Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 894
Håper denne havner i rett tråd=)
Hei, jeg har fått med meg ny jobb, og sammen med den fikk jeg med meg programvare til ett tegneprogram som inkluderer en usb stick som jeg må ha i for å kunne bruke programmet.

Jeg benytter to pc'er og har en dårlig vane med å gleme igjen denne usb stick'n igjen på jobb i helgene - og lurer på om noen har ett program som jeg kan bruke til å kopiere denne og så unngå å måtte ta denne med mellom privat og jobb?

Jeg kunne sikker laget en .img fil av denne selv, men den kommer ikke opp under "Min Datamaskin" når jeg plugger den i. Men den kommer opp under USB på Enhetsbehandling.

Noen som har forslag til program eller hvordan jeg kan løse dette problemet?

Dette er da en "hardwarelocked" usb som jeg vil kopiere og "lage" min egen.
Som de sier på Rema, det enkle er ofte det beste.

Har du sjekket om du kan få en ekstra?
Tingen er at det ikke er en minnepinne, det er en usb enhet ja, men det opphører også likheten. Inni der ligger det elektronikk og programvare som gjerne ser hva slags elektronikk den ligger på, så du må ha en enhet av eksakt samme type samt en enhet for å kopiere eller skrive inn data. Du må nok heller se om det er noen som har cracket programmet, for sjansen for å klare å kopiere den er liten. Det eneste jeg noensinne har støtt på (jeg har en gang vært i en liknende situasjon) var et sted der man kunne sende inn sin egen, så skulle noen lage en "kopi" til deg.

Sitat av nomore Vis innlegg
Har du sjekket om du kan få en ekstra?
Vis hele sitatet...
Eneste måten å få en ekstra på er å kjøpe en til lisens, for i praksis er det den enheten som er lisensen. Og siden det som regel bruker å være temmelig dyr software (20K+) som har hardwarelås, så er nok ikke interessen helt til stede for det.
Det er ikke så sikkert. Eg ville tatt en telefon og hørt. Det er ikke sikkert at dette er en ukjent problemstilling for produsenten/leverandøren, og det er mulig de har en annen lisensieringsmodell de kan tilby som et alternativ.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Hva med å sammenlikne lshw, lsusb og innholdet i /dev før og etter den settes inn i en linux-maskin? Kanskje det kan gi en liten pekepinn.

Start opp PCen med en ubuntu live-CD, trykk ctrl-alt-T, skriv følgende
sudo su; lshw > lshw1; lsusb > lsusb1; ll -R /dev > dev1; exit

...deretter setter du i pennen, venter 1 min, og tar
sudo su; lshw > lshw2; lsusb > lsusb2; ll -R /dev > dev2; exit

så kan du sammenlikne filene med f.eks. "diff lshw1 lshw2" og se litt mer om hva som sitter inni pennen.
Om vi er heldige ser vi noen forandringer i /dev, som da forhåpentligvis er noe vi kan utnytte.
Sist endret av tripflag; 9. mai 2011 kl. 00:44. Grunn: alt er ikke shift
Det er garantert et "smartkort" i USB-form med en PKI-løsning, som meitemark sa.
Skal du få noe som helst ut av det i linux må du bruke pkcs11 og dumpe innholde med pcsc.

Det ovenfor vil gi absolutt null og niks annet enn navnet på produsenten av løsningen.
Trådstarter
35 0
hm.. må sjekke opp det der ja
Er sånn "made in china" sak, men bare på limt "Data Design System" som er leverandørlogo.
Takk for svar=)

hm, dyrt å skaffe kopi - men det er kanskje mulig å bruteforce dumpe den. Reverse code engineering har vist noe tut's på den ^^,