Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2224
Hører mye om folk som stjeler lastebiler for å stjele ting. Altså, hørt det at mange innbrud har skjedd med stjålet lastebil/sto varebil.

Noen som vet åssen dette skjer? Er det ikke vanvittig vanskelig å stjele en lastebil? eller er det lettere enn å stjele en vanlig personbil?

noen som har noen erfaringer eller meninger rundt detta?

PS! Nei, jeg har ikke planer, eller noen hensikt å gjøre dette :P
Prinsippet med Hotwire er akkurat det samme, men det som gjør dette særegent og mer sjeldent er at det er ett helt annet ledningsnett, pga spenningen, og alle komponentene. Jobber på lastebilverksted og vi bruker forskjellige måter på forskjellige biler allt etter hva vi ønsker å oppnå...

Grunnen til at dette er såpass sjeldent som det er hvertfall med nyere lastebiler og større lastebiler er ledningsnettet og det faktum at ikke så mange av de som har dett føre seg er egnet til å føre en lastebil. Det vil si greie å starte, gire, få av håndbrekket, luftnivåsperra etc...

Det er lettere å stjele en personbil hvis man tar utgangspunkt i at du kan å føre kjøretøyet og at du har nøkkelen eller må tjuvkoble bilen. Du kan fint gå på hvilken som helst bensin stasjon, og du vil finne en bil uten fører som står og går... Iallefall her i naive Norge. Dette er vanskeligere med lastebiler, fordi det er færre av dem og innen du rekker å forstå hvordan du fører kjøretøyet så har føreren oppfattet situasjonen og avverger som regel denne...
Trådstarter
77 7
hehe, joda. det er jo sant.

Men alikevel så hører vi jo om lastebiler som blir stjålet, kan det være at dette er eldre lastebiler? Er det likt som de nye? eller det mer likt personbil igjen?
Handler vel mer om personer som har kunnskap nok til å føre en lastebil. Du kan jo ta opplæring på en og ha et par timer eller ha kjørt dette før. Finnes nok trailer sjåfører som er kriminelle likedann som det finnes butikk ansatte som underslår penger
Trådstarter
77 7
ja, sant nok. men det at en person kan kjøre en lastebil hjelper ikke stort hvis han/hun vil kjøre en bil de ikke har tilgang til.
Nja lastebiler er en smule mere kompliserte en personbiler og føre men absolutt fine rambukker
Trådstarter
77 7
ja, det er de. men de som stjeler en bør vite på forhånd om de klarer å kjøre den eller ei. så problemet ligger ikke der. det ligger i åssen de klarer å få fyr på den.
Kjenner noen som ble frastjelt lastebil, når de fant den igjen var motor, girkasse og cluthc helt ødelagt.
Trådstarter
77 7
der ser du, noen som klarte å stjele den, men ikke kjøre den. :P
Det er f.eks ikke vanskelig å åpne grillen, man trenger bare en stang på ca. 40cm. Derrifra er det mulig å f.eks åpne sentrallåsen via ledningsnettet på V.S. på eldre modeller. Nye modeller har hvite ledninger, og det er ganske mange av de, noe som gjør det vrient å koble. Det er også mulig å komme seg inn i en lastebil via sideluken, hvis man er veldig liten.
Har sett/gjort dette i praksis på ett lastebilverksted hvor jeg jobbet.
Sitat av Pess Vis innlegg
Hører mye om folk som stjeler lastebiler for å stjele ting.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si at jeg ofte har hørt om folk som stjeler lastebiler.
Sitat av Erlend55 Vis innlegg
Kan ikke si at jeg ofte har hørt om folk som stjeler lastebiler.
Vis hele sitatet...
Det er fordi moderne lastebiler/vogntog er svært godt sikret mot tyveri.

De har startsperre med sabotasjesikring som er noe mer avansert enn det man finner på personbiler, våre biler har også keypad der man må taste personlig kode for å i det hele tatt få motorstyringen opp & gå.

I tillegg har vi (og mange andre) et flåtestyrings system der man til en hver tid ser hvor vognsettet er, pluss muligheten til å ringe opp bilen og disable motorstyringsenheten, så snart man kommer ned til ganghastighet i veikryss eller lignende stopper motoren og luften dumpes fra tankene slik at alle hjulene låses.

Sist men ikke minst er det aktiv GPS sporing.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
77 7
Sitat av Erlend55 Vis innlegg
Kan ikke si at jeg ofte har hørt om folk som stjeler lastebiler.
Vis hele sitatet...
Flere tyverier av lastebiler rundt her hvor jeg bor... som tidligere nevnt her så er det så åsi umulig å ta nyere biler, men det er som oftest de bilene som er av litt eldre kaliber.
og tjuvkoble en lastebil er nok ikke den vanskelige biten, spesielt hvis det er en eldre en, det kan jeg si med sikkerhet. problemet er nok start, gir og clutch