Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 13666
Jeg har et maleri jeg har lyst å selge. Jeg har ikke fått noen taksering på det enda, men jeg fikk en uoffisiell vurdering over mail. Et alternativ er jo da å selge det til en privatperson gjennom en auksjon på nett, og dermed få mest mulig for det, men det vil jo da sannsynligvis ta en stund før jeg får pengene. Jeg er mest interessert i å slippe å vente.

Er det noen her som har erfaring med å selge direkte til en kunsthandel, eller vet hvordan dette foregår? Hvordan bør jeg gå frem? Er det bare å møte opp på kunsthandelen, eller bør jeg ringe dem og avtale tid først? Vil jeg få pengene med en gang, dersom vi blir enige om pris? Og er det vanlig at de som takserer også kjøper det, eller må jeg betale noen uavhengige for å gjøre det først?
Sist endret av Jarne; 30. mai 2012 kl. 08:44.
Du kan ikke regne med å få store summen hvis du er totalt ukjent i kunstnermiljøet.
Hva var den uoffisielle vurderinga på?

Kan du legge ut bilde av det her?
Det eneste som egentlig teller på kunstmarkedet er navnet på kunstneren. Man må nesten starte på bunn med en pris som man kan leve med og jobbe seg oppover etter hvert som man blir mer kjent.

Hvertfall det intrykket jeg har. Sliter med å sette priser på bildene mine.
Jarne's Avatar
Trådstarter
Det bør kanskje legges til at det ikke er jeg selv som er kunstneren. Jeg er ikke så interessert å legge ut bilde av det her, men vurderingen var på ca. 5000. Jeg har også fått beskjed om at denne kunstneren ikke er helt ukjent, men er heller ikke prøvd i annenhåndsmarkedet enda. Det kan gjøre prisvurderingen vanskelig å stole på, hvor det kan koste både vesentlig mer, og vesentlig mindre når jeg endelig får solgt det. Det er hovedargumentet MOT å selge det til en kunsthandel, som nok ikke har lyst på for stor risiko ved videresalg. Det er litt derfor jeg spør: er det noen som har erfaringer med hvordan dette egentlig fungerer, slik at jeg slipper å "bli lurt" når jeg skal prøve å selge det.
Hei,

jeg har mye erfaring fra dette.

Hvis du skal selge et godt stykke kunst som er av grei verdi ville jeg benyttet meg av auksjonshuset Blomqvist (https://www.blomqvist.no/). Da kunsten din er verdt kun 5000 ,- vil de nok ikke legge den ut på en årlig auksjon, men på en nettauksjon. Tar du kontakt med dem, så får du en taksering og vite om det er sannsynlig om noen vil kjøpe eller ikke.

Hvis bildet ditt ikke er moderne er det dessverre ikke store markedet for det idag, moderne er det markedet har villet ha de siste årene. Jeg hadde derfor forsøkt å selge bildet via finn.no (her har du størst sannsynlighet for å få mest for det) eller via et mindre galleri / kunsthandler (de skal ha profitt, så hvis bildet ditt er verdt 5k får du kanskje 3k)

Hvilke kunstner er det? Har du et bilde av motivet? Gjør det enklere for meg å gjøre en vurdering.
Jarne's Avatar
Trådstarter
Sitat av UENorge Vis innlegg
Hei,

jeg har mye erfaring fra dette.

Hvis du skal selge et godt stykke kunst som er av grei verdi ville jeg benyttet meg av auksjonshuset Blomqvist (https://www.blomqvist.no/). Da kunsten din er verdt kun 5000 ,- vil de nok ikke legge den ut på en årlig auksjon, men på en nettauksjon. Tar du kontakt med dem, så får du en taksering og vite om det er sannsynlig om noen vil kjøpe eller ikke.

Hvis bildet ditt ikke er moderne er det dessverre ikke store markedet for det idag, moderne er det markedet har villet ha de siste årene. Jeg hadde derfor forsøkt å selge bildet via finn.no (her har du størst sannsynlighet for å få mest for det) eller via et mindre galleri / kunsthandler (de skal ha profitt, så hvis bildet ditt er verdt 5k får du kanskje 3k)

Hvilke kunstner er det? Har du et bilde av motivet? Gjør det enklere for meg å gjøre en vurdering.
Vis hele sitatet...
Takk for veldig godt svar. Det er faktisk de jeg har hatt kontakt med, så det er godt å få bekreftet anbefalinger fra andre hold. Vet du hvordan det fungerer med minstepris på slike auksjoner? Hvis jeg sier jeg ikke vil selge for mindre enn 2500 uansett, så går det an å kontraktsfeste dette? Må jeg i så fall allikevel betale noe til Blomqvist?
Sitat av Jarne Vis innlegg
Takk for veldig godt svar. Det er faktisk de jeg har hatt kontakt med, så det er godt å få bekreftet anbefalinger fra andre hold. Vet du hvordan det fungerer med minstepris på slike auksjoner? Hvis jeg sier jeg ikke vil selge for mindre enn 2500 uansett, så går det an å kontraktsfeste dette? Må jeg i så fall allikevel betale noe til Blomqvist?
Vis hele sitatet...
Hvis du tar kontakt med Blomqvist så regner jeg med at de kan svare deg på dette, etter min erfaring er det svært god kundeservice der. Minstepris mener jeg du kan bestemme selv, og så blir det opp til auksjonsrunden hva prisen havner på over dette beløpet. Kostnadene ved kjøpet (provisjon til auksjonshuset, vanligvis 20%) dekkes av kjøper. Hvis verket ikke blir solgt er jeg usikker på om det koster deg noe..

Av ren nysgjerrighet, kunne du fortalt hvilke kunstner / bilde det er snakk om?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Jarne Vis innlegg
Jeg har et maleri jeg har lyst å selge. Jeg har ikke fått noen taksering på det enda, men jeg fikk en uoffisiell vurdering over mail. Et alternativ er jo da å selge det til en privatperson gjennom en auksjon på nett, og dermed få mest mulig for det, men det vil jo da sannsynligvis ta en stund før jeg får pengene. Jeg er mest interessert i å slippe å vente.

Er det noen her som har erfaring med å selge direkte til en kunsthandel, eller vet hvordan dette foregår? Hvordan bør jeg gå frem? Er det bare å møte opp på kunsthandelen, eller bør jeg ringe dem og avtale tid først? Vil jeg få pengene med en gang, dersom vi blir enige om pris? Og er det vanlig at de som takserer også kjøper det, eller må jeg betale noen uavhengige for å gjøre det først?
Vis hele sitatet...
Hei, Vil du selge ditt maleri på min nettbutikk www.linnshop.no. Vi selger reproduksjon av oljemalerier og nå starter med originale malerier. Send en melding til om du har lyst.
Sist endret av mariathao; 17. desember 2012 kl. 13:35.
Er det bare jeg som synes at dette opplegget høres litt.. tvilsomt ut? Selge bilde, men ikke ville vise det frem osv.? Skeptisk!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er det bare jeg som synes at dette opplegget høres litt.. tvilsomt ut? Selge bilde, men ikke ville vise det frem osv.? Skeptisk!
Vis hele sitatet...
om mister her ikke vil avsløre sin identitet så skjønner jeg det godt. Det er ikke akkurat som om jeg vil legge ut bilde av noe jeg har på veggen hjemme da det da fort blir veldig enkelt å kjenne meg igjen.