Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2214
Heisann, vurderer å oppgradere til DAB i bilen, men har av en eller annen grunn fått for meg at jeg er nødt til å bytte antenna på bilen osv. Kan hende det er kvelden og div. andre ting som får tankene mine på villstyring akkurat nå, eller stemmer det?

Og hva må man regne med for å betale for dette?

Takker for svar
Du trenger en egen DAB-antenne, og de finnes både som "vanlige" eksterne antenner eller interne som er en plastdings på 1x3x3cm ca. Regn med å betale rundt 500,- for disse.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Regn med å betale rundt 500,- for disse.
Vis hele sitatet...
Okei, takk for svar Også blir det vel 2000-3000 for en grei spiller i tillegg, kan jeg vel tenke meg.
Sitat av Effage Vis innlegg
Okei, takk for svar Også blir det vel 2000-3000 for en grei spiller i tillegg, kan jeg vel tenke meg.
Vis hele sitatet...
Men da sørger du for at denne spilleren har dab.
Jeg hadde DAB-spiller i bilen tidligere og den eneste fordelen det gir er hvis du kjører mye langturer, slik at du slipper å skifte frekvens en gang i timen når du kommer inn i et nytt frekvensområde. Ulempene er "bobling" i lyden som skjer i områder med dårlig dekning, høy pris på spiller og antenne og dårligere radioutvalg (selv om man jo har FM i tillegg på alle DAB-spillere). Det gir heller ikke merkbart bedre lyd. Det er jo litt bråk i en bil uansett, og den hypotetiske lydforbedringen som skjer med digitalt mottak forsvinner i dekk- og vindstøy.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg hadde DAB-spiller i bilen tidligere og den eneste fordelen det gir er hvis du kjører mye langturer
Vis hele sitatet...
Det er av nettopp denne grunn det vurderes


Sitat av clarionify Vis innlegg
Men da sørger du for at denne spilleren har dab.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Må den ha det?.. Tulling
Sitat av Effage Vis innlegg
Det er av nettopp denne grunn det vurderes
Vis hele sitatet...
Jeg mener likevel at de samlede ulempene er betraktelig større enn denne ene fordelen.
Sitat av Effage Vis innlegg
Seriøst? Må den ha det?.. Tulling
Vis hele sitatet...
Beklager den. Men det virket som om at du ville kjøpe en ny spiller med fm for så å kjøpe DAB adapter.
LOL han du kaller tulling presiserer til deg at du ikke må bytte eller kjøpe antenne om du først bytter spiller. Den er jo da integrert. Du kjøper kun antenne om du skal beholde den spilleren du har i dag.
DAB! De driver å maser på radioen i perioder om detta...
Anbefaler deg å gjøre litt research før du kjøper DAB for langturer. Selv om den er fremadstormende er det fortsatt mange steder uten DAB-dekning, og da er det enten stillhet eller å bytte frem og tilbake mellom FM og DAB.