Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1000
Heisann. Kobler opp bilstereoet mitt nå og ser at han som har anbefalt meg delene har jo gjort sånn at ingen ting passer særlig godt med hverandre.

Etter hans anbefaling ble bassen min svidd på minimal volum fordi han anbefalte en 200W sub på 600W forsterker... Anyway...

Har nå disse http://www.judysbilstereo.no/frontse...o-system-mx165 som jeg skal koble på forsterkeren. Ser de er 120W/80W, men forsterkeren gir ut 240W. Tror dere høytalerne tåler det?
Er din egen feil at subben din ble ødelagt da. Du kan godt ha 2000wrms på en 300wrms sub feks., du må bare beherske det og stille inn forsterkeren riktig. Har du en forsterker som yter mye iforhold til hva du trenger, så stiller du bare opp helt til du hører høgtalerene kutter (skurrer som mange vil kalle det). Når du hører det begynner og kutte, så stiller du det en liten anelse ned igjen.
Dette skal gjøres med volumet på spilleren på ca 90% +/-.

Over til spørsmålet ditt - ja, høgtalerene tåler det, så lenger DU stiller inn forsterkeren riktig.
Sist endret av JVMyhre; 25. september 2011 kl. 21:46.
Hehe, forsterkeren var stilt inn på minimum på sub utgangen, fordi jeg var redd for at nøyaktig det skulle skje. Om du evt. kunne forklare meg hvordan jeg skal stille inn forsterkeren hadde jeg blitt kjempeglad!

en ting til. Forsterkeren trenger jo et inn signal til høytalerne. De portene er av type coaxial? porter. På forsterkeren er det 4 stk. men jeg har kun 2 ledige på spilleren. Eller skal jeg klippe de i den ene enden å skjøte de med utgangen til høytalere på spilleren?
Om du kjører en 300W sub på en 600W forsterker vil vel ingenting galt skje? Suben trekker ikke mer enn 300W uansett. Eller tar jeg helt feil?
Sist endret av McLovin; 25. september 2011 kl. 22:44.
elementet tåler 300W, men du kan fint måke på mye mer, men da er sjansen stor for at du tar livet av elementet...
Beklager, men dette lukter brukerfeil. Om det er noen trøst er du på ingen måte den første, og garantert ikke den siste. Få noen til å forklare og guide mens du kobler opp, så lærer du en hel masse

www.bcae1.com er en ganske finfin plass å lese litt rundt om man vil lære det elementære. Skrevet på engelsk, men så godt som alt lar seg forklare med en kjapp tur innom Google.
Watt hysteri. Likegyldig hvor mange watt forsterkeren din er på, du justerer gain slik at det ikke vrenger. Legg ut linker til utstyret du har, så skal vi se om vi kan hjelpe...
Sitat av McLovin Vis innlegg
Om du kjører en 300W sub på en 600W forsterker vil vel ingenting galt skje? Suben trekker ikke mer enn 300W uansett. Eller tar jeg helt feil?
Vis hele sitatet...
Det er ikke subben som "trekker" strøm.
Det er forsterkeren som "dytter" strøm.

Forsterkeren kan være for liten for subben; men da yter den gjerne ikke så bra, og du kan risikere å svi forsterkeren.
Subben kan være for liten for forsterkeren, men da yter den gjerne mer en den egentlig skal, og du kan risikere å svi høyttaleren.
Sist endret av RandomiZed; 26. september 2011 kl. 07:59.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Det er ikke subben som "trekker" strøm.
Det er forsterkeren som "dytter" strøm.

Forsterkeren kan være for liten for subben; men da yter den gjerne ikke så bra, og du kan risikere å svi forsterkeren.
Subben kan være for liten for forsterkeren, men da yter den gjerne mer en den egentlig skal, og du kan risikere å svi høyttaleren.
Vis hele sitatet...
Ah, selvfølgelig! Har blitt helt tilbakeståande på elektro etter jeg begyndte på påbygging. Takk for rettelsen!
Og bare så det er nevnt, er det vanligvis bedre med "for stor" forsterker enn "for stor" sub... er bare å bruke ørene når du spiller, så skal det _mye_ til for å sprenge noe.