Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 907
Hei! Eg skulle hatt eit C++ program til min MacBook pro. Eg får ikkje lasta ned xCode sia eg ikkje har OSx Lion. Har prøvd meg fram med Code::Blocks på windows, men eg får ikkje til å debugge. Vist noken kan å bruke Code::Blocks, og veit korleis eg kan fiske problemet mitt, så hadde det vert supert! For då kunne eg brukt det på Linux/Windows/OSx.
hva med notepad++ eller visual c++ til windows ?
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Ville jo ha til Mac. Bruker Visual Studio 2011 developers Preview i windows. Men notepad++ er vell ikkje IDE?
hva med eclipse? Finnes ti mac, linux og windows.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Hmm, eclipse såg fint ut!
Sitat av robojot Vis innlegg
hva med notepad++ eller visual c++ til windows ?
Vis hele sitatet...
Notepad++ er vel ikke kompatibel med OS X? Mener jeg å huske..
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Lasta no ned Eclipse men får ein error når eg prøver å starte Hello World.


Kode:

Kode

#include <iostream>

int main()
{
	std::cout << "Hello, World!" << std::endl;
	std::cin.get ();
}
Error: Launch failed. Can't find binary.
Vis hele sitatet...
Har du kompilert?
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ozma Vis innlegg
Har du kompilert?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig ikkje. Er ganske ny i C++ så eg veit ikkje korleis det gjerast. VS gjer dette av seg sjølv, og det er jo det eg er vand med.
Du kan sjekke ut qtcreator. Det er et IDE som er forholdsvis nybegynnervennlig, men det er ganske meningsløst om du ikke har tenkt å bruke qt-rammeverket.
Sitat av eirikol1 Vis innlegg
Mest sannsynlig ikkje. Er ganske ny i C++ så eg veit ikkje korleis det gjerast. VS gjer dette av seg sjølv, og det er jo det eg er vand med.
Vis hele sitatet...
Hva med å lese dokumentasjonen til eclipse, slik at du skjønner hvordan du skal bruke det?

Ikke for å være frekk, men det høres ikke ut som du har behov for ett IDE. Skaff deg en editor med syntax highlighting og fokuser på å lære språket, og ikke en IDE.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Du kan sjekke ut qtcreator. Det er et IDE som er forholdsvis nybegynnervennlig, men det er ganske meningsløst om du ikke har tenkt å bruke qt-rammeverket.
Vis hele sitatet...
Googlet dette, er ikkje 100% sikker på om eg skjønte det? Er det eit eget språk under C++? Hello world varianten er rimelig forskjellig frå C++.

Sitat av kriss Vis innlegg
Hva med å lese dokumentasjonen til eclipse, slik at du skjønner hvordan du skal bruke det?

Ikke for å være frekk, men det høres ikke ut som du har behov for ett IDE. Skaff deg en editor med syntax highlighting og fokuser på å lære språket, og ikke en IDE.
Vis hele sitatet...
Åh... dokumentasjon...................... :/

Men vist eg har ein vanlig editor, gEdit i linux, så er ikkje dette meir avansert? Du har vel ikkje feilsøking og slik som i VS? Tenkte på å bruke noko i denne duren i starten, sia eg har sitt fleire folk som har sagt at dette er lurast. ser faktisk at gEdit er for mac og windows, så kan laste det ned. Men det var ditta med compiling...
et rammeverk er tonnevis med ferdiglaget kode som du kan bruke, grunnen til at hello world ser annerledes ut i Qt-eksempelet er at det skal illustrere hvor enkelt det er å lage grafiske grensesnitt med Qt. Du bruker helt vanlig c++ kode sammen med - eller uten - Qt. Inntil videre tror jeg det er lurest å lage kommandolinje applikasjoner. Fordelen med et IDE når du lærer programmering er at du kan bruke debuggeren til å gå stegvis gjennom koden for å se hvilke verdier variablene har. Jeg personlig mener det er tullete å bruke tid på å lære seg syntaksen til et programmeringsspråk, da dette er noe som kommer automatisk. Det er langt viktigere å forstå hva som skjer - det synes jeg er lettere med en degbugger for hånden.

PS. Har ikke erfaring med Mac OS og qt creator, men er ikke sikkert den klarer å finne debuggere uten videre, jeg slet i hvertfall litt med det på windows, men litt googling burde fikse det.
Sist endret av lor3ntz; 6. mars 2012 kl. 08:56.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
et rammeverk er tonnevis med ferdiglaget kode som du kan bruke, grunnen til at hello world ser annerledes ut i Qt-eksempelet er at det skal illustrere hvor enkelt det er å lage grafiske grensesnitt med Qt. Du bruker helt vanlig c++ kode sammen med - eller uten - Qt. Inntil videre tror jeg det er lurest å lage kommandolinje applikasjoner. Fordelen med et IDE når du lærer programmering er at du kan bruke debuggeren til å gå stegvis gjennom koden for å se hvilke verdier variablene har. Jeg personlig mener det er tullete å bruke tid på å lære seg syntaksen til et programmeringsspråk, da dette er noe som kommer automatisk. Det er langt viktigere å forstå hva som skjer - det synes jeg er lettere med en degbugger for hånden.

PS. Har ikke erfaring med Mac OS og qt creator, men er ikke sikkert den klarer å finne debuggere uten videre, jeg slet i hvertfall litt med det på windows, men litt googling burde fikse det.
Vis hele sitatet...
Det er altså til å lage brukersnitt? Lager komandolinje program no i starten ja
Det kan brukes til begge deler, men det er laget spesielt med tanke på utvikling av gui med Qt.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
hmm.. mange gode forslag. menne, kas er best?

Har no lasta ned gEdit og Eclipse...