Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2938
We got machetes!
Så endelig kom jeg meg til lvl 85, virker vanskelig å få "ok" gear. Er resto shaman, sliter i "normal" dungeons, går fort tomt for mana (1442 Spirit) bla bla.. noen tips til å få bedre gear? Bør jeg queste mer? og få fra der?
Reputation med factions?. Får jo bare justice fra daily når jeg ikke får gjort Heroics.
Sist endret av Junglemafia; 5. januar 2011 kl. 05:26.
Ett kjapt søk på google ga meg dette: http://www.mmo-champion.com/threads/...ataclysm-Guide

Her står det forslag til hvilket gear du bør ha, samt en masse andre nyttige tips angående å spille Resto Shaman i Cataclysm

Edit: Fant en guide til, mer generelt om resto shamans og hvilke stats du bør velge.
Sist endret av Open; 5. januar 2011 kl. 06:00.
Jeg liker at spillet gir litt mer utfordring, sammenlignet med WOTLK!
Open linket til en veldig bra skrevet forum tråd, den forteller deg det du trenger å vite om gear\enchants.

www.elitistjerks.com har i mange år vært min kilde for spec, theorycrafting, rotation, bis items og mer

Healing i Wotlk ble litt merkelig, det handlet mer om å få trykt på en knapp hver GCD, og mindre om å tenke.
Har dessverre funnet en annen "hooby", så har dessverre bare dinget 85, ikke gjort heroics\raids.
Jeg anbefaler deg på det sterkeste å komme deg i en guild med mange som gjør normals/heroics. PUGs er bare en eneste stor wipefest^^
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Cataclysm factions gir mye bra gear Hjalp ihvertfall meg inn i heroics.
Det som kanskje kan være lurt er å se på hvilken ilvl du har på gearet ditt. Der hvor du har lavest ilvl kjøper du ett eller to items på Auction House (Om de er billig trenger du ikke engang bruke de, om de du faktisk har er bedre, bare slik at du booster ilvl). Men pass også på om du kan kjøpe fra factions. Faction items er rimelig gode. Om du laster ned atlas-loot får du god oversikt over hvilke items man får fra factions.
Hvilken hensikt skal det ha å booste item level Waffaz?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Zaek Vis innlegg
Hvilken hensikt skal det ha å booste item level Waffaz?
Vis hele sitatet...
Grunnet det nye systemet som forhindrer deg i å entre en "dungeon" eller et raid om det gjennomsnittlige nivået på utstyret ditt er for lavt. Du skal per idag ligge på et gjennomsnittlig nivå av 329, har du lavere kan du ikke bli med på de vanskeligste "dungeons" eller raid.

Det som derimot ødelegger systemet er at det ikke sjekker om du faktisk har bruk for delene du anskaffer deg, kun hvilket nivå de har. Dermed kan du ha utstyr du aldri normalt ville brukt for din klasse liggende i sekken, utelukkende fordi det har et høyt nivå som vil dra gjennomsnittet opp. En kompis av meg som spiller prot-Warrior fikk 329 da han fikk et par enkle stoff bukser, selv om klassen bruker rustninger av metal og ikke tøy.
Hvis du plages med mana kan det være en ide å bruke Glyph of Water shield. I tillegg vil jeg annbefale deg å ligge unna de "dyre" healene dine. Hold deg til es + riptide + healing wave på tanken å bruk UL før du bruker greater healing wave om du må toppe opp tanken.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av zelekt Vis innlegg
Hvis du plages med mana kan det være en ide å bruke Glyph of Water shield. I tillegg vil jeg annbefale deg å ligge unna de "dyre" healene dine. Hold deg til es + riptide + healing wave på tanken å bruk UL før du bruker greater healing wave om du må toppe opp tanken.
Vis hele sitatet...
Enig, sånn rent utenom at UL er ikke noe du bruker for å "toppe opp" men heller som en "siste liten utvei", evt for å beskytte tanken mot forutsigbar skade. Toppe noen opp er HW sin oppgave.

Pass også på at du samler masse spirit og int, i tillegg til å ha et mana-konservativt specc, type: http://www.wowhead.com/talent#hhZbhMZcGbMsdfoGo:dsb0
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Det som kanskje kan være lurt er å se på hvilken ilvl du har på gearet ditt. Der hvor du har lavest ilvl kjøper du ett eller to items på Auction House (Om de er billig trenger du ikke engang bruke de, om de du faktisk har er bedre, bare slik at du booster ilvl). Men pass også på om du kan kjøpe fra factions. Faction items er rimelig gode. Om du laster ned atlas-loot får du god oversikt over hvilke items man får fra factions.
Vis hele sitatet...
Men vis han sliter med og heale normals, bør han ikke rushe seg inn i heroics
Kjøp alt av gear du kan fra Justice Points og Honor points, ikke vær redd for å bruke litt gull på enchants og gems! Gjør litt qs og kjør på med random normal dungeons før du starter på HC!
Blizzard har selv gått ut med en blue-post og sagt at de har hevet nivået på heroics fordi meningen med dem er å klargjøre deg for raids senere i spillet. En annen ting å tenke på er at nå kan forhåpentligvis epics være EPIC. Det blir igjen kult å gå med. I WOTLK var det ikke noe spesielt med epics, ingenting som skilte deg fra resten av spillerne. Omtrent alle bar dem, og de som ikke gjorde det, var enten nybakte alts eller idioter.

Gjør du mellom 10-15 normal-instancer, vil du mest sannsynligvis ha godt nok gear til å entre heroics, og da vil du igjen få justice-points. Hva er målet ditt med spillet? PvP? Kanskje PvE? Eller spiller du bare for å loke rundt og gjøre akkurat hva du føler for til enhver tid?

Du går fort tom for mana? Det er vanskelig å heale? Du kan kanskje lese noen guider som gir deg litt mer innsikt i hvordan du bør spille classen din, slik at du blir en flinkere spiller. Vet selv at det kan være litt hardt å heale de nye instancene i Cataclysm, men det er fullt mulig. Det er også verdt å merke seg at alle stats - intellect, stamina, agility osv. - har blitt forandret, slik at mange benytter seg at gems som er helt på trynet til deres formål. Det samme gjelder glyphs. Les deg litt opp på spillet, så skal du se dette går finfint!

En annen ting mange glemmer er at de nye instancene er annerledes bygd opp enn i WOTLK. Man er igjen faktisk nødt til å benytte seg av crowd control. Det er ikke lenger mulig å springe inn, pulle rubbel og bit, og forvente at healeren skal holde hele partyet i live. Prøv dere fram, test forskjellige taktikker, og ikke gi opp bare fordi det er vanskelig. Er det ikke godt å få litt utfordring igjen? Det synes i hvert fall jeg. =)

Sitat av Sio Vis innlegg
Grunnet det nye systemet som forhindrer deg i å entre en "dungeon" eller et raid om det gjennomsnittlige nivået på utstyret ditt er for lavt. Du skal per idag ligge på et gjennomsnittlig nivå av 329, har du lavere kan du ikke bli med på de vanskeligste "dungeons" eller raid.

Det som derimot ødelegger systemet er at det ikke sjekker om du faktisk har bruk for delene du anskaffer deg, kun hvilket nivå de har. Dermed kan du ha utstyr du aldri normalt ville brukt for din klasse liggende i sekken, utelukkende fordi det har et høyt nivå som vil dra gjennomsnittet opp. En kompis av meg som spiller prot-Warrior fikk 329 da han fikk et par enkle stoff bukser, selv om klassen bruker rustninger av metal og ikke tøy.
Vis hele sitatet...
Er enig i alt du sier, men hva er grunnen til at du fornorsker WoW-lingoen? Alle du prater med her spiller det samme spillet, og hele spillet foregår på engelsk... Det krøller seg i magen når jeg ser slike oversettelser!
Sist endret av Amitabha; 5. januar 2011 kl. 08:57.
Sitat av Legynd Vis innlegg
Men vis han sliter med og heale normals, bør han ikke rushe seg inn i heroics
Vis hele sitatet...
Neinei, det er jo sant.

Jeg spiller paladin, og tror healsene er blitt ganske like nå i cataclysm.

Jeg har 4 heals jeg primært bruker, som ikke er AOE heals. Disse er:

- Flash of Light (Koster en god del mana, men går raskt og kaste, healer OK)
- Holy Light (Koster lite mana, healer ikke så altfor mye, men er grei å bruke når tank er 70-80% hp.)
- Divine Light (Koster myye mana, men healer også for utrolig mye. Grei å bruke om tank holder å å dø.)
- Holy shock (Instant heal, gir deg en "holy power", brukes derfor ganske ofte. Rimelig "billig" heal, mana messig.)


Vil tro ihvertfall Holy Light og Flash of light er noenlunde lignende for shamans. Du må være forsiktig med hvilke spells du bruker. Om tanken ikke går ned fort, kan man chille og bruke en heal som ikke bruker like mye mana.

Mana er ofte utfordringen til healers.

Sitat av Amitabha Vis innlegg
Er enig i alt du sier, men hva er grunnen til at du fornorsker WoW-lingoen? Alle du prater med her spiller det samme spillet, og hele spillet foregår på engelsk... Det krøller seg i magen når jeg ser slike oversettelser!
Vis hele sitatet...
Haha, agree.
Sist endret av Waffaz; 5. januar 2011 kl. 08:59.
Skaff deg taboard i en faction og gjør alle dailies, du får noe nice gear fra rep vendorene

Random pugs i HC = Wipefest! Prøv å kom deg inn i en guild og gjør HC med folk derifra.

Men sån at det er sakt, Heroics er vanskelige i forhold til normal, sliter du i normal bør du skaffe deg bedre gear + en annen rotation?
Sitat av xShadyx Vis innlegg
sliter du i normal bør du skaffe deg bedre gear + en annen rotation?
Vis hele sitatet...
Det er her folk kanskje failer litt. Jeg mener at en healer bør ikke ha en fast "rotation", men se det an på hvor mye HP tanken har for øyeblikket og hvor mye mana du har. Om du bruker en fast rotation som en healer går man raskt oom, evt tanken dør.
Sist endret av Waffaz; 5. januar 2011 kl. 09:01.
Nye WoW expanions er jo rinse and repeat hver gang.
Man levler opp til høyeste level, quester og kjører dungeons til du får bra nok gear til heroics. Å kjøpe noe crafte gear i begynnelse er ingen dum idé og enchants/gems kan hjelpe deg masse.
Nå har ikke jeg spilt Cataclysm, men reputation factions gir deg alltid noe snadder så quest/instancer til du får de tingene du trenger fra forskjellige factions.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Det er her folk kanskje failer litt. Jeg mener at en healer bør ikke ha en fast "rotation", men se det an på hvor mye HP tanken har for øyeblikket og hvor mye mana du har. Om du bruker en fast rotation som en healer går man raskt oom, evt tanken dør.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt her folk failer. Som healer har du healing spells etter hvordan situasjon du er i. Holder tanken på å dø så caster du jo selvfølgelig en rask og effektiv healing spell.
noen som har en god løsning på arcane specc til en møkka mage?

om noen gidder så send gjerne en Pm med div forandringer og hva jeg burde satse på av gems osv når gearet trenger det.
går latterlig fort tom for mana om dagen, som arcane mage, 4 arcane blast og så barrage eller missiles om de er aktive. suger mana ut av kroppen som ei blodigle suger blod.

gjør jo ok dmg med arcane blastsa, aldri under10k i faktisk dmg og sjelden under20k faktisk dmg, men får mye nede tid pga evocation og slike greier for og fortsette.

hater og gå tom når bossen har 60-70% igjen

bør man gå noe annet enn arcane i cata i pve? evt specce litt anderledes?
opplys meg plxplx kkthxbye
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
noen som har en god løsning på arcane specc til en møkka mage?

om noen gidder så send gjerne en Pm med div forandringer og hva jeg burde satse på av gems osv når gearet trenger det.
går latterlig fort tom for mana om dagen, som arcane mage, 4 arcane blast og så barrage eller missiles om de er aktive. suger mana ut av kroppen som ei blodigle suger blod.

gjør jo ok dmg med arcane blastsa, aldri under10k i faktisk dmg og sjelden under20k faktisk dmg, men får mye nede tid pga evocation og slike greier for og fortsette.

hater og gå tom når bossen har 60-70% igjen

bør man gå noe annet enn arcane i cata i pve? evt specce litt anderledes?
opplys meg plxplx kkthxbye
Vis hele sitatet...
http://elitistjerks.com/ og www.mmo-champion.com
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
noen som har en god løsning på arcane specc til en møkka mage?

om noen gidder så send gjerne en Pm med div forandringer og hva jeg burde satse på av gems osv når gearet trenger det.
går latterlig fort tom for mana om dagen, som arcane mage, 4 arcane blast og så barrage eller missiles om de er aktive. suger mana ut av kroppen som ei blodigle suger blod.

gjør jo ok dmg med arcane blastsa, aldri under10k i faktisk dmg og sjelden under20k faktisk dmg, men får mye nede tid pga evocation og slike greier for og fortsette.

hater og gå tom når bossen har 60-70% igjen

bør man gå noe annet enn arcane i cata i pve? evt specce litt anderledes?
opplys meg plxplx kkthxbye
Vis hele sitatet...

2-4Arcane blast + Arcane Missiles.
Rotation jeg bruker normalt, bruk mage armor, går aldri tom for mana
Husk jo mer mana du har ubrukt jo større damage boost.

Når det gjelder gear skal du ikke ha noe spirit, reforge alt til crit.
Normalt gjør jeg 8-12k dps, varier på buffs og hvilken cooldowns jeg popper.

Hilsen arcane mage
Sitat av Sio Vis innlegg
Enig, sånn rent utenom at UL er ikke noe du bruker for å "toppe opp" men heller som en "siste liten utvei", evt for å beskytte tanken mot forutsigbar skade. Toppe noen opp er HW sin oppgave.

Pass også på at du samler masse spirit og int, i tillegg til å ha et mana-konservativt specc, type: http://www.wowhead.com/talent#hhZbhMZcGbMsdfoGo:dsb0
Vis hele sitatet...
Du er klar over at du får +20% healing på neste cast når man bruke UL, ikke sant? http://www.wowhead.com/spell=73685/unleash-life Derfor er det ikke dumt å poppe UL samtidig som man bruke GHW for å få en ekstra stor heal der det trengs, f.eks når tanken begynner å bli low fordi HW ikke heelt klarer å holde følge med julingen tanken får.
Sist endret av zelekt; 5. januar 2011 kl. 09:35.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Waffaz Vis innlegg
tror healsene er blitt ganske like nå i cataclysm.
Vis hele sitatet...
"Filler heal", billig, tar tid å bruke, svak:
Heal - Nourish - Healing Wave - Holy Light

"Nødheal", dyr, veldig kort tid å bruke, sterk:
Flash Heal - Regrowth - Healing Surge - Flash Heal

"Tung Heal", ikke veldig mana-effektiv, lang tid, sterkest, ofte knyttet opp til "procs":
Greater Heal - Healing Touch - Greater Healing Wave - Divine Light

Dette utgjør healing basen alle healing klasser deler. Videre kan vi bygge på med HoTs, hvor Druids er sterkest. Preventiv healing (skjold for det meste) hvor Priests er sterkest og liknende. Så følger deg på den, det er blitt ganske likt, men det var vel den eneste måten å balansere klassene skikkelig.

Sitat av xShadyx Vis innlegg
en annen rotation?
Vis hele sitatet...
Healers har ikke en rotasjon, men heller en prioritering. Det er mye å holde styr på, men temmelig morsomt også. Oppgaven er ikke å få pumpet så mye ut som mulig, men heller å holde alle i live. Det involverer noen ganger å velge noen som må dø, vær snill med healeren din
Bare stiller spørsmålet her jeg. Har tenkt litt på å begynne med wow igjen, etter at jeg slutta for en 4-5 år siden. Prøvde en trial for en liten stund sia, og så det var mye som har forandra seg. Blir nok til at jeg kjører rogue igjen, men er ikke helt up to date lenger, så lurte på om noen bra guides? trenger ikke å være altfor komplisert kanskje, men i allefall litt utfyllende, regner med at talents og hele pakka er forandra :P
Har resto shaman selv og hadde akkurat det samme problemet i begynnelsen.
Det jeg har gjort er å stacke 20+ int og 20+ spirit gems og 40+ spirit gems. Har rundt 2600 mp5/combat og 3500 mp5/ute av combat.
Går nesten aldri oom. Om jeg faktisk gjør det så er det bare å poppe Manatide Totem og mana regain trinkets og ikke caste på en 5-6 sek.
Da går jeg fra 0 til rundt 30k mana.

En grei "rotation" om det kan kalles det, er å bruke Riptide og Unleash elements ofte.
Riptide senker cast time på Healing Wave og Greater Healing Wave og øker crit sjansen på Healing Surge. Healing Wave er det healet du skal bruke mest som resto shaman.
Det er et såkaldt "spam heal" som vil si at du kan bruke det ubegrenset omtrent uten å miste noe mana.

Jeg gjør som oftest slik: Earthshield alltid på, Riptide, Healing wave spam til Riptide er av CD, Unleash Elements + Healing Surge/Greater Healing Wave om target begynner å ta mye damage.
Hva skal du gjøre a PvP eller PvE?
We got machetes!
Trådstarter
Takk for alle svar =. Pve som healer, elemental som pvp. Liker best pvp men må få gang på pve og.
Sist endret av Junglemafia; 8. januar 2011 kl. 14:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, jeg lurer på hvordan Wow cata egentlig er? Har planer om å gjøre comeback til wow etter å ha slacka på Pserver 1.12.1 og fun server 3.3.5. Jeg har en 80 retadin med s6 gear som er villig til å bli lvl 85
Roll holy og du vil bli immortal. Du kan rett og slett ikke dø... Ivertfall i arena...
Heroics er veldig vanskelig med PUGs om du som healer ikke er helt gearet. Gå heller normal dungeons med PUGs og kjør heroics med venner/guild/premade. MYE mer utstyr per tid investert. Generelle tips til restoshaman:

* Gå for exalted med Hyjal (bra head-enchant) og Earthen Ring (epic boots) først. Therazan har nok dailies til å få første enchanten fort nok.
* Ikke topp opp folk i instancer, det har du ikke mana til. Så lenge ingen har for lite HP til å overleve neste "farlige" ting som skjer så er det ikke noe å frykte.
* Healing Wave er "auto-attacken" din selv når ingen tar noe særlig skade. Den critter for -10% dmg reduction, healer andre via Ancestral Healing, og koster deg absolutt ikke noe mana pga regen/water shield procs.
* Earth Shield på tanken, bruk Riptide nærmest på CD. Bruk heller Healing Surge enn Greater Healing Wave så lenge Tidal Waves er oppe. De healer for nesten like mye, men HS er billigere og har 30% høyere critchance.
* Om folk ignorerer skade som kan unngås, avbryter crowd-control o.l. så la de bare dø. Det er ikke verdt å bruke opp all manaen din på noen som likevel dør pga idioti.

Mål for raids: Ca. 2000 spirit, 916 haste (+1 tick på Earthliving med Wrath of Air-totem). Mastery er ikke forferdelig bra akkurat nå, spesielt ikke for heroics, så reforge mastery til enten haste eller spirit.
Du kan vel alltids crafte litt gear om du har muligheten eller evnt kjøpe noen epics fra AH ?
Selv ser jeg folk med ilvl 329 (?) det man trenger for å gå heroics, og kan vel ikke si jeg er veldig imponert så da er det bedre å gjøre normals til du selv føler dette går lekende lett.
Selv spiller jeg Priest- Holy atm : ilvl 355 // 6.6sp // 85k mana // 2.6k combat regen // 1.4k haste. Dette funger fint å heale i heroics med, brukte selv veldig mye tid på å crafte og farme hc`s så godt det lot seg gjøre og hadde med en tank fra guilden som allerede var bra gearet.
Jeg har 450 i skinning og 450 i mining så jeg kan tjene fett med G ved hjelp av å selge mats i AH, er det sant at "Sacred Shield" er bort fra cata?
ja (titegen)
FFFFFFFFFUUUUUUUUUU....... Er det flere spells til pala som har gått bort?
Merker godt at det er mange spillere som ikke er vant med healingen i Cataclysm. Jeg er tank med mer enn 350 iLevel (7 epics) og jeg får som oftest skylda for å ha dårlig gear i Heroics når jeg tanker, fordi de av en eller annen grunn går tom for mana.
kan jeg spør hvor lang tid du(eller andre har) brukt fra 80 - 85?

ska snart kjøpe cata og lvl mine 3 stk som er 80.
1 siste ting hva class anbefaler dere meg å lvle? har druid rogue og warlock.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Merker godt at det er mange spillere som ikke er vant med healingen i Cataclysm. Jeg er tank med mer enn 350 iLevel (7 epics) og jeg får som oftest skylda for å ha dårlig gear i Heroics når jeg tanker, fordi de av en eller annen grunn går tom for mana.
Vis hele sitatet...
Det er nok mye sannhet i det, men det skal sies at en del tanks blir "cocky" når de får mer gear, og ikke gidder å bruke cooldowns på vanskelig trash. Jeg sliter ikke så mye med mana, men jeg kan slite med å faktisk pumpe ut nok healing til å holde tanks i live når de holder på. Men slik gearet til folk har blitt så skipper vi for det meste alt av CC og AoE'er ned alt uansett... For reference, dog sannsynligvis i Elemental-setup og med en noe spesiell Restoration-spec.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Merker godt at det er mange spillere som ikke er vant med healingen i Cataclysm. .......
Vis hele sitatet...
Det er ganske hardt å være healer nå. Om det er en tank som tror han spiller wotlk å puller alle mobs han ser så blir nok healers oom uansett hvor bra geara de er. Men med en sheep, sap eller lignende skal det gå greit.
Har en del epics å er healer. Blir aldri oom utenom når det blir pulla veldig kjapt å konstant mange.

Sitat av bongjoy
kan jeg spør hvor lang tid du(eller andre har) brukt fra 80 - 85?

ska snart kjøpe cata og lvl mine 3 stk som er 80.
1 siste ting hva class anbefaler dere meg å lvle? har druid rogue og warlock.tion-spec.
Vis hele sitatet...
Tar rundt 3 dager med 6-7 timer hver dag. Anbefaler ren dps class.
Siden blizzard ikke liker hybridclasses.
Sitat av bongjoy Vis innlegg
kan jeg spør hvor lang tid du(eller andre har) brukt fra 80 - 85?

ska snart kjøpe cata og lvl mine 3 stk som er 80.
1 siste ting hva class anbefaler dere meg å lvle? har druid rogue og warlock.
Vis hele sitatet...
Jeg brukt 3-4 dager fra 80-85 og da spilte jeg sånn passe mye hver dag.

Ville starta med Druid sånn at du kan være tank/healer og evnt dps som offspec.
Dungeon queue er ekstremt lang som dps. Over 30 minutter sist jeg var dps hvertfall. Derfor vil det ta ekstremt lang tid å samle sammen gear med mindre du kjenner noen tanks/healers å queue med.

Tank = instant queue.
Healer =få minutter.
okay takk for infoen og kjapt svar