Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3518
Ja, tittelen dekker vel egentlig hele spørsmålet mitt.
Har en ide å basere meg på, godt mulig jeg lager fler også. Er det verdt å kjøpe en mac når jeg er helt i startfasen av å lære meg programmeringen, eller finnes det andre alternativer?
Drit i Eple og Mac og lag appen til Android istedet? :s

Ikke fan-boy greie dette men ser ikke helt grunnen til at du skal kjøpe deg en mac for å lage noe du kan lage helt fint til en Android klient istedet som ikke innebærer at du må kjøpe en mac.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det finnes andre muligheter, men ikke om du vil ha den ut på applestore, da må du ha mac.

Edit: Ditto som over: Gå for Android.
Sist endret av Fleff; 9. november 2010 kl. 16:47.
Problemet er at app'en er rettet mot norsk ungdom, trodde Iphone dominerte dette markedet? Har ikke peiling, er bare en antakelse!
Har du ikke råd til drittmac, så kan du kjører hackintosh
iPhone er en stor del av det ungdommen bruker ja, men det kommer jo fler og fler forskjellige telefoner med Android noe som også gjør at Android market vil bli mye større enn iPhone.

Android mobiler kommer jo i mange forskjellige former og farger mens iPhone er en firkanta og du kan velge mellom svart og hvit derfor tror jeg (personlig) at Android vil etterhvert ta over markedet.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Har du ikke råd til drittmac, så kan du kjører hackintosh
Vis hele sitatet...
For en usannsynlig dårlig og teit kommentar. Tipper du sitter på din gamer pc som kan runne wow på ULTRA GRAPICH OMG ROFLFPLEX?

Det jeg ofte merker er at macfolk ikke disser windows, mens windowsfolk disser mac. Vel det sier bare en ting, de med Mac er voksne mennesker som fungerer i denne verden.'

DU KAN FOR FAEN IKKE BARE BASERE HVOR BRA DET ER PÅ GRUNN AV HARDWARE OG PRIS. Helvete nå er jeg sint pga disse forbanna idiotene.

tilbake til Topic: Jeg selv har planer om å kjøpe mac, og vil også da prøve å hive meg på utviklerbølgen. Jeg sier bare; Go for it
Sist endret av mo3; 9. november 2010 kl. 17:17.
Sitat av mo3 Vis innlegg
For en usannsynlig dårlig og teit kommentar. Tipper du sitter på din gamer pc som kan runne wow på ULTRA GRAPICH OMG ROFLFPLEX?

Det jeg ofte merker er at macfolk ikke disser windows, mens windowsfolk disser mac. Vel det sier bare en ting, de med Mac er voksne mennesker som fungerer i denne verden.'

DU KAN FOR FAEN IKKE BARE BASERE HVOR BRA DET ER PÅ GRUNN AV HARDWARE OG PRIS. Helvete nå er jeg sint pga disse forbanna idiotene.
Vis hele sitatet...
Saklig kommentar... det er bare å ta seg en tur innom itavisen sine kommentarfelt hver gang det er skrevet noe om mac eller apple så ser du fanboysa sin lille flamewar...

Det eneste han ville påpeke var vel forsovet at hackintosh er billigere ikke at jeg har noe kunnskap når det kommer til det, men ja... ikke lag dette til en flamewar, hold det saklig.
Selv har jeg iPhone, men tror personlig det atm er mer lønnsomt å tjene på android. Android vokser og appstoren til android er ikke så stor som apples appstore, denne butikken er jo allerede fylt opp med både unyttige og nyttige apps. Å lage app til iPhone blir nesten som å finne opp hjulet på nytt, om du ikke har en solid plan da, til et fantastisk bra app
Sist endret av mo3; 9. november 2010 kl. 17:23.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Saklig kommentar... det er bare å ta seg en tur innom itavisen sine kommentarfelt hver gang det er skrevet noe om mac eller apple så ser du fanboysa sin lille flamewar...

Det eneste han ville påpeke var vel forsovet at hackintosh er billigere ikke at jeg har noe kunnskap når det kommer til det, men ja... ikke lag dette til en flamewar, hold det saklig.
Vis hele sitatet...
Den var da like saklig som sitatet han kommenterte.

Til trådstarter: Er du interessert i utvikling (ikke bare for iOS) finnes det flere gode grunner å gå for Mac. Jeg har alltid vært skeptisk til Mac, men valgte å gå kjøpe en for et halvt år siden, og kommer sannsynligvis aldri til å gå tilbake til å utvikle i Linux eller Windows.
Har en anntakelse av at betalingsvilligheten er større blant iPhone-brukere enn blant Android-brukere. Om noen har tall på dette så hadde det vært artig å sett.
Sitat av commie Vis innlegg
Har en anntakelse av at betalingsvilligheten er større blant iPhone-brukere enn blant Android-brukere. Om noen har tall på dette så hadde det vært artig å sett.
Vis hele sitatet...
Har vell noe med at det finnes flere iphone eiere, enn android eiere.
Sitat av commie Vis innlegg
Har en anntakelse av at betalingsvilligheten er større blant iPhone-brukere enn blant Android-brukere. Om noen har tall på dette så hadde det vært artig å sett.
Vis hele sitatet...
Android fikk betalings-mulighet for ikke så lenge siden (iallefall her i Norge og en GOD del andre land), så klart stemmer det da. Mange har ikke engang forstått hvordan de betaler på Android.

Om noen har tall på dette så må de søke på google, akkurat slik du har muligheten til å gjøre.
Flere og flere ungdommer kjøper seg en android mobil. Ikke alle som har råd til å legge inn 5 høvdinger i en iphone

Men om du burde invistere i en mac? hmm skeptisk, det har jo selvfølgelig ganske mye å si hvor stort prosjektet ditt er. Om det bare et lite program vil jeg ikke skjønne hvorfor du skal kjøpe en mac. Blir vell da rimeligere å skaffe seg hackintosh
Kjøp deg en brukt Mac Mini. Da får du en rimelig maskin, og du får utviklet apps.
Har du en Intel-PC kan du bare installere OSx86 på harddisken, så kan du kompilere XCode på maskinen din uten å trenge Mac .
Sitat av commie Vis innlegg
Har en anntakelse av at betalingsvilligheten er større blant iPhone-brukere enn blant Android-brukere. Om noen har tall på dette så hadde det vært artig å sett.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg nok du har rett i, til tross for at det blir solgt stadig flere android telefoner så blir det blir solgt oppsiktsvekkende lite applikasjoner på android market.

Dette kan nok både tyde på en generell høyere betalingsvilje for iphone brukere, men kan også ha noe med at mange av android telefonene som er solgt er billigtelefoner som ikke er like egna til apps.

Sitat av Maol33t Vis innlegg
Har du en Intel-PC kan du bare installere OSx86 på harddisken, så kan du kompilere XCode på maskinen din uten å trenge Mac .
Vis hele sitatet...
Den der har jeg kastet bort noen timer på.. tror det kreves en god del flaks for at det skal gå, funket ihvertfall eksepsjonelt dårlig på min laptop, så endte opp med å kjøpe Mac istedenfor.. sparte utrolig mye tid som jeg heller kan bruke til å lage apps

Hvis du ikke har penger til mac så ville jeg faktisk heller ha prøvd å emulere den i vmware
Sier bare at vis dette er noe du tenker kan være noe for deg, så bør du gå for det. Vis du gir opp, kan Mac brukes til en masse annet.

Kort sagt: Vis du ikke tar steget, kommer du deg ikke fram.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Noe som kanskje også kan være med på å ha innflytelse på valget ditt er prisen for å lansere ting på market vs appstore, og hvor stor andel du får av pengene.
Markedet er stort. Tenk at 10.000 for eksempel laster ned appen din til 10kr. Apple tar 30 prosent, så du har vel rundt 70 tusen etter det. Gode penger det
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg ser at tråden er et år gammelt og tiden har nok utviklet seg. Nå sitter jeg her og vurdere å lære å programmere apps mens jeg arbeider. Foreløpig er jeg ikke sikker på om jeg skal satse på Apple eller Android.

Er det katastrofe om jeg satser på ene og ikke den andre? Eller ligner de på hverandre at det er lett å "gå" over etterpå hvis jeg skulle ombestemme meg?

PS! Jobben min har både PC og Mac, så jeg trenger ikke å kjøpe noe
Eneste jeg antar er nedturen med å lage apps til Android kontra iPhone er at det er så uendelig mange fler modeller du må tilpasse til. Da med tanke på skjermstørrelse, funksjoner, prossesordrivkraft, bug-testing etc.
Ja, det var det jeg tenkte på. Men jeg antar at android app-produsentene har en slags "mal" på det. Akkurat som webdesignere som må ta hensyn til lesernes skjermoppløsning. Men det er sant. Det er flere å ta hensyn til som android-utvikler.

Og hva med Windows 8? Noen som tror det vil dominere? Eller atter en flopp?
Du kan utvikle for iPhone utenom Mac.
VMware med Mac OS, Itunes og SDK. Du kan også teste via USB til iPhone igjennom vmware.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Drit i Eple og Mac og lag appen til Android istedet? :s

Ikke fan-boy greie dette men ser ikke helt grunnen til at du skal kjøpe deg en mac for å lage noe du kan lage helt fint til en Android klient istedet som ikke innebærer at du må kjøpe en mac.
Vis hele sitatet...
Da kan du samtidlig drite i å tjene penger.. på GRATIS applikasjoner rettet mot det norske markedet så ligger antall nedlastinger gjennomsnittlig 3 ganger så høyt for iphone.. for BETAL applikasjoner så er det 20-30 ganger så mange nedlastinger for iphone.

Hvis du er interessert i å tjene PENGER på appene dine så er det bare å drite i android
Les her: http://www.dinside.no/880158/nesten-...r-android-apps
Tror nok at det vil lønne seg mer å satse på iOS
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Romanowa Vis innlegg
Problemet er at app'en er rettet mot norsk ungdom, trodde Iphone dominerte dette markedet? Har ikke peiling, er bare en antakelse!
Vis hele sitatet...
De som har iPhone er jo gjerne dumme bimboer eller dumme rike drittsekker som ikke vet hva en app er. Bytt til Android du.

Sitat av Sundseth Vis innlegg
Les her: http://www.dinside.no/880158/nesten-...r-android-apps
Tror nok at det vil lønne seg mer å satse på iOS
Vis hele sitatet...
Dette er fordi mange av iPhone appsa er gratise på android... Android har større utivkler market, flere gratise apps osv.
Sitat av uaexed Vis innlegg
De som har iPhone er jo gjerne dumme bimboer eller dumme rike drittsekker som ikke vet hva en app er. Bytt til Android du.



Dette er fordi mange av iPhone appsa er gratise på android... Android har større utivkler market, flere gratise apps osv.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor tror du de applikasjonene er gratis for android? - fordi ingen gidder å betale for noenting på anrodi market..


Tallene er åpenbare. Det blir lastet ned 5 ganger så mange apps på appstore som på android market, og for hver app du klarer å få solgt på android market vil du selge omkring 1000 på appstore..

Dette er en ond selvforsterkende sirkel for android..

Sitat av Erlnd Vis innlegg
Markedet er stort. Tenk at 10.000 for eksempel laster ned appen din til 10kr. Apple tar 30 prosent, så du har vel rundt 70 tusen etter det. Gode penger det
Vis hele sitatet...
Eller du kan lage den samme appen for android market, selge 10 apps og sitte igjen med 70 kroner. Det er ditt valg
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Og hvorfor tror du de applikasjonene er gratis for android? - fordi ingen gidder å betale for noenting på anrodi market..
Vis hele sitatet...
Fordi man har et stort og bredt utvalg som ikke er kontrollert.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Fordi man har et stort og bredt utvalg som ikke er kontrollert.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg kommer til å gå over.. når utviklerne skjønner at lønnsomheten (ref dinside artikkelen) er 1000(!) ganger bedre på ios så blir det ikke mange seriøse som satser på android market..
Sitat av uaexed Vis innlegg
Fordi man har et stort og bredt utvalg som ikke er kontrollert.
Vis hele sitatet...
I og for seg så stemmer jo det, men det betyr også at et voldsomt stort antall av dette "brede utvalget" er søppel, f.ex. fra billy-bob på 14 som har laget sin første app, som riktignok ikke kan gjøre noe annet enn å vise ordene "hi yall" på skjermen, men hey, det er jo en app, ikke sant, så den må jo telles med i statistikken? og ingen nekter han å legge den ut...