Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1078
Hei!
Jeg har nettopp skrevet ned noen tanker rundt det med markedsføring, å jeg har en del sære tanker jeg tenkte jeg ville dele, og kanskje høre andres mening rundt det!

Brace urself for wall of tekst.


Den vestlige kulturen er mer påvirket av ”markedsføring” enn man tror. Jeg skriver markedsføring i anførselstegn fordi jeg mener at ordet markedsføring mangler enn viss betydning. 

Markedsføring har et stor innvirkning på f.eks høytider, tradisjoner og lignende.

Jeg kan dele noen av mine meninger rundt markedsføring, men jeg må legge til at det blir kanskje litt ”far out”, og ta det med en klype salt.



Markedsføring består av å lage ett kart over de potensielle kundene, dette foregår ved å samle informasjon. Informasjon er gull verdt fordi med mer informasjon, hvor lettere er det å ”tilrettelegge”.

For å gi ett eksempel: 
Per er 20år og liker sommeren, øl, jenter og fest, Per er en typisk sørlandsgutt.
 Ut i fra denne informasjonen vet jeg allerede at Per er en typisk fest gutt.
Typiske fest gutter er opptatt av å se bra ut, lukte godt, være opptatt av å ha ”klærne” Mer eller mindre så er Per veldig påvirket av moderne markedsføring.

For at jeg skal selge Per ett produkt, så er det viktig å ”tilrettelegge” for Per. Jeg må ha en designer som skal greie å fange ”blikket” til Per. Men dette er for så vidt bare med ett produkt, tenk deg når man har ca. 30 produkter, 1 av de 30 produktene vill mest sannsynlig fange ”blikket” til Per, du tar nå plutselig ikke bevisste valg.
Per velger ett produkt, men hvorfor velger han det? Hvorfor liker per akkurat det produktet? Det er nå underbevisstheten til Per som har ”styringa”.

For at Per sin underbevissthet skal kunne reagere med ett produktets design, så må designet være optimalt.

Man har 3 argumentasjoner / overtalelses teknikker:

Patos, etos og logos.


Etos = etikk/tillit. 

Patos = appellerer til følelser o.l
Logos = Logikk.

Viss designet appellerer til Per, og Per kjøper produktet. Så har Per gjort ett valg ut i fra hva han ”trenger” og hva han vill ha.


Men sett at det er 30 forskjellige produktet, og alle inneholder 1 form for argumentasjonteknikk i designet, og da mener jeg ikke slik at du ”ser” argumentasjonteknikken, for den er godt gjemt i ”catch-phrases” og bevisste plasseringer av elementer og farger. 

Vill man da ta en avgjørelse bestemt på hva man trenger eller hva som treffer oss best, eller tar man er bevisst avgjørelse i det hele tatt?.

Per vill kanskje tenkte at han valgte ett produkt ut i fra hva han selv mente passet han, men er det egentlig slik? 

Missforstå meg ikke feil, Per hadde kjøpt 1 av de 30 produktene uansett. Men hvilket design er det som appellerer best?
Velger Per da det produktet som står mest ut, i forhold til hva Per liker? Viss det er slik at Per velger det produktet som han liker, ville ikke det vært en utnytting av informasjon? Vet ikke jeg som designer, hva Per liker, før Per vet selv at han liker det?
I dette tilfellet du skisserer opp er det jo ikke markedsføringen som forteller Per at han sin interesse er fest og jenter. Dette er jo interesser Per innehar fra før, så å bruke denne informasjonen til å spisse innfallsvinkelen mot Per ser jeg ikke noe galt i.

Men markedsføring, eller markedsføringsmodeller baserer seg mye på å skape et behov eller ønske hos en forbruker som de kanskje ikke er klar over at de har, det er her vi kanskje kan starte å snakke om etikk, ikke hvorvidt det er galt å bruke informasjon hentet om sine kunder for å spisse markedsføringen sin.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Reklame er bare tull, det har ingen effekt.
Vis hele sitatet...
Det er derfor firma gidder å bruke mange millioner på dette årlig eller?
Jeg tror du skal droppe markedsføringstankene dine før du får rettet opp i alle de grusomme skrivefeilene. Jeg vil nødig se en parfyme om et par år som heter "fests parfyme".
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Reklame er bare tull, det har ingen effekt. Det er derfor jeg går i adidas,istedenfor nike foreks.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke poenget med å poste, hvis du bare skal skrive svada.

Men TS, jeg fikk ikke helt fram hva du ville diskutere her?
Markedsføringen i Norge (som eks.) er på ingen måte utover noen etiske grenser slik jeg ser det. Forskjellige husholdninger og familiesammensettninger trenger forskjellige produkter, avhengig av deres bruks- og interesseområdet.
Er en grunn til at det finnes titalls forskjellige vaskemidler, selv om alle trolig hadde gjort jobben greit. Og flere av disse forskjellige merkenavnene er også eid av samme selvskap, da de ønsker å dele inn virksomheten for å kunne differensiere produktene opp mot forskjellige målgrupper.
The Century of Self er en bra dokumentar om markedsføring.
Det hender oftere enn du tror at dårlig produkt + god markedsføring utkonkurrerer godt produkt + dårlig markedsføring. Hovedskylden må likevel her ligge hos kundene som er altfor lettlurte. Du ser stadig eksempler på at enkelte ikke har fått med seg den elementære lærdommen:
Det som er for godt til å være sant, er nettopp det: Ikke sant.

Tror du på reklamen som hevder slankepulveret X "renner fettet av deg", må du sjøl ta skylden for at du hiver pengene ut av vinduet.

På prærien i gamle dager var det omreisende som prakket et vidundermiddel inn på folk:

Snake Oil hjelper mot alle virkelige og innbilte, fysiske og psykiske sykdommer, lidelser og plager. Og garanter hell og lykke i kjærlighet, spill og yrkeskarriere.

Sjøl bruker jeg Snake Oil til å drepe fluer med. Framgangsmåten er såre enkel:

Du tar det lille dyret mellom to fingre,
legger det på ryggen
og killer det på magen.
Da gaper dyret.
Du hellere en kvart dråpe inn i munnen på det.
Da kveles dyret og DØR!
Sist endret av timerbeltkiller; 22. februar 2012 kl. 19:23.