Til vanlig blir vel sosial intelligens ofte verdsatt mer enn IQ.
Sitat av Lars R Vis innlegg
Men hva gjør denne testen til att man kan bedømme om man er intelligent eller ikke?..
Vis hele sitatet...
Den bedømmer egentlig bare hvor flink du er til å løse en iq test.
Sikkert noe i denne duren.
Dette er vel et evig spørsmål som går om og om igjen. Personlig så mener jeg at IQ ikke kan måles med dagens teknologi og måleinstrumenter. En som klarer å lære seg språk raskt og snakker flere flytende er ikke nødvendigvis en matteknekker, og omvendt. Og å måle logikk høres kanskje enkelt ut, men logikken endrer seg med kulturen og hva man har lært tidligere. Og for å dra den på spissen, en blind person vil jo vært dum da han ikke kan se disse mønstrene...
Trådstarter
57 1
JA for all del. Det mener jeg og. Jeg satt for det meste og filosoferte over dette. Så tenkte jeg mest å høre andre sine meninger og tips i forhold til dette.
Har lest endel forskningsrapporter om sammenhengen imellom iq og yrker som er generelt ekstremt vanskelig å oppnå, to av yrkene som var trukket fram i disse rapportene var universitetsprofessorer og nevrokirurger. De rapportene jeg leste på emnet konkluderte med at det er en klar sammenheng med menneskene som innehar disse yrkene og iq.

Er usikker på om det er gjort noen undersøkelser innad i Mensa, men dersom disse testene var sann vil jeg nok tro at Mensa har over gjennomsnittet med høyt utdannede (som ofte blir regnet som smarte), men dette er ikke sikkert, da en frivillig melder seg inn i Mensa, og dette derfor ikke er i utgangspunktet representativt for sammmenhengen mellom iq og yrke, da det i teorien kan være endel yrkesgrupper som ikke vil betale penger for å komme inn i Mensa (selvom de møter iq kravene)

On-topic så kan 2% av befolkningen bli med i mensa, da Mensa ikke har ett bestemt krav på x-antall iq-poeng, da forskjellige tester kan vise forskjellige iq'er (noen tester kan gi opptil 30 iq poeng mer i gjennomsnitt), såvidt jeg vet måler en iq test hvor god en person er til å tenke på en måte en normalt sett ikke er vant til, f.eks liker mange iq-tester å få deg til å foreslå hvilken form som kommer etter de 5 forrige o.l.

tror i allefall det er det iq-tester gjør, idk
En iq-test måler kun generell intelligens! Høyt respekterte filosofer og og forskere mener at mennesket har opptil 7 intelligenser. Folk som prøver å finne meningen med livet? Folk som leter etter sin "intelligens/talent" ville nå jeg si, vanskelig å finne mening med ting da man ikke engang har funnet seg selv. Sliter selv med akkurat dette. Merk: ALLE gode i et eller annet
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av ViceR Vis innlegg
Klarer du mange av disse, så regnes du som intelligent, rett og slett fordi de fleste ikke klarer så mange. Nå er det jo flere former for intelligens. Til vanlig blir vel sosial intelligens ofte verdsatt mer enn IQ.
Vis hele sitatet...
Gjør det? Har tatt en EQ test før og jeg fikk maksscore på den. Tenkte ikke at det hadde noe å si egentlig.
Hvor kan man ta en slik test? Helst gratis, på nettet
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hvor kan man ta en slik test? Helst gratis, på nettet
Vis hele sitatet...
Om du ikke klarer å finne mensa testen på google så er jeg redd du kommer til å få ekstremt dårlig resultat.
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
Om du ikke klarer å finne mensa testen på google så er jeg redd du kommer til å få ekstremt dårlig resultat.
Vis hele sitatet...
hihi, fant den nå.

Forandres iq med tiden egentlig? Tok en ordentlig test da jeg var 10, den ble da 128. På denne jeg tok nå fikk jeg 116.

Regner jo med at det finnes forskjell på vanskelighetsgrad, men vil jo tro at jeg har hatt en jevn utvikling i intelligensen min, så burde den ikke være nogenlunde lik?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
hihi, fant den nå.

Forandres iq med tiden egentlig? Tok en ordentlig test da jeg var 10, den ble da 128. På denne jeg tok nå fikk jeg 116.

Regner jo med at det finnes forskjell på vanskelighetsgrad, men vil jo tro at jeg har hatt en jevn utvikling i intelligensen min, så burde den ikke være nogenlunde lik?
Vis hele sitatet...
Testen du tok når du var 10 kan ha vært dårlig vet du. Var mange som tok illustrert vitenskap sin test når jeg var ung, og vi fikk i ettertid vite at resultatet fra den ikke var riktig.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Gjør det? Har tatt en EQ test før og jeg fikk maksscore på den. Tenkte ikke at det hadde noe å si egentlig.
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde vurdere en karriere innenfor musikk?
Du blir smart om du henger med smarte personer. Trenger ikke noen IQ-test for å bli smart.

Mensa er altså en organisasjon som skaper et miljø for folk med høy IQ, hvor de kan utvikle seg mer enn de gjør når de er med vanlige folk.
True phreak.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Du blir smart om du henger med smarte personer. Trenger ikke noen IQ-test for å bli smart.

Mensa er altså en organisasjon som skaper et miljø for folk med høy IQ, hvor de kan utvikle seg mer enn de gjør når de er med vanlige folk.
Vis hele sitatet...
Du blir smart av å henge med smarte personer, men det forandrer neppe noe særlig på IQ'en din.

Mensa er en klubb for mennesker som er veldig opptatt av at de er smarte, og er ikke noe jeg kunne tenke meg å være en del av, hvertfall.
Sist endret av Orph; 8. juni 2012 kl. 08:37.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
hihi, fant den nå.

Forandres iq med tiden egentlig? Tok en ordentlig test da jeg var 10, den ble da 128. På denne jeg tok nå fikk jeg 116.

Regner jo med at det finnes forskjell på vanskelighetsgrad, men vil jo tro at jeg har hatt en jevn utvikling i intelligensen min, så burde den ikke være nogenlunde lik?
Vis hele sitatet...

Hvor høy iq du får varierer, fordi testene kan være byggd opp på forskjellige måter, og noen kan ha enklere spørsmål, det er derfor Mensa ikke har poengkrav, men kun krav på at du scorer bedre enn 98% av befolkningen, dvs. du får blant de 2% høyeste poengscorene.

Leste for en stund siden inntakskravene dems, der de bla. sier at de aksepterer rundt 5 forskjellige bestemte iq-tester, såvidt jeg husker kunne topp 2% på den ene vise at du hadde 140 i iq, mens topp 2 i en annen var rundt 110, dette er antakelig fordi noen kan ha enklere spørsmål, men dette spiller ingen rolle, da det kun er hvor mange prosent du scoret bedre enn som spiller noen rolle. Du må forsåvidt være 18 også for å bli med i Mensa også

Mener å ha lest at du som regel får høyere iq over tid, fram til du er rundt 20, da den holder seg på mye det samme fra du er noenlunde ferdig utviklet mentalt.
Sitat av Orph Vis innlegg
Du blir smart av å henge med smarte personer, men det forandrer neppe noe særlig på IQ'en din.

Mensa er en klubb for mennesker som er veldig opptatt av at de er smarte, og er ikke noe jeg kunne tenke meg å være en del av, hvertfall.
Vis hele sitatet...
Ah, jeg brukte IQ som synonym med smart. Jeg unnskylder upresist språkbruk.

Hvorfor skal det ikke forandre IQ'en din betraktelig? Ikke undervurder miljø. Mensa er bare et tiltak for at disse menneskene kan få utvikle seg i et miljø som stimulerer de. Jeg tror det blir feil å generalisere alle til å være arrogante, men heller at de er selvopptatte og interessert i å lykkes.
Sitat av Cynicism Vis innlegg
Leste for en stund siden inntakskravene dems, der de bla. sier at de aksepterer rundt 5 forskjellige bestemte iq-tester, såvidt jeg husker kunne topp 2% på den ene vise at du hadde 140 i iq, mens topp 2 i en annen var rundt 110, dette er antakelig fordi noen kan ha enklere spørsmål, men dette spiller ingen rolle, da det kun er hvor mange prosent du scoret bedre enn som spiller noen rolle.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt korrekt at det er slik det fungerer. Hvis man tenker at IQ-en til alle mennesker blir plottet på en graf, vil det se ut som noe lignende dette: http://en.wikipedia.org/wiki/File:IQ_curve.svg .

Standardavviket er et slags mål på hvor bred denne grafen er. Lavt standardavvik -> De aller fleste har IQ i et lite intervall rundt 100. Høyt standardavvik -> IQ er mer spredt, slik at det samme intervallet for lavt standardavvik ikke inneholder like mange mennesker.

Og så kommer trikset: Det har ikke noe å si hvilket standardavvik vi velger å bruke. Det er vanlig å bruke 15 som standardavvik for IQ, men vi kunne like godt brukt f.eks. 20.

Altså er det mulig at en person med IQ 140 på den normale IQ-skalen er nøyaktig like smart som en person med IQ 120 på en skala med standardavvik 10. (Orker ikke å regne ut de nøyaktige tallene)
Som mange her sier, en IQ-test viser ikke hvor smart eller intelligent man er. Den viser bare hvor høy IQ man har. Kanskje ikke alle som vet det, men mennesker har 7 intelligenser, hvor logisk intelligens (IQ) er 1 av de. Man kan få skyhøy score på IQ tester, men man kan da ha feks lav musikalsk intelligens og sosial intelligens.

http://no.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser

Er selv medlem i Mensa, og syns intelligenser er et spennende tema. Hvis man tar forskjellige tester og klarer å få målt noen av intelligensene sine kan dette gi et innblikk i deg som person, og si feks hvilket yrke man bør velge og hvilken vennekrets som passer best for deg.

Kravet for å bli med i Mensa er 2%, eller 2 standardavvik. Med en "vanlig" IQ test (som på mensa sin nettside) er kravet over 130 i IQ, altå 131 eller høyere. Testen bruker SD15, der 15 er ett standardavvik.
Sist endret av Ferner-Jensen; 8. juni 2012 kl. 14:47.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Er selv medlem i Mensa, og syns intelligenser er et spennende tema. Hvis man tar forskjellige tester og klarer å få målt noen av intelligensene sine kan dette gi et innblikk i deg som person, og si feks hvilket yrke man bør velge og hvilken vennekrets som passer best for deg.
Vis hele sitatet...
Å finne en vennekrets etter iq tester er noe av det tristeste jeg har hørt. Hvordan kan man i det hele tatt finne seg venner på den måten?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Kanskje du burde vurdere en karriere innenfor musikk?
Vis hele sitatet...
Haha, har EQ noe med musikk å gjøre? Har holdt på med musikk siden jeg var svært ung, og drømmen er å bli profesjonell musiker!
sier som Jola Sigmond "Har du høy IQ, men ingen sans for humor, er du helt ubrukelig"
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Å finne en vennekrets etter iq tester er noe av det tristeste jeg har hørt. Hvordan kan man i det hele tatt finne seg venner på den måten?
Vis hele sitatet...
Mensa er hovedsaklig en organisasjon, så vil tro at mange syns det er et flott tilbud. Like barn leker best?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Har selv tatt en IQ test og ble anbefalt å melde meg inn i Mensa, men det er noe jeg virkelig ikke har ønske av. Slik som jeg oppfatter det, er det mennesker som er mer opptatte av å være medlem, enn logiske problemer og finurligheter. Virker som flere av dem setter seg selv over resten av samfunnet, og siden de er blant de øvrige prosentene, så er resten idioter. Et miljø jeg aldri kunne tenkt meg å være en del av. Selvfølgelig er nok ikke alle medlemmer slik, men ser ikke poenget uansett.
True phreak.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg

Hvorfor skal det ikke forandre IQ'en din betraktelig? Ikke undervurder miljø. Mensa er bare et tiltak for at disse menneskene kan få utvikle seg i et miljø som stimulerer de. Jeg tror det blir feil å generalisere alle til å være arrogante, men heller at de er selvopptatte og interessert i å lykkes.
Vis hele sitatet...
Jeg undervurderer ikke miljø. Men selv om det skulle vært mulig å trene opp IQ'en (noe jeg tror er fullt mulig), tror jeg neppe at miljøet man er en del av er kilden til denne endringen, så mye som arbeidet man legger i det selv.

Jeg ønsker ikke å generalisere for mye, men min oppfatning av Mensa-klubben (som er formet over lengre tid, som et resultat av observasjoner av deres ambassadører) gjør at jeg holder meg langt unna. I tillegg: Å være medlem i en organisasjon hvor eneste kravet som må oppfylles for å bli tilbudt medlemsskap er "Du må komme over denne poengsummen" er relativt lite interessant. Jeg tror det er helt uunngåelig at det resulterer i et svært elitistisk miljø.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg undervurderer ikke miljø. Men selv om det skulle vært mulig å trene opp IQ'en (noe jeg tror er fullt mulig), tror jeg neppe at miljøet man er en del av er kilden til denne endringen, så mye som arbeidet man legger i det selv.
Vis hele sitatet...
Motivasjonen man har til å arbeide kan gjerne skyldes miljø.
True phreak.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Motivasjonen man har til å arbeide kan gjerne skyldes miljø.
Vis hele sitatet...
Absolutt... Men det betyr ikke at miljøet er årsaken til at man får høyere IQ.