Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 625
Hei! Er ikke helt sikker på hvor jeg skal legge dette spørsmålet, men gjør det her..

Jeg skal gå en linje som de har innen "rekkevidde" her jeg bor, altså jeg får ikke bortebostipend av å gå på den linjen her jeg bor. Men tingen er at jeg skal egentlig gå lærling, men har bestemt meg for at jeg vil gå skole isteden.

Så til "problemet", hvis jeg får plass på denne linjen i nabo fylket, som er langt nok unna til at jeg kan få bortebostipend får jeg det da? Eller gjelder bare bortebostipend hvis den linjen jeg skal gå ikke hadde vært i nærheten av der jeg bor nå, - selvom jeg ikke får plass på den skolen?

Ble rotete, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal formulere meg. Spør i vei hvis ikke du skjønner helt spørmålet mitt, tar gjerne i mot hjelp!

Takk på forhånd!
Bortebo stipend får du vel bare om du ikke bor hjemme? eller tar jeg helt feil?
Tror om reisen er mer en 3 timer (tur-retur) med buss ink. gåavstand til bussholdeplassen fra hjemmet ditt, og over 40km så får du bortebuerstipend.
Sist endret av Jaudaa; 18. juli 2011 kl. 16:12.
Bortebostipend gjelder vel egentlig under visse premisser:
1. Du har fortsatt bo adresse hos foreldrene dine, eller en annen plass enn der du bor.
2. Du må være minst 4mil unna den plassen du er registrert på, til der du bor. (i luftlinje)
3. Hvis du er usikker ang. dette, så anbefaler jeg deg og søke på google, ta kontakt med lånekassen, etc.
Jeg gikk på skole i Tromsø i fjord, og bor 2 mil uttafor tromsø. Jeg fikk borteboerstipend.
Rådgiveren på skolen jeg gikk på fortalte meg at det er nye betingelser for å få borteboerstipend.

Vist reisen med kollektiv transport tar over 1 time fra der du bor (foreldrene dine sitt hjem) til skolen, så får du innvilget bortebo.

Så det jeg gjorde var å legge ved bussrute der jeg markerte vilken buss jeg måtte ta om morgenen inn til Tromsø sentrum m/bussbytte. Jeg fikk innvilget med en gang.
Trådstarter
12 3
Tusen takk for svar! Får ringe inn til Lånekassen og spørre litt