Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 40684
Hei.

Har kjøpt meg ei ny Shimano Calcutta 400B snelle, og da dette er min første multiplikatorsnelle for kasting som jeg skal spole ønsker jeg å gjøre det riktig.

Hva slags knute bør jeg ha i bånn ( for å feste snøret i spolen )?
Har hørt flere si at det kan være lurt med en runde teip eller gammelt snøre i bånn?

Takk for all hjelp og tips
Hvordan snøre er det?
er forskjellige knuter til feks fireline og nylon sene
Og om du bruker Fireline, så skal det først brukes en nylon sene under. Fireline kan bli dratt helt ut på grunn av mangel på friksjon.
http://www.fiskersiden.no/index.php/...tig/111-knuter Var pokker ikke greit å google den der Forøvrig så holder det igrunn med hvilken som helst knute i bunn så lenge du ikke belaster den. Og det gjør man (jeg) sjelden.

Skitt fiske!
Ozzfan's Avatar
Trådstarter
Takk for svar alle sammen

Snøret er av typen;

Sufix DuraFlex 3,7Kg 0,20mm 300m

http://www.fiskeglede.no/bilder/artiklar/zoom/3223_1.jpg

Sitat av pidget Vis innlegg
http://www.fiskersiden.no/index.php/...tig/111-knuter Var pokker ikke greit å google den der Forøvrig så holder det igrunn med hvilken som helst knute i bunn så lenge du ikke belaster den. Og det gjør man (jeg) sjelden.

Skitt fiske!
Vis hele sitatet...
Værste er at jeg er medlem der, men fant det ikke når jeg var inne på selve siden
Knytt den som om det er fireline Som sagt, veldig viktig at snøret er stramt mens du sveiver! Hvis ikke får du det kleint når du fisker og ender opp med å sette det på på nytt
Sist endret av iMAGINE123; 6. juli 2011 kl. 17:28.
Ozzfan's Avatar
Trådstarter
Takker begge to Leste på fiskeforumet at noen har multi snøre den siste biten etter mono. Er dette ett møst, eller går det greit uten?
Går greit uten min far som fisker storlaks i elv bruker kun mono da den ikke slites så av steiner, men når den først ryker så ryker den. Du tar en knute samme hvilken bare den sitter litt godt også tar du på en teip bit, også sveiver du og holder løst på sena så det ikke blir floker kan være nyttig og montere på nederste delen av stanga til snella først også.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Går greit uten min far som fisker storlaks i elv bruker kun mono da den ikke slites så av steiner, men når den først ryker så ryker den. Du tar en knute samme hvilken bare den sitter litt godt også tar du på en teip bit, også sveiver du og holder løst på sena så det ikke blir floker kan være nyttig og montere på nederste delen av stanga til snella først også.
Vis hele sitatet...
Ryker ikke alle når de først ryker? Det som er, er det at fireline kan bli dradd helt ut om du får nok motstand på kroken. Derfor bruker man nylon helt innerst, sånn at hvis firelinen blir dratt ut så stopper nylonen.

Nå er det forresten dette som er den offisielle knuten til fireline. Så foreslår at du bruker den. Er litt usikker på om det lar seg gjøre på snella, men husk den til slukene
Monofilament er greit til havfiske, men dersom planen er å fiske dypt (200m ++) så kan det være lurt å benytte multifilament grunnet tynnere diameter på snøret som gir plass til mer på snella, samt at multifilament gir bedre kontakt med fisken når du har napp.

Mono brukes som de andre sier til grunning for å gi bedre feste for multisnøret. Et tips når det gjelder havfiske er å også feste 5-10 meter monofilament i enden av multisnøret, da multi gjør seg dårlig i kontakt med havbunn og fort kan slites.
Sist endret av ne0; 6. juli 2011 kl. 19:08.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Takk for svar alle sammen

Snøret er av typen;

Sufix DuraFlex 3,7Kg 0,20mm 300m

http://www.fiskeglede.no/bilder/artiklar/zoom/3223_1.jpg



Værste er at jeg er medlem der, men fant det ikke når jeg var inne på selve siden
Vis hele sitatet...
Bare for å ha sagt det; det snøret der bør du bytte ut med en gang! Billig drittsene som har knapt eier kasteegenskaper! Du merker det når du har prøvd.

Kjøp Sufix Advanced Superline. Beste sena jeg noen gang har brukt.
Ozzfan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kamma Vis innlegg
Bare for å ha sagt det; det snøret der bør du bytte ut med en gang! Billig drittsene som har knapt eier kasteegenskaper! Du merker det når du har prøvd.

Kjøp Sufix Advanced Superline. Beste sena jeg noen gang har brukt.
Vis hele sitatet...
Å nei. Spolte sena på med så hardt og jevnt trykk jeg klarte. Klarte ikke å kaste lenger en 5 meter før det ble en jævlig "bækklæsj".