Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1521
Hei

Ettersom SSD prisene begynner å bli litt brukervennlige, vurderer jeg å skaffe meg en eller to SSD disker til samlingen.

Er av denne typen jeg kommer til å kjøpe da jeg har en fra før:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641086

Da lurer jeg på om noen av dere vet om en bra raid kontroller som kan fult utnytte hastigheten til 3 SSD disker.

Har hørt om at du kan kjøre SSD disker i software raid via hovedkortet, vil jeg da få fult utnyttet hastigheten?

Hovedkort:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626388
Det innebygde skal greie og kjøre det. (tror jeg)

Men hva skal du med ssd i raid? Bruke så mye penger bortkasta spør du meg.
Vel hovedkortet ditt har jo 2 x Serial ATA-III kontakter. Det bør fint klare 2 SSD i R0.
Skal du kjøre mer enn 2 SSD så tror jeg faktisk at du vil tape hastighet fordi du da må kjøre på sata II som er betydelig tregere.

Kjøp en SSD ekstra og kjør on-board hardware raid med 2 SSD i hw R0 på Serial ATA-600 kontaktene.
Så tar du en fest for resten av penga.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Vel hovedkortet ditt har jo 2 x Serial ATA-III kontakter. Det bør fint klare 2 SSD i R0.
Skal du kjøre mer enn 2 SSD så tror jeg faktisk at du vil tape hastighet fordi du da må kjøre på sata II som er betydelig tregere.

Kjøp en SSD ekstra og kjør on-board hardware raid med 2 SSD i hw R0 på Serial ATA-600 kontaktene.
Så tar du en fest for resten av penga.
Vis hele sitatet...
Jesus kristus i fjerde potens, ingen burde kjøre firmware\fakeraid, selv ikke broren til saddam hussein og ikke hitler.
Det er noe av det dummeste man kan gjøre hvis man har muligheter til noe annet, i TS' tilfelle vil dette være en barsk kontroller med FBWC på 1GB f.eks eller software-raid (som vil være haugevis mer fornuftig).
Hallo. Du bommer fullstendig her atxbyea.
Les hva ts skriver. Han ønsker max fart. Så hw r0 gir mest fart. Det er også helt uproblematisk mtp datasikkerhet. Systemdisk trenger ikke være stappa med kritiske data. Egne disker til kritiske data. Enkelt og superkjapt.


Hw raid på onboard kontroller vil nok gi best hastighet. Så legg inn OS, programmer, spill etc på systemdisk.
Dokumenter/bilder/musikk/filmer og alt annet på disk som ikke er i raid 0.

Spill lastes kjapt, photoshop vil starte umiddelbart, alt kjører raskt og alt av data ligger på andre disker.
Skulle raidet skades av en eller annen grunn er det bare til å smelle alt inn igjen - alle kritiske data er jo på egne disker og er fortsatt intakt. Enkelt, kjapt og trygt.
Jeg ville ikke rådet noen å bruke en onboard-kontroller fremfor software raid. Det blir gjerne omtalt som fakeraid, ettersom det bare lagrer metadata. Selve prosesseringen skjer på CPUen, akkurat som med et software raid. Fordelen du har med et software raid (hvertfall i Linux) er at det er åpent implementert og at du ikke nødvendigvis mister data helt uten videre, som vil være tilfellet om onboard kontrolleren dør. Selv om onboard-kontrolleren lagrer metadata på diskene så er du gjerne avhengig av akkurat samme kontroller for å lese det, og det kan være problematisk å bytte en slik uten å kjøpe helt nytt hovedkort.

Jeg har heller aldri hørt om særlig ytelsesproblemer med software raid, eneste haken som jeg kan se med software raid er at du ikke kan kjøre raid på boot-mediumet ditt. I Windows vil det være litt mer knotete, ettersom boot-partisjon det er ganske løst begrep, men i Linux er det bare snakk om en 100MB stor partisjon (som du kan ta kopi av med dd, og kjapt restore hvis du har problemer).

Trådstarter vil få lagt mer bang for bucks ved å gå for en RevoDrive, men jeg har min tvil i at han har et behov for det. Det er mange andre ting som blir flaskehals lenge før det, slik som prosessor og minne.
Merkelig. I den store SSD tråden så anbefaler de å kjøre raid med onboard controller. Og dette er gutter som har ekstreme maskiner og noen også har dedikerte 10K kroners raidkontrollere. Men til vanlige folk anbefaler de hw raid0.

forsøkte selv med linux software raid 0 og 4 x ssd men fikk ikke noen fordeler med dette oppsettet kontra 4 x ssd onboard raid. Så jeg droppet sw raid likegodt. Mulig jeg tester videre om jeg kommer over noen som har gode erfaringer, men det virker som det er en sjelden løsning.
Jeg vet ikke om du leste posten min, men jeg mener det står relativt klart der hvorfor man ikke bør bruke en onboard-kontroller, fremfor software raid. Og når vi snakker om hardware-baserte kontrollere så må du gjerne opp i den prisklassen for å få noe som er verdt steget fra software raid til hardware raid, i ren ytelse og funksjonalitet.
Jo på linux vil det fungere men på windows må du bruke onboard kontroller.
Skal maskinen brukes til mye til spilling så er ikke linux et veldig godt alternativ.
som jeg skrev så trenger man ikke lagre kritiske data på systemdisken og da ser jeg rett og slett ikke noen risiko for å kjøre raid 0 med de to sata III portene.