Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1702
Hei,

Jeg har fått fibernett og får ikke spesielt god kundeservice fra leverandøren, Bredband2. Dette er forøvrig i Stockholms Län. Derfor lurte jeg på om supporten her var noe bedre!

Jeg er direkte koblet til fibernettet med en ethernetkabel, ikke via noe modem eller router.

Dette er meldingen jeg får opp under systemvalg -> nettverk i OS X:

Status: Tilkoblet. Ethernet har en selvtildelt IP-adresse og vil ikke kunne koble til Internett.

IP-adresse: 169.254.207.162

Subnettmaske: 255.255.0.0


--------------

Bruker jeg nettverksdiagnose-verktøyet, kommer følgende opp:

Ethernet: Lyser GRØNT.

Nettverksinnstillinger: Lyser GULT.

Internettleverandør: Lyser GRØNT.

Internett: Lyser RØDT.

Tjener: Lyser RØDT.

Verktøyet ber med kontakte bredbåndsleverandøren.

Hva kan jeg gjøre?! Takker for hjelp.
Kontakt bredbåndsleverandøren.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg har fått fibernett og får ikke spesielt god kundeservice fra leverandøren, Bredband2... ... Derfor lurte jeg på om supporten her var noe bedre!
Vis hele sitatet...
Sitat av Goophy Vis innlegg
Kontakt bredbåndsleverandøren.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det, de er helt håpøse og hadde få forslag.
Hvis du ikke er koblet gjennom modem, så kanskje du må sette opp IP adresse/dns og wins selv. Har du gjort dette? Nå skal ikke jeg si at jeg kan så mye ang fibertilkobling tho.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Hvis du ikke er koblet gjennom modem, så kanskje du må sette opp IP adresse/dns og wins selv. Har du gjort dette? Nå skal ikke jeg si at jeg kan så mye ang fibertilkobling tho.
Vis hele sitatet...
Det skulle ikke være nødvendig, ifølge kundesupport. De sier at man skal få internett bare ved å koble ethernetkabelen direkte fra fibernettboksen til MBP'en.

De har jeg lest. Den ene er så basic at det er ikke mulig og den andre er, utrolig nok, bare for Windows XP/2000.

-------------

Ringte support igjen, i håp om en klokere supporttekniker, men han sa bare: det er et fel IP-adress. Venta til i morron - kanskje det ikke har blivit aktiverad (selv om det ser ut som det er aktivert fra hans skjerm).
Skift leverandør?
MAC OS X/OS 10

Gå till Apple-menyn > Systeminställningar.
Klicka på [Nätverk].
Under Visa – välj Inbyggt Ethernet.
Välj fliken TCP/IP.
Under Ställ in – välj Med DHCP.
Ta bort det som eventuellt står under DNS-servrar.
Klicka på knappen [Utför] och stäng fönstret.
Starta om datorn om inställningarna inte slår igenom automatiskt.

Testet dette?
Sitat av prenix Vis innlegg
Skift leverandør?
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg i morgen kveld om det ikke løser seg i løpet av
dagen

Sitat av Nitram Vis innlegg
MAC OS X/OS 10

Gå till Apple-menyn > Systeminställningar.
Klicka på [Nätverk].
Under Visa – välj Inbyggt Ethernet.
Välj fliken TCP/IP.
Under Ställ in – välj Med DHCP.
Ta bort det som eventuellt står under DNS-servrar.
Klicka på knappen [Utför] och stäng fönstret.
Starta om datorn om inställningarna inte slår igenom automatiskt.

Testet dette?
Vis hele sitatet...
Det var det jeg siktet til når jeg skrev "...er så basic at det er ikke mulig...". Gjorde det forøvrig før jeg ringte support.

---------------

Takker for innspill, men ser tydeligvis ut som om jeg må smøre meg med tålmodighet nok en dag. I want my internet!
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Det var det jeg siktet til når jeg skrev "...er så basic at det er ikke mulig...". Gjorde det forøvrig før jeg ringte support.
Vis hele sitatet...
Trodde du mente den biten hvor du måtte sjekke om kablene var plugget i riktig port osv.

Lykke til med ny ISP!
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg er direkte koblet til fibernettet med en ethernetkabel, ikke via noe modem eller router.
Vis hele sitatet...
Boksen du setter ethernetkabelen i er nok et modem, ettersom man ikke magisk kan omforme lys-signaler til elektriske signaler. Har denne boksen strøm?
Overskuddsmateriell
tror alle lampene på routern din skal lyse grønnt om det virker
Sitat av meitemark Vis innlegg
Boksen du setter ethernetkabelen i er nok et modem, ettersom man ikke magisk kan omforme lys-signaler til elektriske signaler. Har denne boksen strøm?
Vis hele sitatet...
He-he, det er selvfølgelig sant. Og ja, den har strøm. Jeg får jo kontakt også, bare ikke riktig IP (osv.).

Jeg spurte forøvrig support om jeg skulle trekke ut denne kontakten, siden det ofte er noe man gjør med et vanlig modem/router. Han svarte nei, det trengte jeg ikke.

Sitat av Bullhill Vis innlegg
tror alle lampene på routern din skal lyse grønnt om det virker
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen router tilkoblet. Og ja, det er ofte et godt tegn.
Unnskyld meg hvis jeg tar helt feil her, men er ikke 169.x.x.x adresser en indikasjon på at nettet ikke fungerer? Her tenker jeg begrenset eller ingen forbindelse i Windows XP.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Unnskyld meg hvis jeg tar helt feil her, men er ikke 169.x.x.x adresser en indikasjon på at nettet ikke fungerer? Her tenker jeg begrenset eller ingen forbindelse i Windows XP.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke.

169-adresser, også kjent som APIPA vil bare si at det ikke er noen DHCP-server som svarer.
Ok, først og fremst, "fiberboksen", hva er dette? Står det noe på den? Hvordan ser den ut? Hvilket merke / modell er det?

2. Har du prøvd å bytte TP-kabelen til en annen port på "fiberboksen"?
3. Nå vet jeg ikke hvordan du har koblet inn fiber på "fiberboksen", men har du prøvd å snu fiberen, hvis du har mulighet til det? Hvis det er SC-SC connector, prøv å knekk av eller bryt av broen forsiktig for så å snu fiberkablene.
4. Hvis du åpner Terminal (cmd+space -> skriv terminal) også skriver du "sudo ifconfig en1 down; sudo ifconfig en1 up". Skriv deretter "ifconfig" og se om du har fått en brukbar IP-addresse. Hvis nei, kopier det som kommer opp når du skriver ifconfig og gi det til oss.
5. Selv om teknikeren du snakket med sa at du ikke skal restarte modemet ditt (også kjent som "fiberboksen" i denne tråden), så står det her at leverandøren din anbefaler å restarte modem/router. Gjør dette.
6. Har du prøvd å sette en router i bakkant som mottar IP via DHCP på WAN sida? Har du evt. fått noe PPPoE/PPPoA informasjon fra din ISP som du skal bruke?
Sitat av Gisse Vis innlegg
Ok, først og fremst, "fiberboksen", hva er dette? Står det noe på den? Hvordan ser den ut? Hvilket merke / modell er det?
Vis hele sitatet...
Dette er boksen vår. Dette er satt opp gjennom Stockholmshem, og mer vet jeg egentlig ikke.

http://img.skitch.com/20101111-kicugcdqftpfdudsi2gd6ghb2n.preview.jpgClick for large view - [color=#A7A7A7]Uploaded with Skitch[/color]

2. Har du prøvd å bytte TP-kabelen til en annen port på "fiberboksen"?
Vis hele sitatet...
Ja, det er (som vist på bildet) to "master-porter" og begge disse er prøvd. Har også sjekket med 2 forskjellige ethernetkabler.

3. Nå vet jeg ikke hvordan du har koblet inn fiber på "fiberboksen", men har du prøvd å snu fiberen, hvis du har mulighet til det? Hvis det er SC-SC connector, prøv å knekk av eller bryt av broen forsiktig for så å snu fiberkablene.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg at jeg venter med til de andre stegene er ferdige, da jeg må skru ned hele driten - noe jeg ikke har veldig lyst til! Men dette følges opp om nødvendig.

4. Hvis du åpner Terminal (cmd+space -> skriv terminal) også skriver du "sudo ifconfig en1 down; sudo ifconfig en1 up". Skriv deretter "ifconfig" og se om du har fått en brukbar IP-addresse. Hvis nei, kopier det som kommer opp når du skriver ifconfig og gi det til oss.
Vis hele sitatet...
Ble dette riktig?

http://img.skitch.com/20101111-cuedtmi3hb1f88yhj2kjwfsq19.preview.jpgClick for large view - [color=#A7A7A7]Uploaded with Skitch[/color]


5. Selv om teknikeren du snakket med sa at du ikke skal restarte modemet ditt (også kjent som "fiberboksen" i denne tråden), så står det her at leverandøren din anbefaler å restarte modem/router. Gjør dette.
Vis hele sitatet...
OK, da gjør jeg det.

6. Har du prøvd å sette en router i bakkant som mottar IP via DHCP på WAN sida? Har du evt. fått noe PPPoE/PPPoA informasjon fra din ISP som du skal bruke?
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke prøvd. Dette tror jeg forøvrig jeg trenger mer info om hvordan jeg skal gjøre!

---------------------------
Tillegg:

Nå har jeg snakket med kundesupport igjen og fikk denne gangen en supporttekniker som faktisk spurte meg spørsmål, på linje med de du spurte, Gisse.

Han konkluderte med at problemet ikke var i leiligheten eller i mine egne nettverksinnstillinger, men at det var noe feil med signalet som kom til fiberboksen vår.

Han skulle derfor kontakte de han trengte (det var visstnok en tredjepart som leverte en eller annen tjeneste til Bredband2) og ringe meg opp igjen.