Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 8070
Sitat av whiten Vis innlegg
Egypt blir neppe tatt over av islamister da demostrasjonene som pågår nå er for demokrati som ikke akkuratt står så høyt hos islamister.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikk om du har fått med deg at det muslimske brorskap har en liten finger med i spillet her?
De står vel ikke akkurat for frihet og demokrati vel..
Og det vil være naivt å tro at ikke de kommer til å utnytte situsjonen hvis Mubarak må gå av.
La de slå fra seg der nede, ikke noe å tenke på.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Jeg vet ikk om du har fått med deg at det muslimske brorskap har en liten finger med i spillet her?
De står vel ikke akkurat for frihet og demokrati vel..
Og det vil være naivt å tro at ikke de kommer til å utnytte situsjonen hvis Mubarak må gå av.
Vis hele sitatet...
"- Det har skjedd veldig mye siden 1979, også blant islamistene. De mener fortsatt at islam er løsningen, men tar avstand fra den iranske modellen der det øverste presteskapet har den øverste makten. I stedet støtter de i stadig økende grad demokrati, og premisset om at de må vinne frem gjennom valg, sier førsteamanuensis Bjørn Olav Utvik, som underviser om Midtøsten, Nordafrikas historie og politisk islam ved Universitetet i Oslo."

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10013579
Stjålet gamle ting også?! WOW:..
For øyeblikket har presidenten utnevnt ny vice president og prime minister, noe Egypt ikke har hatt på 31 år!
Han har imidlertid ikke gått av, og har heller ikke gitt NOE makt til vice president eller prime minister, og demonstrantene har bare blitt sintere av dette.

Politet har gått i dekning, militæret står bare og ser på, uten å støtte presidenten eller folket, og bander kledd i sivile klær, med regjerings ID-kort og våpen registrert på regjeringen løper løpsk og stjæler fra både butikker og private hus.
Sivile har selv måttet forsvare sine eiendeler, og har klart å overbemanne noen av disse regjerings-folka og funnet ID og våpen, noe som man også så i Tunis.

Dette er åpenbart for å spre en føelse av usikkerhet blandt folket, NDP prøver å svartmale protestantene som kriminelle ved å sette ut egne "party mobs".

Kilder: Al Jazeera,

For øyeblikket chiller demonstrantene på Tahrir torget og nekter å flytte seg, ser ut som flere har satt opp leirbål...

Jeg bare håper militæret ikke begynner å skyte.
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Jeg vet ikk om du har fått med deg at det muslimske brorskap har en liten finger med i spillet her?
De står vel ikke akkurat for frihet og demokrati vel..
Og det vil være naivt å tro at ikke de kommer til å utnytte situsjonen hvis Mubarak må gå av.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig at muslimer ikke står for frihet og demokrati? Var ikke det litt for mye generalisering?

Lederen for det muslimske broskapet ble intervjuet på Al Jazeera nå i dag, og han hevdet der at de støttet demonstrasjonene og at de ønsker Mubaraks avgang. Han hevdet videre at de ønsker ett enda sterkere demokrati, og at de ville jobbe sammen med resten av borgerne for å oppnå dette målet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Mener du virkelig at muslimer ikke står for frihet og demokrati? Var ikke det litt for mye generalisering?

Lederen for det muslimske broskapet ble intervjuet på Al Jazeera nå i dag, og han hevdet der at de støttet demonstrasjonene og at de ønsker Mubaraks avgang. Han hevdet videre at de ønsker ett enda sterkere demokrati, og at de ville jobbe sammen med resten av borgerne for å oppnå dette målet.
Vis hele sitatet...
Han prata om Muslimenes Brorskap, ikke alle muslimer. At de hevder å stå for demokrati er like latterlig som da de hevdet å kjempe for menneskerettigheter i TV2-dokumentaren som kom ut for ikke lenge siden. Anbefaler deg å se den før du tar alt de sier for god fisk. Det ville overrasket meg om Muslimenes Brorskap visste hva demokrati betyr engang, så vi får inderlig håpe at de ikke får ta del av kaka når alt er sagt.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av jakk Vis innlegg
Han prata om Muslimenes Brorskap, ikke alle muslimer. At de hevder å stå for demokrati er like latterlig som da de hevdet å kjempe for menneskerettigheter i TV2-dokumentaren som kom ut for ikke lenge siden. Anbefaler deg å se den før du tar alt de sier for god fisk. Det ville overrasket meg om Muslimenes Brorskap visste hva demokrati betyr engang, så vi får inderlig håpe at de ikke får ta del av kaka når alt er sagt.
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde være kritisk til TV2-dokumentaren sitt innhold før du tar alt for god fisk? Alt som blir sagt i en dokumentar trenger ikke nødvendigvis å være sant.
Vi har en tråd på freak om dokumentaren: http://freak.no/forum/showthread.php...imske+brorskap

Interessante artikler om dokumentaren:
http://www.sv.uio.no/sai/om/aktuelt/...l_kubaisi.html

http://www.shoaib.no/muslimen/index....mbr%C3%B8drene

http://muslimprosjektet.wordpress.com/
SV, shoaib.no og muslimprosjektet er vel omtrent så langt unna nøytrale kilder du kan komme.
De fleste av oss har vel fått med seg at det muslimske brorskap står for fundamentalistisk islam (noe av den mest undertrykkende og blodtørstige ideologi som finnes i verden):
jakk: Hva med folket i Egypt? Tror du virkelig at de hadde akseptert en ikke-demokratisk regjering dersom Mubarak nå går? Er det ikke nettopp håpet om ett mer demokratisk Egypt som ligger bak demonstrasjonene?
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Men det er jo for faen folket i USA som har failet, ikke regjeringen... Amerikanere er faen meg dumme (for å generalisere alle og dra alle under samme kam)
Vis hele sitatet...
Amerikanerne er "dumme", fordi de blir utsatt for hjernevask av et helt annet kaliber enn hva du har opplevd. Synes en revolusjon i USAs tohodede diktatur er på sin plass.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det var da ikke sterke bilder? Alt som skjedde var at du hørte et skudd og han falt.. Kunne like så godt ha blitt truffet av en gummikule, men ja, ganske ekstremt...
Vis hele sitatet...
Livet er ikke GTA, kompis! En mann som blir drept er absolutt sterke bilder for alle med en normal virkelighetsoppfattelse.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
SV, shoaib.no og muslimprosjektet er vel omtrent så langt unna nøytrale kilder du kan komme.
De fleste av oss har vel fått med seg at det muslimske brorskap står for fundamentalistisk islam (noe av den mest undertrykkende og blodtørstige ideologi som finnes i verden):
Vis hele sitatet...
Har du lest linkene?
Hva er så lite nøytralt med Sosialantropologisk institutt?
Gi meg kilder på at det muslimske brorskap står for fundamentalistisk islam (noe av den mest undertrykkende og blodtørstige ideologi som finnes i verden), siden tydeligvis de fleste av oss vet dette.
Sitat av Widow Vis innlegg
Kanskje du burde være kritisk til TV2-dokumentaren sitt innhold før du tar alt for god fisk? Alt som blir sagt i en dokumentar trenger ikke nødvendigvis å være sant.
Vi har en tråd på freak om dokumentaren: http://freak.no/forum/showthread.php...imske+brorskap

Interessante artikler om dokumentaren:
http://www.sv.uio.no/sai/om/aktuelt/...l_kubaisi.html

http://www.shoaib.no/muslimen/index....mbr%C3%B8drene

http://muslimprosjektet.wordpress.com/
Vis hele sitatet...
Joda, sikkert mye kritikkverdig som kan sies om dokumentaren, men nå sikta jeg til det en representant for muslimenes brorskap selv sa i et intervju i filmen. Der viser han utmerket at han ikke vet hva menneskerettigheter er engang, enda det er det han hevder å kjempe for. Dokumentaren kunne sikkert ha vært lagd på andre og kanskje bedre måter, men jeg er uansett overbevist om at man ikke kan stole på muslimenes brorskap fra eller til. At de er fundamentalistiske islamister styrker ikke min lit til dem i hvert fall.

Sitat av caperno Vis innlegg
jakk: Hva med folket i Egypt? Tror du virkelig at de hadde akseptert en ikke-demokratisk regjering dersom Mubarak nå går? Er det ikke nettopp håpet om ett mer demokratisk Egypt som ligger bak demonstrasjonene?
Vis hele sitatet...
Joda, det er sikkert mange av dem som demonstrerer for demokrati, jeg håper i hvert fall det. Men samtidig tror jeg det er svært mange som demonstrerer over håpløse økonomiske omstendigheter, dårlige levevilkår osv. Og jeg tror ikke fattige mennesker uten utdanning bryr seg så mye om ting som demokrati og ytringsfrihet, når alt kommer til alt vil mange av dem sikkert bare ha mat på bordet og en jobb å gå til. Jeg håper ikke dette gjelder majoriteten av demonstrantene i Egypt, men det gjelder i hvert fall noen av dem, og muslimenes brorskap vet sikkert å utnytte dette så mye som mulig. At de skulle ha genuint demokratiske interesser stiller jeg meg skeptisk til. Men men, blir spennende å se hvem som sitter igjen med makten.
Sitat av EoT Vis innlegg
Amerikanerne er "dumme", fordi de blir utsatt for hjernevask av et helt annet kaliber enn hva du har opplevd. Synes en revolusjon i USAs tohodede diktatur er på sin plass.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig der. Det amerikanske folk er i grove trekk en flokk brautende brølaper som har lært det meste de kan av å se på tv. Allmenkunnskaper om verden rundt seg til en gjennomsnittsamerikaner ville nok sjokkert enhver oppegående person her på berget. Så enkelt sammensatt er de at de har bare 2 partier å stemme på.

Men å gi usa og/eller jødene skylda for alt det gale som skjer i verden blir bare for dumt.

Tilhengere av islam er faktisk like hjernevasket om ikke mer. De lærer fra barnsben av at alt de trenger å vite står i koranen. -En del av innholdet i den åpner for et livssyn som ville gitt enveisbilett til lukka på ubestemt tid (les tekstene skrevet av muhammed i medina).
-Mens den og har deler som er fulle av fred, nåde og nestekjærlighet (les det som ble skrevet i mekka).

Begge sider er modne for et oppgjør med seg selv, men jeg har vanskelig for å se hvordan noen av sidene skal klare det.
http://english.aljazeera.net/watch_now/ ting skjer der nå go watch!! skudd avført
Sitat av Alden Vis innlegg
http://english.aljazeera.net/watch_now/ ting skjer der nå go watch!! skudd avført
Vis hele sitatet...
avført

kniz

uansett, så hyggelig at Mubarak har valgt å trekke seg i september. Max douche. Det virker som om folket er klare for litt lynsjing når de i morgen tar palasset!
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Må si meg enig der. Det amerikanske folk er i grove trekk en flokk brautende brølaper som har lært det meste de kan av å se på tv. Allmenkunnskaper om verden rundt seg til en gjennomsnittsamerikaner ville nok sjokkert enhver oppegående person her på berget. Så enkelt sammensatt er de at de har bare 2 partier å stemme på.
Vis hele sitatet...
Jeg er så lei av at folk skal rakke ned på USA og amerikanere generelt. Bare fordi du har sett denne videon eller lignende på youtube betyr ikke det at amerikanere generelt er dumme. valgsystemet til amerikanerne er også en smule mer komplekst enn det det norske er. Bare det at du tilsynelatende ikke skjønner det gjør deg dummere enn den gjennomsnittlige amerikaner. Skyld på myndighetene i USA, den kan jeg skjønne, men å si at absolutt alle amerikanere er dumme blir drøyt.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg er så lei av at folk skal rakke ned på USA og amerikanere generelt. Bare fordi du har sett denne videon eller lignende på youtube betyr ikke det at amerikanere generelt er dumme. valgsystemet til amerikanerne er også en smule mer komplekst enn det det norske er. Bare det at du tilsynelatende ikke skjønner det gjør deg dummere enn den gjennomsnittlige amerikaner. Skyld på myndighetene i USA, den kan jeg skjønne, men å si at absolutt alle amerikanere er dumme blir drøyt.
Vis hele sitatet...


Hm så den filmen. Var ganske sykt, selvfølgelig har du klippa ut alle som kunne svare på noe. Men er folk generelt mindre intelligente, og mindre samfunnsengasjerte i USA enn i feks Norge`?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg er så lei av at folk skal rakke ned på USA og amerikanere generelt. Bare fordi du har sett denne videon eller lignende på youtube betyr ikke det at amerikanere generelt er dumme. valgsystemet til amerikanerne er også en smule mer komplekst enn det det norske er. Bare det at du tilsynelatende ikke skjønner det gjør deg dummere enn den gjennomsnittlige amerikaner. Skyld på myndighetene i USA, den kan jeg skjønne, men å si at absolutt alle amerikanere er dumme blir drøyt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke en amerikahaterne her på forumet bare så det er sagt. Snarere tvert imot, så synes jeg at usa og israelhatet både på forumet og i landet forøvrig er blåst helt ut av proporsjoner. Det samme gjelder den ubetingede støtten tiil alt "palestina" foretar seg og at det hele iden vinkles på dem som uskyldige ofre.
Men verden vil bedras og folk svelger rått den propagandaen som ligger dems hjerte nærmest.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hm så den filmen. Var ganske sykt, selvfølgelig har du klippa ut alle som kunne svare på noe. Men er folk generelt mindre intelligente, og mindre samfunnsengasjerte i USA enn i feks Norge`?
Vis hele sitatet...
Jeg nekter å tro at amerikanere generelt er mindre intelligente enn andre, men jeg tror Amerikanerne kan være mindre samfunnsengasjerte enn den generelle befolkningen i andre land. Det kan sees på f.eks. prosentandelen av USA som faktisk stemmer ved hvert valg. Mange vil sikkert si at disse to har en sammenheng, men det tror jeg aldeles ikke de har. Selv om det ikke er så stor andel av befolkningen som faktisk stemmer ved landsvalget, så er det derimot ganske mange som stemmer ved senatorvalgene.
Vet ikke om dette er blitt nevnt ennå, men dette må virkelig leses: http://www.reddit.com/r/IAmA/comment..._me_in_a_week/

Det er en egypter som forteller sin historie om hvordan de siste dagene har vært. Anbefales å lese.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10021638

Dette viser jo bare hvor ute av kontroll denne demonstrasjonen har blitt. Det er tydelig at myndigheten ikke har en anelse om hva de skal gjøre for å få en slutt på dette. Det er trist at når et folk kjemper om grunnleggende menneskerettigheter så ender det med at politiet misbruker makten sin, staten lyver, det blir opprør i fengsler der farlige mennesker slipper løs, folk stjeler, raner og tyr til unødvendig vold bare fordi de er nærmest garantert å ikke bli tatt.

Håper virkelig at Mubarak tar å trekker seg snart, selv om jeg tror det er utenkelig. Skjønner at han sikkert vil avslutte med verdighet ved å gå av når det blir et nytt valg, men synes seriøst at han kan tenke på sikkerheten og hva folket vil akkurat nå.
Lurer på hva som hadde skjedd hvis den politi bilen hadde stoppet...
Hmm, og jeg som bestilte reise til sharm el sheik i sommer for et par uker siden... Det blir nok kos.
Sitat av Haagens Vis innlegg
Lurer på hva som hadde skjedd hvis den politi bilen hadde stoppet...
Vis hele sitatet...
Poltibilen trengte ikke å stoppe, den kunne kanskje ha slakket ned farten, du ser jo at menneskene prøver å komme seg unna den. Bortsett fra han ene idioten som står å veiver med henda foran bilen, men han kommer seg unna. Var politibilen i utrykkning?
Den trengte ikke kjøre så fort, men jeg vil gjetta at de har fått beskjed om å ikke stoppe / slakke ned for noen ting pga egen sikkerhet. Og det synes jeg er helt greit. De gjør jobben sin å risikerer og bli drept på grunn av at de har den jobben de har. Slakker man ned og kjører sakte gjennom er det fort gjort at noen finner på og pælme en stein gjennom vindue ditt fordi de hater regjeringa (ergo politiet). Jeg hadde glatt kjørt enda fortere om det hadde vært 100'e vis av folk som hatet meg rundt bilen min at all times.

Om den var i utrykkning eller ikke er vel irellevant ettersom hele byen er i kaos.
Sist endret av Haagens; 4. februar 2011 kl. 17:29.
Sitat av Haagens Vis innlegg
Den trengte ikke kjøre så fort, men jeg vil gjetta at de har fått beskjed om å ikke stoppe / slakke ned for noen ting pga egen sikkerhet. Og det synes jeg er helt greit. De gjør jobben sin å risikerer og bli drept på grunn av at de har den jobben de har. Slakker man ned og kjører sakte gjennom er det fort gjort at noen finner på og pælme en stein gjennom vindue ditt fordi de hater regjeringa (ergo politiet). Jeg hadde glatt kjørt enda fortere om det hadde vært 100'e vis av folk som hatet meg rundt bilen min at all times.

Om den var i utrykkning eller ikke er vel irellevant ettersom hele byen er i kaos.
Vis hele sitatet...

Det blir en veldig forenkling av hele saken og si "de gjør jobben sin å risikerer å bli drept på grunn av at du har den jobben de har". Jobben deres er vel å håndheve lovverket og holde generell ro og orden. Den generelle tilliten til poltitet må være minimal for øyeblikket med tanke på rykter om sivilt kledde politi som deltar i demonstrasjonene etter ordre fra Mubarak. Hvordan klarer du å sette likhetstegn mellom regjering og politiet? Blir det samme som å si at du hater de som er ansatt i departementene hvis du hater den rødgrønne regjeringen.

Nei, sånn jeg ser det, og jeg er ikke alene, så ville det ikke sette betjentene i noen stor fare å ikke meie ned/drepe demonstranter som står og prater.
hmm. Er ikke jeg som setter det likhets tegnet, det er det befolkningen i Egypt som gjør. Politiet jobber for regjeringa, og da må de ta imot steinene som egentli burde treffe Mubarak.

Hvordan kan du si at det ikke ville sette betjenten i noen fare? Vet du hvordan demonstrantene som tidligere har fått politiklubber i hode hadde reagert om en politibil hadde kjørte sakte forbi dem? Jeg ser virkelig ikke hvilket grunlag du har for å påstå noe sånnt.