Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1144
Ok, sitter her og skal ha lagd et program. Har sett tilsvarende det jeg skal ha i net-framework og access, men begge de har endel mangler i forhold til det jeg vil ha. Nå vet jeg jo ikke om det er på grunn av begrensninger i verktøyene eller hos personen som bruker dem. Men uansett sitter jeg igjen med problemstillingen:

Jeg skal ha et program som jeg enda ikke klarer å definere med enkle ord, og som skal gjøre ting som jeg heller ikke klarer å definere helt konkret med enkle ord. Jeg trenger en fyr som kan lage det programmet jeg ønsker, men vet jo ikke hvilke kunnskaper jeg skal spørre etter.

I hvilken ende begynner jeg å nøste??
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du ikke klarer å definere hva programmet skal gjøre så må jeg nesten be deg om å lære deg Norsk bedre, språket skal ikke være til noen begrensning i et slikt tilfelle.

Du får prøve å fortelle hva programmet faktisk gjør så godt du kan, så får du se om vi kan tolke det riktig, for akkurat nå er det ikke noe annet svar enn det her vi kan gi deg.
Trådstarter
12 1
Hmm kan jo prøve, vil antageligvis bli veldig nyttig for meg:

Programmet skal settes opp slik at det hjelper meg igjennom en prosedyre.

Eks.
s1. jeg beskriver meg selv
s2. jeg beskriver omgivelsene mine
s3. jeg beskriver hvordan omgivelsene mine påvirker meg
s4. jeg beskriver hvordan jeg påvirker omgivelsene mine

s5. deretter ordner programmet dette i system og det kommer ut en "karakter" på forholdene
s6. jeg setter inn forslag på tiltak for å forbedre "karakteren"

s7. programmet kommer med et nytt svar på de nye forholdene

s8. programmet må håndtere flere slike prosedyrer, de skal kunne påvirke hverandre
s9. det må kunne tilføyes ny informasjon/ statistikk om meg og de samme forholdene mange ganger
s10 denne informasjonen må kunne sammenstilles og komme ut i rapport (gjerne valgfrie typer og statistikker på tvers av hvordan informasjon har blitt lagt inn)
s11. Programmet må kunne være tilgjengelig med flere brukere på likt, serverbasert?

Tja, ble jo en grei start på en beskrivelse det egentlig. Takk for at du "tvinga" meg, var litt frustrert i stad

Er det noe lettere å hjelpe meg nå?
Hva slags omgivelser er det snakk om her?
Er det objekter liksom? Sånn at programmet finner ut at du trenger en plante på kontoret, eller er det mer familie og venner og din livssituasjon?

Uansett tror jeg du sliter med å få til et program som gjør dette. Vil vel egentlig anbefale deg å få deg en venn eller noe, tror det er mye bedre og ikke minst enklere enn å programmere dette. Virker litt mission impossible.
Trådstarter
12 1
hahahaha neida, hverken planter eller venner er noe problem. Det var ment i overført betydning.

Poenget er jo at jeg skal ha en mal (som sikrer at jeg får med all nødvendig info) jeg kan sette informasjon inn i, også skal programmet hjelpe meg å sette det i system og sette det opp i statistikker etc.

Vet det er programmer som gjør tilsvarende, men de mangler enten servermuligheten, er fryktelig tungvindt i bruk, rotete i bruk, osv osv... Jeg ønsker et som er strømlinjeformet, som hjelper meg fra a-å og gir meg den informasjonen jeg vil ha etterpå. Er vel nesten så det holder med access tenker jeg, men det er kanskje mangel på funksjoner der som gjør at jeg vil angre om jeg skal videreutvikle det om et år...

Ok, skjønner jeg aldri skulle brukt meg selv som eksempel

Jeg jobber med risikovurdering og videreutvikling av bedrifter. Er møkklei den programvaren som finnes, og skal forsøke å få noen til å utvikle et nytt et. Et som blir slik jeg vil ha det. Det første spørsmålet ble skrevet litt i frustrasjon fordi jeg ikke visste i hvilken ende jeg skulle begynne.

Så når jeg nå tenker meg om så skal jeg ha et program som kan hjelpe meg å levere et system etter ISO 31000 standarden, samt at det skal flettes inn noen andre standarder i det samme programmet. Som f.eks. ISO 14000 og følger kravene til internkontrollforskriften mm.

Nå nærmer vi oss kjernen :P

Par pils til så er vi der tenker jeg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om jeg har skjønt deg riktig vil dette er et veldig stort prosjekt, denne typen programmer må jobbe med veldig mange parametere og enorme mengder data. Ikke noe en enkeltperson kunne gjøre på kort tid, heller noe et team av utviklere ville holdt på med i noen år.
Trådstarter
12 1
De programmene jeg har jobbet i tidligere, (og som er hyppig brukt) er ihvertfall ikke preget av å være gjennomtenkte av team av utviklere over flere år. Det virker mer som noe en sisteårsstudent har skrevet i samarbeid med en eller annen gammel traver innen risikofaget, men de har hver for seg gode elementer som jeg ønsker å ta med videre.

Jeg tror ikke det nødvendigvis bør være så omfattende, jeg har skrevet malen på hva den bør inneholde siden vi begynte her i dag. Nærmer meg noe nå, og om jeg får forklart det riktig til riktig fyr tror jeg det kan være gjennomførbart. Jeg kan f.eks. overføre mye av informasjonen til tallverdier, slik at det blir enklere for programmet å sammenfatte resultater og legge dem i matriser og/eller tabeller. En programmerer har vel tilgang til noe halvfabrikata han evt. kan bygge videre på...

Jeg skal ihvertfall ha det på plass, om jeg så må lære å programmere selv

Men selvfølgelig mer effektivt om jeg finner kompetanse og kan kjøpe tjenesten
Sitat av Madmans Vis innlegg
Jeg skal ihvertfall ha det på plass, om jeg så må lære å programmere selv
Vis hele sitatet...
Kommentar fra sidelinjen: Ditt pågangsmot trenger en motvekt!