Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2761
Hei, jeg har lenge visst hva jeg vil bli, men nå i det siste har jeg grubblet på om jeg kansje heller skal utdanne meg til noe som er bedre betalt.
Jeg har lenge hatt ett ønske om å bli biloppretter, men siden jeg har litt vell dyre interesser lurer jeg på om jeg kansje burde utdanne meg til noe som er bedre betalt.
Jeg liker å mekke og jeg er ganske glad i å finne løsninger på ting og fikse feil, som regel fikser jeg problemer via pc, men liker å løse problemer med de fleste ting og tang. (Men jeg er ikke så glad i å fikse opp i person problemer)
Jeg har litt skolevansker og jeg merker at å drive med mekking som yrke kansje ikke var det beste valget, men at jeg syns det er kjempemorsomt på fritiden.

Jeg setter pris på alle særiøse forslag fra dere som leser dette
Bil er selvfølgelig spennende og kult det, men mye penger? Nææh. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt ingeniørlinjen '' liker å mekke og jeg er ganske glad i å finne løsninger på ting og fikse feil, som regel fikser jeg problemer via pc'' that's what they do.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Bil er selvfølgelig spennende og kult det, men mye penger? Nææh. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt ingeniørlinjen '' liker å mekke og jeg er ganske glad i å finne løsninger på ting og fikse feil, som regel fikser jeg problemer via pc'' that's what they do.
Vis hele sitatet...
Ja det hørtes intresangt ut, men er det vanskelig å utdanne seg innen for eksempel dataingeniør?
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dataingenior Her står alt om dataingeniør studier, er ikke så vanskelig å bli det hvis du har interessen . Anbefaler deg å sjekke ut siden.
takker, har sittet lenge å leita etter sider med info, og utdanning.no var en av dem.
Men det jeg tror kan være et problem er at jeg har vansker for å komme meg på skolen (kan være fordi jeg ikke passer å ha hobbyen min som et yrke), og det er visse fag jeg ikke har karakterer i, og selv om jeg er ganske fasinert av datateknologi, tror jeg det kan være vanskelig for meg å komme inn på en skole innen det yrket med mine dårlige karakterer.
Du må lære deg at all den omsorgen, hjelpen og alt du har tilrettelagt må du begynne å opparbeide deg selv fra du er 18 år. Du bestemmer selv hvordan du vil leve livet ditt, hvis du er lat og ikke gidder å gjøre lekser, gidder du heller ikke ha et fett og trygt liv. Du må ta deg etter nakken og fokusere på skolen hvis du virkelig vil noe her i livet. Spør deg selv; går du på skolen fordi du må, eller fordi du skal lære noe og bli noe senere i livet? Skulle ønske noen hadde fortalt meg dette fra ungdomsskolen, valgene blir så mye lettere hvis man bare står på litt.
Takker for dine svar, og jeg skjønner godt at jeg må gjøre noe for å kunne ha en lys fremtid, og jeg skjønner nå at jeg ikke kan ha hobbyen min som et yrke og jeg skulle ønske jeg visste det før, heldighvis er det ikke for sent å endre på valgene mine og jeg er klar til å tvinge meg selv og prøve å innse at dette må gjøres for at jeg skal kunne ha råd til å ha det gøy når jeg er voksen, noe som jeg ikke kommer til å ha råd til hvis jeg er trygdet.
Jeg er villig til å gi opp litt av fritiden min til å bruke på å gjøre lekser og jeg tror jeg trenger det for å få tankene vekk fra pc skjermen, fordi jeg går på en terettelakt linje som ikke har lekser, og jeg tror at lekser kansje kan hjelpe meg til å fokusere mere på målene mine enn å fokusere på å spille og BARE ha det gøy på fritiden min.
Selv om jeg må vente til neste år før jeg kan velge en annen linje, så har jeg iværtfall litt tid på meg til å skjerpe meg og få en rutine av å stå opp om morgenen.

Jeg håper sterkt på at jeg skal klare dette og det virker som om dataingeniør kan være et bra yrke for meg, selv om det krever en del mere å utdanne seg som dataingeniør enn biloppretter, så som sakt, så er jeg villig til å gi opp litt av fritiden min på lekser, sånn at jeg faktisk kan få meg en årentlig utdannelse!

Moren min fant foresten fram karakterkortet mitt og det viser seg at jeg faktisk har karakterer i alle fag fra 10. klasse, selv om jeg har 2'ere og 3'ere i nesten alle fag, så har jeg iværtfall karakterer og da har jeg en sjans til å komme meg inn på ingeniør linja.
Kort innpå: Om du generelt sliter på skolen og ikke har brennende interesse for realfag så er vel ikke ingeinørutdanning veien å gå. For meg virker det som at du er veldig praktisk annlagt. Teknisk fagskole er kanskje tingen for deg?
Sitat av Psytex Vis innlegg
Moren min fant foresten fram karakterkortet mitt og det viser seg at jeg faktisk har karakterer i alle fag fra 10. klasse, selv om jeg har 2'ere og 3'ere i nesten alle fag, så har jeg iværtfall karakterer og da har jeg en sjans til å komme meg inn på ingeniør linja.
Vis hele sitatet...
Det er ikke 10-klasse karatketer du trenger i det hele tatt.
Du trenger karakterer fra VGS, høye nok til at du kommer inn på Almennfag. Og så trenger du gode nok karakterer på almenn for å komme inn på høgskole eller universitet.

Du kan også bli ingeniør innen mange grener, noen er også litt mer rettet mot dine hobbyer feks. Mekatronikk, Elektro, Maskin. Og de alle ingeniører bruker en PC til å løse problemer.

Tror du heller skal fokusere på Ungdomsskolen og VGS i førsteomgang, gjør det bra, lær masse og få en god studierutine og så kan du heller velge retning etterhvert som du blir litt eldre.
Hvis du går siste året på yrkesfaglig nå, så må du gå almenn påbygg neste år for å få generell studiekompetanse. Seriøs, -ikke tenk to ganger på det - å ta opp fag fra VGS senere koster mellom 4-10.000 kr pr fag. Ved å ta almenn påbygg får du gratis det du ellers hadde måttet betaler flere titusener på

Det virker som om du er mer teknisk anlagt og at kanskje teknisk fagskole er noe for deg, som noen påpekte? Men ta generell studiekompetanse også :-) Husk at almenn påbygg er to år presset inn i ett, men hvis du spør om hjelp fra faglærer eller studieveileder så kan de sikkert hjelpe deg med å gjøre det mer overkommelig (i form av å dele det opp i deler og mål du må komme deg gjennom). Ingen ting er så vanskelig som det først virket som etter at du har gjort det.
Sist endret av muffinluv; 6. september 2011 kl. 10:42.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Hvis du går siste året på yrkesfaglig nå, så må du gå almenn påbygg neste år for å få generell studiekompetanse. Seriøs, -ikke tenk to ganger på det - å ta opp fag fra VGS senere koster mellom 4-10.000 kr pr fag. Ved å ta almenn påbygg får du gratis det du ellers hadde måttet betaler flere titusener på
Vis hele sitatet...
Må bare påvise at dette er faktafeil. Tar man fag som privatist på en skole som hører til fylkeskommunen betaler man kun en eksamensavgift på 375,- pr. fag samt også penger for bøker. Om man f.eks tar fag ved en privatskole så tviler jeg ikke på at prisen blir det du beskriver.
Trådstarter
37 4
Takker for alle svar, og jeg grubbler på om jeg kansje skal bli noe annet enn dataingeniør, men det er hittil det jeg har mest lyst til å bli.
Men jeg skal satse på å gå 2 år på elektro, så gå inn i læra, og derreter jobbe 5 år for å kommer inn på høgskole, det er iværtfall det skolens rådgiver anbefalte at jeg skulle gjøre.
Jeg går iværtfall på APO Elektro nå og jeg syns det er ganske interesangt, også går jeg over til vanlig Elektro neste år.
hvilket klassetrinn går du på nå?
finnes mange muligheter, 2 år på yrkesfag VGS, så 1 år på forkurs ingeniør, deretter en vanlig 3 årig ingeniør utdanning. ellers så kan du gå 2 år yrkesfag VGS, 2 år lærling, og så gå y-veien 3 årig ingeniør. her er det lagt inn ekstra fag på vgs nivå, og har et litt annet opplegg en vanlig ingeniør.
også den du tenkte på, 2 år yrkesfag, 2 år lærling, 5 år jobb, og så inn på ingeniør.

første alternativ er jo lettest, og tar bare 6 år inkludert ingeniør utdanningen. det er det samme som de som går studiespesialisering.

finnes også mange linjer på ingeniør, elektro, elektro-automasjon, data, maskin/mekatronikk, fornybar energi, elektronikk. felles for alle ingeniørutdanninger er at det er en god del matte. dog er den matten man benytter i selve elektrofagene ikke noe vanskeligere enn vgs nivå, gange, dele, derivasjon og integrasjon.
Siden du liker å mekke, fikse feil, og generelt drive på med data, så vil jo Automatiker yrket være noe for deg.

Solid yrke med sinnsyk lys framtid, ganske godt betalt selv med bare VGS utdannelse (veldig bra betalt med høyere utdannelse). Og generelt et yrke med STOR variasjon. Er ikke så ofte man finner 2 bedrifter som driver på med det samme innenfor automatiker yrket.
Trådstarter
37 4
Vell, en av de tingene jeg tenker mest på er jo lønna, og gjennomsnits lønna til en dataingeniør er 571000 i året, og jeg har ikke lyst på en utdanning som har noe spesielt mindre betalt enn det, helst noe som er bedre betalt, men da må det jo være noe som passer for meg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Psytex Vis innlegg
Vell, en av de tingene jeg tenker mest på er jo lønna, og gjennomsnits lønna til en dataingeniør er 571000 i året, og jeg har ikke lyst på en utdanning som har noe spesielt mindre betalt enn det, helst noe som er bedre betalt, men da må det jo være noe som passer for meg.
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittslønna eller begynnerlønna? Uansett er 571000 faktisk ikke så verst. Flere som tjener i overkant av 200000 etter endt utdannelse, også stiger lønna med åra. Om du sammenlikner din lønn med foreldrene dine; husk at dem har hatt flere år å opparbeide seg erfaring og ansiennitet på.
Trådstarter
37 4
Ja, 571000 er veldig bra betalt, men det er ikke starter lønna, men uansett så har lyst til å leve en fremtid hvor jeg har bedre betalt enn "gjennomsnits personen", pga flere grunner, som for eksempel mine dyre hobbier, det at jeg er glad i litt luksus (jeg vet at jeg ikke blir rik av å jobbe som dataingeniør, men det er fortsatt sinsykt bra betalt) og jeg har lyst til å leve en fremtid hvor jeg kan bruke litt ekstra penger på ting jeg har lyst på.
Jeg har tross alt tengt mye på håndteringen av penger, og ting jeg burde gjøre for at pengene ikke bare skal fly ut av vinduet, så jeg har ikke tengt det at jeg kan kjøpe hva jeg vil hvis jeg tar en litt høyere utdanning enn det jeg først tengte jeg skulle bli.
Ikke tenkt så mye på lønn i de forsjellige yrker osv, hadde jeg hvert deg ville jeg satsa på det du liker å holde på med. Ja du tjener bra som Ingeniør men det er en ganske krevende utdannelse. tenk på at det er noe du skal drive med i lang tid fremover.
ingeniør er jo egentlig et ganske "praktisk" yrke, man lager ting, planlegger diverse anlegg og inspiserer osv. men jeg ville tro at data-ingeniør er det minst praktiske faget. blir vel en del programmering osv i data.
Trådstarter
37 4
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
ingeniør er jo egentlig et ganske "praktisk" yrke, man lager ting, planlegger diverse anlegg og inspiserer osv. men jeg ville tro at data-ingeniør er det minst praktiske faget. blir vel en del programmering osv i data.
Vis hele sitatet...
Jo men jeg er flink til å fikkle med pc, og jeg liker å drive med det, så selv om jeg liker praktiske ting har jeg også alltid vært glad i teoretiske ting, som matte og mye annet som ikke har med historie og geografi etc.
Sitat av Psytex Vis innlegg
Jo men jeg er flink til å fikkle med pc, og jeg liker å drive med det, så selv om jeg liker praktiske ting har jeg også alltid vært glad i teoretiske ting, som matte og mye annet som ikke har med historie og geografi etc.
Vis hele sitatet...
da er jo ingeniør helt perfekt for deg. både teori og praksis, og ikke noe historiedritt osv osv

og hvis du tar master, så tjener du enda mer!
Trådstarter
37 4
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
da er jo ingeniør helt perfekt for deg. både teori og praksis, og ikke noe historiedritt osv osv

og hvis du tar master, så tjener du enda mer!
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg tror nokk at bachelor utdanning er nokk, men får se, kan hende jeg bestemmer meg for å gå høyere i utdanning, men man får vel utdannet seg høyere etter at jeg har utdannet meg med bachelor utdanning i dataingeniør yrket, så det er vel ikke så viktig å tenke på sånt nå, må desuten tenke mest på å bli ferdig med elektro utdanninga for å derreter gå i læra og jobbe noen år for å komme inn på en høgskole =)
Sist endret av Psytex; 11. september 2011 kl. 20:27.
Sitat av Psytex Vis innlegg
Ja, men jeg tror nokk at bachelor utdanning er nokk, men får se, kan hende jeg bestemmer meg for å gå høyere i utdanning, men man får vel utdannet seg høyere etter at jeg har utdannet meg med bachelor utdanning i dataingeniør yrket, så det er vel ikke så viktig å tenke på sånt nå, må desuten tenke mest på å bli ferdig med elektro utdanninga for å derreter gå i læra og jobbe noen år for å komme inn på en høgskole =)
Vis hele sitatet...
du trenger jo ikke jobbe noen år for å komme inn på høyskole. dropp lærlinstiden og gå på forkurs istedet, tar et år (blir nesten som tredje året på vgs). etter det kommer du inn.
Trådstarter
37 4
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
du trenger jo ikke jobbe noen år for å komme inn på høyskole. dropp lærlinstiden og gå på forkurs istedet, tar et år (blir nesten som tredje året på vgs). etter det kommer du inn.
Vis hele sitatet...
nja vet ikke helt om jeg skal gjøre det, skal tenke på det, men skolens rådgiver anbefalte at jeg skulle jobbe noen år sånn at jeg får litt ærfaring, som ville gjøre ting litt enklere på høgskole, og desuten så får jeg fagbrev som elektriker hvis jeg går ferdig læra.
erfaring og erfaring, du lærer jo ikke noe matte (r1+r2) og fysikk (fys1) når du jobber, som du garantert kommer til å få bruk for. det gjør man på forkurs.

vet hvertfall om 1 som gikk 2 år yrkesfag og forkurs, dvs brukte 3 år på "vgs" uten å gå studiespes.
Sitat av Psytex Vis innlegg
Ja det hørtes intresangt ut, men er det vanskelig å utdanne seg innen for eksempel dataingeniør?
Vis hele sitatet...
Kommer ann på hva du definerer som vanskelig.
Er det vanskelig for deg å stå opp til forelesninger?
Er det vanskelig for deg å jobbe i gruppe med andre?
Er det vanskelig for deg å måtte jobbe mye selvstendig? (Uten stort oppsyn fra lærer)
Er det vanskelig for deg å jobbe med matte/fysikk? (De fleste sliter med dette, men matte og fysikk forsåvidt er ting man jobber seg opp med. Hver nytt kapittel bygger seg på noe fra tidligere)
Vil du sitte å jobbe bak en maskin de neste x-antall år?
Lønn varierer veldig, men startlønn skal visst ligge på en 400-450 høvdinger i året, og kan dobles de neste 10 arbeidsårene dine. Så hvis det er lønn du er ute etter, så er ikke dette så feil utdanning.

Så det er en rekke ting du må tenke over. Mye morsomt du kan gjøre.
Husk en ting: Ingeniørutdanning har gått mer og mer fra praktisk og over til teoretisk stoff.

Du kan jo gå andre ting innenfor IT-utdanning, som anvendt data. Det skal være mye mer praktisk enn ingeniørutdanning.
Hadde satset på nordsjøen.
En jeg kjenner er automatikker i nordsjøen og har en lønn på 1,3 million. Han jobber i 2 uker og har fri i fire.
Virker rimelig greit egentlig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hadde satset på nordsjøen.
En jeg kjenner er automatikker i nordsjøen og har en lønn på 1,3 million. Han jobber i 2 uker og har fri i fire.
Virker rimelig greit egentlig
Vis hele sitatet...
Utover at nordsjøen er daukjedelig, med litt for mange røykepauser og litt for lavt arbeidstempo...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Utover at nordsjøen er daukjedelig, med litt for mange røykepauser og litt for lavt arbeidstempo...
Vis hele sitatet...
Da passer nordsjøen meg ypperlig
Trådstarter
37 4
vell jeg liker da en avslappende jobb, men jeg vil da helst ikke jobbe et sted hvor man later seg for mye, jobba i sommer med å plukke søppel og bytte søppleposer, men man sitter som regel bare i bil og det er lite i gjøre når vi er framme på de forsjellige stedene, og det ble så latsabbjobb at det rett og slett ble kjedelig.

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hadde satset på nordsjøen.
En jeg kjenner er automatikker i nordsjøen og har en lønn på 1,3 million. Han jobber i 2 uker og har fri i fire.
Virker rimelig greit egentlig
Vis hele sitatet...
vel det er nokk fordi han jobber i nordsjøen, en vanlig automatikker tjener ikke så mye, men så tjener da de fleste borti nordsjøen over 1mill da.
Fokuser på vgs først nå, det er bra å ha mål, men ha da 5 i snitt som mål f.eks.
For alt du vet nå kan det hende du ombestemmer deg helt, gikk selv media i 3 år, vurderte fotograflærling, men ombestemte meg og studerer nå idrett.

Lønn er ikke alt, det er viktig å gjøre noe man trives med. Vil også anbefale forkurs, da får du en smak på det neste 3 - 5 årene på universitet/høgskole og om det ikke frister kan du studere noe annet (mange elektrikere tjener også meget godt).