Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2749
[COLOR="Black"]"En død helt er en dum helt"
"Kunnskap redder liv"[/COLOR]

Hei, Freaks. Det har seg slik at jeg nå har sett utallige tråder om en eller annen kompis eller bekjent som har la oss si, tja, litt for mye av et eller annet. Gjerne også en kombinasjon av stoffer som gjerne bør unngås. Jeg er en smule lei av den holdningen der "Pytt sann, jeg og Hans overlevde over femten ganger i fjor!" regjerer. Nå vil jeg bytte ut det gamle "makka opp i nesen gjør susen!"-triket med litt fra Røde Kors. Alt som står nedenfor er hentet, og skrevet om fra et hefte jeg fikk av Røde Kors, hvis det skulle være tvil om kilder.

[COLOR="Red"]Vi har 4-punkts Regelen[/COLOR]

1: Ring umiddelbart til 113 ved mistanke om at situasjonen er akutt. Dette gjelder ikke bare hvis vedkommende har et hjerteproblem men også hvis hun/han er bevisstløs.

2: Ved tidlig hjertestans kan lungeredning øke sjansen for å overleve, og bedre utfallet i ettertid.

3: Fremstøt! En hjertestarter bør komme så kjapt som mulig (ja, av helsepersonell)

4: Det er en nødvendighet at medisinsk stabilisering startes så tidlig som mulig. Da før man får hun/han på sykehus.

[COLOR="Red"]Livreddende tiltak:[/COLOR]

- Frie luftveier
- Fjerning av fremmedlegmer i luftveiene
- Lunge/Hjerte-redning
- Stanse blødninger
- Legge vedkommende stabilt sideleie
- Hindre at hun/han fryser
- Ringe medisinsk nødtelefon!!

Noen av dere kvier dere for å ringe selvsete 113, eller?

"Nja, tja, det er sikkert ikke sååå alvorlig, da"

Selv om din kompis, bekjent, pulevenn eller hva det skal være ikke er helt åpenbart i akutt syk eller alvorlig skadet bør du aldri nøle med å ringe medisinsk nødtelefon. Det kan være en avgjørende faktor. Selv om det ikke skulle haste kan de hjelpe deg med råd om hvor du bør henvende deg, eller hva du bør foreta deg. Det kan være en lettelse at det er flere som hjelpe å ta hånd om situasjonen. Røde Kors: "Husk, du er aldri alene! Når du ringer 113 blir dere flere om å ta hånd om situasjonen."

Når du ringer kan du:

- Presentere deg med navn og nummer
- Hvor du ringer fra. Det vil si gateadresse, bydel osv
- Hva har skjedd?
- Sende noen til å møte ambulansen. Du kan enten holde linjen med sykepleier eller bli oppringt senere.

Når haster det?

- Nedsatt bevissthet
- Problemer med å puste
- Blek, kald eller klam hud
- Plutselig kraftløshet
- Trykk/press/smerter i brystet som varer i mer en fem minutter
- Ved fall fra høyere enn tre meter
- Ved trafikkulykker/andre ulykker der han/hun kan blir alvorlig skadet

Våken eller ei?

Først må du sjekke om hun/han puster, og om pusten er normal. Dette skal man gjøre mens man holder luftveier frie. Plasser kinnet ditt rett over han/hennes munn mens du ser nedover brystkassen. Du bør se og kjenne i maksimalt ti sekunder (, ja faktisk). Hever den seg? Senker den seg? Hører du pusten? Det du skal se etter er hikst, gispelyder med lange, uregelmessige mellomrom.

Er der snakk om hjertestans er det ingen tvil om at man må ringe 113, og starte hjerte-lungeredning.

Stabilt sideleie

Er dette mennesket bevisstløs men fremdeles har normal, regelmessig pust bør du legge ham/henne i stabilt sideleie. Prinsippet er at man skal legge karen, dama, eller hva du vil, på siden med hodet bøyd bakover uten uhell ved at hun/han ruller på ryggen eller magen, så klart. Du må også alltid forsikre deg om at luftveiene er frie, og at pusten er normal. Sjekk gjerne pusten ofte!

1 Når du skal legge en kis, kar, fyr, dame, frøken og så videre i stabiltsideleie skal du starte med den armen som er nærmest deg. Denne legges langs hodet til hun/han.

2 Ta den motsatte armen, og løft den over brystkassen. Den skal plasseres inntil kinnet.

Deretter bøyer du beinet lengst fra deg og løfter under kneet. Samtidig som du holder armen slik som på punkt 2 skal du holde i kneet, og rulle hun/han forsiktig mot deg.

Sørg nok en gang for frie luftveier. Sjekk om hun/han puster!

Det er mange som er i våken tilstand, har frie luftveier og snakker. Likevel kan det fremdeles være noe som kan truebevissthet, luftveier, pust og blodsirkulasjon. Problemet her er at det ikke er alle våkne mennesker som kan gjøre rede for seg eller i det hele tatt orientere seg (veldig klassisk)

Sjekk puls og blodsirkulasjon:

Uavhengig om hun/han er våken bør du sjekke blodsirkulasjon. Tegn på nedsatt blodsirkulasjon er redusert bevissthet, blek eller klam hud. Hvis hjernen ikke får nok oksygenrikt blod kan bevisstheten bli redusert, rett og slett. Grunnen til at huden blir blek er fordi blodet gir farge, logisk nok. Når det gjelder klamheten er det fordi blodet gir huden temperatur. Når huden er klam kan det være fordi kroppen går inn i forsvarsmodus. Hun/han vil ofte puste noe hurtig (ikke så rart når man er engstelig) for å få mer oksygen.

Grunnen til at jeg valgte dette, og ikke pulsen, er fordi det kan være litt tricky å sjekke puls i det hele tatt på seg selv.

Hindre varmetap:

Det er viktig at hun/han ikke fryser! Da vil kroppen bare bruke mer energi og oksygen. Dette vil også belaste hjertet unødig. Ved sekning av kroppstemperatur kan det føre til at blodet ikke vil koagulere sånn som det skal at at en eventuell blødning øker. Det viktigste er å legge noe under han/henne. Særlig hvis det er på bakken. Bruk fantasien og alt du har tilgjengelig.


Hva er bevisstløs, da?

En potensielt livstruende tilstand. Er man sløv, ikke orientert eller lar seg vekke er man bevisstløs. Den største faren er da altså at luftveiene ikke er frie eller at f.eks hjernen ikke lenger fungerer som den skal. Årsakene kan være mange. Pustevansker, nedstt blodsirkulasjon, forgiftning, feil kroppstemperatur og så videre.

Jeg kan dessverre ikke lære dere alle hjerte-lungeredning, HLR. Anbefaler grunnkurs i førstehjelp. Noe man bør ha med seg videre i livet.

Kramper?

Nei, kramper er ikke en sykdom i seg selv. Det kan være et symptom. Dette trenger ikke skyldes epilepsi men også mangel på oksygen til hjernen, lavt blodsukker, feber og mer. Hvis du ikke vet hva du skal gjøre ringer du 113.

[COLOR="Red"]Forgiftning![/COLOR]

Den akuttmedisinske helsetjenesten er ikke ukjent for ulike typer forgiftning. De vanligste er (ingen overraskelse her, nei) medikamenter, rusmidler, kjemikalier og planter. Det er sjeldent at en forgiftning fører til akutte livstruende symptomer. Likevel skal man ta dette på alvor da symptomene ofte kommer snikende, og gradvis. I flere tilfeller økende. Hvilke symptomer du skal se etter avhenger helt av hva man har blitt forgiftet av og mengde man blir eksponert for/fått i seg.

Giftinformasjons sentralen: 22 59 1300. Tips, råd og veiledning. De har også www.giftinfo.no.

Gjør rede på:

- Hva hun/han har fått i seg
- Mengde
- Når det skjedde
- Han/hennes tilstand

Ønsker du å lese mer? På [COLOR="Red"]www.rødekorsførstehjelp. no[/COLOR] kan du lese mer, og også melde deg inn for å motta nyhetsbrev pga førstehjelpstips (disse er gratis) .

Til slutt. Alle hjem/arbeidsplasser and so on bør ha et utvalg av førstehjelpsutstyr. Koffertene kan du finne på rødekors sin nettbutikk. Det får du også hjertestarter. Disse er nesten så enkle at hvem som helst kan bruke dem men det anbefales at man i forkant lærer seg hjerte-lungeredning og tar kurs i bruk av maskinen. De kan levere både kurs og maskin.

Håper det var til nytte for noen!

- Lucy
Bra at du tok med punket hvor en egentlig hopper over å lete etter puls. Mange har for stort fokus på dette etter min mening. Jeg kan selv slite med å finne pulsen, selv etter mange år med førstehjelp.
Skal man i det hele tatt sjekke puls så ikke bruk tommelen. Da vil du lett kunne bli forvirret på grunn av at du kjenner din egen puls.
Flott tiltak. En av de første kursene jeg hadde i førstehjelp må være fra trafikalt grunnkurs, og jeg husker egentlig ikke så veldig mye av det man lærte der.
Dette er ett flott tiltak, og som Lucy sa ikke nøl med og ring 113!
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Ant. Punkt 3, så er hjertestartere blitt såpass billige idag at det finnes VELDIG mange i sentrumsnære strøk. De er også så enkle at alle kan bruke de.

Ellers fikk jeg høre sist førstehjelpskurs jeg var på, at om man ikke kan blåse inn luft (av forskjellige årsaker), så er hjertemassasje fortsatt det viktigste, og du bør utføre det nonstop til helsepersonell tar over.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Ant. Punkt 3, så er hjertestartere blitt såpass
Ellers fikk jeg høre sist førstehjelpskurs jeg var på, at om man ikke kan blåse inn luft (av forskjellige årsaker), så er hjertemassasje fortsatt det viktigste, og du bør utføre det nonstop til helsepersonell tar over.
Vis hele sitatet...
Det er fordi den personen du blåser luft inn i kan kaste opp i munnen din. Hva som skjer da er det lett å tenke seg til.
Sist endret av Mkvarner; 15. april 2012 kl. 13:14.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Ja, helt klart! Dersom man faktisk har kunnskap om hvordan dette redskapet skal brukes. Kjekt å kunne sånt på forhånd. Alle hjem burde i grunnen ha en slik koffert!

Bra dere likte tiltaket! Takker og bukker. Eller, neier.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Ant. Punkt 3, så er hjertestartere blitt såpass billige idag at det finnes VELDIG mange i sentrumsnære strøk. De er også så enkle at alle kan bruke de.

Ellers fikk jeg høre sist førstehjelpskurs jeg var på, at om man ikke kan blåse inn luft (av forskjellige årsaker), så er hjertemassasje fortsatt det viktigste, og du bør utføre det nonstop til helsepersonell tar over.
Vis hele sitatet...
Kommer nok uansett til å ta innblåsning på en som ikke puster. På bilnøkkel til firmabilen har jeg faceshield og i privatbilen har jeg det i hanskerommet.

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Ja, helt klart! Dersom man faktisk har kunnskap om hvordan dette redskapet skal brukes.
Vis hele sitatet...
I forsvaret hadde vi kurs og fikk kursbevis i bruk av defibrillator.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
1: Ring umiddelbart til 113 ved mistanke om at situasjonen er akutt. Dette gjelder ikke bare hvis vedkommende har et hjerteproblem men også hvis hun/han er bevisstløs.
Vis hele sitatet...
Vil bare få sagdt at du må ta i betraktning hvilket stoff person som er bevisstløs har inntatt. Det er flere psykoaktive substanser som gjør deg bevisstløs men alikevel ikke er farlig(forutsatt at du har en person som passer på deg mens du er bevisstløs). Stoffer som salvia divinorum, ketamin og DMT(eventuelt 5-meo-dmt) kan få deg i en tilstand som virker bevisstløs for den personen som observerer deg. Det kan se veldig alvorlig ut mens det egentlig er helt ufarlig.

Borsett fra det, fin tråd
Better safe than sorry. Kontakt 113 uansett om du tror det er trygt.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Sier seg vel selv at man ikke ringer 113 fordi kompisen/kjæresten røyket DMT og nådde gjennom, da. Må jo "tenke sjæl", som de sier, he he.
Kjempebra tråd. Vil bare kommentere en liten ting at halvautomatiske hjertestartere ( som er dem som henger rundt på kjøpesenter osv) kan helt enkelt brukes av folk uten kurs. Det tar dog litt lengre tid, men man kan ikke gi støt når man ikke skal det, hjertestarteren forteller hele tiden hva en skal gjøre, så man trenger ikke å være helsepersonell for å bruke en, selv om det såklart gir noen fortrinn.
Slik som vi ble lært opp i forsvaret:

Grunnleggende prinsipper:
1: Tenk (husk sikkerhet)
2: Ta ledelsen
3: Få oversikt og sikre skadested
4: Gi livreddende førstehjelp
5: Varsle (113, giftsentralen, politi etc)
6: Fortsett arbeidet på skadestedet. (Gjennomfør A-B-C-D-E drill*)

Det er såklart mye mer enn dette, men veldig bra initiativ av TS!

* A = Airways, B = Breathing, C = Circulation, D = Disability, E = Expose/Exam/Enviromental control
Sist endret av Faller; 15. april 2012 kl. 23:52.
Meget bra tråd! Den dekker en god del viktige punkter, så mye man kan få med uten at folk ikke gidder å lese igjennom.

Dette med innblåsninger når det kommer til HLR, 113(AMK) vil i mange tilfeller be personer som ikke vet hvordan man tar en innblåsning riktig om å la vær, og heller ta hjertekompresjoner non-stop. Dette er fordi ALT for mange blåser for mye luft, som dermed går ned i magen. Denne luften vil forårsake brekninger, og da vil personens spy legge seg i luftrøre og tette til. Da har man gjort vondt verre :/

Vil anbefale alle som ikke føler seg trygge på førstehjelp om å ta et kurs. Ta kontakt med din lokale Røde Kors forening og hør om de kjører noe, disse er i de fleste tilfeller veldig billige og utrolig bra!
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Veldig bra og fin tråd, likte oversiktligheten ! Har selv erfart at førstehjelp er veldig viktig å kunne da faren min fikk hjertestans for 8 år siden.
2: Ved tidlig hjertestans kan lungeredning øke sjansen for å overleve, og bedre utfallet i ettertid.
Vis hele sitatet...
Faren min hadde aldri overlevd hadde vi ikke startet med førstehjelp og holdt på helt til ambulansen kom fram. Var ganske liten når dette skjedde, men husker veldig godt at legene sa at det var utrolig bra at vi startet med førstehjelp med en gang
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for all ros, kritikk og innspill! Dere må mer enn gjerne spe på litt hvis det er interesse for det. Har i lang tid tenkt at spesielt denne delen av forumet kunne hatt bruk for en slik tråd.