Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4264
Lenge siden jeg har laget en tråd her på forumet nå, noen av dere husker kansje meg?

Jeg, lillebror og en kamerat bestile ei kulemølle og noen plastikshells fra www.pyrocreations.com her om dagen. Derfor tenkte vi at da får vi forberede oss litt og lage noe verktøy for å lage shells og raketter når kulemølla endelig kommer

Vi har laget en presse og en stjerneruller, men de er nok ikke helt optimale for å si det mildt..

Her er pressa:

http://i574.photobucket.com/albums/ss187/Sorn_92/DSCF0004.jpg

Den er laget av en gammel biljekk som tåler intill 600 kg trykk.

Hva tror dere om at den ikke kan presse hardere enn det? Er den fremdeles kraftig nok til å presse svartkrutt for granulering? (1,7g/cc)

Her er stjernerulla:

http://i574.photobucket.com/albums/ss187/Sorn_92/DSCF0001.jpg

Den er laget av en vindusviskermotor som vi en gang skaffet for å lage kulemølle..noe vi aldri fikk gjennomført skikkelig. Den går 34 omdreininger i minuttet, er det nok til å rulle stjerner? Har lest at det optimale er 60-80 omdreininger i minuttet, og at dersom det går senere så går det senere, men i og med at det er såpass mye senere..tror dere den fremdeles fungerer?

Ps: Sorry for litt store bilder.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
For og presse BP til så si krystalinsk form tror jeg det krever ett par tonn for og si det sånn.
Pressene de bruker går ofte opp til 10 tonn.
Men hvor mye man trenger nøyaktig vet jeg ikke, men jeg vet at det er snakket om slikt før og du kan jo prøve og se igjennom en av de andre presse trådene
Har en tilsvarende motor hjemme. Så vidt jeg husker kan den kobles i to hastigheter. Mao du kan få den til å gå raskere (eller tregere hvis du er veldig uheldig)
Very Important Pyrotechnician
Vanligvis er hastighetene 30 og 60 rpm på viskermotorerene, så hvis det er en to-speed motor du har, så har du nesten garantert koblet feil. Pressen blir nok litt svak til BP, men hvorfor bruke tid og krefter på å presse BP? Fukt det med vann til du klarer å lage en ball, og rasp den over en sikt i ønsket størrelse. Du behøver ikke bruke bindemiddel som Dextrin. Et annet alternativ er å bruke 1.5-2% red gum som du løser i alkohol for så gjøre som over. Dette tørker mye kjappere, og kruttet blir også kjappere
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
600kg har meget begrensede bruksområder. Du kan presse BP, men kun i veldig små porsjoner av gangen. Det som teller er trykk i kg/cm3 og ikke kg!
Jeg ville kjøpt en donkraft på biltema og lagd noe ordentlig!
Takker for flott tilbakemelding!

Motoren kan kobles i to hastigheter, men vi har testa endel og det ser ikke ut som vi kan få den til å gå fortere :/
Skal teste stjernerulla i dag tenkte vi..se om vi får krutt til å bygge på sånne kuler fra knatrebånd.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Du vil typisk trenge høyere hastighet i starten, mens stjernene er veldig små.
Det løser du greit ved å sette en mindre bøtte eller bolle inni den store.

Etterhvert som stjernene vokser, kan du fortsette å rulle i den store bøtta.

Selv har jeg aldri brydd meg med å presse kruttet, det fungerer mer enn bra nok når du bare granulerer gjennom en sikt.
Herlig å se litt kreativitet,hehe! Laget noe av det samme første gangen jeg også. Fungerer det,bare du har tålmodighet.
Foresten, noen som har erfaring med leveringstidene fra pyrocreations? Bestile kulemølle, noen shells og en transformator fra 240-110 V for noen dager siden..ikke hørt noe (ja, betalingen har kommet frem..)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
For å tilføye til det Bang sa, jeg (tror jeg), lagde en oppskriftstråd om Red Gum BP (kan ligge i den store sortkrutt tråden, sjekker i morgen) som er knallgodt upresset BP! Du får ikke meg til å lage noe annet ihvertfall
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...um#post1292122

Der er det link til artikkelen hos Skylighter også.
Litt dyrere krutt på denne måten, pluss at man må skaffe enda ett kjemikalie, men du verden som det fungerer
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Dyrere er nå gradig å si Ikke mange kronene ekstra for et par ts RG! Og du slipper å kjøpe utstyr til BP pressing..
Prøver på nytt jeg..er det noen her som har erfaring med leveringstidene fra pyrocreations?

Har gått 3 dager siden pakka ble sendt, og tracking sida jeg fikk oppgitt har ikke blitt oppdatert siden da..hadde vært greit å vite sånn ca. når jeg kan vente den.
Regner med svaret ditt står i pyrocreations-tråden.
takker, burde kansje funnet den tråden selv? :P

Da fikk jeg i allefall en forklaring på at trackinga fremdeles sier den er i knoxville.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kulemølla kom endelig i dag, så har laget en batch med crysanthemum 8 og testet stjernerulla.
Stjernene vokste greit i starten, men etterhvert begynte de å klumpe seg sammen. Ble ganske bra sluttresultat tror jeg, ganske jevn størrelse på stjernene bortsett fra noen veldig små og noen veldig store.

Noen som vet hvordan jeg kan hindre at de klumper seg?

(skulle legge opp bilder men photobucket vil ikke sende meg passordet som jeg har glemt..)
http://bildr.no/thumb/497658.jpeg

Ble fryktelig lite da, men jeg tror dere ser det.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg

Noen som vet hvordan jeg kan hindre at de klumper seg?
Vis hele sitatet...
De må få rulle _hele_ tiden, ikke stopp, og skal du stoppe, må du ha på ekstra komposisjon så overflaten blir så tørr som mulig. Funktige stjerner klumper seg. Ruller du manuelt, er dette en utfordring
ok, jeg stoppen endel ganger for å se på resultatet, er nok det som har spilt inn da tenkter jeg. Takker
Jeg og en kamerat lagde noen 3/4" shells i dag med stjerner fra stjernerulleren og egenprodusert krutt. Mitt shell hadde for lang lunte og for lite lift, samt litt for lite pasting (les for få lag biltemateip). Når vi skulle sende opp kameraten min sitt hadde vi lært og da ble det egentlig ganske bra!

Her er film, flott om vi får litt tilbakemelding

http://www.youtube.com/watch?v=nApRF5Tp5EY
Sitat av sorn Vis innlegg
Jeg og en kamerat lagde noen 3/4" shells i dag med stjerner fra stjernerulleren og egenprodusert krutt. Mitt shell hadde for lang lunte og for lite lift, samt litt for lite pasting (les for få lag biltemateip). Når vi skulle sende opp kameraten min sitt hadde vi lært og da ble det egentlig ganske bra!

Her er film, flott om vi får litt tilbakemelding

http://www.youtube.com/watch?v=nApRF5Tp5EY
Vis hele sitatet...
Høres nesten ut som at det er litt forlite av alt hehe nei da...

siden du sier paster så regner jeg med at det er rundt shell å ikke sylinder shell dette er ,
i såfall bør du nok paste det litt mer er nok også smart å bruke gummiert papirtape også,
Uansett når det kommer til shell så har jeg desverre kun fått anledning til å drive med sylinder shell så er ikke noe ekspert på runde shell
men sånn ellers så vil jeg si at det var bra
Sist endret av Bowman; 2. oktober 2009 kl. 21:52.
Har ikke gummiert papirteip.. dessuten er det jo snakk om ganske små shells da :P

Bruker sånne grønne kuler fra "svea cracklig balls", er vel 3/4"
Very Important Pyrotechnician
Flott effekt fra et så lite shell! Jobb litt med symetrien/bedre pasting eller litt kraftigere break så blir det kjempebra. Du kan godt prøve deg på en litt større shell, 2-3" er mye lettere å jobbe med. Lykke til!
Har rullet noen flere chrysanthemum 8 nå, men denne gangen fikk de ganske ujevn overflate..noen ide om hva det skyldes?
Synes å huske jeg har lest det en plass, men finner det ikke igjen.

Til nå har jeg brukt crackling microstars fra komersielt fyrverkeri som kjerner, men side de ikke er like store alle sammen tenkte jeg jeg ville prøve med noe annet for å se om jeg fikk jevnere stjernestørrelse da.

Lest at mange bruker blyhagl som kjerner, men siden det er ulovlig i Norge har ejg ikke tilgang på større mengder blyhagl. Tror dere jeg kan bruke stålhagl istedenfor, eller kan det slå gnister? Eventuelt andre forslag til kjerner?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Stålhagl slår gnister. Ikke smelter/fordamper det, heller.

Du får nok kjøpt blysøkk i en sportsbutikk, tror det skal funke.
Blysøkk har vel som regel et kutt halvveis gjennom som gjør dem mindre runde, men det gjør kansje ikke noe?
Får vel se gjennom fiskesakene mine i morgen da
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Rent gnistmessig går nok stålhagl helt fint. Du ruller våt komp og jeg tviler meget sterkt på at du klarer å fremkalle gnister ved stjernerulling uavhengig av kjernemateriale. Angående blysøkker fungerer det sikkert, men jeg klarer ikke se for meg at du finner noen som er tilstrekkelig små. Om du ruller med store blykjerner vil du tape masse plass som kunne bestått av komposisjon, du får unødvendig tunge stjerner, du bruker tåpelig mye penger på søkker og du vil få nedfall av noe med langt større masse og densitet enn stålhagl. Dersom du skulle få en flowerpot eller et shell som går av i hodehøyde har du dessuten en potensielt meget farlig situasjon. Stålhagl er ikke noe kjempestas det heller, men avgjørelsen mellom prosjektiler på 2-3 gram vs. 0,05 gram bør være forholdsvis enkel. Om valget stod mellom hagl størrelse 7-9 omtrent med stålhagl eller blysøkker ville jeg definitivt gått for stålhaglene!
Sist endret av Nygaard; 9. oktober 2009 kl. 11:16.
Ok, da tror jeg nok jeg prøver med noe nr 7 stålhagl intill jeg får kjøpt noe enda mindre.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg regnet en gang litt på temaet angående blyhagl på 2,2mm som faller ned, og kom til at terminalhastigheten var på rundt 44,5 m/s. Siden stål har lavere densitet enn bly, vil stålhaglet falle saktere og avgi mindre energi ved et eventuelt treff. Et hagl i str. 7 er forøvrig 2,25 millimeter i diameter.

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...3&postcount=85

Angående ujevne stjerner mener jeg å ha lest noe om ujevnt opptak av vann blant stjernene, slik at komp fester seg ujevnt. Dette er visst vanlig i stjerner med høy andel kull, og jeg har selv opplevd det noen ganger ved rulling av tigertail. Dette er dog noe jeg mener å huske, og ingen absolutt fasit. Vent på bedre svar eller prøv deg frem før du inkorporerer utsagnet som fakta i hukommelsen
Sist endret av Nygaard; 9. oktober 2009 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stålhagl har jo endel lavere masse enn blyhagl da..tror egentlig ikke det er noe problem at nedfall skader noe eller noen.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Prøv hirsefrø, det får du på helsekosten. De er enkle å ha med å gjøre sålenge sprayflasken din forstøver væsken skikkelig.
De fleste sprayene leverer en varierende grad av større dråper, og det skaper problemer når du bruker lette og små kjerner.
Resultatet blir klumper av kjerner.
Jeg merket selv en stor forskjell når jeg fikk tak i en god spray!
Very Important Pyrotechnician
Du må ikke bruke kjerner av metall eller frø. Kutt ganske enkelt små stjerner av komp du skal bruke, tørk de å bruk det som kjerner. Da brenner de også lengere og helt ut, uten noe nedfall.

Vil du rulle på frø har jeg hørt at raps skal være tingen.
Så man kan rulle på ting som ikke er runde?

Og ja, jeg må nok skaffe meg en bedre spray..har hatt problemer med at det kommer mye fuyktighet oppetter veggen i beholderen, stjernene fester seg til veggen og klumper seg.

Tror også jeg skal finne ei større bøtte å sette på, det jeg har brukt til nå er ei 2 ilos bøtte det har vært honning i, veldig vanskelig å få spruteflaska ned til stjernene skikkelig da. En bøtte med større diameter men samme høyde er nok det beste, da kan jeg jo også rulle flere stjerner av gangen.
Very Important Pyrotechnician
Ja, det går helt fint, men de bør jo være mest mulig firkantet da. Hvis stjernerulleren din er litt treg så kan du også håndrulle på noen mm komp til de har blitt runde, så fortsetter du med motor.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Dette temaet er allerede dekket godt her http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...rnerullemaskin
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av mikkello Vis innlegg
Sagogryn da? Det får du kjøpt på matbutikken.
http://matlyst.samlaget.no/menypunkt...id=2117&vid=10
Vis hele sitatet...
OK, men de har en tendens til å suge til seg fuktighet fra stjernene som får de til å sprekke under tørking!

Hirsefrø får du og kjøpt på matbutikker, med godt utvalg, men først og fremst Helios helsekost^^
Sist endret av PTechSFX; 10. oktober 2009 kl. 21:17.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Bang Vis innlegg
Prøv hirsefrø, det får du på helsekosten. De er enkle å ha med å gjøre sålenge sprayflasken din forstøver væsken skikkelig.
De fleste sprayene leverer en varierende grad av større dråper, og det skaper problemer når du bruker lette og små kjerner.
Resultatet blir klumper av kjerner.
Jeg merket selv en stor forskjell når jeg fikk tak i en god spray!
Vis hele sitatet...
Da har jeg erfart dette selv. Sprayflasken gir tidvis fra seg litt større dråper som forkludrer det hele en god del. Noen som har tips til hvor kjøpe en spray som forstøver alt vannet skikkelig? Sikkert noen som har vært og handlet 10 sprayflasker før de fant den rette
Sitat av rotern Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg er jo småbarnsfar til en skokk, og trengte ikke dra lenger enn til badet for å finne en slik. Sprayet litt med den nå, og den virket jo glimrende. Ingen antydning til dråper i den, og den ga en veldig jevn og fin forstøving. Takker for glimrende tips!
Star Shine kraft...