Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2626
Har gitt en fyr 4 dekk jeg har hatt liggende. Han skulle betale meg en sum for dem, ikke veldig mye, så fort han fikk sjekka dem for noe vi ble enige om.

Betalingen har blitt utelatt, det har gått vel over en måned. Ser han så og si hver dag. Han har sagt kanskje jeg får dem tilbake, kanskje han betaler.

Kan jeg advare han med å anmelde han til polisen? Lurer på om han kan finne på å true meg eller fly på meg om jeg sier det, isåfall kan jeg jo ihvertfall anmelde han?

Jeg vet jeg ikke har mye å fare med, men om jeg sier fra til politi, så har de ihvertfall navnet hans notert - og det er ikke heldig for han?
Si at du har en annen kjøper og at dekkene må av! Eventuelt så kan du si at han må betale for å beholde de! Vist han ikke retter seg etter dette, anmeld!!!
Si til han at enten får han kjøpe dekkene, og betale deg nå, eller så skal du ha dekkene tilbake. Om han ikke kan ordne dette på dagen gir du han ut uken, ellers sender du faktura på dekkene og da vil du ikke ha de tilbake.
At ikke folk lærer..

Aldri gi noe fra deg først, med mindre du får betaling/varen rett etterpå.
Sist endret av Vitex; 20. november 2011 kl. 22:01.
kanskje betaler, kanskje gir dem tilbake? ta med 4 lecablokker, hjulvinne og jekk.
Vitex: Jeg har lest mange historier her om så og si den samme situasjonen ... og nå står jeg i den selv. Helt utrolig!

Takker for tips alle!

Det som er problemet er jo at det blir ord mot ord her. Men vil bare at politi skal få navnet hans notert, så kanskje han passer seg litt en annen gang. Viktig å ta tak i sånt.

Combat83: Da kan det brått hende han anmelder MEG for tyveri.. for vi har ingen avtale, og jeg har ingen kvittering på dekkene.
Sist endret av Taurean; 20. november 2011 kl. 22:15.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vitex: Jeg har lest mange historier her om så og si den samme situasjonen ... og nå står jeg i den selv. Helt utrolig!

Takker for tips!

Det som er problemet er jo at det blir ord mot ord her. Men vil bare at politi skal få navnet hans notert, så kanskje han passer seg litt en annen gang. Viktig å ta tak i sånt.

Combat83: Da kan det brått hende han anmelder MEG for tyveri.. for vi har ingen avtale, og jeg har ingen kvittering på dekkene.
Vis hele sitatet...
Du har vel vitner?
Det husker jeg ikke. Tror ingen så det, kanskje en eller to.
Du har ingen sms eller lignende han har sendt som kan bevise at han skylder deg pengger? Hvis ikke er det vel like greit å ta med en kniv og skjære hull i alle dekkene. Du får dem vel neppe tilbake.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det husker jeg ikke. Tror ingen så det, kanskje en eller to.
Vis hele sitatet...
Få han til innrømme han skylder deg penger, ta opp samtalen på bånd. Veldig enkelt på moderne mobiltelefoner.
Sitat av nikita Vis innlegg
Få han til innrømme han skylder deg penger, ta opp samtalen på bånd. Veldig enkelt på moderne mobiltelefoner.
Vis hele sitatet...
det og ta opp samtaler uten motpartens samtykke er ulovlig, men du kan jo lure han til og si at han skylder deg penger for dekkene på sms.
Sitat av combat38 Vis innlegg
det og ta opp samtaler uten motpartens samtykke er ulovlig, men du kan jo lure han til og si at han skylder deg penger for dekkene på sms.
Vis hele sitatet...
Det er direkte feil.

I Norge er det vel mer slik at det er lov å ta opp samtaler man selv deltar i. Det krever ikke samtykke fra motparten. Det som derimot er ulovlig (uten samtykke, eller rettsavgjørelse) er for tredje-part å ta opp en samtale, altså avlytte noen andres samtaler (som en selv ikke deltar i).
Hvor mye penger er det snakk om?
Det er ikke ulovlig når man selv er en part i samtalen.
Sitat av combat38 Vis innlegg
det og ta opp samtaler uten motpartens samtykke er ulovlig, men du kan jo lure han til og si at han skylder deg penger for dekkene på sms.
Vis hele sitatet...
Uansett om det er ulovlig eller ikke, så er ulovligskaffet bevis gyldig som bevis her i Norge.
Straffeloven § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen "samtale mellom andre".
http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a
Siden straff krever hjemmel i lov etter grunnlovens § 96 så er det lovlig å gjøre opptak av samtaler som en selv deltar i.
Ved bruk av opptak som bevis i retten må opptaket være tatt opp på en lovlig måte. Det vil si at en må ha deltatt i selve opptaket eller at vedkommende må ha blitt gjort oppmerksom på at samtalen blir tatt opp. Sistnevnte er som en slags aksept og som gjør opptaket ikke hemmelig lenger og rammes ikke av § 145a. Men bruk av samtaler som bevis er et straffepsossesuellt spørsmål og reguleres av ulovfestet rett som krever en bredere forklaring.
I den nye straffeloven er ikke bestemmelsen tatt med, men siden den ikke er vedtatt enda er det vanskelig å si om det som er ulovlig i dag blir lovlig når den nye loven blir vedtatt.

Som jeg forstår har du ikke lov og bruke eventuelt opptak som bevis med mindre motparten er oppmerksom på det.
Sist endret av combat38; 20. november 2011 kl. 23:05.
Sitat av combat38 Vis innlegg
Straffeloven § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen "samtale mellom andre".
http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a
Siden straff krever hjemmel i lov etter grunnlovens § 96 så er det lovlig å gjøre opptak av samtaler som en selv deltar i.
Ved bruk av opptak som bevis i retten må opptaket være tatt opp på en lovlig måte. Det vil si at en må ha deltatt i selve opptaket eller at vedkommende må ha blitt gjort oppmerksom på at samtalen blir tatt opp. Sistnevnte er som en slags aksept og som gjør opptaket ikke hemmelig lenger og rammes ikke av § 145a. Men bruk av samtaler som bevis er et straffepsossesuellt spørsmål og reguleres av ulovfestet rett som krever en bredere forklaring.
I den nye straffeloven er ikke bestemmelsen tatt med, men siden den ikke er vedtatt enda er det vanskelig å si om det som er ulovlig i dag blir lovlig når den nye loven blir vedtatt.

Som jeg forstår har du ikke lov og bruke eventuelt opptak som bevis.
Vis hele sitatet...
Dette rammes jo uansett ikke av straffeloven da dette primært vil være et sivilt anliggende. Slik som det er beskrevet over. Her foreligger det jo en avtale om et salg, hvor kjøper ikke har innfritt sine plikter og eventuelt opptak vil da være bevis for kontrakten.

Straffeloven (og straffeprosessloven) vil komme til anvendelse hvis dette hadde vært et tyveri, noe det ikke er.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Dette rammes jo uansett ikke av straffeloven da dette primært vil være et sivilt anliggende. Slik som det er beskrevet over. Her foreligger det jo en avtale om et salg, hvor kjøper ikke har innfritt sine plikter og eventuelt opptak vil da være bevis for kontrakten.

Straffeloven (og straffeprosessloven) vil komme til anvendelse hvis dette hadde vært et tyveri, noe det ikke er.
Vis hele sitatet...

24de Kapittel. Underslag, Tjueri og ulovlig bruk.
Overskriften endret ved lover 16 feb 1979 nr. 3, 12 juni 1987 nr. 54. Tidligere § 262 om naskeri opphevet ved lov 14 apr 1972 nr. 15, se nå ny § 391 a.



§ 255. For underslag straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning rettsstridig avhender, pantsetter, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand som han besitter, men som helt eller delvis tilhører en annen, eller rettsstridig forføyer over penger han har innfordret for en annen eller som på annen måte er betrodd ham.

Straff etter denne paragraf kommer ikke til anvendelse ved handling som går inn under § 277 eller § 278.

Straffen for underslag er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.


Ville jo kalle dette tyveri, noe det er.
Sist endret av combat38; 20. november 2011 kl. 23:18.
Det var en god idè folkens. Kanskje jeg skal ta opp neste samtalen vi har. Håper mottaker på mobilen min er god nok.

Vi får se hva som skjer, skal oppdatere.
Dette er ikke en sak politiet tar seg av.
Vil du gå videre med saken, må du kjøre sivilt søksmål.
MrBlaine har helt rett, dette er en sivil sak.

Dette har ingenting med tyveri og gjøre, send han en regning og betaler han ikke videresender du dette til inkasso eller forliksrådet.

edit : det kreves dog en kontrakt el. noe som beviser at han har kjøpt dekkene av deg, har du ikke dette kan han bare bestride kravet og det vil bli veldig vanskelig for deg og få pengene dine.
Sist endret av danseku; 21. november 2011 kl. 00:38.
Sitat av danseku Vis innlegg
MrBlaine har helt rett, dette er en sivil sak.

Dette har ingenting med tyveri og gjøre, send han en regning og betaler han ikke videresender du dette til inkasso eller forliksrådet.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvordan skal han bevise at den personen som har begått tyveri mot han, at han faktisk skulle kjøpe dekkene? Funker det så bra som du sier, så skal jeg sende regninger i hytt og pine.
Sitat av stagg Vis innlegg
Hæ? Hvordan skal han bevise at den personen som har begått tyveri mot han, at han faktisk skulle kjøpe dekkene? Funker det så bra som du sier, så skal jeg sende regninger i hytt og pine.
Vis hele sitatet...
Derfor må man til slutt om intet annet fungerer gå til sivil sak mot skyldneren. Da blir det opp til dommeren å ta stilling til eventuelle beviser.

Derfor er det viktig å alltid ha slike avtaler skriftlig, selv om du tror du kan stole på personen og saken kan virke litt banal å skrive kontrakt om.
Sist endret av Fuzzybossen; 21. november 2011 kl. 00:50.
Han burde iallefall klare å skaffe seg bevis eventuelt på mobilen, da har han hverfall noe å gå ut ifra.
Sitat av stagg Vis innlegg
Hæ? Hvordan skal han bevise at den personen som har begått tyveri mot han, at han faktisk skulle kjøpe dekkene? Funker det så bra som du sier, så skal jeg sende regninger i hytt og pine.
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne... det vil i såfall være tett opp til bedrageri - som ramler innenfor straffeloven.

I tilfelle her sier jo eier av dekkene at det var truffet en avtale om å kjøpe dekkene for en pris - det at kjøperen så ikke holder sin del av avtalen er et brudd på avtalen, men ikke tyveri.

På samme måte som når du ikke betaler telefonregningen din, så er ikke det tyveri fra telefonselskapet, men et brudd på avtalen mellom deg og telefonselskapet*.


*Det er en del forenklinger i denne sammenligningen, og jeg er fullt klar over flere - men poenget står like fullt. Dette er ikke et tyveri.
Siden han nå ikke har noe bevis for denne avtalen, men kan bevise at dekkene tilhører han, kan det være mulig og melde dekkene stjålet.
Sitat av combat38 Vis innlegg
Siden han nå ikke har noe bevis for denne avtalen, men kan bevise at dekkene tilhører han, kan det være mulig og melde dekkene stjålet.
Vis hele sitatet...
Det kan man selvfølgelig (nå skriver han vel lengre oppe at han ikke har bevis?). Han har vel en dårlig sak, for et tyveri må anmeldes og da vil det vel stilles spørsmål med hvorfor det tok så lang tid før det ble anmeldt og hvorfor han kjenner/vet hvem som har stjålet dekkene.

Koblet med at den anklagede antageligvis vil hevde at det foreligger en kjøpsituasjon så vil jeg tro man kommer til kort, eller i aller verste fall ender opp i saksa selv for å ha inngitt en falsk anmeldelse.
Sist endret av MrBlaine; 21. november 2011 kl. 17:58.