Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 119817
Sitat av Blastabel Vis innlegg
Igjen, jeg har ikke argumentert, jeg har satt spørsmål. Hvorfor er ting som det er? Hvorfor finnes ting som gravitasjon, bevissthet, liv?
Hvis du svarer dette med at vi ikke er sikker på at det finnes, så hvorfor finnes det ikke?
Gud er det svaret som tilfredsstiller meg.
Jeg har skjønt at det svaret ikke tilfredsstiller deg.
Vis hele sitatet...
Det er mye vi ikke vet om universet, men religiøse vet enda mindre svaret på slike spørsmål enn de som søker ærlige svar gjennom vitenskap, fornuft og logikk. Hvordan skal vi finne ut noe som helst hvis vi hver eneste gang trekker ned rullegardinen og skylder på Gud når det er noe vi ikke vet svaret på? Essensielt er det akkurat det religiøse gjør - gardinen trekkes ned i møte med det ukjente, med Gud som unnskyldning.

Gud er rett og slett ikke et godt substitutt for ærlige og rederlige svar på fundamentale spørsmål hva gjelder universet, liv og bevissthet, fordi det er overhodet ingenting som tyder på at han er nødvendig å trekke inn. Når du sier at Gud er det svaret som tilfredsstiller deg når det gjelder svar på slike spørsmål, så har du rett og slett satt en stopper for all selvstendig tenkning, kritisk tankegang og sunn nysgjerrighet overfor tilstandenes egentlige natur. Det er ikke noe vits å stille spørsmål mer, ingen grunn til å utforske, ikke noe insitament til å tenke (med mindre du ønsker å forstå "hvordan Gud tenker").

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Igjen... vanskelig å svare på hvorfor gud er som han er.
Prøv å forstå at gud ikke ser verden slik som vi gjør.
Ja, han kan ha forhindret masse. Hvorfor gjorde han ikke det?
Forestill deg en verden uten lidelser. Hvordan skulle vi kunne vite forskjellen mellom godt og vondt? Hvorfor gjør han ikke sånn at alle ikke kan gjøre synder? Fordi da hadde det ikke vært en fri vilje.
Tenk på denne verdenen som et klasserom, ikke alt er like morsomt, men det er der for å lære, og forberede oss på livet. Altså live i himmelen.
Vis hele sitatet...
Slike semantiske forsøk på å vri seg unna det ondes problem og lignende er fåfengt, og ikke minst svært lite rasjonelt tilfredsstillende. Med en gang det er gitt at Gud er allmektig, allvitende og uendelig god så skulle det neppe være noe problem for han å ha en fullstendig, fantastisk og perfekt verden fri fra lidelse. Legger han godviljen til så kunne han sikkert fått ordnet det slik at vi visste hva lidelse var også, uten at det hadde trengt å være så mye av det i verden. Hvorfor skal vi i det hele tatt vite noe om det?

Når det gjelder dette med fri vilje, så kunne han vel saktens ha konstruert oss på en slik måte at vi ikke handlet ondt og påførte andre lidelse også, alt uten å frarøve oss den frie viljen. Hvorfor har han derimot konstruert oss slik at vi er i stand til å medføre enorm lidelse og urettferd? Det gir ingen mening. Attributtene tradisjonelt gitt Gud er simpelthen ikke i overensstemmelse med verden slik den er, og følgelig må noen av de være usanne (om ikke alle), eller så eksisterer han rett og slett ikke. Alt av bevis tyder på sistnevnte.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
En ting som plager meg er at mange ikke har en gang prøvd å forstå moralen i bibelen, og jeg gidder ikke si hvilken bibel, la os si: den kristne tro.
Ifølge bibelen, som jeg velger å tro på. Så ga gud oss makt over alle dyr, og all verdens mat for å mette oss. Adam og Eva, håper jeg du har hørt om, og at jeg ikke trenger å fortelle hele greia. Uansett, vi har kapasitet til å mette alle på kloden. (Og ikke kom her å si at vi ikke kan, fordi det er den største løgnen som finnes. det er bare dårlig distribuert på grunn av ego)
Folk i Afrika hadde ikke trengt å sulte, de er ikke dømt til å sulte. men vi lar dem, ikke gud. Han ga oss fri vilje til å gjøre hva vi ville i denne verdenen, det er vårt ansvar.
Vis hele sitatet...
Han må allikevel ha noen skikkelig moralske skrupler for å være i stand til å gi oss et slikt ansvar, når han med sin allvitenhet enkelt burde kunne forutsi de enorme lidelsene det ville medføre oss. Ellers referer jeg til forrige avsnitt; hvorfor kan ikke en allmektig Gud forhindre ondskap og lidelse uten å stride mot den frie vilje?

Dessuten er det ikke kun mennesker som påfører andre mennesker vondt, men vi lever i et univers som ser ut til å være ganske bestemt på å drepe oss. Det er enorme naturkrefter i sving som tar livet av utallige mennesker hele tiden, og ettersom Gud skapte universet slik må han jo være helt sinnsyk.

Igjen, attributtene gitt Gud er ikke i overensstemmelse med den verden vi befinner oss i, og jeg har fortsatt til gode å se tilfredsstillende løsninger på de mange problemene (så som de ondes) knyttet til ham.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Gud har skapt hele universet og hele dens eksistens. Og han er både Alfa og Omega. Starten og Slutten.
Og du sier at han ikke kan gå utenfor grunnleggende logikk?
Vær så snill skjerp deg, jeg prøver bare å vise deg min forståelse av gud.
Vis hele sitatet...
Og du hevder han kan det? Vel, da burde absolutt alle problemene og paradoksene diskutert tidligere være løst på et blunk. Men fra spøk til revolver, nå trekker du bare ned denne rullegardinen igjen. Skjerpings.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Jeg tror ikke det er mange ateister som har prøvd å lese bibelen, eller en gang prøve å forstå hvilket budskap den gir oss. Hvordan gud er.
Så det synet ateister ofte har om gud, er denne onde, brutale hersker, som mange folk tilber av en eller annen grunn.

Det synet har de ofte ikke fått fra bibelen, men heller andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Mye av religionskritikken som rettes er eksplisitt begrunnet i konkrete passasjer i Bibelen, hvor Guden din fremstilles som en fyr med regelrett barbarisk steinaldermentalitet. Se her for 1314 av dem.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Og ateister, som er så pågående med hvordan man skal tenke selv. også har de ikke en gang prøvd å forstå bibelen. men heller går utifra andres meninger om han, og religion.
Vis hele sitatet...
Religionskritikk oppstår langt mer som et forsøk på å tenke kritisk og selvstendig, og ved å sette spørsmålstegn ved vedtatte sannheter og irrasjonelle dogmer.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Men jeg tror at det er noe de ikke har fått med seg, noe de må finne selv inni seg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg nesten skal tørre å påstå at det heller er noe de religiøse ikke har fått med seg.
Sist endret av Sky; 25. april 2012 kl. 22:32.
True phreak.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg skrev ikke at ingen av dere andre hadde peiling, men folk som tror at all vitenskap er motarbeidet av religion, tar totalt feil.

Kan du gi en del eksempler hvor religiøse institusjoner har gått aktivt inn for å stoppe vitenskapelige forskning, og lykkes?

Dudew8, den katolske bibelen har 7 ekstra bøker, som ikke den protestantiske bibelen har. Altså 73.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at den var myntet på meg.

Vel, religiøse lobbygrupper har nå klart å lage krøll for stamcelleforskningen i USA og resten av verden, hvertfall. Dessuten så er det vel ikke så relevant om de lykkes eller ikke. Poenget var at de motarbeider vitenskaplige fremskritt innen visse felt.

Jeg ser at du fortsatt ikke har besvart resten av kritikken jeg skrev.


Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Hehe jeg er klar over at det virker sånn, ting jeg vet har jeg selv fått bevis og kilder for, derfor sier jeg bare det jeg vet, men orker ikke komme med lange innlegg med kilder osv for dere, særlig for sånne som ikke for sånne som ikke har lest en setning av det som står der og alikevel tror de skjønner alt å velger å ignorere myndigheten til bibelen.
Vis hele sitatet...
Det der blir for veikt. Det er helt åpenbart at du ikke ønsker eller er i stand til å besvare kritikken eller komme med kilder. Du vil aldri vinne frem i en saklig diskusjon uten begrunnede svar og kildehenvisninger.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
En ting som plager meg er at mange ikke har en gang prøvd å forstå moralen i bibelen, og jeg gidder ikke si hvilken bibel, la os si: den kristne tro.
Ifølge bibelen, som jeg velger å tro på. Så ga gud oss makt over alle dyr, og all verdens mat for å mette oss. Adam og Eva, håper jeg du har hørt om, og at jeg ikke trenger å fortelle hele greia. Uansett, vi har kapasitet til å mette alle på kloden. (Og ikke kom her å si at vi ikke kan, fordi det er den største løgnen som finnes. det er bare dårlig distribuert på grunn av ego)
Folk i Afrika hadde ikke trengt å sulte, de er ikke dømt til å sulte. men vi lar dem, ikke gud. Han ga oss fri vilje til å gjøre hva vi ville i denne verdenen, det er vårt ansvar.
Vis hele sitatet...
Hvilken bibelske moral er det du sikter til da? Den som sier at det å lasæd gå til spille er en forbrytelse som kan straffes med døden? Ett av mange eksempler på heller tvilsom "bibelsk moral". Den fornuften man bruker når man avgjør hva som er greit og hva som ikke er greit av bibelens innhold, er den fornuften vi alle bruker, uavhengig av om man tror på gud eller ikke. Det er DET som er god moral, og det er ikke noe vi får fra bibelen.
Sist endret av Orph; 25. april 2012 kl. 23:47.
Ja, stamcelleforskning er viktig, og ja, kanskje noen religiøse enkeltmennesker motarbeider den. Men jeg snakket i utgangspunktet om det store bildet. Da er det ikke så simpelt, som enkelte tror, at religion kjemper imot all vitenskap. Som sagt, så har ekstremt mange vitenskapsmenn vært religiøse, og det er i utgangspunktet ingen grunn til at ikke man skal kunne studere verden når man i tillegg er religiøs.

Gidder ikke leite bakover i tråden etter hva annet som eventuelt er ubesvart, du får komme med det på nytt.
De eneste virkelige religiøse for meg er de ekstreme fundamentalistene,de prøver i allefall å følge de orginale bøkene med alt som følger med, og da mener jeg alt, ikke bare det fine som at Gud elsker alle sammen også videre. Det betyr at jehovas vitner ikke vil bli operert på grunn av blodoverføring foreks, og at noen muslimer er for steining som dødsstraff ved utroskap. Og være så bokstravtro mot religion er vanskelig, for å ikke si umulig, siden masse av de hellige bøkene motsier hverandre. Så i min bok er det egentlig ingen religiøse i Norge idag, det er bare folk som tar de vil av de forskjellige religionene også følger de det. Jeg tror også dette handler mye om arv og miljø. Født og oppdratt av kulturmarxister med vitenskaplig bakgrunn har vi aldri egentlig nevnt religion på noen måte, og jeg har aldri blitt grepet av sånn behov for å føle gud når jeg har kommet i kontakt med døden heller.

For min del vil jeg si at det er et uendelig antall med bevis for at konseptet med Gud, enten det er allah, jave, Den hellige Ånd, karma alt det der, bare er menneskeskapte ting. Og det er uansett utallige filosofiske argumenter som med engang melder seg når det gjelder all slags religion, man kan diskutere det i timesvis, og man vil aldri bli ferdig.

Men for svarte les denne linken da, her står det hvordan kirken valge ut hva den kristne lære skulle bestå av, i de første årene, og hva som skulle i bibelene eller ikke. Vanlige mennesker satt og plukket ut hva vi skulle tro.

http://en.wikipedia.org/wiki/Develop...estament_canon

Det eneste bra med religion er når vi slutter å ta den seriøst akkurat som i Norge, vi tenker heller på penger og vitenskap. Synes det er knall, får bare håpe at muslimene begynner å bli svake i troen også, så kan vi menneskene begynne og diskutere ting som virkelig er vitkig for oss, miljøkrise energikrise, og hvilket økonomisk system vi skal følge, før vi ødelegger kolden.
Ikke at jeg forventer at denne posten skal endre noe,hvis folk er religiøse den dag i dag, er det veldig vanskelig å overbevise dem om noe annet. De har tatt et veldig bevisst valg for å si det sånn.
True phreak.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Ja, stamcelleforskning er viktig, og ja, kanskje noen religiøse enkeltmennesker motarbeider den. Men jeg snakket i utgangspunktet om det store bildet. Da er det ikke så simpelt, som enkelte tror, at religion kjemper imot all vitenskap. Som sagt, så har ekstremt mange vitenskapsmenn vært religiøse, og det er i utgangspunktet ingen grunn til at ikke man skal kunne studere verden når man i tillegg er religiøs.

Gidder ikke leite bakover i tråden etter hva annet som eventuelt er ubesvart, du får komme med det på nytt.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg er ferdig med denne diskusjonen. Du er jo helt ute av stand til å svare på tiltale, du gjentar deg selv og det virker ikke som du skjønner hva jeg skriver (selv om jeg har presisert det flere ganger). Om det er utilsiktet eller hensiktsmessige avledningsmanøvre klarer jeg ikke helt å avgjøre.

Når du ikke engang gidder å gå tilbake en side for å se hva som har blitt skrevet i respons til et av dine tidligere innlegg, maler det et ganske klart bilde av hva som foregår, og det gidder jeg rett og slett ikke å bruke tid på.
Sist endret av Orph; 26. april 2012 kl. 00:08.
Sitat av Blastabel Vis innlegg
Og ateister, som er så pågående med hvordan man skal tenke selv. også har de ikke en gang prøvd å forstå bibelen. men heller går utifra andres meninger om han, og religion.
Vis hele sitatet...
Dette bil jeg påpeke som svært feil, de fleste ateister vil jeg heller si kan bibelen bedre en de fleste troende (ikke alle).

Jeg vil ikke selv kalle meg ateist på det grunnlaget av at jeg ikke 100% sikker på hva som går under begrepet ateist. Men jeg vil heller se på meg selv som ikke troende (selv om jeg tror det går i det sammen, men merk begrunnelsen over).

Fra før har jeg ikke tatt så stor stilig til temat, og det er det siste året jeg virkelig har tatt stilling. Før så suste jeg igjenom det hele uten å egentlig tenke på det og konformerte meg derfor kristelig, noe jeg i etter tid ser jeg ikke hadde gjort om igjen.

Uanset, som jeg påpekte først så mener jeg at mange ateister kan bibelen bedre en fleste troende. Men jeg skal selv ikke påstå å være en av de. Grunnen til at jeg kommer ut med dette er da for det når jeg begynte å forske på det leste jeg litt ting i bibelen og oppdaget hvor mye sykt som egentlig står der.

Beklager om jeg virrer litt fram og tilbake uklart over, måtte bare få ut litt tanker.

Om du besøker denne siden www.thethinkingatheist.com vil du finne en fyr som gjør podcasts. Han er vokst opp i religiøst hjem og var kristen i mange år før han ble en ateist. Så der er et eksempel på det du konkret kommer med at er feil. Har du noen kilder / eksempler på at ateister utaler seg i løse luften?
Tror du de fleste ateister kan bibelen mer enn troende? Kanskje noen, men absolutt ikke de fleste, hvertfall blant de som debatterer. De aller fleste tror jo at man skal tolke bibelen bokstavelig, og tar overhodet ikke hensyn til at bibelen ikke er èn bok, men en samling av mange bøker, i forskjellige sjangre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
De aller fleste tror jo at man skal tolke bibelen bokstavelig
Vis hele sitatet...
Interessant og vanleg innvending. Om ein skal tolke bibelen, så finst det jo forskjellige måter å tolke på. Kven avgjer kva som er rett, og kven avgjer kva vi skal ta med og ikkje? Steining har jo i stor grad utgått som straffemetode i den norske kyrkja. Kvifor det? Det er jo omtala i bibelen? Er det bare å plukke dei bitane ein liker og forkaste resten? Kvifor treng ein då bibelen i heile teke? Kan ein ikkje like godt skrive si eiga bok då?
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Nei jeg overser ikke det, jeg finner ikke noen "rekke flere historier" i de forskjellige biblene jeg. så nei det er jeg ikke klar over.

-Det er 66 bøker i Bibelen. 39 i det gamle testamente og 27 i det nye testamentet.

Sauce: http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8ker_i_Bibelen
Vis hele sitatet...
I den protestantiske Bibelen, ja. Så har man en del gammeltestamentlige apokryfer som anerkjennes av blant annet den katolske kirken; nærmere bestemt ti bøker og tillegg. Det virker ikke som du vet så mye som du kanskje burde om denne boken? Jeg begynner jo å lure på hva annet du ikke vet om den..

Nå har Sky svart på mye, Dudew8, men jeg har fortsatt litt å legge til.
Sitat av Blastabel Vis innlegg
Du er flink til å kverulere, jeg skjønner ikke lenger hva du vil fram til.
Jeg har ikke prøvd å argumentere for at gud finnes, det har jeg heller aldri gjort i denne tråden. Du sier nøyaktig det samme som jeg sier, at ateister ikke har tro på at gud finnes.
Vis hele sitatet...
Du har hele tiden gitt uttrykk for et forsøk på likestilling av kristendom og ateisme, og i dette punktet gjennom å likestille en tro på Gud med en manglende tro på Gud som om de to skulle være prinsipielt likeverdige – dette kommer godt frem av formuleringen din, om du tar deg bryet med å bla tilbake og lese hva du først skrev. Og det er dette jeg argumenterer mot. Eller mener du at du kun ville dele med alle oss andre det groteskt åpenbare faktum at kristne tror på Gud og ateister ikke gjør det?

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Igjen, jeg har ikke argumentert, jeg har satt spørsmål. Hvorfor er ting som det er? Hvorfor finnes ting som gravitasjon, bevissthet, liv?
Hvis du svarer dette med at vi ikke er sikker på at det finnes, så hvorfor finnes det ikke?
Gud er det svaret som tilfredsstiller meg.
Jeg har skjønt at det svaret ikke tilfredsstiller deg.
Vis hele sitatet...
Du har implisitt argumentert ved å henvise, om enn noe diffust, til det kosmologiske argument. Jeg påpeker da hvorfor dette argumentet ikke holder mål. Hvis du deretter mente å følge opp med å lure på hvorfor alt er som det er, så er det greit nok det, men jeg ser ikke den umiddelbare sammenhengen til det du siterte før denne spørsmålsstillingen. Jeg vet ikke hvordan eller hvorfor vi har ting som gravitasjon og bevissthet, men det er jo like mye et argument for at universet ble skapt av en tresko som det er et argument for Gud. Og jeg driter ærlig talt i om “Gud som svar” tilfredsstiller deg. Jeg bryr meg om hvorvidt det kan være hold i hypotesen, og det er det ikke. Jeg bryr meg om hva som er virkelig, ikke hva som er mest lettvint eller behagelig å tro på.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Ja, han kan ha forhindret masse. Hvorfor gjorde han ikke det?
Forestill deg en verden uten lidelser. Hvordan skulle vi kunne vite forskjellen mellom godt og vondt? Hvorfor gjør han ikke sånn at alle ikke kan gjøre synder? Fordi da hadde det ikke vært en fri vilje.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker som sagt ikke om fri vilje. Jeg snakker om lidelse som følge av for eksempel naturkatastrofer og sykdom.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Folk i Afrika hadde ikke trengt å sulte, de er ikke dømt til å sulte. men vi lar dem, ikke gud. Han ga oss fri vilje til å gjøre hva vi ville i denne verdenen, det er vårt ansvar.
Vis hele sitatet...
Gud kunne helt enkelt valgt å la Sahara og omgivende områder være fruktbare, for eksempel, og ikke gjort situasjonen ulidelig mye verre som følge av hetebølger og sykdom. Han har i følge deg muligheten til å gripe inn ved å gjøre området fruktbart (noe det burde vært i utgangspunktet), og å gjøre det uten å forstyrre vår frie vilje, men han lar det heller gå ut over uskyldige barn. Du hopper også over alle de andre poengene jeg tok opp, som tsunamier, jordskjelv også videre, pluss at vi i tillegg har ting som sykdom og medfødte misdannelser.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Gud har skapt hele universet og hele dens eksistens. Og han er både Alfa og Omega. Starten og Slutten.
Og du sier at han ikke kan gå utenfor grunnleggende logikk?
Vær så snill skjerp deg, jeg prøver bare å vise deg min forståelse av gud.
Vis hele sitatet...
En liten kommentar først: Du setter “grunnleggende” i kursiv som om nettopp det at logikken er grunnleggende, og ikke mer kompleks eller spesialisert, gjør det mer rimelig at han opererer utenfor den, men hvis du tror det så tar du feil; det er stikk motsatt. Grunnleggende logikk er altomsluttende, mens mer spesialisert logikk er i større grad begrenset til spesielle premisser.

Uansett, det at Gud kan gå utenfor logikk fordi han er allmektig er et argument jeg hører oftere og oftere, men også et som ikke en gang teologene ser ut til å ville begi seg inn på. Først og fremst er det ikke gitt at allmektighet gir mulighet for å omgå logikk. Men om det så skulle være er problemet likevel at så fort du hevder at Gud opererer utenfor vår logikk, eller med en ukjent logikk som er annerledes enn vår, så åpner du en ukryssbar logisk kløft mellom oss og denne Guden.

Å si at Gud fortsatt kan være god fordi han kan operere utenfor vår logikk blir et meningsløst utsagn. Ethvert konsept som vi kan danne og omtale på en meningsfull måte baseres på vår logiske forståelse av dette konseptet og hva det innebærer, og det er derfor kun gyldig innenfor rammene av vår egne logikk. Når du har definert Gud som utenfor vår logikk har du også mistet muligheten til å kunne tilegne han noen som helst egenskap, eller beskrive han på noe som helst meningsfullt vis. Ethvert utsagn om Guds egenskaper eller natur vil da per definisjon være nonsens, og fullstendig strippet for mening. Du punkterer altså argumentet ditt i det øyeblikket du ytrer det, samtidig som du gjør alle tidligere og alle fremtidige beskrivelser av Gud til rent nonsens.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Poenget mitt var at det er selve begjære etter motorsykkelen som man har lyst til å bli kvitt.
Vis hele sitatet...
Og poenget mitt er at dette ikke holder. Gleden av å ha en motorsykkel kommer mer av gleden man opplever ved å kjøre den (og for eksempel å se på den, hvis den er estetisk appellerende) enn av gleden av å ikke lenger føle et begjær. Begjæret oppstår altså som et resultat av at du kan oppnå glede med den, ikke omvendt. Skulle det være slik du sier så skulle man bli like glad av å bare slutte å ha lyst på noe – ombestemme seg, rett og slett – som av å oppnå det man har lyst på. Du skulle bli like glad hvis du hadde kjempelyst på en motorsykkel, men så plutselig tenkte at nei, forresten, jeg vil ikke ha motorsykkel likevel, som hvis du hadde kjempelyst på en motorsykkel og plutselig fikk en. Vi vet begge at det ikke er tilfelle.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Jeg tror ikke det er mange ateister som har prøvd å lese bibelen, eller en gang prøve å forstå hvilket budskap den gir oss. Hvordan gud er.
Vis hele sitatet...
Tvert i mot har ateister statistisk sett mer kunnskap om Bibelen enn troende.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Så det synet ateister ofte har om gud, er denne onde, brutale hersker, som mange folk tilber av en eller annen grunn.
Vis hele sitatet...
Det virker som du misforstår og tror at en del av oss ateister kritiserer kristne for å tilbe ondskap, men det vi kritiserer når vi påpeker ondskapen i verden og de forferdelige handlingene utført av Gud i Bibelen er at de kristnes bilde og beskrivelse av hvordan Gud er går fullstendig på tvers med hvordan han beskrives i Bibelen. Det er enorme ødeleggelser, massedrap og tortur, men alle som en later dere som om de delene ikke finnes. Innerst inne vet du at Det gamle testamente er fullstendig barbarisk, men likevel velger nok du som de fleste andre kristne å lukke øynene for det og beskrive Bibelen som “den gode boken”.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
I den protestantiske Bibelen, ja. Så har man en del gammeltestamentlige apokryfer som anerkjennes av blant annet den katolske kirken; nærmere bestemt ti bøker og tillegg. Det virker ikke som du vet så mye som du kanskje burde om denne boken? Jeg begynner jo å lure på hva annet du ikke vet om den..”.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at de apkryfiske skriftene ikke er kanoniske, de har ikke den indre harmoni som bibelen har, dessuten er de fulle av anakronismer og historiske og geografiske unøyaktigheter.

F.eks i tobit er det en historie som fremmer hedensk avgudsdyrkelse På grunn av de overtroiske elementene og de feil den inneholder, er det tydelig at den ikke er inspirert av Gud.

men det er jo helt åpenlyst for meg at selfølgelig vil noen falske religioner tro på dem og si at de er riktige, dette er bare en måte satan villeder mennesker på...

igjen denne verdens gud: 2. korinter 4:4 dette skriftstedet er verdt å resonnere over.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Interessant og vanleg innvending. Om ein skal tolke bibelen, så finst det jo forskjellige måter å tolke på. Kven avgjer kva som er rett, og kven avgjer kva vi skal ta med og ikkje? Steining har jo i stor grad utgått som straffemetode i den norske kyrkja. Kvifor det? Det er jo omtala i bibelen? Er det bare å plukke dei bitane ein liker og forkaste resten? Kvifor treng ein då bibelen i heile teke? Kan ein ikkje like godt skrive si eiga bok då?
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som er problemet mange kritikere av religion har, de er altfor inngrodd i vitenskapelige tankegang. Det er ikke noen måte å "avgjøre hva som er rett" med 100% sikkerhet, akkurat som en vitenskapelig hypotese. Da har du misforstått hva religion går ut på. Religion handler blant annet om de spørsmålene vitenskapen ikke kan gi svar på. Det at noen er nevnt i bibelen betyr jo selvfølgelig ikke at det skal etterapes i den norske kirke, herregud...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Det er tydelig at de apkryfiske skriftene ikke er kanoniske, de har ikke den indre harmoni som bibelen har
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du legger i «indre harmoni», men med antallet selvmotsigelser i mange bibler vil jeg også si at disse ikke har «indre harmoni». (Du har forøvrig fortsatt ikke presisert hvilken bibel du går ut ifra. Å google "contradictions in bible" gir oss sider som t.d. denne.). Og før det ev. kommes med «forskjellige tolkninger», og «kontekst»: Hvor var døperen Johannes da korsfestelsen fant sted?
dessuten er de fulle av anakronismer og historiske og geografiske unøyaktigheter.
Vis hele sitatet...
Ah. Historiske unøyaktigheter ja. Jeg er neppe alene i å vente i spenning på at du endelig graver frem kilder om at t.d. historien om arken er sann.

Hva med den svære historiske «unøyaktigheten» om når jorda, universet m.m. ble skapt? 6.000-10.000 år, versus henholdsvis 4.54 ± 0.05 milliarder og 13.75 ± 0.11 milliarder år.

Dette gir oss forskjeller så «små» som (4.49 milliarder år / 10.000 år =) 449.000 ganger, til (13.86 milliarder år / 6.000 år =) 2.310.000 ganger.

Og hva med utviklingen av homo sapiens sapiens?

Og uansett: Som slashdot allerede har påpekt: At noe er Historisk Korrekt™, gjør ikke det overnaturlige budskapet det kommer med noe mer sannsynlig. Jeg kan ganske lett kopiere en anerkjent historiebok, for så å legge til overnaturlige hendelser.
F.eks i tobit er det en historie som fremmer hedensk avgudsdyrkelse På grunn av de overtroiske elementene og de feil den inneholder, er det tydelig at den ikke er inspirert av Gud.
Vis hele sitatet...
Betyr dette at ingenting i bibelen eller biblene du bruker inneholder overtro (både slanger og brennende busker som snakker, at en liten trebåt kan inneholde henholdsvis 2 eller 7 individer av en svær andel av jordas arter m.m.) eller feil (se over)?
men det er jo helt åpenlyst for meg at selfølgelig vil noen falske religioner tro på dem og si at de er riktige, dette er bare en måte satan villeder mennesker på...
Vis hele sitatet...
Et problem for deg er at argumentene du bruker for å fordømme skrifter du ikke tror på, like lett kan brukes for å forkaste skrifter du tror på.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg vet ikke hva du legger i «indre harmoni», men med antallet selvmotsigelser i mange bibler vil jeg også si at disse ikke har «indre harmoni». (Du har forøvrig fortsatt ikke presisert hvilken bibel du går ut ifra. Å google "contradictions in bible" gir oss sider som t.d. denne.). Og før det ev. kommes med «forskjellige tolkninger», og «kontekst»: Hvor var døperen Johannes da korsfestelsen fant sted?Ah. Historiske unøyaktigheter ja. Jeg er neppe alene i å vente i spenning på at du endelig graver frem kilder om at t.d. historien om arken er sann.

Hva med den svære historiske «unøyaktigheten» om når jorda, universet m.m. ble skapt? 6.000-10.000 år, versus henholdsvis 4.54 ± 0.05 milliarder og 13.75 ± 0.11 milliarder år.

Dette gir oss forskjeller så «små» som (4.49 milliarder år / 10.000 år =) 449.000 ganger, til (13.86 milliarder år / 6.000 år =) 2.310.000 ganger.

Og hva med utviklingen av homo sapiens sapiens?

Og uansett: Som slashdot allerede har påpekt: At noe er Historisk Korrekt™, gjør ikke det overnaturlige budskapet det kommer med noe mer sannsynlig. Jeg kan ganske lett kopiere en anerkjent historiebok, for så å legge til overnaturlige hendelser.Betyr dette at ingenting i bibelen eller biblene du bruker inneholder overtro (både slanger og brennende busker som snakker, at en liten trebåt kan inneholde henholdsvis 2 eller 7 individer av en svær andel av jordas arter m.m.) eller feil (se over)?Et problem for deg er at argumentene du bruker for å fordømme skrifter du ikke tror på, like lett kan brukes for å forkaste skrifter du tror på.
Vis hele sitatet...
jeg kan godt forstå at mange tviler, men det gjør ikke jeg.
så vil jeg bare si at det hjelper lite å gi svar, når de ikke vil bli meditert over engang, heller bombet ned med mye mer spørsmål. det viser jo at en slik person ikke har et åpent sinn, men heller har satt for seg hvordan ting er å ikke er villig å forandre mening for enhver logisk forklaring.

btw, jeg bruker forskjellige bibler med beviste kanoniske autentiske skrifter.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvorfor tviler ikke du?

YT:Open-mindedness (mindre enn 10 min).

Hvilke bibler bruker du, og hvorfor akkurat disse?
Men hva synes dere om kristne om protestantisme og katolisismen? Hva er det rette lxm?
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
det viser jo at en slik person ikke har et åpent sinn,
Vis hele sitatet...
Å ha et åpent sinn betyr ikke bare at ateister skal godta muligheten for at det finnes overnaturlige krefter, men også at religiøse skal godta muligheten for det motsatte.
Veldig interessant diskusjon.
Tillat meg å sitere Bibelen. Hebreerne 11:1 'Troen er et pant på det vi håper, et bevis for det vi ikke ser.'
Det som forbauser meg er hvor lite kunnskap både kristne og ikke kristne har om Bibelen. Bibelen gjør det klart og tydelig at du kommer aldri til å få bli kjent med Gud eller få en erfaring av Han før du inviterer Jesus inn i livet ditt. Jeg har hørt så mange mennesker si til meg at 'jo, men jeg har jo bedt til Gud men han har ikke svart meg'. Hence my point; Gud lar deg ikke få kjenne at Han lever før du gjør det som står i følgende vers: Romerne 10:9 'For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.' Og når disse som hadde bedt til Gud faktisk inviterte Jesus inn i livet, så var det akkurat som om det var et forheng som falt fra øyene deres og de kunne se. Det er fantastisk og se mennesker som ikke har noe håp i livet plutselig får en glede og livskraft som kommer innenifra. Ja, da tenker man at man MÅ ha tro før man inviterer Jesus inn, men nei. Bibelen viser mange steder at troen er noe du får i gave når du vender om og tror på Gud.

Det blir veldig feil å skulle konstatere at Gud ikke finnes når du ikke engang har faktisk gjort det Bibelen sier skal til for å se at han finnes. Det er ikke meningen å være bastant altså. Men det er nå sånn at når du opplever noe så fantastisk som å bli elsket av en levende gud, ja da må du nesten dele det med folk.

Ikke avskriv Gud før du har smakt og kjent at han er god.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Zellus: Med den siste setningen din kan man lett gjøre følgende:

«Ikke avskriv min guddom (t.d. spaghettimonsteret), som er slik at kun den eller din guddom kan finnes, før du har smakt og kjent at han er god (tomatsaus inkludert, omnom)».
Det var virkelig ikke det jeg mente.
Men rent hypatetisk for din del: Tenk om Gud finnes og det finnes en måte få en erfaring som bekrefter det. Ville du fortsatt valgt å ikke finne det ut? Vil du leve i uvisshet hele livet? Er det ikke like greit å prøve?

Hva har man å tape er spørsmålet. Folk har bare ikke peiling på hvordan man oppretter linken med Gud igjen. Jesus var vår mellommann, og det handler bare om å bekjenne det han gjorde for oss.

Jeg fordømmer ikke folk, de må jo få tro det de vil.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Zellus: Hadde nå folk bare påstått eksisensen av én guddom.

Hva med alle de du ikke tror på fordi du er født på «feil» tid og sted?
Sitat av Zellus Vis innlegg
Det var virkelig ikke det jeg mente.
Men rent hypatetisk for din del: Tenk om Gud finnes og det finnes en måte få en erfaring som bekrefter det. Ville du fortsatt valgt å ikke finne det ut? Vil du leve i uvisshet hele livet? Er det ikke like greit å prøve?

Hva har man å tape er spørsmålet. Folk har bare ikke peiling på hvordan man oppretter linken med Gud igjen. Jesus var vår mellommann, og det handler bare om å bekjenne det han gjorde for oss.

Jeg fordømmer ikke folk, de må jo få tro det de vil.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at du har valgt riktig religion? Det finnes utallige religioner, og enda flere varianter av hver religion.

Ingen religioner kan vise til medlemmer som lever lenger, er mindre syke, er mye lykkeligere enn andre. I tillegg kunne man forvente at de som hadde ekte
kommunikasjon med Gud (altså de innenfor den ene rette religionen) viste aktivitet i andre deler av hjernen enn de som hadde falsk kommunikasjon. I virkeligheten ser vi at alle religiøse opplevelser (uavhengig av religion) aktiverer de samme delene av hjernen, og at religiøse har de samme forandringene i hjernen; forandringer som er identiske med de som alkoholikere har (og ja, selvfølgelig blir rusbruk og andre feilkilder korrigert for ved vitenskapelige studier). Videre er det gjort forskning i hvert fall på kristne prester som har bedd for pasienter på sykehus, og de som ble bedd for ble ikke oftere friske eller friskere enn de som ikke ble bedd for. Rart at gud ikke gir noe tegn til de som har valgt riktig.

Ettersom det i tillegg til dette finnes nøyaktig like mye vitenskapelig/empirisk bevis for alle religionene og deres undergrupper, kan vi lett konkludere med at det er like stor sannsylighet at hver av undergruppene har den rette "oppskriften" på frelse (eller tilsvarende). Når det er 30.000 undergrupper av kristendom alene, ser man lett hvor lite sannsynlig det er at din tro er den rette. Hvis vi sier at det totalt er 100.000 forskjellige religion-avarter i verden, - og dette er en underestimering - har du nøyaktig 1/100.000 sjanse for at du har valgt riktig. Og dette er når vi antar at det faktisk finnes en gud, og etter det antar at denne guden bryr seg om/tar del i
menneskeliv. Som Provo, Sky, Jonta og andre har forklart, eksisterer det hverken empiri, kosmologi eller generell logikk som kan bekrefte guds eksistens.
Kan jeg få spøre en kristen hva de oppriktig mener om alle de syke tingene gud gjør i bibelen?

Jeg har hørt den før, man skal ikke tolke bibelen ord for ord. Vell det svaret er jeg ikke interisert i. Jeg vil vite hvorfor mordene hans dekkes over og bare det som dagens samfunn idag ser på som "godt" kommer fra,
Sitat av Jonta Vis innlegg
Zellus: Hadde nå folk bare påstått eksisensen av én guddom.

Hva med alle de du ikke tror på fordi du er født på «feil» tid og sted?
Vis hele sitatet...
Jeg kan bare referere til egne erfaringer. For jeg har virkelig ikke belegg for å uttale meg om andre trosretninger. Men det jeg sier er: Jeg lever i felleskap med Gud og opplever det som noe helt fantastisk. Holdt på å si; kan noen argumentere i en subjektiv opplevelse?

Vargas: Jeg tror på det at vi er ånd, sjel og kropp. Jeg tror det er den åndelige biten som er i bruk når man ber og er i felleskap med Gud. Hjernen har fint lite med akkurat det å gjøre.
Da må du spørre deg; Hva representerer de som blir drept? Hva slags feil? Og hva kan betydningen være i at de blir tillintetgjort?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvordan har hjernen lite med dette å gjøre? Det er der tankene og følelsene dine om dette foregår.
Det er ikke med hjernen jeg kommuniserer med Gud, klart den er delaktig, men det er ånden som faktisk har kontakt med Gud. Gud er ikke en maskin du kan fatte med hjernen og ressonere deg frem til. Han er en levende Gud som har valgt å gjøre ting på noen måter som vi mennesker med vårt fantastiske intellekt simpelthen må forholde oss til om vi ønsker felleskap med Ham.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Zellus: Hvordan vet du alt dette om denne guddommen din?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Da må du spørre deg; Hva representerer de som blir drept? Hva slags feil? Og hva kan betydningen være i at de blir tillintetgjort?
Vis hele sitatet...
Ungdommene som ble drept på utøya, hva representerer de? Hvilken betydning hadde det at de ble "tilintetgjort"?
Sist endret av Bothrops; 26. april 2012 kl. 20:26.
Zellus: Du referer til ånden/sjelen. Du bruker altså et ikke-beviselig, usannsynlig, abstrakt begrep for å forklare et annet usansynlig og abstrakt begrep (gud). Det verken logisk eller bevisbasert, og kan ikke brukes som et gyldig argument for noe som helst. Hvis du leser deg opp på biologi/biokjemi/farmasi, skjønner du lett hva vår "bevissthet" egentlig er for noe.

Argumentasjonen din vedrørende ånd/gud kan sammenliknes med å bruke Harry Potter-bøkene i kombinasjon med påstander som at man "kjenner magien flyte gjennom meg" som bevis for at det finnes magi.

Dessuten svarte du egentlig ikke på argumentet mitt om hjerneaktivitet og kommunikasjon med gud (eller noen av de andre argumentene). Jeg har alt forklart at hjerneaktivitet i visse deler kan påvises ved religiøse opplevelser uavhengig av religion. Hvis kristendommen var den rette religion, ville kristne religiøse opplevelser ikke føre til den samme aktiviteten. Etter min logikk ville det ført til aktivitet i andre deler (deler som f.eks hos andre aldri blir aktiverte..) av hjernen. Og etter din logikk ville det ikke ført til noen synlig spesiell aktivitet, ettersom kommunikasjon foregår via ånden/sjelen. Ettersom vi KAN observere akkurat den samme aktiviteten ved kristne opplevelser som hinduistiske, kan vi konkludere med at kommunikasjonen er akkurat like lite ekte.
Det er helt forståelig å operere kun med logikk når du ikke kjenner Gud, men har bryr seg fint lite om de tingene. Konseptet Gud er 100% irrasjonelt, enig? Ergo har logikk fint lite med saken å gjøre. Jeg har aldri sagt noe som helst om andre sin tro, jeg bare sier at jeg opplever ting med min Gud som verken kan fattes eller begripes med logikk.
Angående ungdommene på Utøya så er ikke Gud, som du ikke engang tror på, ansvarlig for hva mennesker finner på, det må du forstå.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Zellus: Hvordan vet du alt dette om denne guddommen din?
Vis hele sitatet...
Jeg leser boka hans.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Zellus Vis innlegg
Angående ungdommene på Utøya så er ikke Gud, som du ikke engang tror på, ansvarlig for hva mennesker finner på, det må du forstå.
Vis hele sitatet...
Nei, dette kan jeg ikke forstå. Hvordan kan han skape jorda og menneskene, men ikke ta ansvar når de dreper hverandre?
Sist endret av Bothrops; 26. april 2012 kl. 20:51.
Sitat av Zellus Vis innlegg
Angående ungdommene på Utøya så er ikke Gud, som du ikke engang tror på, ansvarlig for hva mennesker finner på, det må du forstå.
Vis hele sitatet...
Hvilken relevans har det om vi tror på Abrahams Gud eller ikke?

Gud er allvitende? Han skapte mennesket, og måtte allerede da vite hva som ville skje 22. juli 2012. Allikevel skapte Gud mennesket..

Gud er allmektig? Gud kunne ha forhindret lidelse/"ondskap" uten å ødelegge fri vilje (fri vilje er ENDA ett omdiskutert og abstrakt begrep!). Han kunne gitt oss kunnskap/forståelse om lidelse uten å måtte påføre oss det.

Dessuten er tsunamier og andre naturkatastrofer enda bedre eksempler på "det ondes problem". Her er det de naturkreftene Gud angivelig skapte som dreper uskyldige mennesker.

Sitat av Zellus Vis innlegg
Det er helt forståelig å operere kun med logikk når du ikke kjenner Gud, men har bryr seg fint lite om de tingene. Konseptet Gud er 100% irrasjonelt, enig? Ergo har logikk fint lite med saken å gjøre. Jeg har aldri sagt noe som helst om andre sin tro, jeg bare sier at jeg opplever ting med min Gud som verken kan fattes eller begripes med logikk.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i at konseptet Gud er irrasjonelt?
Hvor i bibelen (KJV) står det at Gud ikke bryr seg om logikk eller bevis?
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nei, dette kan jeg ikke forstå. Hvordan kan han skape jorda og menneskene, men ikke ta ansvar når de dreper hverandre?
Vis hele sitatet...
Gud skapte menneskene for å ha felleskap med oss. Han skapte kunnskapens tre og livets tre. Menneskene fikk valget, han gjorde det klarte hva som ville skille oss fra Han, nemlig kunnskapens tre, men menneskene valgte likevel å gå sin egen vei. Grunnen til at han ga oss fri vilje var fordi han ville at vi skulle velge han. Ekte kjærlighet er vel ikke påtvunget? Så menneskene valgte sin egen vei og er dermed ansvarlig for konsekvensene av det. Når en idiot bestemmer seg for å drepe en haug med uskyldige mennesker så er det ikke Gud som har bestemt det. Det er ikke sånn at en normal, frisk person plutselig switcher og blir en sosiopat; nei, dette skjer over tid, og mennesker rundt vedkommende, spesielt mor og far, er ansvarlig for hvordan barnet deres blir en dag. Det er dere vel enig i?

Jeg tar et hypatetisk eksempel igjen: Gud skaper deg for å leve i harmoni med han, du vet konsekvensene hvis du ikke velger å leve med han, men du gjør det uansett. Du er i trøbbel en dag og roper til Gud, hvorfor skal han stå ansvarlig for at du har det kjipt? Nå sendte han sin egen sønn Jesus til å dø for all synd som finnes, og reiste han opp igjen så han kunne være Herre over alle; så er bare spørsmålet om man vil ta imot tilgivelse for at man har valgt å gå sin egen vei og ikke bøye seg for den som har skapt deg.

Veldig ofte klandrer folk Gud for onde ting som skjer, også sier de dagen derpå at de ikke tror på Gud? Er ikke det tidenes motsetning?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Zellus Vis innlegg
Gud skapte menneskene for å ha felleskap med oss. Han skapte kunnskapens tre og livets tre. Menneskene fikk valget, han gjorde det klarte hva som ville skille oss fra Han, nemlig kunnskapens tre, men menneskene valgte likevel å gå sin egen vei. Grunnen til at han ga oss fri vilje var fordi han ville at vi skulle velge han. Ekte kjærlighet er vel ikke påtvunget? Så menneskene valgte sin egen vei og er dermed ansvarlig for konsekvensene av det. Når en idiot bestemmer seg for å drepe en haug med uskyldige mennesker så er det ikke Gud som har bestemt det. Det er ikke sånn at en normal, frisk person plutselig switcher og blir en sosiopat; nei, dette skjer over tid, og mennesker rundt vedkommende, spesielt mor og far, er ansvarlig for hvordan barnet deres blir en dag. Det er dere vel enig i?
Vis hele sitatet...
Ekte kjærlighet for en gud som utfører og tillater så mye jævelskap?? Han er altvitende og har oss alle i sin hånd, men han nekter å løfte en finger fordi forfedrene våre valgte feil tre(eller fordi vi ikke tror nok på gud).
Jo mer jeg får forklart, desto vanskeligere blir det for meg å forstå hvordan tilhengere kan påstå at dette er en god gud.

Jeg tar et hypatetisk eksempel igjen: Gud skaper deg for å leve i harmoni med han, du vet konsekvensene hvis du ikke velger å leve med han, men du gjør det uansett. Du er i trøbbel en dag og roper til Gud, hvorfor skal han stå ansvarlig for at du har det kjipt? Nå sendte han sin egen sønn Jesus til å dø for all synd som finnes, og reiste han opp igjen så han kunne være Herre over alle; så er bare spørsmålet om man vil ta imot tilgivelse for at man har valgt å gå sin egen vei og ikke bøye seg for den som har skapt deg.
Vis hele sitatet...
Hva er konsekvensene hvis jeg velger å ikke leve med han? Sålenge jeg ikke veit hva det er blir hele eksempelet meningsløst for meg.

Hadde jeg hatt direkte kontakt med en gud hadde jeg nok blitt fort overbevist, men sålenge jeg blir fortalt alt dette av andre mennesker så trekker jeg konklusjonen at det sannsynligvis kommer fra fantasien.
Sist endret av Bothrops; 26. april 2012 kl. 21:21.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Hvilken relevans har det om vi tror på Abrahams Gud eller ikke?

Gud er allvitende? Han skapte mennesket, og måtte allerede da vite hva som ville skje 22. juli 2012. Allikevel skapte Gud mennesket..

Gud er allmektig? Gud kunne ha forhindret lidelse/"ondskap" uten å ødelegge fri vilje (fri vilje er ENDA ett omdiskutert og abstrakt begrep!). Han kunne gitt oss kunnskap/forståelse om lidelse uten å måtte påføre oss det.

Dessuten er tsunamier og andre naturkatastrofer enda bedre eksempler på "det ondes problem". Her er det de naturkreftene Gud angivelig skapte som dreper uskyldige mennesker.


Hva legger du i at konseptet Gud er irrasjonelt?
Hvor i bibelen (KJV) står det at Gud ikke bryr seg om logikk eller bevis?
Vis hele sitatet...
1 Korinterbrev 2:5-14
5. 'For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft. 6. Likevel forkynner vi en visdom for dem som er modne. Men det er ikke visdom som tilhører denne verden og denne verdens herskere, de som går til grunne. 7. Nei, vi forkynner et mysterium, Guds skjulte visdom. Før tidenes begynnelse hadde Gud bestemt at den skulle føre oss fram til herligheten. 8. Denne visdommen har ingen av verdens herskere kjent. Hadde de kjent den, ville de ikke ha korsfestet herlighetens herre. 9. Men som det står skrevet: Det intet øye så og intet øre hørte, det som ikke kom opp i noe menneskehjertet, det som Gud har gjort ferdig for den som elsker ham, 10. det har Gud åpenbart for oss ved sin Ånd. For Ånden utforsker alle ting, også dybdene i Gud. 11 Hvem andre enn menneskets egen ånd vet hva som bor i et menneske? Slik vet heller ingen annen enn Guds Ånd hva som bor i Gud. 12. Vi har ikke fått verdens ånd, men den ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss. 13. Om dette taler vi med ord som Ånden har lært oss, ikke med ord som menneskelig visdom har lært oss. Det åndelige tolker vi med ord som hører Ånden til. 14. Slik menneske er i seg selv, tar det ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det bedømmes bare på åndelig vis. 15. Men det mennesket som har Ånden, kan dømme om alt, og selv kan ikke bedømmes av noen.

Det var sykt mye tekst, men sånn ble det nå.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ekte kjærlighet for en gud som utfører og tillater så mye jævelskap?? Han er altvitende og har oss alle i sin hånd, men han nekter å løfte en finger fordi forfedrene våre valgte feil tre(eller fordi vi ikke tror nok på gud).
Jo mer jeg får forklart, desto vanskeligere blir det for meg å forstå hvordan tilhengere kan påstå at dette er en god gud.

Husk at jorda ble overlatt til menneskene. Det er i menneskenaturen å være egoistisk, det fikk noen veldig fatale følger.

Hva er konsekvensene hvis jeg velger å ikke leve med han? Sålenge jeg ikke veit hva det er blir hele eksempelet meningsløst for meg.

Hadde jeg hatt direkte kontakt med en gud hadde jeg nok blitt fort overbevist, men sålenge jeg blir fortalt alt dette av andre mennesker så trekker jeg konklusjonen at det sannsynligvis kommer fra fantasien.
Vis hele sitatet...
Konsekvensene er evig død kontra evig liv for å være forferdelig direkte.

Det er selvfølgelig 100% forståelig at du ikke vet hva det vil si når du ikke har hatt en erfaring med Gud, selvfølgelig.
Jeg tar meg gjerne tiden til å treffe folk som genuint er interessert i å bli kjent med Gud. Det finnes en måte å ordne det på.
Men det er begrensa hvor lenge jeg gidder å diskutere dette
Jeg er enig med deg i mye av hva du sier. Religion er for gammeldags for dagens samfunn og håper antallet religiøse synker, og det ser heldigvis sånn ut i verden i dag. Du er nesten rettferdig ettersom du skjønner det gir trygghet, håp og varme til alle religiøse. Men du går litt langt med å skyve det unna. Jeg tror at det vil gå over av seg selv. Det er langt fler atheister og agnostikere u dag enn for 100 år siden, og jeg tror hver generasjon vil kutte religion mer og mer ut. Det er ekstremt urettferdig for barn å bli oppdratt i tro og ikke få bestemme selv når tiden er inne. Helt enig i at religion hører til fortiden, samtidig må vi la de som vil praktisere få lov til det. Det er ikke stort å få gjort med religion.
Det er sant at tallet synker her i traktene, men i for eksempel Kina så har tallet på antall kristne økt med 130 millioner de siste 50 åra. Så lykke til med å bli kvitt oss med det første
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Zellus Vis innlegg
Det er selvfølgelig 100% forståelig at du ikke vet hva det vil si når du ikke har hatt en erfaring med Gud, selvfølgelig.
Jeg tar meg gjerne tiden til å treffe folk som genuint er interessert i å bli kjent med Gud. Det finnes en måte å ordne det på.
Men det er begrensa hvor lenge jeg gidder å diskutere dette
Vis hele sitatet...
Sålenge det er snakk om et medium og ikke direkte kontakt med gud så er det ikke overbevisende, og lite interessant. En neve av riktig type sopp vil gi mer bevis på guddommelig tilstedeværelse enn sitater fra bibelen og engasjert tåkeprat fra et vanlig menneske noengang kan tilby. Dette kan umulig kalles en diskusjon, vi prater bare forbi hverandre.
God natt og lykke til, men gjør omverden en tjeneste og lytt til det 11. bud
-Keep thy god to thy self.
Sist endret av Bothrops; 26. april 2012 kl. 22:00.
Sitat av Zellus Vis innlegg
1 Korinterbrev 2:5-14
5. 'For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft. 6. Likevel forkynner vi en visdom for dem som er modne. Men det er ikke visdom som tilhører denne verden og denne verdens herskere, de som går til grunne. 7. Nei, vi forkynner et mysterium, Guds skjulte visdom. Før tidenes begynnelse hadde Gud bestemt at den skulle føre oss fram til herligheten. 8. Denne visdommen har ingen av verdens herskere kjent. Hadde de kjent den, ville de ikke ha korsfestet herlighetens herre. 9. Men som det står skrevet: Det intet øye så og intet øre hørte, det som ikke kom opp i noe menneskehjertet, det som Gud har gjort ferdig for den som elsker ham, 10. det har Gud åpenbart for oss ved sin Ånd. For Ånden utforsker alle ting, også dybdene i Gud. 11 Hvem andre enn menneskets egen ånd vet hva som bor i et menneske? Slik vet heller ingen annen enn Guds Ånd hva som bor i Gud. 12. Vi har ikke fått verdens ånd, men den ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss. 13. Om dette taler vi med ord som Ånden har lært oss, ikke med ord som menneskelig visdom har lært oss. Det åndelige tolker vi med ord som hører Ånden til. 14. Slik menneske er i seg selv, tar det ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det bedømmes bare på åndelig vis. 15. Men det mennesket som har Ånden, kan dømme om alt, og selv kan ikke bedømmes av noen.

Det var sykt mye tekst, men sånn ble det nå.

Vis hele sitatet...
Fint at du gadd å gi eksempler
Er dette et argument for at glossolalia? Er Guds språk universelt, slik at
alle som kommuniserer med Gud snakker samme språk? Eller er det enda et ikke-etterprøvbart begrep, som at Guds språk går langt utover menneskelig språk og kommunikasjon?

Men hvis Gud er ikke-rasjonell/ikke-logisk, hvordan er det da mulig å ha rasjonelle diskusjoner om Gud? Hvordan er det da mulig å bestemme seg for om en mener at Gud eksisterer eller ikke eksisterer, når logikk og rasjonalitet ikke kan være en del av diskusjonen/tankegangen som skal føre deg nærmere svaret? Det blir jo svært absurd..

Det ble mange spørsmål her. Slik det blir når jeg prøver å forstå religiøs tankegang. Kanskje jeg burde studert teologi.....
Sitat av Vargas Vis innlegg
Fint at du gadd å gi eksempler

Men hvis Gud er ikke-rasjonell/ikke-logisk, hvordan er det da mulig å ha rasjonelle diskusjoner om Gud? Hvordan er det da mulig å bestemme seg for om en mener at Gud eksisterer eller ikke eksisterer, når logikk og rasjonalitet ikke kan være en del av diskusjonen/tankegangen som skal føre deg nærmere svaret? Det blir jo svært absurd..

Det ble mange spørsmål her. Slik det blir når jeg prøver å forstå religiøs tankegang. Kanskje jeg burde studert teologi.....
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår Zellus, prøver han bare å forklare at Guds kraft ikke kan måles med selv våre mest kompliserte, menneskeskapte instrumenter.
Dette betyr ikke at Gud er ikke-logisk, (om han fins). Det betyr kun at vi mennesker ikke strekker lenger enn naturlovene vi er underlagt.
Sitat av Psilocybolisme Vis innlegg
Slik jeg forstår Zellus, prøver han bare å forklare at Guds kraft ikke kan måles med selv våre mest kompliserte, menneskeskapte instrumenter.
Dette betyr ikke at Gud er ikke-logisk, (om han fins). Det betyr kun at vi mennesker ikke strekker lenger enn naturlovene vi er underlagt.
Vis hele sitatet...
Det var veldig mye bedre sagt, takk Psilocybolisme!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg må bare spørre: Gud skapte "alt" på en logisk måte og satt feilkilder inni boka si, også straffer han oss hvis vi ikke tror på han? Vil ikke dette være noe urettferdig?
Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
For en patetisk mann! Kjempeflink til å latterliggjøre ting som han ikke har et snev av peiling på åpenbart. Hele poenget med evangeliet er Jesus. Menneskene strakk til Guds standard, så Gud sendte sin egen sønn for å leve et perfekt liv og sone straffen for oss. Dene mannen rabler om de ti bud, han har ikke forstått nådebudskapet.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg må bare spørre: Gud skapte "alt" på en logisk måte og satt feilkilder inni boka si, også straffer han oss hvis vi ikke tror på han? Vil ikke dette være noe urettferdig?
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Gud er for det første tross alt Gud, altså han er sjef. Menneskene fikk valget om å leve i harmoni med han eller gå sin egen vei, tvungen kjærlighet er tross alt ikke ekte kjærlighet. Vi valgte feil, og konsekvensene av det er en fallen verden hvor grusomme ting skjer. Er ikke Gud rettferdig så vet ikke jeg. Så er det nå et valg alle må ta stilling til på et eller annet tidspunkt; Vil jeg ta imot Jesus og tilgivelse og leve i frihet og felleskap med vår kjære skaper eller vil jeg ta straffen selv til slutt og leve bundet av verden og ikke ha felleskap med kjærlighetens Gud? Valget er vårt. Jeg for min del inviterte Jesus inn i livet mitt og fikk gjenopprettet mitt forhold til han, noen jeg er takknemlig for hver eneste dag som går. Du vil ikke tro hvor store planer Gud for deg altså, det er helt fantastisk. Gud er en god Gud som ønsker felleskap med alle mennesker, men vi vil heller styre livet selv og basere oss på verdens kunnskap som til syvende og sist ikke hjelper på den lengselen alle mennesker har etter noe mer enn bare 'dette'.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Det er tydelig at de apkryfiske skriftene ikke er kanoniske, de har ikke den indre harmoni som bibelen har, dessuten er de fulle av anakronismer og historiske og geografiske unøyaktigheter.

F.eks i tobit er det en historie som fremmer hedensk avgudsdyrkelse På grunn av de overtroiske elementene og de feil den inneholder, er det tydelig at den ikke er inspirert av Gud.
Vis hele sitatet...
De er kanoniske i katolisismen. Og at de er kanoniserte vil bare si at de er anerkjente som Bibeltekster av en selvutnevnt gruppe med selverklærte eksperter; hverken mer eller mindre. Og du snakker om indre harmoni? Har du sett denne illustrasjonen som viser selvmotsigelsene i Bibelen? http://sciencebasedlife.files.wordpr...sonproject.png

Videre snakker du om historiske og geografiske unøyaktigheter, som om det ikke forekommer i store mengder i de bøkene du anerkjenner som del av Bibelen. Det mest skrikende åpenbare eksempelet er kanskje historien om Noahs ark, men det er veldig langt fra det eneste. Om du mener at historien om Noahs ark skulle leses metaforisk – selv om ingenting tyder på at det var hensikten – kan jeg i farten nevne manntallsinnskrivningen som i følge Evangeliet etter Lukas fant sted når Jesus ble født. Du kan jo virkelig ikke ha satt deg inn i Bibelen med et kritisk blikk.

Sitat av Zellus Vis innlegg
For en patetisk mann! Kjempeflink til å latterliggjøre ting som han ikke har et snev av peiling på åpenbart. Hele poenget med evangeliet er Jesus. Menneskene strakk til Guds standard, så Gud sendte sin egen sønn for å leve et perfekt liv og sone straffen for oss. Dene mannen rabler om de ti bud, han har ikke forstått nådebudskapet.
Vis hele sitatet...
Så de ti bud gjelder ikke? Kan du vise til hvor Jesus sier at de ti bud, eller andre gammeltestamentlige regler som at man skal drepe en kvinne på sin fars dørstokk hvis hun ikke kan bevise at hun er jomfru når man gifter seg med henne, ikke gjelder lenger? For i følge Mat 5:17-19 sier han helt tydelig at han ikke har kommet for å oppheve den gamle loven, men for å oppfylle den, og at den som opphever et eneste av selv de minste bud ikke skal komme til himmelen. Følger du alle reglene i Det gamle testamente selv?

Sitat av Zellus Vis innlegg
Du misforstår. Gud er for det første tross alt Gud, altså han er sjef. Menneskene fikk valget om å leve i harmoni med han eller gå sin egen vei, tvungen kjærlighet er tross alt ikke ekte kjærlighet. Vi valgte feil, og konsekvensene av det er en fallen verden hvor grusomme ting skjer.
Vis hele sitatet...
Så det at en metaforisk kvinne spiste av et metaforisk epletre for å få kunnskap om godt og ondt rettferdiggjør at barn dør på grusomt vis i hopetall av sykdommer som malaria verden rundt? Hvorfor skal disse barna lide for andres handlinger? De har sjelden en gang hørt om den kristne Gud.

Videre er problemet, som andre har nevnt, at siden Gud i følge Bibelen er allvitende så visste han nødvendigvis hva menneskene kom til å velge, og lidelsene det kom til å medføre, så hvorfor skapte han oss ikke med en større interesse mot det guddommelige? Hvorfor satte han ut en fristelse som han visste menneskene ikke kom til å klare å motstå?
Sitat av Zellus Vis innlegg
For en patetisk mann! Kjempeflink til å latterliggjøre ting som han ikke har et snev av peiling på åpenbart. Hele poenget med evangeliet er Jesus. Menneskene strakk til Guds standard, så Gud sendte sin egen sønn for å leve et perfekt liv og sone straffen for oss. Dene mannen rabler om de ti bud, han har ikke forstått nådebudskapet.



Du misforstår. Gud er for det første tross alt Gud, altså han er sjef. Menneskene fikk valget om å leve i harmoni med han eller gå sin egen vei, tvungen kjærlighet er tross alt ikke ekte kjærlighet. Vi valgte feil, og konsekvensene av det er en fallen verden hvor grusomme ting skjer. Er ikke Gud rettferdig så vet ikke jeg. Så er det nå et valg alle må ta stilling til på et eller annet tidspunkt; Vil jeg ta imot Jesus og tilgivelse og leve i frihet og felleskap med vår kjære skaper eller vil jeg ta straffen selv til slutt og leve bundet av verden og ikke ha felleskap med kjærlighetens Gud? Valget er vårt. Jeg for min del inviterte Jesus inn i livet mitt og fikk gjenopprettet mitt forhold til han, noen jeg er takknemlig for hver eneste dag som går. Du vil ikke tro hvor store planer Gud for deg altså, det er helt fantastisk. Gud er en god Gud som ønsker felleskap med alle mennesker, men vi vil heller styre livet selv og basere oss på verdens kunnskap som til syvende og sist ikke hjelper på den lengselen alle mennesker har etter noe mer enn bare 'dette'.
Vis hele sitatet...
Så du velger den protestantiske retningen altså? Så lenge du tror på Gud vil alt gå bra, uansett? Så lenge man er døpt? Men hva med alle de som fuglte den katolske troen frem til reformasjonen på midten av 1500-tallet, er de i helvete da? Og hva med alle menneskene før år null. Er de i helvete? Rart av Gud og skape menneskene og lar oss holde på i tusenvis av år, før han plutelig sender jesus. De menneskene hadde ikke fair sjanse lxm, vanskelig å tro på gud når du ikke har hørt om ham noensinne, og det er tusen år til jesus kommer. Er de i helvete da? Det har alltid jeg lurt på -.-*
True phreak.
Sitat av Zellus Vis innlegg
Vi valgte feil, og konsekvensene av det er en fallen verden hvor grusomme ting skjer. Er ikke Gud rettferdig så vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Det er ganske tydelig at du ikke vet. Hvordan definerer man et menneske? Menneskerasen har tross alt utviklet seg over tid, og dersom man deler levende vesen inn i kategoriene "menneske" eller "dyr" (noe religiøse som benytter seg av argumentasjon som deg ofte gjør, da de ikke kan forklare dyrs lidelser med noe annet enn at "mennesket er herre over dyrene", og at dyr derfor må være laverestående vesen), må man jo nødvendigvis anta at "dyreandelen" i arvematerialet vårt sank over tid, mens "menneskeandelen" økte. Når ble vi da "menneske" nok til å være utsatt for denne guden din sin nåde eller "rettferdighet"? Jeg har lagt ved et bilde som illustrerer dette klart. I virkeligheten finnes det selvfølgelig ikke noe slikt punkt. Det er en flytende overgang, og ethvert skille er helt arbitrært.

Så da blir spørsmålet: Når ble menneskelig lidelse vår egen feil som følge av arvesynden? Man har et enormt forklaringsproblem i den sammenhengen om man skal holde seg til "den undelig gode skaper"-hypotesen, for man kommer ikke utenom det at mennesker har blitt utsatt for lidelser av den mest groteske art, uten at man kan skylde det på dette valget, nettopp fordi det ikke finnes noe punkt hvor vi slutter å være dyr, og starter å være menneske (jeg er selvfølgelig klar over at vi mennesker kun er dyr som har dratt nytte av en høyt utviklet hjerne, jeg polariserer dette litt for å gjøre argumentet mitt klart og tydelig).

Så er denne guden din særlig rettferdig?
Sitat av Provo Vis innlegg
De er kanoniske i katolisismen. Og at de er kanoniserte vil bare si at de er anerkjente som Bibeltekster av en selvutnevnt gruppe med selverklærte eksperter; hverken mer eller mindre. Og du snakker om indre harmoni? Har du sett denne illustrasjonen som viser selvmotsigelsene i Bibelen? http://sciencebasedlife.files.wordpr...sonproject.png

Videre snakker du om historiske og geografiske unøyaktigheter, som om det ikke forekommer i store mengder i de bøkene du anerkjenner som del av Bibelen. Det mest skrikende åpenbare eksempelet er kanskje historien om Noahs ark, men det er veldig langt fra det eneste. Om du mener at historien om Noahs ark skulle leses metaforisk – selv om ingenting tyder på at det var hensikten – kan jeg i farten nevne manntallsinnskrivningen som i følge Evangeliet etter Lukas fant sted når Jesus ble født. Du kan jo virkelig ikke ha satt deg inn i Bibelen med et kritisk blikk.


Så de ti bud gjelder ikke? Kan du vise til hvor Jesus sier at de ti bud, eller andre gammeltestamentlige regler som at man skal drepe en kvinne på sin fars dørstokk hvis hun ikke kan bevise at hun er jomfru når man gifter seg med henne, ikke gjelder lenger? For i følge Mat 5:17-19 sier han helt tydelig at han ikke har kommet for å oppheve den gamle loven, men for å oppfylle den, og at den som opphever et eneste av selv de minste bud ikke skal komme til himmelen. Følger du alle reglene i Det gamle testamente selv?

Så det at en metaforisk kvinne spiste av et metaforisk epletre for å få kunnskap om godt og ondt rettferdiggjør at barn dør på grusomt vis i hopetall av sykdommer som malaria verden rundt? Hvorfor skal disse barna lide for andres handlinger? De har sjelden en gang hørt om den kristne Gud.

Videre er problemet, som andre har nevnt, at siden Gud i følge Bibelen er allvitende så visste han nødvendigvis hva menneskene kom til å velge, og lidelsene det kom til å medføre, så hvorfor skapte han oss ikke med en større interesse mot det guddommelige? Hvorfor satte han ut en fristelse som han visste menneskene ikke kom til å klare å motstå?
Vis hele sitatet...
Romerne 3:20-24. 'For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne. 21. Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven. 22. Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her det ingen forskjell, 23. for alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24. Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Jesus Kristus.

Loven er som du selv sier oppfylt i Jesus Kristus, og det er Guds godhet som driver oss til omvendelse. Altså gode gjerninger/trosgjerninger som du blander med loviskhet.


Gud er rettferdig, og det er ikke rettferdig at barn lider og dør en grusom død nei, men Gud blander seg ikke inn i det før mennesker inviterer han til å være Herre. Hvordan våger du å kreve at Gud skal hjelpe mennesker når de ikke overgir seg til han? Jeg er klar over at barn ikke har evne til å gjøre Jesus til Herre, men gi heller ansvaret over på menneskene som faktisk utfører de onde tingene, ikke Gud. Ber de Gud om hjelp så vil de få den, det er et løfte fra Gud til de som tjener han.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
Så du velger den protestantiske retningen altså? Så lenge du tror på Gud vil alt gå bra, uansett? Så lenge man er døpt? Men hva med alle de som fuglte den katolske troen frem til reformasjonen på midten av 1500-tallet, er de i helvete da? Og hva med alle menneskene før år null. Er de i helvete? Rart av Gud og skape menneskene og lar oss holde på i tusenvis av år, før han plutelig sender jesus. De menneskene hadde ikke fair sjanse lxm, vanskelig å tro på gud når du ikke har hørt om ham noensinne, og det er tusen år til jesus kommer. Er de i helvete da? Det har alltid jeg lurt på -.-*
Vis hele sitatet...
Husk at det står i Romerne 10:9 'For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.' Dette er det aller viktigste. Det er det samme hva slags denominasjon du står under, tror du det som står over her så skal du bli frelst. Og frukten av at Jesus flytter inn i hjertet ditt er at du kommer til å begynne å leve et annet liv som er fylt med gode gjerninger som du faktisk får lyst til å gjøre i hjertet ditt.
Husk at Jesus tok straffen for alle! Altså, frelsen gikk bakover i tid også for de som trodde før Jesus.

Sitat av Orph Vis innlegg
Det er ganske tydelig at du ikke vet. Hvordan definerer man et menneske? Menneskerasen har tross alt utviklet seg over tid, og dersom man deler levende vesen inn i kategoriene "menneske" eller "dyr" (noe religiøse som benytter seg av argumentasjon som deg ofte gjør, da de ikke kan forklare dyrs lidelser med noe annet enn at "mennesket er herre over dyrene", og at dyr derfor må være laverestående vesen), må man jo nødvendigvis anta at "dyreandelen" i arvematerialet vårt sank over tid, mens "menneskeandelen" økte. Når ble vi da "menneske" nok til å være utsatt for denne guden din sin nåde eller "rettferdighet"? Jeg har lagt ved et bilde som illustrerer dette klart. I virkeligheten finnes det selvfølgelig ikke noe slikt punkt. Det er en flytende overgang, og ethvert skille er helt arbitrært.

Så da blir spørsmålet: Når ble menneskelig lidelse vår egen feil som følge av arvesynden? Man har et enormt forklaringsproblem i den sammenhengen om man skal holde seg til "den undelig gode skaper"-hypotesen, for man kommer ikke utenom det at mennesker har blitt utsatt for lidelser av den mest groteske art, uten at man kan skylde det på dette valget, nettopp fordi det ikke finnes noe punkt hvor vi slutter å være dyr, og starter å være menneske (jeg er selvfølgelig klar over at vi mennesker kun er dyr som har dratt nytte av en høyt utviklet hjerne, jeg polariserer dette litt for å gjøre argumentet mitt klart og tydelig).

Så er denne guden din særlig rettferdig?
Vis hele sitatet...

Min Gud er aldeles rettferdig. Hvsi Gud er den han hevder å være gjennom Bibelen, noe jeg tror på, så er han så rettferdig som det er mulig.
Husk nå også at du tror på evolusjon, jeg gjør ikke det. Så du kan ikke bruke subjektive argumenter og få meg til å svare på nettopp det grunnlag som du mener er fakta for alle. Vi har vidt forskjellige perspektiv her. Rettferdighet blir altfor dumt å prate om når vi har så voldsomt forskjellige utgangspunkt.
Sist endret av Zellus; 27. april 2012 kl. 14:36.
Sitat av Zellus Vis innlegg
Romerne 3:20-24. 'For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne. 21. Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven. 22. Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her det ingen forskjell, 23. for alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24. Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Jesus Kristus.
Vis hele sitatet...
Og rett etter kommer vers 31: "Opphever vi så loven ved troen? Slett ikke! Vi stadfester loven." Snakker om cherry picking. Så igjen, Jesus gjorde det klinkende klart at loven fortsatt gjelder. Så følger du den? Er du enig i den? Bør kvinner som ikke skriker hvis de blir voldtatt i byen drepes?

Sitat av Zellus Vis innlegg
Gud er rettferdig, og det er ikke rettferdig at barn lider og dør en grusom død nei, men Gud blander seg ikke inn i det før mennesker inviterer han til å være Herre. Hvordan våger du å kreve at Gud skal hjelpe mennesker når de ikke overgir seg til han? Jeg er klar over at barn ikke har evne til å gjøre Jesus til Herre, men gi heller ansvaret over på menneskene som faktisk utfører de onde tingene, ikke Gud. Ber de Gud om hjelp så vil de få den, det er et løfte fra Gud til de som tjener han.
Vis hele sitatet...
Så Gud er rettferdig når han dreper barn med malaria, polio eller parasitter, som aldri har hørt et ord bli nevnt om denne Guden? Hvem er menneskene som utfører disse onde tingene, som du snakker om?

Og er det rettferdig å kreve overgivelse for å hjelpe noen? Er det rimelig å kreve underkastelse og tilbedelse for å la være å langsomt drepe uskyldige barn med smertefulle sykdommer?

Det er på tide å innse at det ikke finnes noen logisk koherens i overbevisningene dine. Det ondes problem alene er nok til å motbevise forestillingen om en allmektig, allvitende og uendelig god Gud, og dette er kun ett av uendelig mange problemer.
True phreak.
Sitat av Zellus Vis innlegg
Min Gud er aldeles rettferdig. Hvsi Gud er den han hevder å være gjennom Bibelen, noe jeg tror på, så er han så rettferdig som det er mulig.
Husk nå også at du tror på evolusjon, jeg gjør ikke det. Så du kan ikke bruke subjektive argumenter og få meg til å svare på nettopp det grunnlag som du mener er fakta for alle. Vi har vidt forskjellige perspektiv her. Rettferdighet blir altfor dumt å prate om når vi har så voldsomt forskjellige utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Nå er du ute på tynn is. Evolusjon er ikke noe man "tror på". At arter utvikler seg er et observert faktum. Du kan godt være uenig i evolusjonsteorien, men å blånekte for at arter forandrer seg, når vi faktisk ser at de gjør det er helt fjernt. Hvis du fortsatt står på ditt vil jeg foreslå at du dropper å bruke penger på fossilt drivstoff, for du kan jo umulig "tro" på at det eksisterer.