Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1299
god kveld freaks of norway sitter her med min søte lille minipc jeg og synes det går latterlig tregt.sitter med en hp 2140 med win7 starter og lurte på om noen vet om et annet og lettere OS som kan kjøre f.eks. spotify og ett skriveprogram.har veldig lyst til å installere windows xp (jaja, steingammelt) men må inn i bios og gjøre noen innstillinger for harddisken for att dette skal funke.klarer dessverre ikke finne en innstilling som kan hjelpe meg så da spør jeg dere om råd.kunne dere hjelpe meg med å fikse win xp eller anbefale et lettere OS?
Random linux-distro som er laget for netbooks burde være hyggelig nok i massevis.

Googler du netbook linux finner du de fleste alternativene, så er det bare å velge og vrake.
Du kan jo prøve Linux?

Finnes jo versjoner spesielt til mini-PCer.

Der kom vist AtX før meg :P
Sist endret av Tryllestav; 2. februar 2011 kl. 21:35.
OSTEPOP!
vangsfreaken's Avatar
Trådstarter
og da får jeg kjørt spotify og ett eller annet skriveprogram pluss sikkert litt anna?
Spotify fungerer ikke på linux, ihvertfall ikke Ubuntu. Det funket ikke å kjøre som windows program for meg, kanskje du er mer heldig.
Ikke at jeg har så mye peiling på Linux, men jeg tror man kan bruke et program som heter Wine for å installere programmer til Windows i Linux
Sitat av Gamer'n Vis innlegg
Ikke at jeg har så mye peiling på Linux, men jeg tror man kan bruke et program som heter Wine for å installere programmer til Windows i Linux
Vis hele sitatet...
Jepp, det var det jeg prøvde, men faila på Spotify.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Spotify fungerer ikke på linux, ihvertfall ikke Ubuntu. Det funket ikke å kjøre som windows program for meg, kanskje du er mer heldig.
Vis hele sitatet...
Klart det gjør, har jo tilogmed vært en spotifyklient ute fra Spotify selv lenge nå, dog i beta men den fungerer helt perfekt.

Sitat av Gamer'n Vis innlegg
Ikke at jeg har så mye peiling på Linux, men jeg tror man kan bruke et program som heter Wine for å installere programmer til Windows i Linux
Vis hele sitatet...
Ja, og wine fungerer utmerket, men er ikke nødvendig for spotify da det finnes native klient.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jepp, det var det jeg prøvde, men faila på Spotify.
Vis hele sitatet...
Skal ikke bli noe problem, fant en tråd her som kanskje kan være til hjelp
OSTEPOP!
vangsfreaken's Avatar
Trådstarter
kan da prøve, ingen som har peiling på windows xp-fix da?
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
og da får jeg kjørt spotify og ett eller annet skriveprogram pluss sikkert litt anna?
Vis hele sitatet...
Openoffice en fin fisk, jeg kjører dog Office 2010 i en VM fordi jeg må ha en mailklient som støtter Exchange smertefritt, men openoffice dekker alle behovene ellers.

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
kan da prøve, ingen som har peiling på windows xp-fix da?
Vis hele sitatet...
Modusen du leter etter heter AHCI \ SATA \ IDE modus eller tilsvarende, men... XP er ikke optimalisert for en minipc pga oppløsning o.l, derfor er det bare hjerneskadet.
Hehe, trodde ikke det var noen egen klient, takk. Da slapp jeg og lure på det også.
Du kan jo sjekke om Android-x86 har portet android til din netbook. Det er et utrolig lett lite OS (Android 2.2 i snakkende stund) som egentlig er laget for mobiler, men som disse gutta har "skrevet" til netbooks. Det er et lett operativsystem på bare 80mb om jeg husker rett. Vanligvis så får man bare kjørt forferdelige oppløsninger på Windows (XP-Vista-7) og andre operativsystem lagd for netbooks, men siden Android er laget for mobil, så er det allerede tilpasset små skjermer, så 10,1" og 11" blir jo svært, og man får en fin oppløsning. Dette virker veldig intressant, og jeg håper det kommer en offisiell versjon, eller evt. en versjon som er laget for netbooks og vil funke på de fleste.

Siden er desverre nede akkurat nå, men regner med den kommer opp igjen om en stund.

Edit: hvordan det blir med skriveprogrammer på dette systemet vet jeg ikke, men vil tro det finns en eller fler apps som funker fint som skriveprogram.
Sist endret av Dimergon; 2. februar 2011 kl. 21:48.
Selv om siden til download er nede nå, her er iallefall en liten guide
OSTEPOP!
vangsfreaken's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Du kan jo sjekke om Android-x86 har portet android til din netbook. Det er et utrolig lett lite OS (Android 2.2 i snakkende stund) som egentlig er laget for mobiler, men som disse gutta har "skrevet" til netbooks. Det er et lett operativsystem på bare 80mb om jeg husker rett. Vanligvis så får man bare kjørt forferdelige oppløsninger på Windows (XP-Vista-7) og andre operativsystem lagd for netbooks, men siden Android er laget for mobil, så er det allerede tilpasset små skjermer, så 10,1" og 11" blir jo svært, og man får en fin oppløsning. Dette virker veldig intressant, og jeg håper det kommer en offisiell versjon, eller evt. en versjon som er laget for netbooks og vil funke på de fleste.

Siden er desverre nede akkurat nå, men regner med den kommer opp igjen om en stund.

Edit: hvordan det blir med skriveprogrammer på dette systemet vet jeg ikke, men vil tro det finns en eller fler apps som funker fint som skriveprogram.
Vis hele sitatet...
dette må sjekkes ut hvis siden kommer opp igjen
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
god kveld freaks of norway sitter her med min søte lille minipc jeg og synes det går latterlig tregt.sitter med en hp 2140 med win7 starter og lurte på om noen vet om et annet og lettere OS som kan kjøre f.eks. spotify og ett skriveprogram.har veldig lyst til å installere windows xp (jaja, steingammelt) men må inn i bios og gjøre noen innstillinger for harddisken for att dette skal funke.klarer dessverre ikke finne en innstilling som kan hjelpe meg så da spør jeg dere om råd.kunne dere hjelpe meg med å fikse win xp eller anbefale et lettere OS?
Vis hele sitatet...
Satt for litt siden med akkurat samme problem En fin liten mini-pc, som ikke kunne brukes til omtrent noenting. Vurderte til og med og kjøpe ny stuepc pga dette.

Leste litt rundt, og valget falt på Linuxdistroen EasyPeasy( Distro er det samme som variant omtrent).

EasyPeasy er skreddersydd minipcer, og kommer bundlet med det meste du trenger av basisprogrammer, og har i tillegg ett visuelt flott preg.
I tillegg er det meget raskt, og lagger sjeldent.
Du kan som nevnt bruke Wine til å installere windowsprogrammer, og Spotify fungerer som det skal.
OSTEPOP!
vangsfreaken's Avatar
Trådstarter
Sitat av peter_parker Vis innlegg
Satt for litt siden med akkurat samme problem En fin liten mini-pc, som ikke kunne brukes til omtrent noenting. Vurderte til og med og kjøpe ny stuepc pga dette.

Leste litt rundt, og valget falt på Linuxdistroen EasyPeasy( Distro er det samme som variant omtrent).

EasyPeasy er skreddersydd minipcer, og kommer bundlet med det meste du trenger av basisprogrammer, og har i tillegg ett visuelt flott preg.
I tillegg er det meget raskt, og lagger sjeldent.
Du kan som nevnt bruke Wine til å installere windowsprogrammer, og Spotify fungerer som det skal.
Vis hele sitatet...
takk for tipset, laster ned på skolen i morra så får jeg litt fart.sånn bare for moro skyld laster jeg ned windows vista starter i dette øyeblikk, (samler på windows-versjoner) tenkte dette kunne være interessant å prøve
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Gamer'n Vis innlegg
Der kom vist AtX før meg :P
Vis hele sitatet...
that's what she said

neida.. linux skal funke som bare det :P
Tittet litt på easypeasy og det ser ut som en distro som kan annbefales til netbooks. Den er basert på ubuntu (selv om den ikke er støttet av canonical).

Du kan sikkert installere easypeasy med wubi. Da installeres den i windows som ett program og kan du alltids avinstallere hele driten i windows hvis det ikke faller i smak. Da vil du ikke merke at det har væt på pc'en din en gang.

Den kommer ferdig installert med kjente programmer som Firefox og proprietære som Skype.

Kan bekrefte at spotify fungerer som bare det under Linux. Inga problem!
Sist endret av niklasj; 2. februar 2011 kl. 22:27.
Hva med Ubuntu Netbook eller Jolicloud? Begge to er knallgode distroer som passer godt for netbooks og laptops.
OSTEPOP!
vangsfreaken's Avatar
Trådstarter
Sitat av Oscarius Vis innlegg
Hva med Ubuntu Netbook eller Jolicloud? Begge to er knallgode distroer som passer godt for netbooks og laptops.
Vis hele sitatet...
jolicloud lastes ned nå, virket litt fristende
Jolicloud var det jeg tenkte på helt fra starten av.

Par kompiser som har den på netbooks og det funker fjell
Sitat av niklasj Vis innlegg
Tittet litt på easypeasy og det ser ut som en distro som kan annbefales til netbooks. Den er basert på ubuntu (selv om den ikke er støttet av canonical).

Du kan sikkert installere easypeasy med wubi. Da installeres den i windows som ett program og kan du alltids avinstallere hele driten i windows hvis det ikke faller i smak. Da vil du ikke merke at det har væt på pc'en din en gang.

Den kommer ferdig installert med kjente programmer som Firefox og proprietære som Skype.

Kan bekrefte at spotify fungerer som bare det under Linux. Inga problem!
Vis hele sitatet...
Hvis han følger det som står her, kan han enkelt legge det over på en minnepenn og kjøre det som live-cd på netbooken.
Da kan også se hvordan ytelsen er på minipcen.
http://www.geteasypeasy.com/get-easypeasy
Sitat av Oscarius Vis innlegg
Hva med Ubuntu Netbook eller Jolicloud? Begge to er knallgode distroer som passer godt for netbooks og laptops.
Vis hele sitatet...
Jeg testet Jolicloud på en laptop som har specs som er et par ganger bedre enn det du finner på en netbook, men alikevel kjørte Jolicloud som sirup. Det var tregt og låste seg veldig ofte.

Avinstallerte dagen etterpå.
OSTEPOP!
vangsfreaken's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Jeg testet Jolicloud på en laptop som har specs som er et par ganger bedre enn det du finner på en netbook, men alikevel kjørte Jolicloud som sirup. Det var tregt og låste seg veldig ofte.

Avinstallerte dagen etterpå.
Vis hele sitatet...
tester det jeg, ellers har jeg nå ubuntu klart å