Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 10322
Hei!

Først og fremst er jeg ikke ute etter noe skjennepreken.
Ja, jeg vet det er dumt. Og at Ritalin er et dårlig rusmiddel. Men man må ty til det som er tilgjengelig for øyeblikket.

Kompisen min har ADHD. Han ga meg 20 tabletter Ritalin.
Jeg prøvde i første omgang å sniffe ca 10 av dem (100 mg)
Jeg kjente at jeg ble roligere og mer konsentrert, og ikke energisk eller noe, som jeg hadde forventet.

Nå mener jeg egentlig ikke å virke helt retarded, men kan det da være at jeg har ADHD? Det er det mest logiske jeg kan komme på, for resten av gjenget blir svært aktive av Ritalin.

Må nevnes at jeg er jente på 55 kg.
Sist endret av CrushedIce; 6. mai 2012 kl. 23:43.
Sitat av CrushedIce Vis innlegg
Hei!

Først og fremst er jeg ikke ute etter noe skjennepreken.
Ja, jeg vet det er dumt. Og at Ritalin er et dårlig rusmiddel. Men man må ty til det som er tilgjengelig for øyeblikket.

Kompisen min har ADHD. Han ga meg 20 tabletter Ritalin.
Jeg prøvde i første omgang å sniffe ca 10 av dem (100 mg)
Jeg kjente at jeg ble roligere og mer konsentrert, og ikke energisk eller noe, som jeg hadde forventet.

Nå mener jeg egentlig ikke å virke helt retarded, men kan det da være at jeg har ADHD? Det er det mest logiske jeg kan komme på, for resten av gjenget blir svært aktive av Ritalin.

Må nevnes at jeg er jente på 55 kg.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror du har ADHD burde du dra til en lege for å evt få utredet det
True phreak.
10-12 ritalin? :O

Stoffet fungerer ikke annerledes hos oss som har ADHD, så reaksjonen din har nok ingenting med det å gjøre. Dersom jeg hadde tatt 10-12stk hadde jeg vært i relativt dårlig forfatning, tror jeg, og jeg er voksen mann på 90kg...

Å sniffe ritalin er også en dårlig ide, da tablettene inneholder masse shit som ikke er bra å få i lungene. Svelg dem heller dersom du absolutt skal bruke dette som rusmiddel.
Sist endret av Orph; 6. mai 2012 kl. 23:43.
Trådstarter
6 0
Jeg sniffet først to, og kjente ingenting. Dermed sniffet jeg litt og litt - og endte opp med dette antallet. Har hørt at det gir bedre rus å sniffe enn å svelge. Er det feil?
Jeg vet jeg er dum, men jeg er ung vil prøve alt.

Orph; skal ikke de med ADHD føle seg roligere o.l., mens de som ikke har ADHD vil få motsatt effekt? Jeg har aldri hørt noen si noe annet.

Jeg spør dog fordi jeg ikke vet selv, så jeg stoler på dere.
Nei, det stoffet har likt effekt på alle. Om vennene dine blir hypre på det så er det forventinger som har tatt styringen. Altså folk blir drita på alkoholfritt øl...
Trådstarter
6 0
Hva skal man kjenne, da?
Jeg er definitivt mer konsentrert. Men jeg har lest så lite som mulig om Ritalin for ikke å bygge opp forventninger.
Jeg syns ikke dette minner om noen annen type rus, egentlig.
Hvordan virker Ritalin?
Ritalin virker svakt stimulerende på hjernen. Mange tror at Ritalin er nøyaktig det samme som amfetamin, men det stemmer ikke; Ritalin virker på en måte, selv om den nøyaktige virkningsmekanismen ikke er kjent. Ritalin virker særlig godt på mentale symptomer, fremfor motoriske symptomer. Agressivitet kan bli mindre og ofte kan man se en bedring i skoleprestasjonene.
Ritalin har en relativt kort virkningstid, og skal derfor taes 2-3 ganger om dagen.
Vis hele sitatet...
Du får ikke noe mere rus enn det. Dette er ikke noe party shit som lar deg hoppe hele natten.
Trådstarter
6 0
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Hvis du tror du har ADHD burde du dra til en lege for å evt få utredet det
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig.

Jeg (og mine foreldre samt legen) har hatt mistanken før, men det har aldri skjedd noe ift undersøkelser.

Nå tenkte jeg kanskje dette kunne bety noe, men da er det sannsynligvis bare det at vennene mine blir rusa av forventninger.
True phreak.
Sitat av CrushedIce Vis innlegg
Hva skal man kjenne, da?
Jeg er definitivt mer konsentrert. Men jeg har lest så lite som mulig om Ritalin for ikke å bygge opp forventninger.
Jeg syns ikke dette minner om noen annen type rus, egentlig.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det ikke er noe særlig til rus. Jeg har hvertfall aldri opplevd noen ordentlig rusliknende effekt av ritalin. Når jeg tar for mye, begynner jeg å svette, jeg får rykninger, og jeg får vondt i magen.

God effekt av ritalin gir meg evnen til å fokusere i timesvis, men jeg føler meg 'død' følelsesmessig. Og som jeg sa: Man reagerer ikke annerledes på ritalin om man har ADHD.
Sitat av CrushedIce Vis innlegg
Jeg spør dog fordi jeg ikke vet selv, så jeg stoler på dere.
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat det smarteste å stole på det som står her. (NFF's Helsepersonell)

Du kan gjerne lese deg opp her, på felleskatalogen
- Mangel på placbo ;P

- Sliten og mangel på dopamin, noradrenalin og serotonin
Etter hva jeg har lest på freakforum fra gamle dager så må du opp i en dose på 300mg ritalin.
Jeg testet dette i en periode over 5 døgn hvor jeg tok ca den dosen 1-3ganger daglig.

Jeg gikk våken i alle di døgna, fyngerte drit bra på jobb, å såv så å si hele helgen.
Nedturen er det VÆRSTE jeg har vært med på.
Verre en heavy amf nedtur eller mdma.

Vil du bli speedet, få tak på god amf(noe som er vanskelig for folk flest)

Men etter å ha lest tråden, så sier folk med adhd at det fyngerer ligt på dem med og uten adhd?
Etter hva jeg har lest her på freak(old days)
Så var det sånn at de med adhd måtte spise mye større doser ritalin for å få den speeda følelsen, mens de som ikke hadde det kunne halvere denne dosen.

(Noen år siden jeg gjorde/leste dette)

IKKE TIL ANBEFALING TIL NOEN!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Å sniffe ritalin er også en dårlig ide, da tablettene inneholder masse shit som ikke er bra å få i lungene. Svelg dem heller dersom du absolutt skal bruke dette som rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Dæven, da må man sniffe hardt.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Dæven, da må man sniffe hardt.
Vis hele sitatet...
Hmm, "korna" blir jo knust før dem sniffest, da vil der komme små støvpartikler som jeg kan tenke meg kommer ned i lungene når du sniffer inn luft og støv.
Men hva vet vell jeg.
Sitat av CrushedIce Vis innlegg
Hva skal man kjenne, da?
Jeg er definitivt mer konsentrert. Men jeg har lest så lite som mulig om Ritalin for ikke å bygge opp forventninger.
Jeg syns ikke dette minner om noen annen type rus, egentlig.
Vis hele sitatet...
Hahah! Dette er et prakteksempel på sunn rusbruk! Til neste gang, skal du ha i deg noe, LES OM DET. Hvis stoffet ikke gir deg rus er det stoffet, og ikke din skyld.

Ellers virker det som det du opplever er helt typiske effekter av ritalin
Sist endret av Membranplan; 8. mai 2012 kl. 14:00.
At ADHD-pasienter reagerer annerledes enn andre på Metylfenidat (ritalin) eller amfetamin er en myte. Stoffene virker inn på konsentrasjon og fokus i små doser, og virker oppkvikkende og euforisk i større.
Det er fult mulig å ruse seg på ritaliner om man blander de med alkohol, spise dobbel dose av hva man ellers ville gjort før man drar på byen etter ett fuktig vorspiel! man blir veldig prate syk og utålmodig, kjekt de to første timene!
Sitat av fredrik22 Vis innlegg
Det er fult mulig å ruse seg på ritaliner om man blander de med alkohol, spise dobbel dose av hva man ellers ville gjort før man drar på byen etter ett fuktig vorspiel! man blir veldig prate syk og utålmodig, kjekt de to første timene!
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt at om man blander det med alkohol kan hjerte stoppe, er dette sant eller er det bullshit ? En venn av meg har adhd og ga meg 3 piller husker ikke hvor mange mg det var, men jeg sniffa den ene og slukte de 2 andre. Og dette var da i skoletiden, vet det er dumt, men klarte ikke å la være

Det eneste jeg merket var at jeg ble mye bedere konsentrert i timene, fikk litt små vondt i magen, men det var ikke noe å bry seg med mtp at smertene var der nesten ikke. Følte meg også litt sånn kvalm/slapp (vanskelig å beskrive) etter en stund.
Det er neppe sunt for kroppen eller hjerte og kombinere det med alkohol, spesielt om man har noen form for hjerteproblemer. Før man får disse medisinene på resept blir man grundig sjekket for potensielle hjerte feil! Men i kombinasjon med alkohol blir man "speedet", man føler seg ikke lengre så full, munnen tørker ut og man maser maser maser.

Om det er sant at hjertet på en person uten noe som helst hjerteproblemer kan stoppe er jeg ikke sikker på. Meg og en del venner gjorde det en del da vi var yngre, men det ble noe vi ikke orket å holde på med da man gjerne kommer hjem fra byen i 4 tiden og ofte ender med å sitte fortvilt våken til klokken 9-10 fordi man ikke får sove. Man føler seg i tillegg rimelig nedbrutt dagen etterpå!
Takk får svar, håper på å få sove i natt..
SÅ rotten man føler seg i kroppen på nedturen er så jævelig.. Ikke vits å ta dette.. ikke noe kul rus heller
For å se om du har ADHD er det en masse tester og sånt du må gjennom. Og det tar tid! De forskjellige helseforetakene prioriterer de under 23 år, pga. frister osv. som er satt i lovgivningen. Har du passert dette tallet, går ting tregere! De som imidlertid får fortest hjelp er barn under 18 år.

Jeg fyller nå 24 denne sommeren, og jeg fikk min ADHD diagnose i månedskifte februar/mars. Etter det skulle jeg få oppsatt time til overlege for å starte på ritalin i midten av april, men det ble istedenfor i begynnelsen av mai. Som jeg nå har startet på.
Jeg har holdt på med en opptrappingsplan for medisinene for at de skal virke slik jeg vil de skal virke. Og er per i dag oppe i 15mg x 3 daglig. Totalt 45mg daglig. Jeg skal ikke øke doseringen ytterligere før neste gang jeg skal til legen, som er om ca 1,5 uke.(måle blodtrykk etc. for å se om jeg har godt av de greiene)

De første dagene jeg tok ritalinen(lav dose 5mg x 3) ble jeg supergira, og jeg måtte virkelig ha noe å holde på med hele tidene. Men så kom jeg opp til det magiske tallet 15mg x 3, og jeg ble fort roligere. Og i forhold til konsentrasjonen funker det til en viss grad, spesielt mtp. om jeg hører på monologer og begynner å lese. Jeg blir sugd inn i materialet, likevel om stoffet er kjedelig.
Men neste gang jeg skal til legen, vil jeg prøve høyere dose for å se etter en enda bedre virkning. Så får vi se

Uansett forstår jeg de som har forsøkt ritalin til en ruseffekt mtp. nedtur! Jeg har ikke forsøkt å teste ut rit som rus enda, men man føler seg så liten under nedturen. Dårlig, irritert, slapp og sliten, nesten som en depresjon.
Heldigvis har ikke jeg hatt så mye av de bivirkningene, kun når jeg har tappet opp til den dosen jeg ligger på nå i dag.
Men dra til legen din, så vil han eller hun foreta en screening av deg, for å se om du oppfyller vilkårene(grovt sett) til at du har ADHD, og oppfyller du kriteriene på screeningen, sender som regel han eller hun deg videre for en større diagnostiserings screening.

TTT - Ting Tar Tid
OT: Lurt å spørre før du sniffer?
Sist endret av Bl1zzarD; 13. mai 2012 kl. 11:19.
Alt er veldig individuelt. Selv har jeg aldri merket særlig til nedturen alle snakker om. Har selv tatt ritalin for både konsentrasjon og rus. Nasalt. Har ikke ADD/ADHD.
Ritalin/Concerta (Metylfenidat) og Metamina/Dexedrine (dextroamfetamin) vil virke likt på folk med ADHD og folk uten ADHD i den grad at en kan oppleve skjerpet oppmerksomhet, bedre konsentrasjon, mindre matlyst og lavere søvnbehov, raskere puls, økt svetteproduksjon og andre bivirkninger. Det som imidlertid er den viktigste forskjellen, er at de symptomene en ser hos ADHD-pasienter kan reduseres vesentlig ved inntak av disse legemidlene.

ADHD er en symptomdiagnose som er vanskelig å definere via parametriske/fysiologiske tester. Alle kan ha "litt ADHD", det er først når disse symptomene forringer livskvaliteten at det kan være riktig og sette en diagnose, samt starte medisinering. Som nevnt, alle kan oppleve en positiv effekt av ADHD-preparater. Det handler mest om graden av symptomer som avgjør hvorvidt du har ADHD eller ikke, og om du vil oppleve mer effekt av stoffet.

Når det gjelder rus av disse legemidlene, mener jeg at det folk med ADHD må opp i en høyere dose for å oppnå rus, enn de uten. Dette kan jo kanskje delvis forklares med at folk med ADHD er tilvendt stoffet fra før av. Ellers så har jeg ingen stor formening om hvorfor det skulle være slik. Det må vel først og fremst handle om at dopamin-reopptaket i frontallappen (område i hjernen som styrer blant annet konsentrasjon, impulser osv) er annerledes hos folk med ADHD enn de uten. Dette er forsøkt påvist ved hjelp av bl.a. labrotter.

Som sagt, det er vanskelig å si hva som fysiologisk er annerledes, og det er derfor vanskelig å være 100% sikker på variasjonen i effekten av disse legemidlene.

Håper det var til hjelp...
▼ ... over en måned senere ... ▼
You are pointless :)
Ikke alt for gamme tråd men uten og ha lest gjennom kan jeg skrive det at jeg tokk 70mg delt på 1 og en halv dag og eneste jeg og kompisen kjente var at vi måtte snakke hele tiden ^^ vi satt i dritt vær på en lekeplass og snakket i 2 timer i strekk.

Men hangoveren er faen det værste syns jeg!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gidder ikke lage ny tråd så spør her. Har nettopp snorta ca 60-70mg ritalin og ble litt stressa etter som det er mye snakk om "plutselig død". Har ca 120 i puls. (normalt er den på 60). Vet at dette var dumt så ønsker ikke tilbakemeldinger av moralfags. Hovedspørsmålet er vell, har jeg noe å frykte?

EDIT: Dette er også første gangen og jeg er 180 og veier 67kg, hvis dette hjelper.
Sist endret av Nexxzow; 15. mai 2013 kl. 21:53.
Nei bare slapp av du, går nok helt fint ;-)
Med mindre du blir svimmel og sliter med å holde deg våken så er det ikke noe å være redd for.
Takk og pris for det. Er vell stikk motsatt. Sitter og smårister med armer og bein og snakker utydelig fort til kompisen på Skype... Blir vell en søvnløs natt på meg hvis ikke dette dabber av snart. (?)
Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Alt er veldig individuelt. Selv har jeg aldri merket særlig til nedturen alle snakker om. Har selv tatt ritalin for både konsentrasjon og rus. Nasalt. Har ikke ADD/ADHD.
Vis hele sitatet...
da har du ikke tatt nokk, eller så var du bare sinnsykt heldig, eller så lyger du KRAFTIG! jeg derimot har fått sinnsykt dårlig nedtur på concerta og ritalin. er noe drit og ruse seg på! men veldig greit og ta i liten dose før du skal Feks ta eksamen eller noe sånt

Sitat av Nexxzow Vis innlegg
Takk og pris for det. Er vell stikk motsatt. Sitter og smårister med armer og bein og snakker utydelig fort til kompisen på Skype... Blir vell en søvnløs natt på meg hvis ikke dette dabber av snart. (?)
Vis hele sitatet...
ja det blir nokk en søvnløs natt på deg, ettersom nedturen vil være noe helt for jævlig! og morgendagen din vil være veldig slitsom.
Sitat av trixxe Vis innlegg
da har du ikke tatt nokk, eller så var du bare sinnsykt heldig, eller så lyger du KRAFTIG! jeg derimot har fått sinnsykt dårlig nedtur på concerta og ritalin. er noe drit og ruse seg på! men veldig greit og ta i liten dose før du skal Feks ta eksamen eller noe sånt



ja det blir nokk en søvnløs natt på deg, ettersom nedturen vil være noe helt for jævlig! og morgendagen din vil være veldig slitsom.
Vis hele sitatet...

Å ta slike medisiner før viktige forelesninger eller eksamener kan fungere veldig bra, men det kan også slå feil vei.
Jeg tok ritalin før en eksamen på videregående og ble sittende i et par timer uten å jobbe noen ting. Var veldig konsentrert på andre ting enn oppgaven jeg skulle gjøre..
I samspill med alkohol er Ritalin helt krem. 40 mg på vors og jeg blir oppkvikket som bare faen. Bivirkning er at jeg prater som en foss.

Har hørt at bindemiddelet i slike piller kan ta stor skade på lungene, bedre å svelge med andre ord.
Sist endret av Oransje; 16. mai 2013 kl. 08:43.
Hater folk som skravler non-stop på vorspiel
Sist endret av Niteandfog; 20. mai 2013 kl. 23:43.