Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 770
skal starte linux: kommer frem til det står "kernel panic: VFS: unable to mount root fs on 03:01"

noen som vet hva det betyr/hva som er feil ?!
Den klarer ikke mounte root filsystemet, og derfor blir det panikk på plata. Har du skrudd av maskinen uten å gjøre det sikkelig eller endret på harddisk-konfigurasjoen din i det siste?
^^
d0nk3y's Avatar
Trådstarter
har akkurat satt sammen maskina..
og HDD med linux inne fra før.. så.. Jeg bare lurte.

Men har du noe forslag til hvordan jeg kan fikse det?
Hmm. Sørg for at bootingen skjer på samme oppsett som før... Dvs samme IDE-kontroller, samme first bootdevice i bios etc. Det enkleste er vel kanskje å re-installere, jeg har aldri hatt dette problemet i større grad.
^^
d0nk3y's Avatar
Trådstarter
ok.. takk uansett.
Formaterer nå, og instalerer deretter XPpro, og RedHat
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Bare litt off topic: Hvorfor må folk formatere systemet sitt over en lav sko? Det tar enormt med tid og ressurser. Hadde du brukt noen minutter på Google hadde du hatt listen med kommandoer du måtte dra for å få alt i orden på 1-2-3.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Du kunne også prøvd å bytta plasseringa på ide-kabelen. På hovedkortet altså
HVA slags hovedkort er det?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hør her nå gutta.. problemet ligger ikke i hardwaren.. det letteste er å laste ned en såkalt live-distro (eller en god gammeldags boot disk), toms rtbt er glimrende til akkuratt dette( 1 3.5" floppy). Du booter på den.. mounter partisjonen installasjonen er på,

vi /etc/fstab
vi /etc/lilo.conf
/sbin/lilo

vips så kan man boote på normalt vis uten å gå igjennom hele installeringsprosessen en gang til..
Opprinnelig postet av Gusto
Bare litt off topic: Hvorfor må folk formatere systemet sitt over en lav sko? Det tar enormt med tid og ressurser. Hadde du brukt noen minutter på Google hadde du hatt listen med kommandoer du måtte dra for å få alt i orden på 1-2-3.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg der Gusto.

En kompis av meg fikk noe bøff på maskina si, og lurte på om jeg kunne komme å hjelpe ham. Jeg så gjorde og begynte å kikke litt rundt i systemet hans.

Han satt der skikkelig utålmodig og sa jeg måtte formatere og installere på nytt for ham. Jeg vet hvor lang tid det tar, så jeg forsøkte å roe ham ned slik at jeg fikk tid til å lete litt. Etter ca 15 minutter så hadde jeg fikset systemet hans slik at det fungerte smertefritt. Det mot å formatere som ville minst ha tatt 3-4 timer på den trege IBM aptiva'en han har.
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av rogr|less
Hør her nå gutta.. problemet ligger ikke i hardwaren.
Vis hele sitatet...
det er jo åpenbart at problemet lå i hardwaren.
kernelpanic kommer som oftest når kernelen prøver å mounte linuxrooten og den ikke ligger der den skal.
Får samma feil jeg og her jeg prøver å installere redhat 9. Har søkt rundt på google en times tid uten å finne noen gode svar. Disken jeg bruker blir funnet som primary master av BIOS. Kan det ha noe med at filsystemet på disken er NTFS, har ikke formatert den altså..
[edit]
cd`en kan da ikke være korrupt når installasjonen starter(litt hvertfall)?
[/edit]
Sist endret av Eriken; 2. oktober 2003 kl. 23:01.
trenger fortsatt hjelp..
Mest sansynlig et boot scriptet satt opp på å botte fra /dev/hdb men så står kablene slik at det nå er /dev/hda eller omvendt.
Da kan jeg kanskje gi dette som parameter i et jeg kjører installeren da? Noen som vet hvordan jeg gjør det( gidder ikke google mer nå )? Er redhat 9.0 ja.