Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1134
hey folks!

funnet ut at jeg skulle begynne å programere java jeg, så jeg fant en guide jeg følger nå på

HTML-kode

http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstoff/intro/kap2.html
så jeg prøver å gjøre de oppgavene en blir bedt om. Men, før denne oppgaven synes jeg en fikk lite hjelp til å forstå whilefunksjonen og man må løse nesten hele oppgaven selv. Noe som selvfølgelig er gøy, men også vanskelig =)
så møter jeg på problemet. Et problem jeg har hatt flere ganger før; når jeg bruker javac i CMD skriver den ut følgende:

Kode

Tid.java:42: cannot find symbol
symbol  : method showMessageDialog(<nulltype>,int,java.lang.String,java.lang.Str
ing,java.lang.String,java.lang.String,int)
location: class javax.swing.JOptionPane
            JOptionPane.showMessageDialog( null, inputSekunder, "er " + timer, "
timer, " +minutter, "minutter og " + sekunder, " sekunder", JOptionPane.PLAIN_ME
SSAGE );
her er det jeg har skrevet så langt som får feilmelding som over. lurer på hva som er galt...

Kode

import javax.swing.JOptionPane;


public class Tid
{

    public static void main( String args [] )
    {
        

        String timerInput;
        //String minimumTimerString;
        String sekunderInput;

        int svar;
        int minimumTimer;
        int timer;
        int inputSekunder;
        int utskrift;
        int sekunder;
        int minutter;
                

        inputSekunder = Integer.parseInt( sekunderInput );

                
        sekunderInput = JOptionPane.showInputDialog( "skriv inn anntall sekunder" );  //< les inn tid >
        //minimumTimerString = 3600;

       

        minimumTimer = ( 3600 );

        while ( inputSekunder >= 0 )
        {
            timer = inputSekunder % 3600;
            minutter = timer % 360; 
            sekunder = minutter % 60;
            
            //utskrift =  inputSekunder; "er" + timer; "timer" +minutter; "minutter og" + sekunder; "sekunder";
            JOptionPane.showMessageDialog( null, inputSekunder, "er " + timer, "timer, " +minutter, "minutter og " + sekunder, " sekunder", JOptionPane.PLAIN_MESSAGE );

            //JOptionPane.showMessageDialog( null, + inputSekunder, "er " + timer, "timer, " +minutter, "minutter og " + sekunder, " sekunder", JOptionPane.PLAIN_MESSAGE );
            //if (minutter >=
         
        //JOptionPane.showMessageDialog( null, + inputSekunder " er " + timer %n + minutter %n + sekunder, "resultater", JOptionPane.PLAIN_MESSAGE ); 
            
            
        }
    }
}
Vennlig hilsen Tord,

PS: regner med å bruke denne tråden til å stille videre spørsmål =)
Sist endret av minimono95; 25. november 2010 kl. 16:19.
Ok, mye feil her. Begynte med å skrive en forklaring, men det ble for omfattende. Anbefaler deg å begynne på kapittel 1, og sett deg ordentlig inn i sakene før du begynner med slike ting som dette.
Sist endret av raze; 25. november 2010 kl. 16:25.
Anbefaler sterkt å bruke et utviklermiljø slik som Eclipse, da får du mye mer hjelp til å finne ut av slike feil.
=(

har nå prøvd
trodde jeg kunne nok for å få det til, vet jo veldig godt at det ikke er ferdig, men det der er en feil jeg ikke tror vil rette seg opp med tiden akuratt
men skulle gjerne hatt litt hjelp på de mest grunnlegende feilene =)


har nå Netbeans på maskina da, får prøve det.

takk for svar =)
En tekststring kan ikke flettes sammen med ",". Dette må gjøres med "+".

Skift:

JOptionPane.showMessageDialog( null, inputSekunder, "er " + timer, "timer, " +minutter, "minutter og " + sekunder, " sekunder", JOptionPane.PLAIN_MESSAGE );

Til:

JOptionPane.showMessageDialog( null, inputSekunder, "er " + timer + "timer, " + minutter + "minutter og " + sekunder + " sekunder", JOptionPane.PLAIN_MESSAGE );

Bruker du "," i et metodekall, signaliserer du et nytt argument.
Sist endret av raze; 25. november 2010 kl. 17:15.
Sitat av raze Vis innlegg
En tekststring kan ikke flettes sammen med ",". Dette må gjøres med "+".

Bruker du "," i et metodekall, signaliserer du et nytt argument.
Vis hele sitatet...
oki, takk =) var nå sånn jeg forsto kompilatoren fortalte meg at jeg skulle gjøre, hadde det ikke sånn først, og det ble fjerna 4 errors ved at jeg gjorde det så tenkte det var riktig :P
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Anbefaler sterkt å bruke et utviklermiljø slik som Eclipse, da får du mye mer hjelp til å finne ut av slike feil.
Vis hele sitatet...
Eller IntelliJ. Eclipse er det tregeste, mest bloatede opplegget jeg noen gang har vært så uheldig å komme bort i. IntelliJ (som riktignok ikke er lynraskt det heller) er raskere, og jeg må si jeg liker det bedre både under installasjon og vanlig bruk.

Nå har jeg riktignok ikke så veldig lang tid som Java-programmerer bak ørene, men dette er altså inntrykket mitt så langt.
Sitat av robhol Vis innlegg
Eller IntelliJ. Eclipse er det tregeste, mest bloatede opplegget jeg noen gang har vært så uheldig å komme bort i. IntelliJ (som riktignok ikke er lynraskt det heller) er raskere, og jeg må si jeg liker det bedre både under installasjon og vanlig bruk.

Nå har jeg riktignok ikke så veldig lang tid som Java-programmerer bak ørene, men dette er altså inntrykket mitt så langt.
Vis hele sitatet...
Husker jeg riktig er vel installasjonen av Eclipse så enkel som å unzippe en mappe? Tar rundt 30 sekunder, så er du igang.

Hva er det du tenker på som er så bloated? Jeg bruker eclipse daglig, og har aldri hvert borte i at den har oppført seg tregt. Eneste er at den noen ganger henger seg ett sekund på enkelte metoder ved bruk av intellisens, men det er en bug ser det ut til som kun gjelder Helios. Ellers går egentlig alt raskt for min del, og den har også ypperlig støtte for testing og debugging.