Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2058
Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvordan jeg skal ordlegge dette.

Jeg skal snart dra til Australia og som mange vet er det snart VM på ski i Oslo. I Australia fungerer desverre ikke NRKs Nett-TV pga opphavsrettigheter eller noe sånt.

Derfor lurer jeg på om noen vet om det er mulig å sette opp en proxy server på en maskin her hjemme i Norge som jeg kan koble meg gjennom i Australia. Dvs at NRK Nett-TV tror jeg har min norske IP-Addresse selv om jeg faktisk er i Australia.

Noen som vet om dette er enkelt? Eller om det finnes et ganske enkelt program som kan hjelpe meg.

Edit: Kan legge til at jeg har en Windows maskin hjemme i Norge og en Mac i Australia
Sist endret av Goberg; 1. februar 2011 kl. 19:07.
Dette kan du bruke Squid til.
Eventuelt sette opp en VPN-tunnell på maskina hjemme.

Hvordan aner jeg ikke, bare vet at det er hva folk pleier å gjøre i slike situasjoner :P
Sist endret av tripflag; 1. februar 2011 kl. 19:13.
SSH-tunnel. Installer debian med commandshell og installer SSH-server. Sett den til å gå på port 443 for eksempel, og poff, så har du din egen SSH-tunnel. For å benytte deg av denne går du inn i putty under menyen SSH og Tunnels, og legger til port 8080 (for eksempel) som en dynamic source port. Så går du opp igjen på session, legger inn IP og port til serveren din hjemme. Da er det bare å kjøre alle program du vil ha igjennom SSH-tunnelen med socks-proxy på port 8080 og localhost.

Enkelte programmer har ikke innstillinger for socks proxy, og til det kan du bruke sockscap (freeware) eller proxifier.
Tusen takk for svar, bra at dere har lyst til å hjelpe, det setter jeg stor pris på, men det høres veldig avansert ut det her :P

Er det noen som helst sjanse for at proxy.online.no:8080 vil fungere for meg nede i Australia?
Sist endret av Goberg; 1. februar 2011 kl. 20:41.
Hvis det bare skal brukes til NRK nett tv vil jeg tro at Hotspot shield skal fungere, kanskje ikke med høyeste oppløsning men..
Du kan innstallere ssh under windows med cygwin. Er ikke så veldig avansert. Du må modifisere en linje i php.ini og åpne en port i ruteren. Eller kan du kjøpe deg en vpn, men det er penger ut vinduet om du har en maskin som kan stå på nett her i norge.
VPN tunnel anbefales på det sterkeste. vis du skal streame. proxy går for treigt
Det er jo bare FUD. Det eneste forskjellen mellom det man gjerne kaller proxy og VPN er at den ene lager et kryptert transportlag. En VPN er også typisk ett-til-ett punkt, mens proxy kan være mange-til-ett. Jeg vil anbefale at du handler VPN fra f.eks. strongvpn.com.