Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1690
Hva kan jeg få ut av å hoste en server hjemmefra?

Hvor stor må den være, tenker GHz, RAM, HDD.. Egentlig tenker jeg på, hvor mye må den koste for at det skal gi avkastning?

Hva kan/burde jeg bruke den til?
Hoste gamingservere? Webhotell? Hvilket market burde jeg strekke meg etter?

Er en del år siden jeg var inne på dette her, men sitter på litt(grunnleggende) kunnskap, så det å sette opp, kjøre igang og vedlikeholde noe slikt burde ikke by på store problemer..

Har 30/30 linje tilgjengelig, er dette brukbart i den store sammenhengen?
er det ikke mulighet å hoste gameserver å webhotell samtidig?
kansje litt info angående hvordan gameserver du tenkte på
Tr1pp3r's Avatar
Trådstarter
Tenker i rettning av å tjene noen penger, å med mitt kunnskapsnivå tror jeg at jeg må rette meg mot èn ting i begynnelsen.. Og da helst det som er mest lønnsomt

Tenker egentlig ikke på noen spesiell gameserver, men hvor er det størst marked? - Kan jeg f.eks kjøre WOW server, eller er dette noe blizzard står for alene?
For å svare på det første spørsmålet ditt: Kanskje litt penger, men ingenting stort + en del erfaring.
30/30 er nok til å kjøre en liten server, men ikke nok til noe store greier. Serveren trenger ikke være spesielt kraftig til dette formålet, men alt avhenger selvfølgelig av hva du skal bruke den til. Skal du f.eks. kun hoste filer er HDD det eneste som er viktig. Blir det masse databaser og php på sidene på serveren er nok litt ram og CPU viktig.

Vil tro at hva enn du har liggende av gammelt utstyr vil fungere fint til en liten linux server (så lenge det ikke er over 5 år gammelt). Så kan du eventuelt oppgradere etterhvert, når du ser hva du har behov for.

Tenker egentlig ikke på noen spesiell gameserver, men hvor er det størst marked? - Kan jeg f.eks kjøre WOW server, eller er dette noe blizzard står for alene?
Vis hele sitatet...
Du kan kjøre en uoffesiel "pirat" server å hoste WOW, men selvfølgelig ikke noe offesielt (eller lovlig)
Sist endret av elz; 27. januar 2011 kl. 22:25.
Tr1pp3r's Avatar
Trådstarter
Allright

Er ikke pengene jeg setter høyest, men heller erfaringa, og det å ha noe å pjuske med på fritiden :-)

Skal se hva jeg får til etterhvert, virker ikke på dere medfreaks at dette ikke skal være det værste i verden!
Gøy å leke med linux uansett hvor lite inntekt dette vil bringe!

Thank you guys!
Sitat av Tr1pp3r Vis innlegg
Allright

Er ikke pengene jeg setter høyest, men heller erfaringa, og det å ha noe å pjuske med på fritiden :-)

Skal se hva jeg får til etterhvert, virker ikke på dere medfreaks at dette ikke skal være det værste i verden!
Gøy å leke med linux uansett hvor lite inntekt dette vil bringe!

Thank you guys!
Vis hele sitatet...
og sette opp en server til wow er ikke vits, og lage en server for og "pjuske" med er lite vits, lite og maintaine med mindre du kjører en f.eks gmod server eller lignende, vil du tjene tror jeg ikke dette er måten, en server kjører ganske mye på "autopilot" hvis den er sotte opp riktikg
Har en venninne som driver en webserver og litt hjelp og støtte til de som har plass hos henne. Hun tjener noen kroner i måneden på det.
Sitat av Tr1pp3r Vis innlegg
Allright

Er ikke pengene jeg setter høyest, men heller erfaringa, og det å ha noe å pjuske med på fritiden :-)

Skal se hva jeg får til etterhvert, virker ikke på dere medfreaks at dette ikke skal være det værste i verden!
Gøy å leke med linux uansett hvor lite inntekt dette vil bringe!

Thank you guys!
Vis hele sitatet...
Snakk av erfaring som F*** ikke tenk å host en gmod server med linux! men CS:S vil funke utmerket til linux server!
Linux er ikke så god venn med "lua" som brukes i HL2 engine, men merkelig nok funker CS:S utmerket til Linux.

som sagt, Gmod/half-life skal du bare gleme å klare å hoste med linux!
webservere/hosting/fildeling krever lite hardware (kanskje en god linje, slik at nedlastingshastigheten blir god). Spillservere derimot krever god hardware (CPU, Minne) og ofte god linje. Alt etter hva den brukes til. Webservere kan også kreve god hardware og god hardware (raske disker, kanskje med RAID-setup hvis du vil ha backup) om du har maaange besøkende, men vanligvis gjør de ikke det.

To ting du absolutt ikke trenger, er bra skjermkort og lydkort.

* Edit: "Webservere kan også kreve god linje og god hardware".
Sist endret av CryptoN; 28. januar 2011 kl. 00:55.
Skal du tjene penger på hjemme linja må du ha bedriftsabbonent.
Kjører selv server hjemmefra, til enkel hosting og testing ut av prosjekter. Skal du gjøre det i liten skala anbefaler jeg "The Uniform Server", er en WAMP-pakke(Windows, Apache, PHP, MySQL), som funker veldig greit og enkelt.
Last ned her: http://www.uniformserver.com/ ^^
Seedbox, så leier du ut til kompisene dine som har shitt linje og vil øke ration på div private trackere
Ventrilo, TeamSpeak eller mumbler server går det ann å tjene noen slanter på. Krever ikke noe av hw. Men tar en del båndbredde.
Problemet i Norge er gjerne høye priser for linje med høyere uthastighet enn 5mbit. Du kan få dette fra CanalDigital per i dag for en fin pris, men mtp. krav om abonnement med TV for å få dette faller verdien like fort.

Selvfølgelig kan man være heldig og bo i en større by med mulighet for bedre linje til rimeligere pris, men ikke alle er så heldig dessverre.

Lykke til uansett!
Sitat av niklasj Vis innlegg
Ventrilo, TeamSpeak eller mumbler server går det ann å tjene noen slanter på. Krever ikke noe av hw. Men tar en del båndbredde.
Vis hele sitatet...
Hva har du røykt? Mumble/Vent/TS krever ikke så stor linje så lenge serveren ikke flodes av spamere...
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Hva har du røykt? Mumble/Vent/TS krever ikke så stor linje så lenge serveren ikke flodes av spamere...
Vis hele sitatet...
Men problemet er at hvis man vil ha fler enn <x> stykker på serveren sin (som regel 8-10) er man nødt til å kjøpe lisens. Som igjen koster penger. Dette gjelder forsåvidt ikke Mumble.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Men problemet er at hvis man vil ha fler enn <x> stykker på serveren sin (som regel 8-10) er man nødt til å kjøpe lisens. Som igjen koster penger. Dette gjelder forsåvidt ikke Mumble.
Vis hele sitatet...
Mumble krever ingen lisens, VT er kun for hjerneskadede unger som ikke vet bedre idag, og TS2 krever ingen lisens, TS3 krever vel lisens, men denne er gratis opptil ganske mange brukere.

Sitat av xShadyx Vis innlegg
Hva har du røykt? Mumble/Vent/TS krever ikke så stor linje så lenge serveren ikke flodes av spamere...
Vis hele sitatet...
I de dager når jeg enda spilte WoW aktivt brukte vi å være omtrent 60 brukere på min hjemmehostede TS-server, og jeg kjørte websiden til guildet også hjemmefra.

Var bare en 10\2 Kabellinje den gangen og holdt i massevis iallefall.
Mumble er vel det beste alternativet siden det er gratis uansett hvor mange brukere og de har best kvalitet på lyden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Mumble er vel det beste alternativet siden det er gratis uansett hvor mange brukere og de har best kvalitet på lyden.
Vis hele sitatet...
Du glemte det viktigste, det er multiOS, kontra Ventrilo som bare er Windowsklient og TS3 som i min mening suger, de skulle holdt seg til samme administrasjons og driftsystem som TS2.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du glemte det viktigste, det er multiOS, kontra Ventrilo som bare er Windowsklient og TS3 som i min mening suger, de skulle holdt seg til samme administrasjons og driftsystem som TS2.
Vis hele sitatet...
WAT? Har ikke brukt Ventrilo eller TS3 på år men trudde de støttet OS X og Linux Skuff...
Til TS: Jeg ville uansett bare hostet egne ting (f.eks development, diverse småfiler osv) på egne linjer. Du kan ikke regnes som 'seriøs' hosting hvis du hoster folk fra hjemmelinje på gammel hardware. Da er <tilfeldig kunde> bedre av med å betale 29,- for hosting hos f.eks Host1.

Jeg har en server stående hos foreldrene mine på 30/30. Random singlecore AMD boks som fungerer til det meste og har også tidligere i lenger tid hostet http://flexd.net

Båndbredde-messig er jo 30/30 helt greit fordi en nettside aldri kommer til å bruke så mye hvis ikke du deler ut store filer, skal ha ganske så mye besøkende før det blir noe problem.