Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6575
Hei, jeg vurderer å kjøpe en cross og lurer litt på risikoene ved dette.
Jeg antar at bøter/gjeld e.l. ikke følger sykkelen iom. at den ikke kan
registreres, men hadde vært flott å fått dette bekreftet.
Faren for at den er stjelt er jo der, kan jeg da ringe politiet (I dette tilfellet Rogaland politikammer) og spørre om noen har meldt den stjålet?

Kan noen som er gode på crossere bekrefte at dette er en 06 modell? :P
http://img3.autodb.no/autoimg/7412058_520x0.jpg
http://img3.autodb.no/autoimg/7412059_520x0.jpg
http://img3.autodb.no/autoimg/7412060_520x0.jpg

Takk for svar
Du kan vel ringe å høre ja
Kjøpte en reserve sykkel en gang og en liten stund når jeg hadde den ute for salg fikk jeg politiet på døra som skulle sjekke ramme nr siden eiern hadde kjent den igjen på bilde.
Så jeg risken er der jo siden du ikke har noe papirer på dette.

De fleste syklene er faktisk ganske like nå for tiden :P
men den så litt shabby ut.
Hehe ja, men bryr meg fint lite om det ytre utseendet. Det er bare litt pussing og lakking så er det fint, evt kjøpe nye kåper hvis man er helt vill etter det
Hadde vært fint om du skrev hvilken sykkel det faktisk er
kan ofte se ut ifra utseende hvordan den har blitt behandlet
Hvor mye skal han ha?
125 right?
dra og se på sykeln, dem som selger den snakker ofte om at dem selger den pga at sønnen skal kjøpe støtte sykel eller ny sykel osv. da er det værtfall lett og merke om den er stjålet eller ikke
Sist endret av paddus; 9. februar 2011 kl. 03:04.
Dedt skal følge med dokumentasjon på eierskapet. Det vil si et vognkort! med rammenummer og litt specs som bekrefter at du er eieren.
Oi jeg er helt vekke Er en Suzuki RM125. Han ber om 13 tusen.
Sist endret av bjørnar; 9. februar 2011 kl. 17:32.
Den der så litt shabby ut ja, men nå handler det ikke bare om utseendet heller da.
Har den en sånn time-teller? hvis den har det sjekker du ting som setet, styre-holker og gir pedalen om det stemmer overens med antall km eller timer. Dette er viktig!

13 tusen er en grei pris det, ikke for lite, heller ikke for mye!

Men husk, hvis du kjøper privat så har du så og si ingenting garanti på sykkelen!

http://www.mopedportalen.com/forum/t...-kjoepe-brukt/

Sjekk ut denne tråden !
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Oi jeg er helt vekke Er en Suzuki RM125. Han ber om 13 tusen.
Vis hele sitatet...
13 tusen for en 06 RM 125 er veldig billig viss den er i god stand, og selvsakt ikke er stjålet.
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Oi jeg er helt vekke Er en Suzuki RM125. Han ber om 13 tusen.
Vis hele sitatet...
Om dette er ett godt kjøp eller ikke kan ikke jeg fortelle deg på bakgrunn av gitt info. Men juridisk sett så er det jo heleri straffbart. Så jeg ville kontaktet selger bedt om rammenummer og motornummer (hvis motornr foreligger) så ville jeg ha kontaktet Norsk Motorsport Forbund evnt Politiet, og sjekket om den er meldt savnet/stjålet. Er den ikke det så ville jeg ansett det som ett helt juridisk trygt kjøp. Siden det ikke er veldig vanlig å ha dokumentasjon på eldre sykler. Dette er egentlig en trend som blir praksisert med nyere sykler. Men for å få kjørt løp med den sykkelen så må den bli teknisk godkjent, og den kan ikke være meldt stjålet.

Edit: Ett godt eksempel på kjøretøy bevis og dokumentasjon på kjøretøyet ditt er dette:
http://www.motorsportforbundet.no/po...s/1/246062.DOC
Ser også at den ikke er av " eldre" modell her er det vanlig med kjøretøybevis. Iaff hvis det er en som driver organisert kjøring.
Sist endret av thebigt; 9. februar 2011 kl. 17:43.
http://mc.autodb.no/autodb/frame_sea...7;_cmd=similar

http://mc.autodb.no/autodb/frame_sea...7;_cmd=similar

Nå er bussen min snart fremme, så dere får ha en god kveld

Forklaring fra selger da jeg ringte var at 1st eier: Faren kjøpte til sønn i konfirmasjonsgave. 2nd eier var en venn av nåværende eier (3de eier), og han tok sykkelen som pant til et lån. Nå skal han selge den, og han sa ok til å skaffe meg mobilnummer til tidligere eiere.
Skal sjekke rammenummer/motornummer alikavell for å være helt sikker.

Med kameratens godkjennelse naturligvis.
Det som plager meg er at disse hobbykjørerene har sikkert ikke vært så forferdelig nøye med service.
Altfor vanskelig å kjøpe seg cross når man ikke er stinn av gryn
Hadde en RM 125 lik den der omtrent for 5-6 år siden, var 98 modell..

Så litt skeptisk altså!

når jeg kjørte, så bytta vi stempel hver 5 time og sylinder hver 18-20 time... ble riktig nok brukt til trening endel timer hver eneste dag..
wut? Du mener vell olje hver 5te time, og stempel hver 20-30 time ?
Ville ikke sagt at du trenger og skifte stempel hvert 5 time, og ikke olje heller, skal du trene med den eller skal du bare hobby kjøre?
På 2takt skiftes stempler ofte men klart hvis du bare lekekjører et par ganger i mnd så er ikke det nødvendig. De som kjører løp og trener ofte bytter stempel mellom 3-5 timer. Et stempel på 4takt varer lenger.
Ja klart, de som kjører løp, dem presse sykelene så jævla hardt, og det er jo det dem er laga for, skal du ha en sykkel du ikke vil skru på nesten hver dag, så kjøper du ikke 2takt cross sykkel, da kjøpe du 4 takt
Sitat av Kay-jay Vis innlegg
Ja klart, de som kjører løp, dem presse sykelene så jævla hardt, og det er jo det dem er laga for, skal du ha en sykkel du ikke vil skru på nesten hver dag, så kjøper du ikke 2takt cross sykkel, da kjøpe du 4 takt
Vis hele sitatet...
Både og.... 2Takt er på vei tilbake pga at det er billigere og lettere å skru på. Liker begge deler jeg
Joda, enklere og skru er det jo, men litt kjedelig og ha en stempel i lomma hver gang man ska på lang tur
Sitat av Kay-jay Vis innlegg
Joda, enklere og skru er det jo, men litt kjedelig og ha en stempel i lomma hver gang man ska på lang tur
Vis hele sitatet...
Så ille er det ikke Men kjører du fult ut må du bytte stempel ofte. Er ikke noe stress da, tar max en time på 2Takt. Men motocross er en dyr hobby. Det veit jeg alt om
Ja, så det blir vel billigere og eie 4 takt da, er vi enige der ?
JA.. kjører man så hardt så ofte på en 2takt må man bytte så ofte, koster jo igrunn ikke så mye, tar ikke lang tid heller

koster og kjøre hardt ja, ellers er det ikke så ille! Blir jo litt dekk iløpet av en tid, litt bremser som trenger litt skift osv. Hender en demper eller slikt ryker, ellers er det bare små ting og det er er jo det letteste man kan skru på av maskiner omtrent !
Sitat av Kay-jay Vis innlegg
Ja, så det blir vel billigere og eie 4 takt da, er vi enige der ?
Vis hele sitatet...
Tja, det kommer an på bruken det. Jeg er vel litt over amatør og har kjørt begge deler. En 450 4Takt som jeg hadde masse tull med ventilene på, kosta meg 8000 å bytte de, veivlager tok kvelden seinere 12000. 200 2Takt som fikk total havari av sylinder og stempel, nytt kosta 6000. 450 4Takt, ikke noe trøbbel i det hele tatt, kun utgifter på ojle og filter osv. Kjører du race er det nok ganske like utgifter på 2-4 Takt. På 2Takt bytter du stempel oftere men på 4Takt koster stempel mer pluss at det tar lengre tid å bytte. Men raser du en 4Takt koster det mer pga stempel, ventiler, kammer osv. Er du en amatør som ikke ligger på turtallsgrensa hele tiden og er flink til å bytte olje og luftfilter ofte kan du kjøre en 450 4Takt 100-150 timer uten trøbbel.

Ps. Til TS, kjenner en del som skal selge crosserne sine, lovlige og godt tatt vare på. Send meg en PM hvis du vil.
Som sagt over, når noe først ryker på 4takt koster det litt mer..
Skryte litt Litt hjelmkamera fra starten min fra Gotland Grand National, verdens største enduro/langcrossløp

http://www.youtube.com/watch?v=ZV8cKsRn4KI
Kommer ann på bruken, tja, crosser vil jo spise stempla fortere uansett så
Sitat av Kay-jay Vis innlegg
Kommer ann på bruken, tja, crosser vil jo spise stempla fortere uansett så
Vis hele sitatet...
Nå har vi vel tatt over hele tråden

Enig men siden stempelene koster ca det halve og at det tar mindre tid å bytte blir det ganske likt. Ligger uendelig med tester og diskusjoner på et amerikansk forum som heter www.thumpertalk.com
Men skrur mindre på 4 takter 2hjulinger da, har 4 takter selv, 2 takt aldri mer, men når det gjeld snøskuter så ville jeg foretrekt 2 takt off tema, men skal holde kjeft fra nu av
Sitat av Kay-jay Vis innlegg
men skal holde kjeft fra nu av
Vis hele sitatet...
Samme her
Husk uansett å skriv en skikkelig kontrakt med kjøpesum og rammenummer for kjøretøyet du kjøper, og be om legitimasjon fra selger så kan du ihvertfall påberope deg å ha handlet i god tro. Lykke til!