Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 992
Jeg leter etter en ny pc. Den trenger ikke å være RÅ fordi det har jeg ikke råd til, men jeg fant denne her:

XFX Radeon HD 5770
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
MSI USB 2.0 multikortleser
Cooler Master Centurion 534, Sort
NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W
Samsung SpinPoint T166 400GB
Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI
NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Silve
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket

Hva mener dere denne pcen er verdt?

Og eventuelt tips til hva som MÅ byttes ut ect.
2500,- kroner mener jeg den er verdt, uten at jeg helt skjønner konteksten. Er det en brukt pc eller en ny en?

Hva som "MÅ" byttes ut kommer helt an på hva du skal bruke den til, og hvilken operativsystem du bruker. For mitt bruk, med aptosid (linux distro) ville jeg bare kjøpt mer ram (4GB minimum, sannsynligvis 8GB), og jeg ville vurdert en SSD som systemdisk. Dessuten ville jeg kastet minnekortleseren.
Den skal jo brukes til gaming, og jeg bruker windows 7.

Pcen er også brukt, men jeg er egentlig litt i tvil om å kjøpe brukte pcer ;s
Gaming er også ekstremt lite spesifikt. Jeg ville heller kjøpt en billig datamaskin med et nyere hovedkort, da har du iallefall mulighet til å oppgradere til en bedre prosessor etterhvert. Denne har en gammel CPU socket, og DDR2 ram er mye dyrere enn DDR3.

Hvis du får med original kvittering så er det ikke et så stort problem med en brukt datamaskin, så lenge den er behandlet bra. Også er det viktig at den ble kjøpt for mindre enn 5 år siden. Hvis du ikke får kvittering mister du reklamasjonsretten, og den er verdt ganske mye. Hvis du har kvittering og det er mindre enn 5 år siden datamaskinen er kjøpt, så får du gratis reparasjon to ganger, og hvis de ikke klarer å fikse den på de to gangene og den får samme feil igjen, så får du pengene tilbake (det den kostet når den var ny). I tillegg får du låne en tilsvarende datamaskin mens den er til reparasjon.
Hm, okei. Fordi jeg har en pc her som jeg kjøpte for 4 år siden. Den gang kostet pcen meg 17 tusen og den fungerer helt ok den dag i dag, men jeg syntest den henger vell litt etter og vil som sagt ha meg enten ny eller forbedre den jeg har. Men med tanke på at jeg kanskje heller bare burde bytte ut deler ettersom hva jeg har råd til, hva for en rekkefølge burde jeg bytte ut etter? Jeg har veldig litt peiling på pc deler og slike ting, så jeg takker for svar!
Sitat av Articulo Vis innlegg
Hm, okei. Fordi jeg har en pc her som jeg kjøpte for 4 år siden. Den gang kostet pcen meg 17 tusen og den fungerer helt ok den dag i dag, men jeg syntest den henger vell litt etter og vil som sagt ha meg enten ny eller forbedre den jeg har. Men med tanke på at jeg kanskje heller bare burde bytte ut deler ettersom hva jeg har råd til, hva for en rekkefølge burde jeg bytte ut etter? Jeg har veldig litt peiling på pc deler og slike ting, så jeg takker for svar!
Vis hele sitatet...
Det kommer litt an på. Hvis du vil ha en stor oppgradering ville jeg byttet ut hovedkortet, prosessoren og rammen. Da har du et godt utgangspunkt for videre oppgradering. Hvis spilling er det viktigste for deg ville jeg kjøpt et bra skjermkort, men siden prosessoren din er såpass gammel ville jeg begynt med hovedkort, prosessor og ram.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116 <- den for eksempel er et godt utgangspunkt i hvis du har lavt budsjett.

Skjermkort er dyrt, så det får du se an, hvis datamaskinen ikke yter bra nok til spill etter å byttet ut hovedkort, prosessor og ram ville jeg sett på skjermkort.

Når du har kjøpt skjermkort, hovedkort, prosessor og ram, ville jeg sett på SSDer. De senker tiden det tar å starte programmer og å starte datamaskinen. Jeg byttet ut harddisken i min bærbare datamaskin, og nå føles det ut som en ny maskin!

Hvis du skriver spesifikasjonene kan jeg se litt på det, er det den du nevnte over du vil oppgradere?
Hvor stor harddisk og RAM har den?
Denne er ikke verdt 2.5k engang. Utdatert RAM, liten HDD kapasitet, ganske utdatert CPU (fra 2007)

2000 kr ville jeg sagt.

Skjermkortet PCen har er faktisk ganske bra. 5770 er et veldig bra "all-round" kort. En kompis av meg bruker det og spiller BF3 på medium-høyt.

Spørs litt hvor mye brukt PCen er og da, og hvor gammel den er.
Spesifikk er litt vanskelig, siden jeg verken har kviteringen eller noe som helst, men det jeg vet er at jeg har Nvidia Gforce 8800 gts 512 og Amd Athlon 64 X2 dual core processor 6000+ eller noe slikt. Ram har jeg forsåvidt, har 6 gb, men det er ddr2.

og som sagt har jeg 6gb ddr2 ram og 500 gb hd og en 80gb rapotir disc