Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2110
Det eneste jeg trenger pc til er lekser internett og redigeringorogrammer (aftereffects etc.)
Men for å bruke after effrcts må jeg ha en rimelig god pc. jeg har en samsung bærbar til ca 5000 men den er ikke i stand til å lage store prosjekter...

Burde jeg innvestere i en mac? Eller kanskje bygge min egen pc?
Hva mener du?
Mac hvis du vil hive penger ut av vinduet og væra kul, eller investere i en skikkelig pc..
Installer mac på en "vanlig" pc, er ikke så vanskelig.
Bygg en macintosh selv med instruksjoner fra denne siden: http://www.hackintosh.com/
Slike tråder ender aldri opp med noe fornuftig..

Men jeg ville bygd min egen
Sist endret av Poison; 5. desember 2011 kl. 23:49.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Installer mac på en "vanlig" pc, er ikke så vanskelig.
Bygg en macintosh selv med instruksjoner fra denne siden: http://www.hackintosh.com/
Vis hele sitatet...
Jeg kan virkelig anbefale dette, har selv gjort dette og det er ikke saa vanskelig som man skulle trodd.
Det er bare aa sporre meg hvis du lurer paa noe som gjelder hackintosh.
Det er så latterlig med alle trangsynte windowspatrioter. "Mac hvis du vil hive penger ut av vinduet og væra kul", for noe tøv.
Sitat av appelsin1234 Vis innlegg
Det er så latterlig med alle trangsynte windowspatrioter. "Mac hvis du vil hive penger ut av vinduet og væra kul", for noe tøv.
Vis hele sitatet...
Fanboy war i sikte!

Hva som er "best" av to operativsystem kommer helt ann på brukeren og bruksområdet.
Både osx og Windows har pros&cons, TS burde bare prøve begge deler å bestemme seg etter personlif erfaring.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Fanboy war i sikte!

Hva som er "best" av to operativsystem kommer helt ann på brukeren og bruksområdet.
Både osx og Windows har pros&cons, TS burde bare prøve begge deler å bestemme seg etter personlif erfaring.
Vis hele sitatet...
Ja, etter bruksområdet - IMO, skal TS ha maskin til videoredigering holder en mac bedre i lengden. Har hatt windows i hele mitt liv, og videoredigering (after effects, premiere) har vært noe jeg har slitet med etter at pcen runder et par år. Nå som jeg har mac kjører det knirkefritt. Dog har jeg bare hatt mac i ca 3 måneder da...
Ok.. det med innstallere mac på vanlig pc, ehh sorry men jeg er ikke helt inn i datav
erden, men vil det altså si at pc får et mac oppsett ?
og gjør dette noe med ytelsen?

+ en bitteliten ting... Du har 64bit windows, installerer mac på pc'en din, kan pc'en kjøre mac programmer da som f.eks logic ? Eller holder du deg fortsatt til 64bit programmer ?
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Ja, etter bruksområdet - IMO, skal TS ha maskin til videoredigering holder en mac bedre i lengden. Har hatt windows i hele mitt liv, og videoredigering (after effects, premiere) har vært noe jeg har slitet med etter at pcen runder et par år. Nå som jeg har mac kjører det knirkefritt. Dog har jeg bare hatt mac i ca 3 måneder da...
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hvorfor en MAC holder bedre i lengden. Pcen min funker fint etter mange år med premier og photoshop.

Det jeg ikke liker med mac er at alt er litt annerledes. Photoshop ligger som en ramme rundt desktop, alle hurtigtastene er litt annerledes pga Command (tidligere kjent som "eple"), og finder og jeg snakker ikke helt samme språk.

Ellers har jo de bærbare macene en helt himmelsk touchpad. Men iløpet av de 4 årene med mac er fremdeles touchpaden det eneste jeg liker godt.
Tror ikke ts skulle ha laptop, så jeg skriver kanskje litt off topic nå?
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Ja, etter bruksområdet - IMO, skal TS ha maskin til videoredigering holder en mac bedre i lengden. Har hatt windows i hele mitt liv, og videoredigering (after effects, premiere) har vært noe jeg har slitet med etter at pcen runder et par år. Nå som jeg har mac kjører det knirkefritt. Dog har jeg bare hatt mac i ca 3 måneder da...
Vis hele sitatet...
Quickly to the obviousmobile, en tre år gammel Windows-PC yter dårligere enn en tre måneder gammel Applemaskin ?

Shit, who would have known ?
Ved ditt bruksområde ville jeg valgt en Mac. Jeg er selv bruker av begge deler og ville anbefalt en Mac fremfor pc for din del. Av personlig erfaring så er operativsystemet til Apple(Mac) mye enklere å forholde seg til enn Windows.
Dette med å installere OS X på en pc er en dårlig idé. Har prøvd dette selv og må si det fungerer dårlig.

Om du vil ha en pc det er enkelt å bruke. Som rett og slett bare fungerer, bruk Mac. Vil du ha større frihet og flere valgmuligheter velg pc.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Quickly to the obviousmobile, en tre år gammel Windows-PC yter dårligere enn en tre måneder gammel Applemaskin ?

Shit, who would have known ?
Vis hele sitatet...
Det kom ut litt feil, men poenget mitt er at jeg har inntrykk av at en mac holder bedre i lengden. Det kommer selvsagt ann på brukeren også, men jeg tror de fleste windowsbrukere opplever virus eller andre problemer (enten med drivere eller systemfeil/maskinfeil) oftere enn macbrukere.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Det kom ut litt feil, men poenget mitt er at jeg har inntrykk av at en mac holder bedre i lengden. Det kommer selvsagt ann på brukeren også, men jeg tror de fleste windowsbrukere opplever virus eller andre problemer (enten med drivere eller systemfeil/maskinfeil) oftere enn macbrukere.
Vis hele sitatet...
De fleste problemer som oppleves i IT-verden er ofte selvlagde, derfor er det vanskeligere for ola nordmann å skape problemer for seg selv på en mac mtp at det er ukjent terreng og mer avsperret enn en klassisk windowsinstallasjon.

Man kan vel egentlig si at OSX er babyproofed slik som stikk-kontakter var på 80tallet.
Litt av en diskusjon gitt.... som sagt vil jeg bare vite litt mer om dette "installere mac på windows"
Kanskje gi meg en link eller noe? Anybody?
Sitat av vebjorn00 Vis innlegg
Litt av en diskusjon gitt.... som sagt vil jeg bare vite litt mer om dette "installere mac på windows"
Kanskje gi meg en link eller noe? Anybody?
Vis hele sitatet...
Google is amazing :

http://www.hackintosh.com/
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
I et forsøk på å faktisk gi deg et seriøst svar her setter jeg opp pros og cons med de to plattformene. Dette er ikke objektivt, men mitt synspunkt og mine erfaringer.

Windows

Pros

Det finnes flust med programvare
De aller fleste spill (som ikke er kun på konsoll) funker på windows.
Stor sjangse for at du har en kompis eller bekjent som kan hjelpe deg når noe går galt med maskina.
Det billigste alternativet

Cons

Windowsmaskiner har i min erfaring rimelig stor fare (for den gjennomsnittlige bruker) for å krasje, henge seg opp osv.
Mye større virustrussel.

Mac

Pros

Ting funker, 99% av tida. Sjeldent til aldri krasj eller andre feil. Dette er hovedpunktet mitt.
Har også mye programvare, men kanskje litt mindre gratis enn windows.
Veldig behagelig å jobbe med.
Fint design.

Cons

Det koster. Du betaler mye for design av maskina. En ting er MacBooks vs andre laptops, men om du sammenligner en iMac med en gjennomsnittlig stasjonær er det kanskje mer verdt det. Kun en kabel, og maskina og skjermen er kun en del.
Færre spill tilgjengelige.

Jeg bruker hovedsaklig Mac sjøl, men det er kanskje ingen som er objektive her uansett. Jeg brukte kun Windows før og likte faktisk å pusle med ting. Hjalp folk å fikse maskina (i den lille grad jeg hadde peiling) fordi det var artig.

Nå, derimot, etter å ha brukt mac de siste åra får jeg abstinenser av ti minutter på en windowsmaskin. Alt føles mer sømløst på mac, og det funker 99 av 100 ganger. Jeg bruker i hovedsak maskina til surfing, skolearbeid (tekstbasert) og skolearbeid (med adobepakka). Det funker fjell.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
De fleste problemer som oppleves i IT-verden er ofte selvlagde, derfor er det vanskeligere for ola nordmann å skape problemer for seg selv på en mac mtp at det er ukjent terreng og mer avsperret enn en klassisk windowsinstallasjon.

Man kan vel egentlig si at OSX er babyproofed slik som stikk-kontakter var på 80tallet.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte mener du et "babyproofed" system er et argument for å velge windows med mindre det ikke medfører brukeren noen form for hindringer?
Om brukeren trenger en maskin til videoredigering, som her er tilfellet, spiller det fint liten rolle.

Du sier med andre ord at han burde velge windows på grunnlag av at det er "vanskeligere" og krever mer av brukeren?
Sitat av vebjorn00 Vis innlegg
Litt av en diskusjon gitt.... som sagt vil jeg bare vite litt mer om dette "installere mac på windows"
Kanskje gi meg en link eller noe? Anybody?
Vis hele sitatet...
Om du har planer om å installere dette på din nåværende maskin. Ikke gjør det. Å installere OS X på en Windows maskin er som å sette en jetmotor i en bil for så å fjerne hjulene. Du vil miste mange av de beste funksjonene og det vil du ikke.

Skal du ha OS X, kjør det på en Applemaskin.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
På hvilken måte mener du et "babyproofed" system er et argument for å velge windows med mindre det ikke medfører brukeren noen form for hindringer?
Om brukeren trenger en maskin til videoredigering, som her er tilfellet, spiller det fint liten rolle.

Du sier med andre ord at han burde velge windows på grunnlag av at det er "vanskeligere" og krever mer av brukeren?
Vis hele sitatet...
Nei, absolutt ikke, jeg besvarte dine påstander om at "man har mer problemer med system x".

Hva man velger er egentlig hips om haps så lenge man ikke har en preferanse på OS og applikasjoner som er OS-bound, eller så lenge dineros ikke spiller stor rolle (ikke at forskjellen er stor mellom kvalitets-windowsmaskin og en random applemaskin.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
De fleste problemer som oppleves i IT-verden er ofte selvlagde, derfor er det vanskeligere for ola nordmann å skape problemer for seg selv på en mac mtp at det er ukjent terreng og mer avsperret enn en klassisk windowsinstallasjon.

Man kan vel egentlig si at OSX er babyproofed slik som stikk-kontakter var på 80tallet.
Vis hele sitatet...
Jepp, og nettopp det er jo en grunn til å anbefale osx framfor windows til de som

a) ikke har kunnskap til å rette opp slike feil, og/eller
b) ikke har (lyst til å bruke) tid til å rette opp slike feil.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
I et forsøk på å faktisk gi deg et seriøst svar her setter jeg opp pros og cons med de to plattformene. Dette er ikke objektivt, men mitt synspunkt og mine erfaringer.

Windows

Pros

Det finnes flust med programvare
De aller fleste spill (som ikke er kun på konsoll) funker på windows.
Stor sjangse for at du har en kompis eller bekjent som kan hjelpe deg når noe går galt med maskina.
Det billigste alternativet

Cons

Windowsmaskiner har i min erfaring rimelig stor fare (for den gjennomsnittlige bruker) for å krasje, henge seg opp osv.
Mye større virustrussel.

Mac

Pros

Ting funker, 99% av tida. Sjeldent til aldri krasj eller andre feil. Dette er hovedpunktet mitt.
Har også mye programvare, men kanskje litt mindre gratis enn windows.
Veldig behagelig å jobbe med.
Fint design.

Cons

Det koster. Du betaler mye for design av maskina. En ting er MacBooks vs andre laptops, men om du sammenligner en iMac med en gjennomsnittlig stasjonær er det kanskje mer verdt det. Kun en kabel, og maskina og skjermen er kun en del.
Færre spill tilgjengelige.

Jeg bruker hovedsaklig Mac sjøl, men det er kanskje ingen som er objektive her uansett. Jeg brukte kun Windows før og likte faktisk å pusle med ting. Hjalp folk å fikse maskina (i den lille grad jeg hadde peiling) fordi det var artig.

Nå, derimot, etter å ha brukt mac de siste åra får jeg abstinenser av ti minutter på en windowsmaskin. Alt føles mer sømløst på mac, og det funker 99 av 100 ganger. Jeg bruker i hovedsak maskina til surfing, skolearbeid (tekstbasert) og skolearbeid (med adobepakka). Det funker fjell.
Vis hele sitatet...

Ja det er sånn omtrent mitt syn og, men det er prisen da. er det imac du har? Eller macbook? Uansett, hvot mye betalte du??
Sitat av Zumqlex Vis innlegg
Om du har planer om å installere dette på din nåværende maskin. Ikke gjør det. Å installere OS X på en Windows maskin er som å sette en jetmotor i en bil for så å fjerne hjulene. Du vil miste mange av de beste funksjonene og det vil du ikke.

Skal du ha OS X, kjør det på en Applemaskin.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis man kjøper hardware som er tailored for å kjøre OSX, noe som er hensikten med hackintosh.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg har en MacBook pro, 13". Ikke den nyeste varianten, med et hakk oppgradert prosessor.
Den er vel faset ut for en nyere versjon nå, men tilsvarer nummer to på lista her - både i forhold til andre og pris:
http://www.eplehuset.no/produktkateg...cbook-pro.aspx

Jeg betalte rundt 12-13.000
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Jeg har en MacBook pro, 13". Ikke den nyeste varianten, med et hakk oppgradert prosessor.
Den er vel faset ut for en nyere versjon nå, men tilsvarer nummer to på lista her - både i forhold til andre og pris:
http://www.eplehuset.no/produktkateg...cbook-pro.aspx

Jeg betalte rundt 12-13.000
Vis hele sitatet...
Som er det samme man betaler for en generell god kvalitets arbeidslaptop også i den størrelsen.

Så det kommer egentlig ned til valg av OS og eventuelle OS-bound applikasjoner.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ikke hvis man kjøper hardware som er tailored for å kjøre OSX, noe som er hensikten med hackintosh.
Vis hele sitatet...
Sant nok, det er et godt alternativ om vedkommende klarer sette den sammen. Men dette blir da en maskin tilpasset OS X, noe som var en del av poenget mitt, men som ikke kom veldig godt frem i innlegget mitt.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Jeg har en MacBook pro, 13". Ikke den nyeste varianten, med et hakk oppgradert prosessor.
Den er vel faset ut for en nyere versjon nå, men tilsvarer nummer to på lista her - både i forhold til andre og pris:
http://www.eplehuset.no/produktkateg...cbook-pro.aspx

Jeg betalte rundt 12-13.000
Vis hele sitatet...

Og den funker fett til å kjøre 10-15 min lange redigeringer i after effects?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Nå er jeg ikke jeg spesielt flink i After Effects så jeg hard fortsatt til gode å rendre noe på ti minutter. Altså, den funker til filmredigering, ja, men når du begynner å komme opp i lange HD-klipp merker du det på ytelsen, ja.

Om du skal redigere mye tungt i After Effects er kanskje ikke laptop det ideelle? Og om du absolutt skal ha en laptop må du jo likevel opp på ganske mange tusenlapper for å kjøpe en med windows som har tilsvarende ytelse.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Om du skal redigere mye tungt i After Effects er kanskje ikke laptop det ideelle? Og om du absolutt skal ha en laptop må du jo likevel opp på ganske mange tusenlapper for å kjøpe en med windows som har tilsvarende ytelse.
Vis hele sitatet...
ja ja såklart, men siden jeg driver mye med redigering, ville jeg gått for en Imac istedet for en bærbar mac , så det løser jo mye av problemet