Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1417
Jeg har et MSI K7T Turbo hk, 750mhz Duron prossessor og en GlobalWin vifte som går opp til 900mhz. Når jeg starter maskinen så hører og ser jeg at globalwin viften starter. Så går jeg inn i biosen og sjekker på cpu tempraturen der. Med en gang jeg starter maskinen viser den 60 C men den stiger jevnt opp til 90 C, etter det slår jeg den av. Kan det hende at biosen viser feil tempratur? Siden viften kjører, det står også i biosen at den kjører med 64-6500 rpm.
Hm, har du slengt på slik *hmm* silver ett eller annet imellom viften og prosessoren? Det skal hjelpe betraktelig med å få ned temperaturen...
Trådstarter
Nei, har ikke noe slikt på, har en annen maskin med 1ghz prossesor og vifte som går opp til 1,1ghz, der er tempraturen på 40-50 C.
Ah, nå husker jeg navnet "kjølepasta" ... Ta det på, det kan senke temperaturen ca 15 grader begge temperaturene dine vil jeg si at kanskje er LITT for høye? Hva andre folk her sier?
begynner vel å bli i grense land....

men 90 grader er FYFY........

der må det være noe VELDIG galt..

Ta en titt på OVERCLOCKERS.COM eller søk på OVERCLOCKING så finner du MASSE tips

Free6
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sikker på at ribba sitter HELT fast på prosessoren?
Enten viser grademåleren feil, eller så sliter du....
90 grader er altfor mye, du risikerer CPU'en din da...
Sjekk om den sitter riktig på, og om den har kontakt på hele CPU'en. Det er griseviktig. Bruker du goop? Det er ett must. Og er den overklokket?
Hvis så, klokk den ned og sjekk temp da. Lykke til!
Litt dyr kanskje, men den overvåker og varsler deg når temperaturen blir kritisk.

Dette skriver Clas Ohlson:

"Temperaturvakt med vifte, viftestyring og temperaturalarm for montering i en 5,25" plass. Når temperaturen overstiger innstilt verdi fås 12 V ut for å f.eks. styre ekstra vifter. Stiger temperaturen ytterligere 3 grader lyder en innebygd alarmsummer. Temp.viftestyring innstillbar mellom -20° til +60° C. Omkoblingsbar mellom Celcius / Fahrenheit. Leveres med to 80 cm temp.givere.

Varenummer 32-1019
Pris kr. 449,-

Et annet alternativ er å kjøpe et vanlig digitalt romtermometer til kr. 150,- De fleste gir en nøyaktig måling fra temperaturføleren +/-1 grad.

Clas Ohlson
Sist endret av Fleinsopp; 30. oktober 2001 kl. 01:09.
Jo men du klarer jo ikke måle '_inni_' CPU'n...
mange hovedkort viser feil, sjekk #hardware.no @ efnet og spør der
det er bare å ta av vifta og legge den lille lappen som er sensor nærme coren da. og så ta på vifta igjen og fyre opp.