Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 5049
Et spørsmål folkens;

Dersom jeg "tar vare på" en ulovlig innvandrer, dvs. skaffe h*n jobb og bolig osv samtidig som han har fått avslag om asyl i Norge flere ganger, og må sendes til hjemmelandet.
og jeg senere blir fersket, kan jeg bli straffet for noe eller få bot osv? Evnt. hvilke straff ?
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Om han ikke har lov og være her, skal han ikke være her syns jeg. Vi er ikke ett utedass du spaserer inn i og ut av som du vil.
Vis hele sitatet...
Pft, gjør da ingenting om h*n klarer å skaffe seg jobb og lever et skikkelig liv.

Uansett, såvidt jeg vet er det på ingen måter ulovlig å hjelpe ulovlige innvandrere, og det er ingen meldeplikt overhodet på denne typen ting. Jeg mistenker sterkt at du bør være særdeles forsiktig på at du ikke tjener noe på det selv, eller på noen som helst måte har noe med penger å gjøre i forbindelse med dette. Da er du plutselig delaktig i svindel.
Det er ikke straffbart å hjelpe mennesker, "ulovlige" eller ikke.
Nei. dette handler ikke om penger, og jeg tjener INGENTING på det.
Tror ikke du kan blir straffet for å hjelpe han, men hvis du derimot bevisst skjuler han for myndighetene så tror jeg det blir en annen sak.
Jeg har hørt fra advokater at det ikke er ulovlig å ha ulovlige innvandrere boende hos seg, eller å tilby andre bosteder til slike.
Til sammenligning så ble en person dømt til 60 dagers fengsel for å smugle sønnen til sin iranske nabo fra Frankrike til Norge i 2009, så du risikerer fint lite. I tillegg så finnes det nesten garantert støtteapparat og foreninger der ute som kan hjelpe deg, litt avhengig av hvor i verden h*n kommer fra.
Hør med din nærmeste SVer eller Rødt-sympatisør, de pleier å ha god oversikt over den slags grasrotarbeid.
Sist endret av Mith; 13. september 2011 kl. 21:51.
Skjønner ikke hvorfor den første posten min ble slettet!? Svarte på deler av spørsmålet til TS!
I tillegg henviste jeg til nettsteder som kan gi mer korrekte svar enn man får her på freak.

Ulovlig.
Også skjulerne er redde for å bli avslørt. De utsetter seg for et mentalt press, de vet at de gjør noe ulovlig. Allikevel finner de gode grunner til å stille opp.
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen er fra 07 da.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2110481.ece

Fant også dette, du får søke opp utlendingsloven å se om det stemmer, fant det bare på en random side
Etter utlendingslovens § 47 er det ulovlig å hjelpe ulovlige innvandrere med arbeid etc.
Vis hele sitatet...
http://www.webkontoret.no/DP/org%20ulovlig.htm
Sist endret av Cybergasm; 13. september 2011 kl. 21:53.
Jeg skjuler han for myndighetene ja. for hvis de får tak i han så er det rett hjem.

takk for alle andre svar .
Sist endret av Shaiitan; 13. september 2011 kl. 22:24.
Du kan straffes med bot eller fengsel.

Fra Utlendingslovens §108: Med bot eller med fengsel inntil tre år straffes den som
a) forsettlig hjelper en utlending til ulovlig opphold i riket eller i et annet land som deltar i Schengensamarbeidet, eller
Hvorfor ikke gjøre det som er riktig i denne saken? melde fra til Politiets utlendingsenhet
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
ja helt enig, altformange som går å stjeler/ikke jobber
Vis hele sitatet...
Om han er ulovlig innvandrer får han ikke støtte om han ikke har jobb, gjør han en jobb fortjener han like mye som det du gjør.
mOnte: reglene er nok ikke så "snille" som de burde.
Selv er kjæresten min fra Brazil, vi har 2 barn sammen og hun og barna har bodd i Norge siden september ifjor.
Vi har hittill fått to avslag på søknad om familiegjenforening (barna er norske og får bli, hun må ut) og har sendt den tredje klagen nå. Hver gang vi legger fram dokumentasjon som "motbeviser" grunnlaget for et avslag, så kommer de med nye krav vi må framlegge, som vi aldri har blitt opplyst om tidligere. Vi venter nå som sagt på svaret på den tredje klagen, men regner med at de da kommer med noe annet de har glemt å fortelle at vi trenger å dokumentere.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Hvorfor ikke gjøre det som er riktig i denne saken? melde fra til Politiets utlendingsenhet
Vis hele sitatet...
Hørtes ikke riktig ut i det hele tatt.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Hørtes ikke riktig ut i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Er det vel. Ulovlig var stikkordet her. Liker man ikke loven i norge så får man flytte ut
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Om han er ulovlig innvandrer får han ikke støtte om han ikke har jobb, gjør han en jobb fortjener han like mye som det du gjør.
Vis hele sitatet...
Han fortjener vel strengt tatt ingenting her i Norge så lenge han er her ulovlig? Dersom han er i jobb som ulovlig innvandrer, så betaler han vel heller ikke skatt? Hva er det han har gjort seg fortjent til sier du? Er det slik for alle? Kan lovlige innvandrere eller etnisk norske slutte og betale skatt og "fortjene" like mye som alle andre, kanskje?
Sitat av Hager Vis innlegg
Er det vel. Ulovlig var stikkordet her. Liker man ikke loven i norge så får man flytte ut
Vis hele sitatet...
Du får vell komme deg ut da siden du mest sansynlig går med ølflaska ute på byen, noe som også er ulovlig, eller annet? mr Lovlydige mann.

Sitat av caperno Vis innlegg
Han fortjener vel strengt tatt ingenting her i Norge så lenge han er her ulovlig? Dersom han er i jobb som ulovlig innvandrer, så betaler han vel heller ikke skatt? Hva er det han har gjort seg fortjent til sier du? Er det slik for alle? Kan lovlige innvandrere eller etnisk norske slutte og betale skatt og "fortjene" like mye som alle andre, kanskje?
Vis hele sitatet...
Siden han er en ulovlig innvandrer så får han ikke noe støtte uansett, så skatt kan han bare glemme
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Siden han er en ulovlig innvandrer så får han ikke noe støtte uansett, så skatt kan han bare glemme
Vis hele sitatet...
Var det ett svar på noe av det jeg skrev?
Sitat av caperno Vis innlegg
Var det ett svar på noe av det jeg skrev?
Vis hele sitatet...
Var egetlig det, men leste feil, stryk det.
Sitat av caperno Vis innlegg
Han fortjener vel strengt tatt ingenting her i Norge så lenge han er her ulovlig? Dersom han er i jobb som ulovlig innvandrer, så betaler han vel heller ikke skatt? Hva er det han har gjort seg fortjent til sier du? Er det slik for alle? Kan lovlige innvandrere eller etnisk norske slutte og betale skatt og "fortjene" like mye som alle andre, kanskje?
Vis hele sitatet...
Men han vil heller ikke ha NOEN av fordelene vi har. Det er noe rart med oss nordmenn, vi syns synd på de stakkars fattige i de fattige landene og sender dem masse penger for å hjelpe, men beveger de seg innafor landet vårt, nei FY da fortjener de ingenting og kan dra hjem og råtne!
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Du får vell komme deg ut da siden du mest sansynlig går med ølflaska ute på byen, noe som også er ulovlig, eller annet? mr Lovlydige mann.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å bære alkohol ute på byen.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er ikke ulovlig å bære alkohol ute på byen.
Vis hele sitatet...
Åpnet alkohol i offentlighet er vel mot loven? Går vel under drikking på offentlig plass.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Men han vil heller ikke ha NOEN av fordelene vi har. Det er noe rart med oss nordmenn, vi syns synd på de stakkars fattige i de fattige landene og sender dem masse penger for å hjelpe, men beveger de seg innafor landet vårt, nei FY da fortjener de ingenting og kan dra hjem og råtne!
Vis hele sitatet...
Så du har lyst til å ha ulovlige innvandrere i landet vårt? Sikkert en grunn til at personen ikke fikk lov til å komme hit også..
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Men han vil heller ikke ha NOEN av fordelene vi har. Det er noe rart med oss nordmenn, vi syns synd på de stakkars fattige i de fattige landene og sender dem masse penger for å hjelpe, men beveger de seg innafor landet vårt, nei FY da fortjener de ingenting og kan dra hjem og råtne!
Vis hele sitatet...
Hva er rart med det? Hadde alle på jakt etter ett bedre liv kommet hit og kunne nyte godt av velferdstilbudene, så hadde det etterhvert ikke vært noen fordeler igjen til noen. Oljepengene er våre. Norge er vårt. Selvsagt så kan vi ikke tillate at alle og enhver kommer hit. Er det vårt ansvar å dele Norge sin velferd med resten av verden?
Sist endret av caperno; 15. september 2011 kl. 12:33.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du har lyst til å ha ulovlige innvandrere i landet vårt? Sikkert en grunn til at personen ikke fikk lov til å komme hit også..
Vis hele sitatet...
De fleste "ulovlige" menneskene som bor her i Norge, er "ulovlige" fordi de fikk avslag på søknaden sin om oppholdstillatelse. Hvorfor de fikk dette, kan det være mange grunner til, men hovedgrunnen vil alltid være at Norge rett og slett ikke vil la dem bo her, fordi Norge mener at de kan klare seg helt fint i hjemlandet sitt. En god illustrasjon på hvor absurd og inhuman denne politikken er, er den konstante strømmen med flyktninger fra Palestina som får avslag.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er rart med det? Hadde alle på jakt etter ett bedre liv kommet hit og kunne nyte godt av velferdstilbudene, så hadde det etterhvert ikke vært noen fordeler igjen til noen. Oljepengene er våre. Norge er vårt. Selvsagt så kan vi ikke tillate at alle og enhver kommer hit. Er det vårt ansvar å dele Norge sin velferd med resten av verden?
Vis hele sitatet...
For en snever og inhuman tankegang. Ser du ikke den logiske bristen bak ressonomentet ditt? Oljen er vår? Hvem i helvette gav den oljen til deg? Gud? Harald Hårfagre?
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 15. september 2011 kl. 13:22.
Sitat av EoT Vis innlegg
For en snever og inhuman tankegang. Ser du ikke den logiske bristen bak ressonomentet ditt? Oljen er vår? Hvem i helvette gav den oljen til deg? Gud? Harald Hårfagre?
Vis hele sitatet...
Logisk brist? Oljefondet. Er ikke det Norges? Har vi ikke nærmere 3000 mrd der? Og man kan være så human man bare kan, det forandrer ikke virkeligheten. Alle har det ikke like bra i verden, men så har heller ikke Norge mulighet til å rydde opp i alt. Vi tar i mot vår andel flyktninger, og det er bra at noen får hjelp. Vi kan imidlertid ikke hjelpe alle, og personer som er her ulovlig har selvsagt ingen rett til å være i Norge. De som er her ulovlig skal naturligvis sendes ut!
Sist endret av caperno; 15. september 2011 kl. 13:34.
Sitat av caperno Vis innlegg
Logisk brist? Oljefondet. Er ikke det Norges? Har vi ikke nærmere 3000 mrd der? Og man kan være så human man bare kan, det forandrer ikke virkeligheten. Alle har det ikke like bra i verden, men så har heller ikke Norge mulighet til å rydde opp i alt. Vi tar i mot vår andel flyktninger, og det er bra at noen får hjelp. Vi kan imidlertid ikke hjelpe alle, og personer som er her ulovlig har selvsagt ingen rett til å være i Norge. De som er her ulovlig skal naturligvis sendes ut!
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om nasjonalisme som ideologi og illusjon. Tanken som driver det. Jeg synes personlig det hadde vært bedre om "Norges" penger hadde blitt fordelt utover på så mange mennesker som mulig, og investert inn i en bedre fremtid for alle. Det hadde vært det humane, noe annet vil alltid i bunn og grunn være etnosentristisk.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 15. september 2011 kl. 13:38.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg snakker om nasjonalisme som ideologi og illusjon. Tanken som driver det. Jeg synes personlig det hadde vært bedre om "Norges" penger hadde blitt fordelt utover på så mange mennesker som mulig, og investert inn i en bedre fremtid for alle. Det hadde vært det humane, noe annet vil alltid i bunn og grunn være etnosentristisk.
Vis hele sitatet...
Joda, tanken er god den, men ville nok aldri fungert i praksis...
Sitat av caperno Vis innlegg
Joda, tanken er god den, men ville nok aldri fungert i praksis...
Vis hele sitatet...
Så fordi en perfekt verden ikke fungerer i praksis så skal vi ikke dele noen ting? Vi må dele av russersene våre så godt vi kan og hjelpe de som er uheldige og ikke har samme mulighetene som oss i Norge.
Sitat av etse Vis innlegg
Så fordi en perfekt verden ikke fungerer i praksis så skal vi ikke dele noen ting? Vi må dele av russersene våre så godt vi kan og hjelpe de som er uheldige og ikke har samme mulighetene som oss i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at vi ikke skal dele noen ting, men jeg er ikke noe for at vi skal dele mer enn vi gjør i dag. Det er lov å håpe på en perfekt verden, men virkeligheten er en helt annen.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at vi ikke skal dele noen ting, men jeg er ikke noe for at vi skal dele mer enn vi gjør i dag. Det er lov å håpe på en perfekt verden, men virkeligheten er en helt annen.
Vis hele sitatet...
Virkeligheten er en annen ja, men det vil ikke bli noe bedre i verden ved at folk har den innstillingen. Man burde jobbe mot det perfekte selv om man aldri kan nå det, fordi man vil automatisk få en bedre verden på veien.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Virkeligheten er en annen ja, men det vil ikke bli noe bedre i verden ved at folk har den innstillingen. Man burde jobbe mot det perfekte selv om man aldri kan nå det, fordi man vil automatisk få en bedre verden på veien.
Vis hele sitatet...
Vel, da er vi uenige. Jeg stemmer på virkeligheten fremfor utopiet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Vel, da er vi uenige. Jeg stemmer på virkeligheten fremfor utopiet.
Vis hele sitatet...
verden blir aldri perfekt, men den kan bli betydelig bedre enn den er i dag om folk bare gidder å hjelpe hverandre. Med innstillingen du viser i denne tråden vil man selvfølgelig aldri kunne få det bedre.
Sitat av etse Vis innlegg
verden blir aldri perfekt, men den kan bli betydelig bedre enn den er i dag om folk bare gidder å hjelpe hverandre. Med innstillingen du viser i denne tråden vil man selvfølgelig aldri kunne få det bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg er bare realistisk. Selvsagt så skal man hjelpe, men man har ikke mulighet til å hjelpe alle! Skal vi kanskje bare begynne å dele ut oljefondet? Hvor mye skal hvert menneske få? Det er ikke nok til hele verden. Og hva skal vi gjøre når det er tomt? Innser dere ikke hvor virkelighetsfjernt dette er?
Er ikke snakk om noe annet. Er han her ulovlig, skal han ut av landet! Er en grunn til at han ikke fikk oppholdstillatelse, antageligvis fordi forholdene i hjemlandet ikke er så ekstreme at han ikke kan bo der.

Faen jeg hater ekstreme sosialister iblant.. Ja fortsett bare å stem AP dere, så får dere se hvor langt nedi møkka Norge blir å ligge i om 20-30 år.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg er bare realistisk. Selvsagt så skal man hjelpe, men man har ikke mulighet til å hjelpe alle! Skal vi kanskje bare begynne å dele ut oljefondet? Hvor mye skal hvert menneske få? Det er ikke nok til hele verden. Og hva skal vi gjøre når det er tomt? Innser dere ikke hvor virkelighetsfjernt dette er?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker hovedsakelig om to ting;

1. en mer liberal innvandringspolitikk

2. en enorm satsing på forskning og teknologisk utvikling

Dette er ikke utopisk, ikke naivt og ikke virkelighetsfjernt. Det som er virkelighetsfjernt og naivt er den bånnfaste troa på "realpolitikk", hvor man i realiteten ikke beveger seg, mens verden gjennomgår enorme forandringer.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg er bare realistisk. Selvsagt så skal man hjelpe, men man har ikke mulighet til å hjelpe alle! Skal vi kanskje bare begynne å dele ut oljefondet? Hvor mye skal hvert menneske få? Det er ikke nok til hele verden. Og hva skal vi gjøre når det er tomt? Innser dere ikke hvor virkelighetsfjernt dette er?
Vis hele sitatet...
vi kan ikke hjelpe alle, men vi kan hjelpe flere enn vi hjelper i dag Det var poenget
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du har lyst til å ha ulovlige innvandrere i landet vårt? Sikkert en grunn til at personen ikke fikk lov til å komme hit også..
Vis hele sitatet...
Sikkert meg her og sikkert meg der, du vet null om personen så det er langt i fra sikkert hvorfor h*n er ulovlig her i landet.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Sikkert meg her og sikkert meg der, du vet null om personen så det er langt i fra sikkert hvorfor h*n er ulovlig her i landet.
Vis hele sitatet...
Men det er på det rene at vedkommende har fått avslag å ikke har noe i landet her å gjøre. Avslag fattes ikke uten grunn
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Men han vil heller ikke ha NOEN av fordelene vi har. Det er noe rart med oss nordmenn, vi syns synd på de stakkars fattige i de fattige landene og sender dem masse penger for å hjelpe, men beveger de seg innafor landet vårt, nei FY da fortjener de ingenting og kan dra hjem og råtne!
Vis hele sitatet...
So what? Synes det er helt fair jeg.
Sitat av Deltablue Vis innlegg
Er ikke snakk om noe annet. Er han her ulovlig, skal han ut av landet! Er en grunn til at han ikke fikk oppholdstillatelse, antageligvis fordi forholdene i hjemlandet ikke er så ekstreme at han ikke kan bo der.

Faen jeg hater ekstreme sosialister iblant.. Ja fortsett bare å stem AP dere, så får dere se hvor langt nedi møkka Norge blir å ligge i om 20-30 år.
Vis hele sitatet...
Ekstreme sosialister som stemmer AP? Ja du kan visst ditt om politikk.

AP ved makta etter andre verdenskrig førte jo til at Norge ble løftet opp av grøfta og ble til et av verdens beste land å bo i. Vil du si at vi har havnet her ved hjelp av fremmedfrykt og tanken om at noen fortjener mer enn andre?

Sitat av Apedop Vis innlegg
So what? Synes det er helt fair jeg.
Vis hele sitatet...
FAIR?! Du syns det er FAIR at folk lider uten grunn? Fin holdning.
Merkelig hvordan ras(ebev)istene klamrer seg til loven når det er en "ulovlig" innvandrer/flyktning/turist i Norge, samtidig som de gjerne vil ha ut de som faktisk er her lovlige.
Man kan ikke idag bare peke på lovverket når man snakker om etiske problemstillinger.
Det er mye som var ulovlig før som, gudskjelov, ikke er ulovlig idag. Og det vil være mange lover som også forandres i fremtiden. Om en person får innvilget asyl, oppholds og arbeidstillatelse, utvidelse av turistvisum er veldig mye et sjansespill, da to personer med identisk bakgrunn kan få to forskjellige svar. Selv skal jeg innrømme at jeg også har vært "ulovlig" turist i sør-amerika, stakkars dem, som måtte tåle at jeg tok av felleskassen deres, brukte offentlige fortau og besøkte museer etc. De sliter nok med det enda.
Sitat av morodo Vis innlegg
Merkelig hvordan ras(ebev)istene klamrer seg til loven når det er en "ulovlig" innvandrer/flyktning/turist i Norge, samtidig som de gjerne vil ha ut de som faktisk er her lovlige.
Man kan ikke idag bare peke på lovverket når man snakker om etiske problemstillinger.
Det er mye som var ulovlig før som, gudskjelov, ikke er ulovlig idag. Og det vil være mange lover som også forandres i fremtiden. Om en person får innvilget asyl, oppholds og arbeidstillatelse, utvidelse av turistvisum er veldig mye et sjansespill, da to personer med identisk bakgrunn kan få to forskjellige svar. Selv skal jeg innrømme at jeg også har vært "ulovlig" turist i sør-amerika, stakkars dem, som måtte tåle at jeg tok av felleskassen deres, brukte offentlige fortau og besøkte museer etc. De sliter nok med det enda.
Vis hele sitatet...
Du kan jo spørre disse om de er enige med deg i at det er greit med ulovlige flyktninger i landet. Det er nemlig ikke alltid det er bare slitasje på fortauet som er konsekvensen. Er de ulovlig i landet er det dessuten ofte vinningskrim. og stoff som blir levebrødet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10090502
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10090143
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10098196
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10090403
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10088338
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Du kan jo spørre disse om de er enige med deg i at det er greit med ulovlige flyktninger i landet. Det er nemlig ikke alltid det er bare slitasje på fortauet som er konsekvensen. Er de ulovlig i landet er det dessuten ofte vinningskrim. og stoff som blir levebrødet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10090502
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10090143
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10098196
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10090403
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10088338
Vis hele sitatet...
og så har du ting som Marie Amalie, som også var her ulovelig. kan ikke ta alle under en kam.
Bra jobba skukketrure. Av 5 eksemper på hvor mye galt ulovlige innvandrere gjør, så var det kun 1 eksempel som faktisk gjaldt en ulovlig innvandrer. Tror du vi er for late til å åpne linkene dine?

Ifølge statistisk sentralbyrå så har vi opptil 30 000 ulovlige innvandrere i Norge, kan ikke si jeg legger så mye merke til faenskapen deres.
I nyeste NyTid (#33) er det artikkel om akkurat dette emnet fra side 16.