Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1041
Hei, sliter en del med å lagre informasjon om brukere på en god måte. Har prøvd en del på Apache's Derby via eclipse, dette gikk greit helt til jeg prøvde å legge til i databasen via java programmet. Her stoppet det rett og slett opp, og følte at det ble veldig mye styr for et såpass lite program.

Finnes det noen bedre løsninger enn å lage en database og i såfall hva?
Hvis ikke, hva er den letteste databasen å bruke til java for en som ikke har vært borti sånt før?

Databasen skal bare være i kontakt med selve programmet, så server-DB er ikke noe jeg trenger.

Og siden jeg er veldig ny til dette, så får dere lov til å kritisere og flame så mye dere vil.
Du kan f.eks bare serialize et bruker-objekt med infoen du vil ta vare på til fil http://java.sun.com/developer/techni...serialization/
Du kan lagre til en fil via xml el.
Har brukt dette før i et tidligere program, men skrev variabler til .txt filer for å lese det av igjen når det trengtes. Skyt meg om jeg tar feil, er relativt ny Java.
Ikke det jeg leter etter, men takk for svar

Planen med programmet er å erstatte et uheldig rotete excel ark, hvorfor excel har blitt brukt vet jeg ikke.
Noen tips til en lettvekt og enkel database, søker fortsatt rundt og finner bare DB hvor man må kjøre en server. Om det ikke er noen tips får jeg nesten bare bruke Serialization.

Sitat av doseren Vis innlegg
Du kan lagre til en fil via xml el.
Vis hele sitatet...
Så lovende ut Takk
SQLite er en database som brukes mye når man trenger en database uten server. Men jeg har aldri brukt den fra java.

http://www.zentus.com/sqlitejdbc/
Sitat av doseren Vis innlegg
Du kan lagre til en fil via xml el.
Vis hele sitatet...
java.util.Properties

OG:

Du kan finne mysql biblioteket (et JAR library) til sql. Ellers tror jeg det også er sql i Java hovedpakken også. Har ikke brukt det selv
Nå har jeg for det meste drevet med .Net, men funker sikkert like bra(om ikke bedre, pga. mener å huske det var java det ble utviklet for i første omgang).

Men DB4O, database for objects, kan også være en løsning hvis du vil unngå å fylle inn en tom klasse med data fra databasen.