Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 7602
Hei,

SWIM hadde besøk av Onkel Politi der det ble gjort midlertidig beslag på flere PCer.
Vil nesten med sikkerher tro at de både har overført all data til egne HDer eller andre medier.
Men det som bekymrer meg mere vil være om det er installert keyloggere eller annen software
som på noen måte kan overvåke meg. Noen som har erfaring eller mer kunnskap rundt dette?

Kan jeg f.eks. sjekke om de har endret/lagt til filer etter en gitt dato?

Takk på forhånd.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Svært tvilsomt, og du kan gjerne se langt etter hardwaren din med mindre du blir frikjent på alle punkter.
busemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Svært tvilsomt, og du kan gjerne se langt etter hardwaren din med mindre du blir frikjent på alle punkter.
Vis hele sitatet...
Har allerede fått tilbake PCene, men ser på disse som 110% ubrukelige om det kan være installert software/hardware som kan overvåke meg.

Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
SWIM? Titegn!
Vis hele sitatet...
Someone who isn`t me
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av busemann Vis innlegg
Har allerede fått tilbake PCene, men ser på disse som 110% ubrukelige om det kan være installert software/hardware som kan overvåke meg.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si at du er bra paranoid. Det er ikke slik politiet i Norge jobber og det ville være lekende lett å oppdage for noen som er over gjennomsnittlig datakyndig. Du kan nok trygt bruke PCene akkurat som før de ble tatt. Det faktum at du fikk tilbake maskinvaren tilsier at det ikke kan være noe så ille som har blitt gjort, ettersom det stort sett blir konfiskert da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er i så fall garantert bare software basert overvåkning, og sjølv det vil krevje rettsleg godkjenning. Er du paranoid fyrer du av low level format av disker, og installerer programvare på nytt.
busemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er i så fall garantert bare software basert overvåkning, og sjølv det vil krevje rettsleg godkjenning. Er du paranoid fyrer du av low level format av disker, og installerer programvare på nytt.
Vis hele sitatet...
Takk. Blir nok en low level format.
Finst vel ingenting i norsk lov som tillater norsk politi å legge inn keyloggers/software på din pc for å overvåke deg?
Sitat av hideout Vis innlegg
Finst vel ingenting i norsk lov som tillater norsk politi å legge inn keyloggers/software på din pc for å overvåke deg?
Vis hele sitatet...
det er lov, det skjer, og det har skjedd.

det ble blant annet brukt under opprulling av en liga som sendte narkotika eller stereoider gjennom posten her i norge for et par år siden. husker ikke detaljene.



formater og legg inn software på nytt du, så er du nok sikker
Politiet kan søke rettskjennelse hos domstolene slikt at de får fullmakt for å drive dataovervåking. Det kreves som regel skjerpende omstendigheter for at dette skal skje.
Sist endret av lillekrek; 16. juli 2011 kl. 21:15.
Sitat av technot Vis innlegg
det er lov, det skjer, og det har skjedd.

det ble blant annet brukt under opprulling av en liga som sendte narkotika eller stereoider gjennom posten her i norge for et par år siden. husker ikke detaljene.



formater og legg inn software på nytt du, så er du nok sikker
Vis hele sitatet...

Den saken du sikter satt jeg i selv, hvor har du det ifra at det ble brukt keyloggere o.l mot oss? Skjedde aldri. Ikke tro på alt du hører. Rimelig tynt det du slenger ut om du skal bruke min egen sak som referranse. Kripos klarte å gjennkonstruere endel mailer o.l som var sendt kryptert via minnet i pcer, var aldri innstalert noe som helst på pcer som logget tastetrykk. Var mye spekulasjoner rundt dette, og i samband med det fant vi ut at politiet i Norge ikke har lov(Hadde det hvertfall ikke på det tidspunktet her....) å innstalere keyloggere o.l som kan snappe opp passord på din maskin.

Så jeg spørr igjen - Sikker på politiet har hjemmel i loven for det? Og om tilfelle, kom gjerne med noen saker hvor det faktisk har skjedd.
(Vi snakker da selvfølgelig ikke om avlytting hos isp o.l for å se hva du skriver ut mot internett.)
Sist endret av et eller annet; 18. juli 2011 kl. 02:08.
Sitat av hideout Vis innlegg
Den saken du sikter satt jeg i selv, hvor har du det ifra at det ble brukt keyloggere o.l mot oss? Skjedde aldri. Ikke tro på alt du hører. Rimelig tynt det du slenger ut om du skal bruke min egen sak som referranse. Kripos klarte å gjennkonstruere endel mailer o.l som var sendt kryptert via minnet i pcer, var aldri innstalert noe som helst på pcer som logget tastetrykk. Var mye spekulasjoner rundt dette, og i samband med det fant vi ut at politiet i Norge ikke har lov(Hadde det hvertfall ikke på det tidspunktet her....) å innstalere keyloggere o.l som kan snappe opp passord på din maskin.

Så jeg spørr igjen - Sikker på politiet har hjemmel i loven for det? Og om tilfelle, kom gjerne med noen saker hvor det faktisk har skjedd.
(Vi snakker da selvfølgelig ikke om avlytting hos isp o.l for å se hva du skriver ut mot internett.)
Vis hele sitatet...
husker vel feil da, trodde det stod i artikkelen jeg leste i avisen den gang for lenge siden.
Det ble spekulerte i av både VG og BT om politiet hadde instalert keylogger og lignende ting på maskiner ja, men det var ikke noe annet enn rykter og spekulasjon. På det tidspunktet var vi og de første i Norge hvor det ble brukt kommunikasjonskontroll opp imot internett(Utenom Nokas saken.), så jeg stiller meg heller tvilsom til hvor utbredt bruken av keyloggere fra politiet sin side er - Om det i det heletatt noensinne har blitt brukt i noen straffesaker(Tvilsomt.)
Sist endret av et eller annet; 18. juli 2011 kl. 05:21.
Hvis du er så redd anbefaler jeg deg bare å re-installere operativsystemet. Evt. wipe harddiskene med live-CD deretter installer OS på nytt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For å kunne overvåke deg må dette isåfall være klarert av en dommer.. Nå vet jeg ikke hva vedkommende har gjort, men jeg vet at overvåkning/spaning av personer i Norge er ganske strengt.

Det politiet derimot nesten garantert gjør er at de speiler diskene dine og ser igjennom, finner de ikke bevis så finner de det ikke. De overvåker ikke for å kunne ta deg dersom du gjør noe ulovlig.
Sitat av hideout Vis innlegg
Den saken du sikter satt jeg i selv, hvor har du det ifra at det ble brukt keyloggere o.l mot oss? Skjedde aldri. Ikke tro på alt du hører. Rimelig tynt det du slenger ut om du skal bruke min egen sak som referranse. Kripos klarte å gjennkonstruere endel mailer o.l som var sendt kryptert via minnet i pcer, var aldri innstalert noe som helst på pcer som logget tastetrykk. Var mye spekulasjoner rundt dette, og i samband med det fant vi ut at politiet i Norge ikke har lov(Hadde det hvertfall ikke på det tidspunktet her....) å innstalere keyloggere o.l som kan snappe opp passord på din maskin.

Så jeg spørr igjen - Sikker på politiet har hjemmel i loven for det? Og om tilfelle, kom gjerne med noen saker hvor det faktisk har skjedd.
(Vi snakker da selvfølgelig ikke om avlytting hos isp o.l for å se hva du skriver ut mot internett.)
Vis hele sitatet...
Høres merkelig ut at de klarte å gjenkonstruere mailer fra minnet. Swapfil/hiberfil de brukte, eller noe annet mystisk?

Hvilken sak er det forresten snakk om?
Sitat av ymgve Vis innlegg
Høres merkelig ut at de klarte å gjenkonstruere mailer fra minnet. Swapfil/hiberfil de brukte, eller noe annet mystisk?
Vis hele sitatet...
Metadata om filer ligger stort sett lagret overalt, spesielt om man bruker en kryptert container-fil fremfor full kryptering av hele systemet disken ligger på. Det kan være alt i fra skjema-data som gjenskaper emnefeltet på eposter ("RE: RE: Buying drugs 21/02") til cache og filer som ikke har blitt overskrevet. Tekstfiler er veldig små og har ingen enkoding, så selv om bare brøkdeler av den originale filen gjenstår så kan det være fellende bevis der.

I hibernation-filene, spesielt på Mac, er det kjent at passord til FileVault/TrueCrypt kan ligge i klartekst. Man kan ikke rekonstruere noe ut i fra minnet med sikkerhet uten å få tak i PCen sekunder etter den mistet strømmen. Da kan man enten få skrudd på igjen maskinen og bootet et minnedump-program, eller få kjølt ned RAM-brikken(e) og transplantert disse over i en maskin hvor dette er mulig. Å hevde at en E-post blir liggende i selve minnet etter flere reboots blir tullete.
Sist endret av Dyret; 25. juli 2011 kl. 21:44.
Er vel ikke så relevant hva sak det var. Akkurat hva de brukte vet jeg ikke - Vet dog at de slo til hos oss når de var sikre på at vi ikke ville rekke å slå av maskinene. Men det var bare brøkdeler som ble gjenkonstruert.

De får nå til det mest utrolige via minnet(Ganske sikker på det er minnet hvertfall) på en pc. Hadde data på en minnepenn som ble åpnet på minnepennet, aldri lagt inn på selve pcen. Det materiale klarte de til og med å gjenkonstruere, uten å noensinne finne minnepennen.
Sitat av hideout Vis innlegg
Er vel ikke så relevant hva sak det var. Akkurat hva de brukte vet jeg ikke - Vet dog at de slo til hos oss når de var sikre på at vi ikke ville rekke å slå av maskinene. Men det var bare brøkdeler som ble gjenkonstruert.

De får nå til det mest utrolige via minnet(Ganske sikker på det er minnet hvertfall) på en pc. Hadde data på en minnepenn som ble åpnet på minnepennet, aldri lagt inn på selve pcen. Det materiale klarte de til og med å gjenkonstruere, uten å noensinne finne minnepennen.
Vis hele sitatet...
Dette var to meget gode inlegg hidout. Interessant nok til å lure på hva du faktisk var inblandet i du har ikke noen linker til det som har stått i media?
Deprimerende nok å surfe på det så tok bare en artikkel kjapt; http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-2507314.html - Mener det var hovudsaklig BT som hadde innleggene om keyloggere o.l.
Sitat av hideout Vis innlegg
Er vel ikke så relevant hva sak det var. Akkurat hva de brukte vet jeg ikke - Vet dog at de slo til hos oss når de var sikre på at vi ikke ville rekke å slå av maskinene. Men det var bare brøkdeler som ble gjenkonstruert.

De får nå til det mest utrolige via minnet(Ganske sikker på det er minnet hvertfall) på en pc. Hadde data på en minnepenn som ble åpnet på minnepennet, aldri lagt inn på selve pcen. Det materiale klarte de til og med å gjenkonstruere, uten å noensinne finne minnepennen.
Vis hele sitatet...
At dere ikke skulle rekke å slå av maskinene er vel også godt norsk for "at dere ikke skulle rekke å slette noe fra maskinene".

Du skriver at du åpnet på minnepennen, men du skriver ikke hva det ble åpnet med. Veldig mange programmer bruker jo scratch/mellomlagring til harddisk. Disse filene havner da ikke automatisk på minnepennen og her kan det ligge utdrag (som f.eks. Word, Excel) som gjør at man kan få ut deler av innholdet som ble redigert/fordøyd.

Det er en mye mer plausibel historie enn CSI-aktig magisk gjenskapning av minne - hvor det kun er en teoretisk mulighet for at det går an. Personlig anser jeg det som antageligvis i ytterkant av hva politiet i Norge vil være kapabel til.
Det med at vi ikke skulle slå av maskinene var de håpet på at vi ville være innlogget på de forskjellige krypterte mailtjenester som ble benyttet.

Filene på minnepennen ble åpnet med excel/windows bildeviser men aldri fysisk lagt inn på noe disk. Så du har sikkert rett i hvordan de ble gjenkonstruert. Fortsatt litt spesielt at de klarer å få frem bilder som bare har blitt sett via en minnepenn og aldri redigert eller noe dog, så greit å ha øyene åpne for det hvertfall ;-)

Poenget mitt er ikke bastant at det er via minnet de har rekonstruert det, kan godt være hardisker(Selv om jeg vet noe av de mailene var fra minne.) - Var mer for å gi et bilde av hva de faktisk klarer å få frem via pcen din, uten at noe keyloggere og slikt er involvert. Siden folk tror politiet bruker keyloggere og henviste til min egen sak for å argumentere for det - Er aldri blitt brukt keyloggere i Norge såvidt meg er bekjent hvertfall, og det er heller tvilsomt om politiet har lov til det; Ingen som har noe mer info rundt dette området da?
Sitat av hideout Vis innlegg
Vet dog at de slo til hos oss når de var sikre på at vi ikke ville rekke å slå av maskinene.
Vis hele sitatet...
Hvordan visste de når dette var, og hva gjorde at dere ikke rakk det?
Overdreven overvåkning/spaning..
Sist endret av et eller annet; 30. juli 2011 kl. 19:07.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Ang. det hideout har postet om, det hadde vært artig å hadd ferdige kommandoer liggende på pcer og en slik "nød"knapp eller "boss"key som wipa harddiskene/gjorde dem ubrukelig. Evnt. hatt elektroniske magneter liggende oppå harddiskene som dere skrudde på når døra ble sprengt opp.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Ang. det hideout har postet om, det hadde vært artig å hadd ferdige kommandoer liggende på pcer og en slik "nød"knapp eller "boss"key som wipa harddiskene/gjorde dem ubrukelig. Evnt. hatt elektroniske magneter liggende oppå harddiskene som dere skrudde på når døra ble sprengt opp.
Vis hele sitatet...
kraftig nok magnet kan virke, usikker på hvor kraftig den må være for å faktisk wipe disken godt nok på så kort varsel tho.
kan glemme vanlige "wipe" funksjoner som sletter sikkert. det tar laang tid å overskrive hver sector på en harddisk mange ganger
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av busemann Vis innlegg
Har allerede fått tilbake PCene, men ser på disse som 110% ubrukelige om det kan være installert software/hardware som kan overvåke meg.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare reinstallere systemet og skru opp PC'en å sjekke da? Det er antakelig svært få saker der de har ressursser til å gjøre dette uansett.
Sitat av technot Vis innlegg
kraftig nok magnet kan virke, usikker på hvor kraftig den må være for å faktisk wipe disken godt nok på så kort varsel tho.
kan glemme vanlige "wipe" funksjoner som sletter sikkert. det tar laang tid å overskrive hver sector på en harddisk mange ganger
Vis hele sitatet...
You speak the truth.

Du trenger en VELDIG kraftig Emagnet.
Sitat av technot Vis innlegg
kraftig nok magnet kan virke, usikker på hvor kraftig den må være for å faktisk wipe disken godt nok på så kort varsel tho.
kan glemme vanlige "wipe" funksjoner som sletter sikkert. det tar laang tid å overskrive hver sector på en harddisk mange ganger
Vis hele sitatet...
Du trenger bare skrive over en gang med nuller, det er pr. idag umulig å få tilbake data som er skrevet over én gang.

Det at man må skrive over fler ganger er en konstant tilbakevendene myte på nFF.

Vennligst les dere opp før dere buser ut med påstander om det motsatte, jeg vet godt hva jeg snakker om.
Sist endret av zumbie; 13. august 2011 kl. 22:50.
Sitat av zumbie Vis innlegg
Du trenger bare skrive over en gang med nuller, det er pr. idag umulig å få tilbake data som er skrevet over én gang.

Det at man må skrive over fler ganger er en konstant tilbakevendene myte på nFF.

Vennligst les dere opp før dere buser ut med påstander om det motsatte, jeg vet godt hva jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Nei?


Jeg har lest om firmaer som lover at de får tilbake data som er bare overskrevet en gang, og folk som påstår slikt.

Jeg hadde ikke tatt noen sjanser, i allefall. Vil tro folkene i politiet / dataavdelingene er minst like god på dette som oss....

Å tro noe annet er retarded.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Nei?


Jeg har lest om firmaer som lover at de får tilbake data som er bare overskrevet en gang, og folk som påstår slikt.

Jeg hadde ikke tatt noen sjanser, i allefall. Vil tro folkene i politiet / dataavdelingene er minst like god på dette som oss....

Å tro noe annet er retarded.
Vis hele sitatet...
Det er bare tull. Ingen har noensinne klart å få tilbake data som er overskrevet en gang med nuller fra moderne harddisker.

Er så utrolig lei av at folk gjentar denne myten i det evinnelige uten å ha noe som helst dekning for det de sier. Ring Ibas og spør selv, eller som jeg allerede har sagt, les deg opp før du sprer usannheter. Det har vært mulig i teorien i mange år, men har aldri blitt gjort i virkeligheten.

Ett skrubb med nuller holder lenge, er du ekstra paranoid kan du gjøre skrubb med random i stedet. Hvis du er redd for mulig fremtidig teknologi, så kan det hende at 3-7 skrubb med random eller det å destruere disken fysisk er sikrere. Men som sagt, så er dette pr. idag bare tull.

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_re...erwritten_data

Forøvrig, når det gjelder SSD. så finnes det programvare for sikker sletting, men dette kan pr. idag være vanskelig på noen disker. Intel og noen andre produsenter tilbyr programvare til deres SSD-enheter som kan gjøre sikker sletting korrekt på SSD. Dette kan man regne med blir mer utviklet i tiden fremover.
Liten minisafe, hull til ledninger til disk - hull også til detonator for dynamitt, forsegle og grave ned i bakken.

Dumpt smell som de ikke aaaner hvor kommer fra - og garantert null å gjenopprette!

Sleng på en bilcoil rett på disken et mikrosekund i forkant, bare for å føle deg heeelt trygg...
Sitat av h_anti Vis innlegg
Liten minisafe, hull til ledninger til disk - hull også til detonator for dynamitt, forsegle og grave ned i bakken.

Dumpt smell som de ikke aaaner hvor kommer fra - og garantert null å gjenopprette!

Sleng på en bilcoil rett på disken et mikrosekund i forkant, bare for å føle deg heeelt trygg...
Vis hele sitatet...
Sånne uttallelser viser bare at de fleste tror det er håpløst å slette data. Det er gjort undersøkelser som viser at mange bedrifter dropper sletting fordi de har et feilaktig inntrykk av at det er tidkrevende og vanskelig. Hadde de innsett at å overskrive en gang med nuller eller pseudorandom er nok, hadde flere slettet skikkelig.
Bygg pc'en din i en microbølgeovn hvis du er så nervøs... kommer det noen så flipper du bare på brytern og harddisken din er toast.
Ulempen med alle mulige supertriks for å slette data når politiet kommer er jo at det plutselig er den drita naboen som tok feil dør...
Sitat av busemann Vis innlegg
Hei,

SWIM hadde besøk av Onkel Politi der det ble gjort midlertidig beslag på flere PCer.
<....> installert keyloggere eller annen software
som på noen måte kan overvåke meg. Noen som har erfaring eller mer kunnskap rundt dette?

Kan jeg f.eks. sjekke om de har endret/lagt til filer etter en gitt dato?

Takk på forhånd.
Vis hele sitatet...
Gjør det nå ordentlig da..?
Sist endret av random42099; 15. august 2011 kl. 13:10.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Bygg pc'en din i en microbølgeovn hvis du er så nervøs... kommer det noen så flipper du bare på brytern og harddisken din er toast.
Vis hele sitatet...
hive HDen i en micro? fungerer det?. er det ikke lettere og bare kryptere hardisken/mapper i utgangspunktet eller ha en hurtigknapp for overskrivning klar om noen skulle dukke opp på døra, ha den låst og rop ut at du sitter på dass og kommer straks og åpner opp
Sitat av Deca_23 Vis innlegg
hive HDen i en micro? fungerer det?. er det ikke lettere og bare kryptere hardisken/mapper i utgangspunktet eller ha en hurtigknapp for overskrivning klar om noen skulle dukke opp på døra, ha den låst og rop ut at du sitter på dass og kommer straks og åpner opp
Vis hele sitatet...
- Jeg hadde planer for noen uker siden om å kjøpe meg en egen mirkobølgeovn til å ha under senga. Jeg er litt paranoid. Det er det eneste som ødelegger noe elektronisk helt, forteller 17-åringen til Plot under en nettsamtale.

link til saken finner du her

Hvor troverdig det er får du bedømme selv.
Hvis du destruerer din egen disk kan du bli siktet for bevisforspillelse, hvis du har dataen din kryptert kan de ikke sikte deg for noe som helst. Det er en tanke som kan være verdt å ta med seg videre. Det er nok lettere å bortforklare hvorfor du har kryptert disken din og ikke vil gi dem passordet ditt, enn at Politiet fant disken din i en micro under razziaen.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du destruerer din egen disk kan du bli siktet for bevisforspillelse, hvis du har dataen din kryptert kan de ikke sikte deg for noe som helst. Det er en tanke som kan være verdt å ta med seg videre. Det er nok lettere å bortforklare hvorfor du har kryptert disken din og ikke vil gi dem passordet ditt, enn at Politiet fant disken din i en micro under razziaen.
Vis hele sitatet...
Kjører du Windows og bruker HD og ikke SSD kan du bruke TrueCrypt med Hidden Operating System, som gjør at politiet ikke en gang finner ut av at du har noen kryptert disk i det hele tatt, selv om du har det....
Nå trenger du hverken Windows eller platespinner for å bruke TrueCrypt. Det er også relativt poengløst med "hidden volume", med mindre du frakter statshemmeligheter, noe jeg tviler på at du gjør. Så lenge dataen din er kryptert og passordet sterkt nok så er Politiet like stuck uavhengig av hvor "dypt du har gått". Jeg vil tro Politiet antar det er skjult data tilstede om de 1) ser at TrueCrypt er installert og at de også vil anta det er et hidden volume sett at du skulle vise de hva som lå inni det første volumet.
Kjøp en ny hardisk…enkelt og greit.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå trenger du hverken Windows eller platespinner for å bruke TrueCrypt. Det er også relativt poengløst med "hidden volume", med mindre du frakter statshemmeligheter, noe jeg tviler på at du gjør. Så lenge dataen din er kryptert og passordet sterkt nok så er Politiet like stuck uavhengig av hvor "dypt du har gått". Jeg vil tro Politiet antar det er skjult data tilstede om de 1) ser at TrueCrypt er installert og at de også vil anta det er et hidden volume sett at du skulle vise de hva som lå inni det første volumet.
Vis hele sitatet...
Du trenger Windows for å bruke Hidden Operating System, denne funksjonen i TrueCrypt fungerer bare med det OS'et, og du må ha harddisk, da steganografi ikke fungerer tilfredstillende på NAND-minne.

Hva med å lese litt før du basunerer ut noe som er feil?

Det er ikke poengløst å bruke steganografi selv om det ikke er snakk om statshemmeligheter. Har du noen gang vært i en avhørssituasjon? Å ikke ville gi fra seg passordet er grunn til mistenkeliggjøring og kanskje dom for hva man tror er der. Med steganografi kan du motbevise det og lure dem, særlig i mindre saker hvor de ikke gidder å sjekke så nøye.

http://www.truecrypt.org/docs/?s=hid...erating-system

http://www.truecrypt.org/docs/?s=hid...me-precautions

Sitat av mickeyy Vis innlegg
Kjøp en ny hardisk…enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Helt poengløst. Å skrive over disken en gang er nok.
Sist endret av smekk; 19. august 2011 kl. 02:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du destruerer din egen disk kan du bli siktet for bevisforspillelse,
Vis hele sitatet...
Nei, ikkje om du er den som risikerer straff på grunn av materialet. Å forsøke å fjerne bevis mot seg sjølv er ikkje ulovleg i Noreg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, ikkje om du er den som risikerer straff på grunn av materialet. Å forsøke å fjerne bevis mot seg sjølv er ikkje ulovleg i Noreg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke forbudt å lyve hivs man er den som riskerer straff heller. Man behøver ikke vitne mot seg selv i Norge. Derfor trenger du f.eks. ikke oppgi passord. Husk at politiet har lov til å lyve, og gjør det. De kan si noe annet, i et forsøk på å knekke deg.

Julian Assange sier noe veldig spennende om hvordan du bør forholde deg til politiet i slike saker: http://www.mathaba.net/news/?x=625093

"The second simple method is to defeat a trick which is often used by investigators into forcing people to talk. The trick works like this: The investigating officer will ask you a question in relation to an accusation about the disclosure.

Then you have one of two choices; to cooperate with the question or to not cooperate with the question. In many jurisdictions it can be an offence to not cooperate with the question if you are not a suspect, if you are just a witness.

The police will tend to exploit that by saying "tell us about this disclosure, do you know anything about it?" If you then say "I do not want to speak about that matter" or "I am busy", the police will respond with "are you refusing to assist a police investigation?" They will typically then allege that it is some sort of crime to refuse to assist with a police investigation.

Your response must be this: "are you accusing me of committing a crime or are you suggesting I may be about to commit a crime in this conversation?" The police will answer either "no, we do not suggest that" in which case you can say "OK, goodbye, I am busy now". Or they will say "yes, it is a crime to not answer police during the course of an investigation".

It is your task to get them to make that allegation. You must structure your replies to get them to make an allegation against you in relation to the question. Once they make that allegation that you are about to commit a crime by refusing to cooperate with the police, your response is then to say: "you are making a serious allegation against me, you are suggesting that I am or may be about to commit a crime". "Under that circumstance I cannot possibly engage in further conversation without speaking to my lawyer"."
Sist endret av smekk; 19. august 2011 kl. 03:04.
Sitat av smekk Vis innlegg
Helt poengløst. Å skrive over disken en gang er nok.
Vis hele sitatet...
Kommer vel an på hvor paranoid trådstarter er…..
Sitat av smekk Vis innlegg
Det er ikke poengløst å bruke steganografi selv om det ikke er snakk om statshemmeligheter. Har du noen gang vært i en avhørssituasjon? Å ikke ville gi fra seg passordet er grunn til mistenkeliggjøring og kanskje dom for hva man tror er der. Med steganografi kan du motbevise det og lure dem, særlig i mindre saker hvor de ikke gidder å sjekke så nøye.
Vis hele sitatet...
Vel det er vel akkurat motbevise du ikke kan - og det er det som er styrken. Steganografi gir deg muligheten til å plausibel benekte at det er data lagret. Du kan ikke bevise at det ikke ligger data der, men du kan sannsynliggjøre at det ikke gjør det.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Kommer vel an på hvor paranoid trådstarter er…..
Vis hele sitatet...
Isåfall er det irrasjonelt. Å gjøre noe mer enn å skrive over en gang med random eller nuller er ikke rasjonelt.
h_anti var inne på noe med å "grave ned". Mange har portstolper, bussholdeplasser, telefonkiosker, lyktestolper, hagebelysning og slikt i nærheten. Disse har strøm. Hiv et trådløspunkt med USB tilkopling oppi der, sammen med en USB disk. Mount opp på maskina di. Politiet tar med seg maskina, undersøker den på labben, kommer tilbake noen dager etterpå for å finne lagringen. Da har du hatt god tid på å fjerne den.
Sitat av smekk Vis innlegg
Isåfall er det irrasjonelt. Å gjøre noe mer enn å skrive over en gang med random eller nuller er ikke rasjonelt.
Vis hele sitatet...
Du bør kanskje ta en titt på de diverse datagjenoppretningstjenestene som finnes før du uttaler deg.

Forøvrig så er det bare to polariteter på harddisker, så random eller null gir ikke så veldig mye mening. Det er også relativt trivielt å gjenskape store deler av dataen ved kun en overskrivning - forutsatt at du har nok lyst på det du skal gjenopprette og har god økonomi.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Du bør kanskje ta en titt på de diverse datagjenoppretningstjenestene som finnes før du uttaler deg.

Forøvrig så er det bare to polariteter på harddisker, så random eller null gir ikke så veldig mye mening. Det er også relativt trivielt å gjenskape store deler av dataen ved kun en overskrivning - forutsatt at du har nok lyst på det du skal gjenopprette og har god økonomi.
Vis hele sitatet...
Hva med å komme med noen lenker for å dokumentere påstandene dine, slik andre her har gjort?

Les dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Data_re...erwritten_data

Det du sier er nemlig bare tull. Ingen har pr. idag klart å gjenopprette overskrevede data på moderne harddisker. Det er mulig i teorien, men ingen har gjort det.

Bare fordi det eksisterer programmer som kan skrive over mer enn en gang, betyr det ikke at data som er overskrevet en gang er mulig å gjenopprette.

Ring og spør IBAS. Les deg opp om emnet. Du vil bli forbauset når du oppdager at jeg har rett, og du tar feil.

Er ekstremt irriterende at folk selvsikkert repeterer denne myten i det uendelige.
Sist endret av smekk; 21. august 2011 kl. 16:26.