Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3649
Min datter har atopisk eksem og jeg har hørt noen snakke om at det er mulig å få sydentur på blå resept. Noen her som vet noe om dette?
Hun blir helt bra når hun er i varmen mens det er vinter her hjemme.
Vet ikke akkurat om det kan kalles blå resept.

Men man kan få dekket opphold i utlandet.

Fastlegen må søke en av organisasjonene for den sykdommen hun lider av via rikshospitalet.

Så fastlegen er rett sted å starte.
For å si det slik skal det være ekstremt grovt tilfelle av atopisk eksem om hun skal få dekket dette, og du skal ha vært igjennom rundt 10-15 kortisonkremer før det i det hele tatt skal være et spørsmål.

Har dere prøvd solbehandling?

Muttern har selv prøvd å få støtte til noe slikt noe for min del i vinterperioden da eksemen blir betraktelig mye værre. Vært gjennom så mye kremer at jeg til og med har pigmentforandringer (?) i huden grunnet brukt av kortison som man kan se om man ser nøye nok. Løsningen for min del har blitt å bli en del mer bevist på kosthold da en del kryssallergier (allergisk for gress, pollen, burot osv.) kan forverre min eksem, blant annet produkter med mye e-stoffer (fun light saft og energidrinker for eksempel), og alkohol.

Samtidig som bevistgjøring rundt kostholdet har hjulpet meg en del, fikk jeg i år et strålende tips fra en på apoteket å påføre huden med fetkrem (apobase) ca 20 minutter etter bruk av krem som inneholder kortison (elocon og mildison for min del). Nå fikk jeg først disse to kremene for et par år siden, og de er de som har funket best for min del, men sammen med apobasen ved siden av har eksemen de siste vintrene vært knapt tilstedeværende.

Håper dette ikke gav fra deg håpet, er absolutt verdt å prøve om det skulle fungere og vi har vel forskjellige fastleger I guess. Lykke til!
Sist endret av Dibsent; 31. desember 2011 kl. 13:38.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
For å si det slik skal det være ekstremt grovt tilfelle av atopisk eksem om hun skal få dekket dette, og du skal ha vært igjennom rundt 10-15 kortisonkremer før det i det hele tatt skal være et spørsmål.
Vis hele sitatet...
Takk for mange gode tips. Men greia her er at datteren min er 9mnd gammel og kortison kremer er lite aktuelt på så små barn utenom i ekstreme tilfeller for å få roet eksemen midlertidig.

Vi var nettopp på Grand canaria og da forsvant det helt og vi trengte ikke å smøre henne i det hele tatt. Så vi får ta det opp med fastlegen.
Syden turer blir det uansett hvert år fremover men det hadde ikke gjort noe å få dekket litt av utgiftene.
Etter en stund på google så var dette det eneste fornuftige svaret jeg fant. Vet dog ikke hvor mye det passer deres situasjon men burde gi en pekepinne hvor dere kan få mer informasjon for å komme i riktig retning i allefall. http://www.naaf.no/no/Grupper/Foreld...er-til-Syden-/
Dette skal fastlegen kunne. Behandlingsreiser til utlandet. Søknaden sendes dit. Psoriasisforbundet har medlemmer med Atopisk eksem. Egen Atopikergruppe. http://www.psoriasis.no/, her finner du hjelp.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Takk for mange gode tips. Men greia her er at datteren min er 9mnd gammel og kortison kremer er lite aktuelt på så små barn utenom i ekstreme tilfeller for å få roet eksemen midlertidig.
Vis hele sitatet...
Skjønner, skjønner. Skal vel helst unngå kortison før man kommer i en viss alder (bør vel forøvrig unngå å brukes i det hele tatt i og for seg). Regner vel med at dere også følger råd fra lege så langt det lar seg gjøre Uansett så vil jeg råde dere til å holde dere unna apollar som var det jeg brukte før, var grov bruk av det som førte til små pigmentforandringer i huden min. Om det var pga. apollaren og dens innhold, eller om det uansett ville skjedd med andre kremer veit jeg dog ikke.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Vi var nettopp på Grand canaria og da forsvant det helt og vi trengte ikke å smøre henne i det hele tatt. Så vi får ta det opp med fastlegen.
Syden turer blir det uansett hvert år fremover men det hadde ikke gjort noe å få dekket litt av utgiftene.
Vis hele sitatet...
Samme skjer med meg, en 3-4 dager i mye sol og saltvann og alt av eksem forsvinner totalt, uansett hvor mye jeg måtte ha. Jeg vil dog anbefale at dere alikevell smører med vanlig fetkrem selv om barnet ikke har eksem for øyeblikket, nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er med såppas små barn, men jeg smørte meg hver kveld fra jeg var rundt 2 år til jeg ble rundt 10-11 år. Bor dere i nærheten av havet vil jeg også anbefale dere å stocke opp med saltvann for så å påføre dette huden før dusj.

Som jeg hintet til ovenfor er det faktisk en del man kan gjøre for å begrense eksemen så langt det lar seg gjøre, unngå mye varme/vann/fuktighet, unngå visse klesstoffer (bomull er perfekt), sjekke opp med allergier og kostholdet osv.

Lykke til uansett, får håpe det vokser det av seg!
Sist endret av Dibsent; 1. januar 2012 kl. 16:26.