Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3482
leser en del om sånne hifi og lydting, ohm forekommer ofte! hva er dette? hva står det for og hva indikerer det?
lurer også litt på hvordan hz fungerer?
er ikke ohm motstanden?
Ohm er motstand ja..
Ohm er motstand ja.... Desto mer ohm du har, desto mer tåler høytaleren...
Jeg som er helt blank på hva ohm er når det gjelder lyd fikk ikke veldig mye ut av det dere kom med her, så hvis noen ville forklart litt mer om sammenheng mellom ohm på høytalere og hva som menes med at forsterkere kan levere 500w i 4 ohm og 250w i 8 ohm så ville jeg blitt veldig fornøyd
har du en høyttaler på 8 ohm og en på 4ohm er den på 4 dobbelt så lett å drive..

er det forsterkeren det er snakk om ohmen på så er en forsterker på 2x200W i 8ohm ca. 2x 400W i 4 ohm.. hvis forsterkeren tåler å bli belastet ned i 2 ohm blir den da 2x800W, i en ohm 2x1600W... (få hjemmeforsterkere tåler 2 ohm, men mange bilforsterkere tåler helt ned til 1 ohm.. (jeg har noen som faktisk tåler helt ned til 0,3 ohm, men det er skjeldent man ser det..))

har du 2 par høyttalere på 4 ohm kan du paralellkoble to og to og få lastet forsterkeren i to ohm.. og få mer watt ut av den..
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av ^V|per^^
Ohm er motstand ja.... Desto mer ohm du har, desto mer tåler høytaleren...
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke helt riktig.

En høyttaler med høy ohm er lettdrevet, og trenger ikke en like sterk forsterker som fks. 4-ohms-høyttalere (mener jeg).
Forsterkeren skal være instilt på like mange ohm som høyttalerene skal ha.

Vanlige headsets er vel noe og 30 ohm.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av DJ-timoty
er det forsterkeren det er snakk om ohmen på så er en forsterker på 2x200W i 8ohm ca. 2x 400W i 4 ohm..
Vis hele sitatet...
Det er vel sjelden at effekten fordobles når man halverer motstanden? Så lenge vi ikke snakker om hi-end eller PA-systemer?
takk gutter
er det om å gjøre og ha lav ohm på høytalere og høy på forsterker? eller har jeg bomma totalt?
og hz? hvordan er det med det?
Sist endret av bent333; 1. desember 2003 kl. 19:47.
Opprinnelig postet av bent333
takk gutter
er det om å gjøre og ha lav ohm på høytalere og høy på forsterker? eller har jeg bomma totalt?
og hz? hvordan er det med det?
Vis hele sitatet...
Ikke slakt meg om jeg tar feil.
Det er vel slik at på forsterkeren står ohm som en x-y verdi. Altså f.eks 4-16 (som på min). Det betyr at om du kan kjøre høytalere i denne rangen. På høytalerene står det et tall, x ohm. Som f.eks 4 ohm. Om du kjører høytalere med lavere motstand en det som er oppnevnt så kan du brenne opp forsterkeren. Så om du leggeren ledning mellom polene bak (altså ingen høytalere, bare en ledning) så brenner du opp forsterkeren. Om du tar for høy ohm på høytalerene så _tror_ jeg ikke det skjer noe annet enn at du får problemer med å få lyd.
Hz er jo bare antall svingninger i sekundet. De rekkene som oppgies, f.eks. 20-20.000Hz angir hvilket lydspekter høytaleren klarer å spille.
er det et problem at jeg ikke har noe sted på forsterkeren som jeg kan regulere ohm en`? kjøpt et par nye 8 ohms høytalere og har en gammel yamaha rx-396 reciever:
http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/index.html
byr dette på problemer? er denne recieveren dårlig i forhold til hva jeg burde ha?:P sry for masingen...
bare litt basics, for å forklare det enkelt:
OHM:
lav OHM = tykke ledninger = lite motstand (lett å dytte strømmen gjennom)
høy OHM = tynne ledninger = mye motstand (vanskelig å dytte strømmen gjennom)

Er vel ganske naturlig at du får mer effekt ut av noe hvis du lettere får strøm til det...

Og Hz:

Hz-tallene sier deg hvor mørkt/lyst høyttalerne kan spille.
20Hz betyr at lydbølgene(og da også membranen i høyttaleren) svinger 20 ganger i sekundet.
20.000Hz betyr det samme, bare at det er 20.000 ganger i sekundet.
Det laveste et menneske kan oppfatte (høre, m.a.o.) er vel (correct me if I'm wrong) sånn ca 10-15 Hz.

Lett å se sånt på en kraftig og god sub hvis du setter på skikkelig lave Hz's, sånn at det kommer under det mennesker kan høre, da merker du bare at det durer i hele rommet
Og så kan du nesten telle hvor fort membranen i sub'en går inn og ut(kult klokka 4 på natta på lan)
det vil da si at høytalerne jeg har kjøpt går like langt "ned" som suben min, når de går fra 35hz - 20khz, og suben går fra 35hz - 150hz.... kunne jeg ha spart meg subwooferen da`?:P
18000 er omtrent det høyeste Hz et menneske kan høre, andre dyr (som flaggermusen) kan høre endel høyere, hunder også. Det er derfor hundefløyter lager en lyd vi ikke kan høre, men den, for Hz er på et altforhøyt nivå til oss.

Det var dagens leksjon for i dag.
bent: nei, du kunne _ikke_ spart deg suben... mulig høyttalerne går like langt ned, men husk at suben har myyyyye større element enn høyttalerne, og gir dermed bedre lyd på lave frekvenser.
Grunn: store ting er vanskelige å flytte fort, små ting er lette å flytte fort; altså store elementer(&membraner) er best til bass(trege svingninger), mens små elementer(&membraner) er best til diskant(raske svingninger).

Du kan forestille deg forskjellen ved å tenke på f.eks. bilmotorer: en radiostyrt bilmotor på 0.005 liter kan gå like fort (turtall) som en Ferrari V12 på 5 liter.... men Ferrari-motoren har den beste effekten...
Tydeligvis snakk om ohm i form av motstand evt. i høytalere / forsterkere.

F.eks. Forsterkere:

Ved 14,4 Volt, 20 - 200Hz
4 ohm (1% THD) 1 x 500 Watt
2 ohm (1% THD) 1 x 1000 Watt


Altså.. Forskjellige spenninger vil endre når den ohmske motstanden øker og synker..
P = U^2 / R

P = Effekt (Watt) | U = Spenning (Volt) | R = Resistanse (Ohm)

Dette er formelen for å regne ut effekten, og som du ser; jo lavere motstand du har, desto mer effekt vil du få.
ok... takker for all hjelp! god natt!
Da kan man også slenge på en U=R*I da
U=Spenning (Volt)
R=Motstand (Ohm)
I=Strøm (amper)

Men hvorfor var det ingen som slang ut en "google er din venn" nå?
Jepp som sagt, det er umulig å ikke ha motstand, for ellers ville det ikke vært strøm, som er ampère.

Jo mere motstand, jo mindre strøm.
hertz (hz) :

laveste et menneske kan høre er 15-20hz når man er nyfødt, men det forandres drastisk ettersom man vokser.. som ungdom kan du vel egentlig ikke reine med å høre noe under 30...
kommer du under 20hz merker man at det egentlig blir ubehagelig.. (da skal du egentlig spille nokså høyt da..)

det høyeste vi kan høre, "orginalt" er 20.000hz, men det blir også drastisk endret etterhvert..

ohm..
det sies at du kan doble watten for hver gang du halverer ohmen, men det er jo temmelig "røfft" regnet..
altså det gjelder å ha en forsterker med mye effekt oppgitt i høy ohm som RMS, og så er det en fordel at den tåler å belastes i lav ohm, så du kan trekke mest mulig ut av den..
men er du "hifi-nerd" som åbsolutt må ha noe som spiller finest mulig er det lurt å belaste forsterkeren i høy ohm (eks.8ohm) for da spiller det reinere og finere..
men har du en forsterker som tåler lav ohm og du vil ha mest mulig lyd/trøkk burde du belaste den i lav ohm og ha høyttalere med litet resistans (ohm)
eks på måte å få lav ohm er å ha to høyttalere på 4 ohm og paralellkoble de for å få 2ohm...
vil du ha høy ohm med de samme høyttalerene for å spille fint må du seriekoble de.. da blir det 8ohm.. men da får du 1/4 effekt i forrhold til paralellkoblingen.. men til gjenngjeld spiller det finere (merkbart for hifi-nerd, men ikke for ungdom som bare vil ha partymusikk som spiller høyt med masse trøkk =)