Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 740
Jeg holder på å legge inn gentoo, eller det er forsåvidt inne.

Har kommet så langt at jeg skal lage en boot meny.

når jeg skal lagre den så får jeg opp noe slikt som "Cant open file to write, Read-only filesystem."

Regner med at jeg må mount'e /boot, med mulighet for å kunne skrive til filer ?, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør dette.

Noen som vil hjelpe ?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Kan være at brukeren du er logget inn som ikke har tilgang til å skrive til systemet i den mappen du er i. Du sier ingenting om du er logget inn som root eller ei.
er logget inn som root.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
*offtopic*
er gentoo det systemet man ikke installerer? altså, man booter bare fra cd?
*/offtopic*
Er ikke helt sikker på hvordan dette gjøres men du må unmounte disken, og så mounte disken som rwable. Hadde problemer selv engang.
jeg booter fra cd nå ja, men hadde hvert greit og kunne boote fra disk, skal kjøre dual boot med windows en stund så...

jeg har prøvd:

Kode

mount -O remount,rw /dev/hdb1 /mnt/gentoo/boot
men, det fungerer heller ikke...
bruker vel ext3, hvis det hjelper noe.

edit: Nå er jeg kvitt problemet med read-only, men når jeg skal boote så kommer det bare en masse "0" heletiden, noen som vet hva det er ?
Sist endret av zwifty; 4. oktober 2003 kl. 12:25.
Hvis du følger gentoo manualen så er det ingen problemer

Jeg holder på å oversette den til Norsk slik at folk som plages endel med Engelsk også skal ha mulighet til å legge inn, så hvis dette er problemet trenger du bare å vente 1300 linjer til
jeg følger den, men tror jeg sletter alt og starter på nytt, kansje jeg har gjort noe feil.