Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1746
Heisann..
Jeg lurte på om noen har noe å si om jeg skulle byttet ut sukker med honning når jeg brygger vin/cider?

har lyst å bruke min honning til mjød, men jeg har mer en nok nå

uhm, jeg har allerede begynt å brygge eplecider, med honning istede for sukker, skjedde igår :O men imorgen eller 1 over imorgen, så må jeg ha i 3 nye kg sukker/honning, så vi får se hva jeg gjør..
Veldig gjerne lyst å få noen tilbake mld på dette før jeg tar neste steg
Etter litt googling så ser det ikke ut som det skal være noe problem, en del oppskrifter inneholdt faktisk honning istedenfor sukker.

http://www.google.no/#hl=no&q=yeast+...iw=917&bih=518
Se der ja, fant mye rart der, må sjekke igjennom dette i kveld..takk for googlingen
Bare trevvelig vettu
Jeg prøvesmaker gjerne!
Vel, det er sukker som kan brukes av gjærsoppen så alkohol får du (:

Regner også med at det kommer til å bli digg smak på sakene
Har lest litt rundt nå, har bare lest positivt om det, men ikke lest så mye om hva jeg bør passe meg for, eller hva som er den store forskjellen mellom honning og sukker under brygge prosessen. Men det skal vist gi en smooth/mellow smak og høyere alkohol innhold så da er det bare å følge resten av stegene i manualen og krysse fingrene

Legger merke til nå som jeg ser på gjærlåsen at det ""plupper" mye fortere denne gangen enn når jeg har brygget vin tidligere, det er nesten som gassen inne i dunken kommer ut rundt den gummi proppen som er rundt gjærlåsen..
Og så noob som jeg er så lurer jeg på finnes det forskjellige størrelser på gjærlåsene? jeg ser det står et 2 tall på min gjærlås...(det finnes selvfølgelig større låser regner jeg med, så jeg trenger kanskje en større lås) hmm...

Får google litt mer i morgen eller noe
Det er verdens enkleste sak å lage en selv da, litt rør og en plastkopp som du kan borre hull i så er vel det problemet løst
Hehehe nei jeg tok ut masse penger idag..så så lenge butikkene er åpent imorgen tenkte jeg å ta meg en tur innom Vinspesialisten her i byen så da kan jeg kjøpe en større hvis de har...
Jeg må uansett innom der å kjøpe noen flasker jeg kan tappe min ferskenvin på, den er klar for å tappes over på flasker nå og den ble kjempe god allerede..må legge unna en 4-5 flasker i 3-6mnd får å få superb taste på den
Skulle nesten ønske du sendte meg en smaksprøve jeg nå, har aldri smakt vin eller cider brygget på honning høres veldig godt ut, kanskje gjæren lager en annen variasjon på alkoholen så rusen blir litt annerledes.
det er forresten ikke honning i vinen, den re laget akkurat som det står i manualen eller oppskriften jeg fikk med.. Hadde dette vært for noen år tilbake så hadde det faktisk kanskje vært mulig med en smaksprøve, da bodde jeg nemlig i Fredrikstad...Når Cideren er ferdig kan det hende jeg sender over noen flasker til særp der resten av familien nå bor
Hehe, du får ha lykke til da
Takk takk..
Jeg har lest masse rundt på nette om mjød, som laget av honning, så alt i alt tror jeg at denne cideren kommer til å bli god, alt går som det skal hittil idag, riktig tempratur osv osv..da tar jeg en tur på Vinspesialisten
kommer til å poste her hvordan det går med cideren fremover, så snakkes senere
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Skulle nesten ønske du sendte meg en smaksprøve jeg nå, har aldri smakt vin eller cider brygget på honning høres veldig godt ut, kanskje gjæren lager en annen variasjon på alkoholen så rusen blir litt annerledes.
Vis hele sitatet...
Etanol er etanol - spiller ingen rolle hvordan den er fremstilt. Men honningen kan jo gi fin smak på resten, kanskje.
Ikke min youtube video nei...men er nå lagret til favoritter..digger norsk historie

Gorm - Sant det du sier...får bare ta tiden til hjelp nå, så får vi se resultatet når jeg er ferdig
Sitat av gorm Vis innlegg
Etanol er etanol - spiller ingen rolle hvordan den er fremstilt. Men honningen kan jo gi fin smak på resten, kanskje.
Vis hele sitatet...
Litt dårlig formulert av meg, det jeg mente var at forskjellige typer drikke gir forskjellig type rus. Det er forskjell på rusen man får fra øl, rusen fra vin, rusen fra blank sprit og rusen fra brun sprit.
Trådstarter
11 6
Sant nok det, derfor drikker ikke jeg sprit lenger :P

Også forresten, da begynner den å nærme seg ferdig, smakte på den nå akkurat, for meg så smaker det vin (skal liksom være cider) kan heller ikke si jeg smaker honning smaken noe spesielt, men for meg så smaker den kjempe godt allerede..
Den skal stå 1 dag eller 2 til i ro, så skal jeg tilsette Eple smaken, og da er den ferdig...
Så da er det bare litt til å vente
Har allerede begynt på et par til som skal stå ca en uke til..spennende dette og lett egentlig..