Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1405
Hvordan bør jeg gå frem viss jeg vil lære meg programmering fra "grunnen og opp"? Altså, det jeg spør etter - I guess - hvordan går "stigen" fra lavnivå programmering til ting som Python? Hvilket språk vil jeg begynne med for å forstå hva som foregår i bunnen av alt og hvilke vil jeg fortsette med opptil hva dette fancy GUI-et er skrevet i?
Jeg har heller aldri så mye sansen for dilly-dallying, så foretrekker om det laveste jeg går er språk som har en praktisk anvendelse per i dag.

Jeg spør fordi jeg alltid har lettere for å forstå/lære ting viss jeg føler jeg forstår hele oppbyggingen. Jeg har så smått vridd hodet rundt høynivå programmering (C#, C++ og Python), og får det til greit, men synes jeg ikke egentlig [i]forstår[i] hva som foregår fra grunnen og opp.

Jeg studerer ikke informatikk eller noe, så eneste grunnen til at jeg holder på med dette er for å forstå hvordan PC-en min fungerer; det er litt kjipt når jeg synes jeg mestrer språket(Til en grad, naturligvis), men ikke forstår stort mer. Tror også jeg vil få mer glede av det når jeg skjønner mer.

(Sorry om dette var et noe dårlig formulert spørsmål, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den vanlige læringsprosessen min bedre..)
Hvis du vil lære deg hvordan en datamaskin fungerer uten å nødvendigvis herje med assemblykode direkte, så vil jeg anbefale deg å skaffe deg en x86-mikrokontroller med tilhørende development kit og prøve deg på lavnivå C. Masse gode verktøy, du kan få en forståelse for registre og minneadressering og du kan gjøre det hele fra et IDE som lar deg ha god oversikt over hva som foregår. Sleng med et multimeter og litt probing, så har du muligheter til å forstå masse.
SmilingFool, jeg har boken som er skrevet akkurat for deg: CODE!

Den starter en gang på 1800-tallet, og tar deg gjennom hele utviklingen av datamaskinen. Stoffet er ganske greit å forstå, og bra og underholdende skrevet. Underveis lærer du hvordan du kan lage en datamaskin fra grunnkomponenter, og får vite det meste om hvordan datamaskinen egentlig fungerer. På slutten forklarer den hva høyerenivå-språk er, og hvordan de mapper til maskinkode.

Crossing over into general-interest non-fiction from his popular programming manuals, Charles Petzold has written Code: The Hidden Language of Computer Hardware and Software. It's a carefully written, carefully researched gem that will appeal to anyone who wants to understand computer technology at its most essential levels.

Readers learn about number systems(decimal, octal, binary and all that) through Petzold's patient (and frequently entertaining) prose, then discover the logical systems that are used to process them. There's loads of historical information, too. From Louis Braille's development of his eponymous raised-dot code to Intel Corporation's release of its early microprocessors, Petzold presents the stories of people trying to find ways to communicate with (and by means of) mechanical and electrical devices. It's a fascinating progression of technologies and the author presents a clear statement of how they fit together.

The real value of Code is in its explanations of technologies that have been obscured for years behind fancy user interfaces and programming environments that, in the name of rapid application development, insulate the programmer from the machine. In a section on machine language, Petzold dissects the instruction sets of the genre-defining Intel 8080 and Motorola6800 processors. He walks the reader through the process of performing various operations with each chip, explaining which op codes poke which values into which registers along the way. Petzold knows that the hidden language of computers exhibits real beauty. In Code, he helps his readers appreciate it.

--David Wall
Vis hele sitatet...
Anbefales!
Sist endret av tormaroe; 20. april 2011 kl. 10:31.
Trådstarter
5 0
Takk of takk for svar!

ivioynar: Kommer nok til å skaffe meg en mikrokontroller og gå løs på det der asap. Virket veldig spennende, og spot on mtp hva jeg ser etter. Er det en spesiell grunn til at du foreslår x86-arkitekturen, eller er det bare at det er mest brukt el?

tormaroe: Boken er bestilt og venter nå bare på at den skal bli levert!
x86 måtte jo være for å få samme arkitektur som prosessoren som sitter i PC-en din, men i bunn og grunn har det lite å si. Det finnes et enormt utvalg på markedet - klassikeren her er vel arduino (http://www.arduino.cc/) som har et forenklet IDE som gjør det lettere å komme i gang. Den kjører vel bare en vanlig Atmel-prosessor, så det er garantert mulig å rykke opp til et mer avansert IDE og bruke C hvis du skulle ønske det senere.
Sitat av SmilingFool Vis innlegg
tormaroe: Boken er bestilt og venter nå bare på at den skal bli levert!
Vis hele sitatet...
Håper du ikke blir skuffet. Jeg likte den ihvertfall veldig godt. Praktisk eksperimentering med mikokontrollere + lesing for å få med seg bakgrunn høres ut som en fornuftig vei å gå. Lykke til!

Og god påske :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vil bare bumpe tråden litt for å takke tormaroe. Bestilte boken og slukte den samme dag, helt klart en av de beste, lærerike bøkene jeg har lest! Anbefales!
Det var veldig kjekt å høre
Hmm... *bestille*
Skulle ha brukt en affiliate link