Hei!
Jeg har nettopp skrevet ned noen tanker rundt det med markedsføring, å jeg har en del sære tanker jeg tenkte jeg ville dele, og kanskje høre andres mening rundt det!
Brace urself for wall of tekst.
Den vestlige kulturen er mer påvirket av ”markedsføring” enn man tror. Jeg skriver markedsføring i anførselstegn fordi jeg mener at ordet markedsføring mangler enn viss betydning.
Markedsføring har et stor innvirkning på f.eks høytider, tradisjoner og lignende.
Jeg kan dele noen av mine meninger rundt markedsføring, men jeg må legge til at det blir kanskje litt ”far out”, og ta det med en klype salt.
Markedsføring består av å lage ett kart over de potensielle kundene, dette foregår ved å samle informasjon. Informasjon er gull verdt fordi med mer informasjon, hvor lettere er det å ”tilrettelegge”.
For å gi ett eksempel: Per er 20år og liker sommeren, øl, jenter og fest, Per er en typisk sørlandsgutt. Ut i fra denne informasjonen vet jeg allerede at Per er en typisk fest gutt. Typiske fest gutter er opptatt av å se bra ut, lukte godt, være opptatt av å ha ”klærne” Mer eller mindre så er Per veldig påvirket av moderne markedsføring.
For at jeg skal selge Per ett produkt, så er det viktig å ”tilrettelegge” for Per. Jeg må ha en designer som skal greie å fange ”blikket” til Per. Men dette er for så vidt bare med ett produkt, tenk deg når man har ca. 30 produkter, 1 av de 30 produktene vill mest sannsynlig fange ”blikket” til Per, du tar nå plutselig ikke bevisste valg.
Per velger ett produkt, men hvorfor velger han det? Hvorfor liker per akkurat det produktet? Det er nå underbevisstheten til Per som har ”styringa”.
For at Per sin underbevissthet skal kunne reagere med ett produktets design, så må designet være optimalt.
Man har 3 argumentasjoner / overtalelses teknikker:
Patos, etos og logos.
Etos = etikk/tillit.
Patos = appellerer til følelser o.l
Logos = Logikk.
Viss designet appellerer til Per, og Per kjøper produktet. Så har Per gjort ett valg ut i fra hva han ”trenger” og hva han vill ha.
Men sett at det er 30 forskjellige produktet, og alle inneholder 1 form for argumentasjonteknikk i designet, og da mener jeg ikke slik at du ”ser” argumentasjonteknikken, for den er godt gjemt i ”catch-phrases” og bevisste plasseringer av elementer og farger. Vill man da ta en avgjørelse bestemt på hva man trenger eller hva som treffer oss best, eller tar man er bevisst avgjørelse i det hele tatt?.
Per vill kanskje tenkte at han valgte ett produkt ut i fra hva han selv mente passet han, men er det egentlig slik? Missforstå meg ikke feil, Per hadde kjøpt 1 av de 30 produktene uansett. Men hvilket design er det som appellerer best?
Velger Per da det produktet som står mest ut, i forhold til hva Per liker? Viss det er slik at Per velger det produktet som han liker, ville ikke det vært en utnytting av informasjon? Vet ikke jeg som designer, hva Per liker, før Per vet selv at han liker det?
Jeg har nettopp skrevet ned noen tanker rundt det med markedsføring, å jeg har en del sære tanker jeg tenkte jeg ville dele, og kanskje høre andres mening rundt det!
![Smil](/forum/images/smilies/freak/smile.gif)
Brace urself for wall of tekst.
Den vestlige kulturen er mer påvirket av ”markedsføring” enn man tror. Jeg skriver markedsføring i anførselstegn fordi jeg mener at ordet markedsføring mangler enn viss betydning.
Markedsføring har et stor innvirkning på f.eks høytider, tradisjoner og lignende.
Jeg kan dele noen av mine meninger rundt markedsføring, men jeg må legge til at det blir kanskje litt ”far out”, og ta det med en klype salt.
Markedsføring består av å lage ett kart over de potensielle kundene, dette foregår ved å samle informasjon. Informasjon er gull verdt fordi med mer informasjon, hvor lettere er det å ”tilrettelegge”.
For å gi ett eksempel: Per er 20år og liker sommeren, øl, jenter og fest, Per er en typisk sørlandsgutt. Ut i fra denne informasjonen vet jeg allerede at Per er en typisk fest gutt. Typiske fest gutter er opptatt av å se bra ut, lukte godt, være opptatt av å ha ”klærne” Mer eller mindre så er Per veldig påvirket av moderne markedsføring.
For at jeg skal selge Per ett produkt, så er det viktig å ”tilrettelegge” for Per. Jeg må ha en designer som skal greie å fange ”blikket” til Per. Men dette er for så vidt bare med ett produkt, tenk deg når man har ca. 30 produkter, 1 av de 30 produktene vill mest sannsynlig fange ”blikket” til Per, du tar nå plutselig ikke bevisste valg.
Per velger ett produkt, men hvorfor velger han det? Hvorfor liker per akkurat det produktet? Det er nå underbevisstheten til Per som har ”styringa”.
For at Per sin underbevissthet skal kunne reagere med ett produktets design, så må designet være optimalt.
Man har 3 argumentasjoner / overtalelses teknikker:
Patos, etos og logos.
Etos = etikk/tillit.
Patos = appellerer til følelser o.l
Logos = Logikk.
Viss designet appellerer til Per, og Per kjøper produktet. Så har Per gjort ett valg ut i fra hva han ”trenger” og hva han vill ha.
Men sett at det er 30 forskjellige produktet, og alle inneholder 1 form for argumentasjonteknikk i designet, og da mener jeg ikke slik at du ”ser” argumentasjonteknikken, for den er godt gjemt i ”catch-phrases” og bevisste plasseringer av elementer og farger. Vill man da ta en avgjørelse bestemt på hva man trenger eller hva som treffer oss best, eller tar man er bevisst avgjørelse i det hele tatt?.
Per vill kanskje tenkte at han valgte ett produkt ut i fra hva han selv mente passet han, men er det egentlig slik? Missforstå meg ikke feil, Per hadde kjøpt 1 av de 30 produktene uansett. Men hvilket design er det som appellerer best?
Velger Per da det produktet som står mest ut, i forhold til hva Per liker? Viss det er slik at Per velger det produktet som han liker, ville ikke det vært en utnytting av informasjon? Vet ikke jeg som designer, hva Per liker, før Per vet selv at han liker det?