Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 547
Hei har hatt lyst å kjøpe meg et speilreflekskamera en stund nå, så nå skal jeg kjøpe et men jeg vil ikke gå over 3000kr siden det er snakk om mitt første kamera.

Det står mellom Nikon D3000, Canon EOS 1000D og Sony Alpha DSLR-A330

Jeg har lest litt om de 3 og alle har noen + og - så jeg klarer ikke å bestemme meg helt siden jeg ikke vet hva som er viktigst osv.

Så jeg tenkte at jeg kunne høre her hva dere som har fotografert en del mener om de 3 og om dere kan anbefale et av de?

Mvh. lofed
Dette kommer helt ann på personlige preferanser, og det er vanskelig å sette et kamera foran et annet hvis du ikke forteller litt om hvordan du vil bruke kameraet.

Uansett hvilket kamera du velger kommer du til å få en bildekvalitet som er mer enn bra nok for en nybegynner. De produserer bilder som uten problem kan printes i A2, og det er større enn det meste jeg har printet.

Av disse tre tror jeg nok at Canon sitt alternativ er det beste om du kjøper et kamera for å fotografere med manuelle instillinger. For meg er de manuelle instillingene den eneste grunnen til å kjøpe seg speilrefleks over kompaktkamera, så personlig er det dette jeg hadde gått for. Det blir kanskje en litt brattere læringskurve enn med de andre kameraene, men om du behersker manuell fotografering vil du få mer kontroll, og bedre bilder.

Hvis du har tenkt til å skyte auto hele veien tror jeg at Nikon D3000 kommer til å være det beste valget. Problemet med dette kameraet er at det ikke er like lett å bruke manuelle instillinger. Iso-instillingen ligger for eksempel inne i menyene.

Hvis du har tenkt til å bruke live-view veldig aktivt i fotograferingen er Sony Alpha A330 best på dette området. Live-view vil si at du får opp søkerbildet på LCD-skjermen. Sony er best på dette området, spesielt på autofokus. Skjermen kan også vris på, slik at du kan ta bilder over folkemengder, eller med kameraet liggende på bakken.

For min egen del er automatikk og live-view noe som i hovedsak hører til kompakt-sjangeren. Har du vurdert å kjøpe deg et avansert kompaktkamera? Toppmodellene her koster omtrent det samme som speilrefleksene, gir nesten like bra bildekvalitet. Den store fordelen er at de er svært portable, og det beste kameraet er det man tar med seg over alt.

Det er mulig jeg er litt farget av egne preferanser. Har skutt med Canon siden jeg begynte å fotografere, og er svært fornøyd med det.
Trådstarter
Sitat av OKai Vis innlegg
Dette kommer helt ann på personlige preferanser, og det er vanskelig å sette et kamera foran et annet hvis du ikke forteller litt om hvordan du vil bruke kameraet.

Uansett hvilket kamera du velger kommer du til å få en bildekvalitet som er mer enn bra nok for en nybegynner. De produserer bilder som uten problem kan printes i A2, og det er større enn det meste jeg har printet.

Av disse tre tror jeg nok at Canon sitt alternativ er det beste om du kjøper et kamera for å fotografere med manuelle instillinger. For meg er de manuelle instillingene den eneste grunnen til å kjøpe seg speilrefleks over kompaktkamera, så personlig er det dette jeg hadde gått for. Det blir kanskje en litt brattere læringskurve enn med de andre kameraene, men om du behersker manuell fotografering vil du få mer kontroll, og bedre bilder.

Hvis du har tenkt til å skyte auto hele veien tror jeg at Nikon D3000 kommer til å være det beste valget. Problemet med dette kameraet er at det ikke er like lett å bruke manuelle instillinger. Iso-instillingen ligger for eksempel inne i menyene.

Hvis du har tenkt til å bruke live-view veldig aktivt i fotograferingen er Sony Alpha A330 best på dette området. Live-view vil si at du får opp søkerbildet på LCD-skjermen. Sony er best på dette området, spesielt på autofokus. Skjermen kan også vris på, slik at du kan ta bilder over folkemengder, eller med kameraet liggende på bakken.

For min egen del er automatikk og live-view noe som i hovedsak hører til kompakt-sjangeren. Har du vurdert å kjøpe deg et avansert kompaktkamera? Toppmodellene her koster omtrent det samme som speilrefleksene, gir nesten like bra bildekvalitet. Den store fordelen er at de er svært portable, og det beste kameraet er det man tar med seg over alt.

Det er mulig jeg er litt farget av egne preferanser. Har skutt med Canon siden jeg begynte å fotografere, og er svært fornøyd med det.
Vis hele sitatet...

Takker for et godt svar, du ga svaret jeg var ute etter.
Tror du jeg vil kunne ha like mye glede av canon sitt kamera selvom det er mere manuelle instillinger i motsettning til sony sitt eller nikon?
sony og nikon har alle de samme funksjonene som canon?
canon sitt er vel ikke helt manuelt?

Jeg blir å bruke kameraet til mye forskjellig så jeg vil ha et som er bra allround.
Jeg er jo ute etter å lære men tenker litt langsiktig å så tror du jeg vil ha mere glede av canon sitt kamera en de andre etter som jeg blir bedre?
Sist endret av lofed; 3. januar 2011 kl. 02:16.
Alle kameraene har de samme manuelle instillingene, men canon sine ligger litt lettere tilgjengelig i forhold til knapper osv. Det er ikke noe problem å bruke auto med Canon sitt alternativ heller, men D3000 har en slags form for nybegynner-guide innebygd i kameraet.

Som jeg nevnte i forrige post så er det egentlig ikke så veldig viktig hvilket kamera du kjøper. Når alt kommer til alt kan du ta akkurat de samme bildene med de tre forskjellige kameraene, og bruke dem til det samme. Det er kun snakk om små forskjeller.

På mellomlang sikt vil jeg anbefale Canon sitt kamera. Hvis du virkelig får interesse for feltet kommer du nok til å oppgradere etterhvert.

De første ukene kommer du nok til å fokusere mest på å komponere bildene dine og finne fine motiver, og da er det ikke så nøye hvilket kamera du bruker. A330 har skjermen som gjør at blomsterfotografering nær bakken osv kan bli enklere.

Etterhvert kommer du til å lære deg forholdet mellom lukker, blender og iso, og da kommer Canonen best ut i forhold til disse tre. Hvis du kjøper D3000 kommer du kanskje noe raskere gjennom disse to fasene, men ligger kanskje litt bak når du først har behersket dem.
Trådstarter
Du svarte godt på alle mine spørsmål og jeg har ut fra det bestemt meg for canon sitt.
etter som du mener at jeg vil kunne ha det mere gøy med canon sitt når jeg blir flinkere etc.

KP til deg.