Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3012
Ønsker å starte på en tesla coil, men sliter med å finne en riktig god tutorial. Driver å utdanner meg som elektriker, så er ikke helt grønn her...

Har funnet mange selv, men syns de er veldig spesifiserte, ønsker en som forklarer litt av prinsippet og så jeg faktisk skjønner hvorfor jeg lager det gjør og evt. kan finne noen løsninger selv. Ønsker selvfølgelig å lage en med litt størrelse på, men det kan jeg vel bare endre som jeg vil?
Du lærer å snekre opp PR kabler og ønsker nå å bygge en lynskytende dødsmaskin, med guide som forklarer steg for steg som du igjen vil finne noen løsninger på selv, som du igjen skal endre på så den blir større?

Ikke god idè.
Mitt tips: les deg opp om teorien bak, så skjønner du prinsippene. Ikke noen vits å forsøke å skru sammen Teslamaskiner hvis du ikke forstår hva det er du gjør og hvorfor spole nummer 2 skal plasseres akkurat der i forhold til spole nummer 1 og nøyaktig hvorfor det elektromagnetiske feltet kollapser og nøyaktig hvordan Faradays induksjonslov forklarer samspillet mellom de to kretsene du bruker og hva betyr dette i praksis hvis du f.eks skal bruke den til å motta og sende signaler?

Og for all del, start smått.

les og forstå:

http://myweb.tiscali.co.uk/teslatutorial/

En grei pamflett for nybegynnere -> George Trinkaus: Tesla Coil
Niveum: Nå er ikke jeg hus montør da, det var også bare en måte på å si at jeg kan noe basic. I tillegg ønsker jeg ikke gjøre det her for å ha en maskin som skyter lyn, men og for å lure meg underveis. Syns ting som det her er veldig spennende.

Bolverk: takk for svar. Det var akkurat dette jeg var ute etter. Det med "litt størrelse" skjønner jeg lett blir misforstått.