Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3708
Jeg har i løpet av mine tre "lange" år som hasjbruker opplevd en del rart. At hasj kan gi mange positive opplevelser er uten tvil, men det har også sine skyggesider.
Jeg har siden jeg begynte vært litt opp og ned med hvor mye og hvor ofte, og det har vært perioder der rusmiddelet har blitt "nytt" hver bidige dag. Dette over en sommer, og var forsåvidt helt greit, siden jeg skjeldent røyket alene, og godt selskap gjør det hele mye bedre og gir bruken et mindre preg av stereotypisk stoner.

Nå i det siste har jeg kun brukt hasj i helger, og dette har fungert utmerket. Ja virkelig noe å se frem til i helgene, når skole og jobb er på pause.

Jeg har alikevel hatt et par kjedelige episoder, og dette er hovedsakelig på grunn av at det er ulovlig. Siden jeg ikke har mulighet til å gro planter på egenhånd har jeg pent sett meg nødt til å handle inn helgekoset fra en dealer, som det heter på fagspråket, og her er problemene åpenbare.

Siden det er ulovlig er innkjøpet like spenningsfylt hver gang. I følge dealeren min blir han spanet på av politiet fra tid til annen, men dette kan såklart være paranoide tanker fra en ellers ganske paranoid type. Det har vanligvis vært helt greit å møte opp hos han, betale, utveksle et par ord og dra hjem vel vitende om at det blir en god måneds tid til nestegang jeg trenger å være tilbake.

Men sist gang var dråpen som fikk begeret til å renne over. Som vanlig skulle jeg møte opp hos han for månedens handel, og jeg la raskt merke til at fyren virker uvanlig paranoid den dagen. Inne i leiligheten ble jeg møtt med synet av at det var redekorert med noen nye hull i soveromsdøra, mistenkelig lik størrelse som hva et balltre ville laget.

Mens jeg satt der ringte det også på døra, og kompisen til dealeren min spratt opp av sofaen og dro frem en pistol(!) fra hylla. Det hele ble ikke bedre når han fortalte at det ikke er politiet han bekymrer seg over om dagen, men heldigvis var det bare en som skulle selge noen lodd eller lignende.

Jeg betalte for det jeg skulle ha, og gikk derfra ganske shaky mens jeg funderte på om det i det hele tatt er verdt å bruke hasj lenger om jeg må risikere å havne midt i en shootout hver gang jeg skal kjøpe inn.

I ettertid har jeg kommet frem til at jeg ikke ønsker å slutte å bruke, men at jeg vil virkelig gjøre en innsats for at hasj skal bli lovlig her i landet.

Det jeg lurer på er hvordan en starter for å engasjere seg? Jeg synes det er synd å se så mye dritt som skal skje med folk fordi et i utgangspunktet relativt harmløst stoff er ulovlig, og dette er noe jeg brenner for å gjøre noe med.
Sist endret av Detectable; 11. april 2012 kl. 14:49.
Begynn med å finne et lokallag for et politisk parti som har holdninger tilnærmet dine egne. Bli medlem, vær aktiv, kom deg oppover, og en dag skal du se du er i teten for et politisk parti som ønsker å kjempe en innbitt og saklig kamp for legalisering. Hvem vet, om noen år vil dagens samfunn være modent for en offentlig legaliseringskampanje ført av et profilert politisk parti.
Dette gjør du som nevnt over i politiske partier. Unge Venstre ønsker å legalisere narkotika. I tillegg vil FPU legalisere cannabis, samt enkelte i SV. De Grønne også. Selv er jeg medlem i UV, men politisk arbeid frister meg ikke særlig. NORMAL jobber for legalisering i Norge, usikker på om det er noe du kan bidra med der, men det er det sikkert (ta kontakt). Foreningen for human narkotikapolitikk med Arild Knutsen jobber også for legalisering. Anbefaler å melde seg inn, virkelig god organisasjon som trenger penger!

Ellers er kunnskap makt. Les deg opp, diskuter, spre budskapet. NB: dette kan til slutt bli irriterende og slitsomt! Vi kjemper virkelig mot Goliat her.

Det er derimot lys i enden av tunnelen. Cannabis blir de facto dekriminalisert innen 5-10, tenker jeg. Helseministeret har på tidlig 2000-tallet uttalt at vi må se på rusmisbrukere som pasienter og ikke kriminelle. Storberget har åpnet for nytenkende ruspolitikk. De gode resultatene fra land som har avkriminalisert, hovedsaklig Nederland, Portugal og Sveits, videre veldig mange andre land i Europa (inkl. UK der bruk de facto er dekriminalisert) begynner å spre seg til Norge. For ikke å nevne USA, der gode resultater kommer på løpende bånd og over halvparten av amerikanerne vil legalisere cannabis.

Alt annet enn legalisering av narkotika er rett og slett forferdelig. Det kommer til å bli sammenlignet med jødeforfølgelse, kvinners rettigheter, homofile etc. Ikke vær redd for å si det du mener, fakta ligger på bordet. Sannheten vil vinne til slutt.

Forøvrig skjer det veldig mye interessant i Danmark, særlig København. De er på kanten av en legalisering som nok kommer til å bli innført i løpet av et par år. Norge tør dessverre ikke gjøre noe før alle andre land har tatt til fornuften, så vi må nok vente på Sverige og Danmark. Allerede nå kan man få cannabis på resept (importert fra EU jfr Svein Berg). Medisinsk legalisering først. Når jeg tenker meg om blir nok ikke cannabis legalisert før om 15 år. Men det blir nok annerledes prioriteringer fra politiet sin side innen kort tid.

Edit: Beklager rotete innlegg, er på en sliten mobil.
Sist endret av Chronic420; 11. april 2012 kl. 15:16.
Jeg måtte google definisjonen av de facto, så jeg tipper på at jeg ikke er helt idiot, og det er flere som ikke vet hva det betyr. Og er dere like lat som jeg pleier å være, så gidder dere sikkert ikke å google det engang, så here you go!

De fac-to
adv.
In reality or fact; actually.
adj.
1. Actual: de facto segregation.
2. Exercising power or serving a function without being legally or officially established
til TS

vet ikke om det er fordi du bor hjemme hos foreldre ennå som stopper deg fra å dyrke selv , men det ville nok være den enkleste veien å gå for å slippe de kriminelle elementene rundt å skaffe seg cannabis ...

trenger 2kvm for å holde deg selv med cannabis hvis du dyrker selv og ennå vil du ha masse til overs ..et kles skap fra ikea holder i lange baner ..

Så flytt til et sted du kan dyrke din egen cannabis og sloss for legalisering derfra ----
Sitat av gekko4u Vis innlegg
til TS

vet ikke om det er fordi du bor hjemme hos foreldre ennå som stopper deg fra å dyrke selv , men det ville nok være den enkleste veien å gå for å slippe de kriminelle elementene rundt å skaffe seg cannabis ...

trenger 2kvm for å holde deg selv med cannabis hvis du dyrker selv og ennå vil du ha masse til overs ..et kles skap fra ikea holder i lange baner ..

Så flytt til et sted du kan dyrke din egen cannabis og sloss for legalisering derfra ----
Vis hele sitatet...
Slippe? Om du blir tatt med en hel plante får du nok mye større straff en om du kjøper en femmer. I tillegg er det veldig dyr affære, der du må ta mange elementer i betraktning. Spesielt dette med å få tak i gode frø.
Hvorfor ikke bare finne deg en ny dealer? de fleste sliter jo ikke med hardbarka kriminelle?
Sist endret av KjemikalieX; 11. april 2012 kl. 15:40. Grunn: .
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Slippe? Om du blir tatt med en hel plante får du nok mye større straff en om du kjøper en femmer. I tillegg er det veldig dyr affære, der du må ta mange elementer i betraktning. Spesielt dette med å få tak i gode frø.
Vis hele sitatet...
nå skrev jo TS at han kjøpte gjerne for 1 mnd bruk om gangen , hvis det er en femmer kan han like godt slutte å røyke =)


2-3 planter hjemme og ingen pushing eller andre aktiviteter som skulle friste svina til å komme på besøk så er du ganske mer safe en hos dealeren til TS ..
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
1: Les deg opp om cannabis
2: Spre budskapet til dine nære venner
3: Delta på slike aksjoner som den i signaturen min

Problemet ditt virker også vedlig som om dealeren er problemet, vurdert å skaffe ny eller møte ute?
Sist endret av PerPerPerPer; 11. april 2012 kl. 15:55.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
nå skrev jo TS at han kjøpte gjerne for 1 mnd bruk om gangen , hvis det er en femmer kan han like godt slutte å røyke =)
Vis hele sitatet...
Siden han holder bruken på et moderat til lavt nivå, burde han slutte? Logic.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Siden han holder bruken på et moderat til lavt nivå, burde han slutte? Logic.
Vis hele sitatet...
ja hvis det er så stress for han å ordne seg , eller fikse seg en plante eller 2 selv ...

alt som trengs utenom frø er lovlig å kjøpe i Norge ... les litt på www.norcan.org
Sitat av gekko4u Vis innlegg
ja hvis det er så stress for han å ordne seg , eller fikse seg en plante eller 2 selv ...

alt som trengs utenom frø er lovlig å kjøpe i Norge ... les litt på www.norcan.org
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over hva som trengs for å dyrke, til en viss grad. Som han sier selv, selve seansen med å røyke går opp i kvalitet jo mindre du røyker. Røyker han 1G hver lørdag, så har han noe å glede seg til, og får sannsynligvis større effekt ettersom han ikke er innrøykt.

Ts sa han ikke hadde muligheter for å dyrke selv, så skjønner ikke hvorfor du skal være så bastant. Men må ærlig innrømme at det høres jævlig deilig ut å ha en egen cannabisplante. Men risken er større en belønningen, så det er ikke verdt det for min del.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Men må ærlig innrømme at det høres jævlig deilig ut å ha en egen cannabisplante. Men risken er større en belønningen, så det er ikke verdt det for min del.
Vis hele sitatet...
Virkelig?
Selv vil jeg plante så fort muligheten byr seg. Sparer penger og slipper å ha kontakt med dealer, som er det eneste jeg misliker med å røyke.
TS burde bare skaffe seg en ny dealer.
Sist endret av PerPerPerPer; 11. april 2012 kl. 16:23.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Virkelig?
Selv vil jeg plante så fort muligheten byr seg. Sparer penger og slipper å ha kontakt med dealer, som er det eneste jeg misliker med å røyke.
TS burde bare skaffe seg en ny dealer.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen personlig dealer, bare venner som har kontakter. Så jeg går aldri direkte til dealeren selv, så risken for å bli tatt for min del er minimal. Pluss at jeg hadde nok drept planta før den hadde fått sin første bud.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Slippe? Om du blir tatt med en hel plante får du nok mye større straff en om du kjøper en femmer. I tillegg er det veldig dyr affære, der du må ta mange elementer i betraktning. Spesielt dette med å få tak i gode frø.
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat noe fasitsvar på dette, men jeg ble i hvertfall tatt for mange år siden med 8 planter i blomst, og boten jeg fikk for det var lavere enn en bot jeg fikk for bruk av Cannabis.
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Det er ikke akkurat noe fasitsvar på dette, men jeg ble i hvertfall tatt for mange år siden med 8 planter i blomst, og boten jeg fikk for det var lavere enn en bot jeg fikk for bruk av Cannabis.
Vis hele sitatet...
Jøss. Smiska du deg til lavere bot, med å bare komme helt clean, eller ble det bare sånn automatisk?
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Jøss. Smiska du deg til lavere bot, med å bare komme helt clean, eller ble det bare sånn automatisk?
Vis hele sitatet...
Jeg eg prøvde faktisk å smiske, men til ingen nytte. Så det hendte vel egentlig automatisk vil jeg si..
Fikk forresten 5000 i bot for plantene, og 6000 i bot for bruk om noen skulle lure på det..
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Jeg eg prøvde faktisk å smiske, men til ingen nytte. Så det hendte vel egentlig automatisk vil jeg si..
Fikk forresten 5000 i bot for plantene, og 6000 i bot for bruk om noen skulle lure på det..
Vis hele sitatet...
Virker som en ganske lav straff, men det er jo ikke lavere en om du blir tatt med en femmer.
Du starter med å si at cannabis er et gøy stoff, men at det har sine skyggesider - Så ender du opp med en konklusjon om at nå skal du VIRKELIG engasjere deg i å få cannabis legalisert i Norge for du har hatt en kjip opplevelse med dealern din... Samme dealern som tydeligvis ved flere anledninger har gitt deg faresignal som gjør at du 1gang i måneden gruer deg til å reise til han.... Hett tips er å finne på en bedre historie for at du støtter legalisering om du har planer om å overtale noen - Finnest ustabile mennesker i alle kroker og krinker i samfunnet, gjør som resten, styr unna de.
Hva mener du med at jeg "Må finne en bedre historie for å støtte legalisering" ? Dette er min min historie, noe som skjedde meg, og dette er også min personlige grunn til å ville støtte legalisering, jeg kan ikke forandre på det.

Om det er lurt å bruke denne historien som eksempel senere eller ikke er forsåvidt irrelevant, for det var først og fremst historien i seg selv jeg ville dele.

Til alle som har svart i tråden så langt, tusen takk. Jeg skal ta hva dere skriver til ettertanke når jeg finner ut hvordan jeg har lyst til å angripe dette.
alkohol er lov selvom det finnes alkoholikere. hvorfor skal da canabis være ulovlig selvom noen blir avhengige? ved lovlig salg av canabis slipper røykerne å bli tilbudt speed og piller osv når de skal kjøpe hasj. nederland har lavere prosent enn norge på folk som har PRØVD hasj. de har også langt færre heroinister. legalisering vil gjøre veien til hardere stoffer lenger. hvis norge hadde bytta ut helgefylla mot å røyke canabis ville det vært mye mindre vold og problemer.... på den annen side kan legalisering bli problematisk fordi en større prosent av de som bruker hasj bruker for mye i forhold til prosent alkoholikere av de som drikker alkohol....