Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1592
Da har iOS 4.2 (beta) blitt lansert for utviklere gjennom Apple’s nettsider. Jeg er på langt nær noen utvikler men heldigvis hadde jeg en venn som kunne hjelpe meg med anskaffelse av programvaren. En finner sikkert en komplett liste over funksjonaliteter i 4.2 dersom en søker litt rundt, men i denne tråden vil jeg utheve de jeg som en vanlig bruker gledet meg mest over.

Det hele virket fortapt til å begynne med da jeg fikk feilmeldinger hver gang jeg forsøkte å oppdatere iPad’en. Etter mye om og men, og mange fikse løsninger fant vi ut at det var hos meg feilen lå da det var gjort endringer i Windows sin hosts fil, som førte til problemer når det kom til å verifisere programvaren.

Vi fikk ordnet problemet rimelig kjapt når vi først fant ut hvor feilen lå, og da var det bare å vente i spenning på fullførelse av installasjonen. Når iPad’en omsider var klar ble jeg møtt med nok ett hinder. Jeg har en 3G versjon og fikk instruks fra iTunes om å låse opp simkortet før jeg fortsatte. Dette viste seg å være vanskelig da den lukket vinduet hvor pinkoden skulle tastes så snart det ble lastet. Etter en tre, fire forsøk ble jeg oppgitt og fjernet simpelthen simkortet. Når iTunes da hadde fullført prosessen kunne jeg igjen putte inn simkortet.

Hva er nytt?
Jeg har virkelig lengtet etter iOS 4.x til iPad da en kunne forvente seg en form for multitasking, og ikke minst mapper. Det første som ble gjort var å sjekke at mappefunksjonaliteten var på plass, og få kastet alle apps inn i passende mapper. Dette gikk knirkefritt og føles mye mer behagelig ut en alternativet en ville henvendt seg til dersom en hadde jailbreaket enhetene, Categories og kanskje CategoriesSB.

Multitaskingen har gjort det mye mer aktuelt å gjøre ting med iPad. Funksjonaliteten her er nok rimelig lik den til iPhone/iPod som måtte kjøre 4.x. Jeg har kjørt Spotify, mens jeg Skypet, samtidlig som jeg satt på IRC, og styrte også litt med Remote Desktop Connection uten at dette skapte noen problemer. En ny funksjon jeg bemerket på multitaskbar’en, var at det også er mulig å justere lysstyrken uten å måtte gå inn på innstillinger og rote rundt. (Denne ligger på samme side som iPod kontrolleren)

Jeg har bemerket meg én “hardwareendring” hvor den knappen som tidligere har blitt brukt til rotasjonslås har nå en mute funksjon. Rotasjonslåsen kan man finne i multitaskbar’en på samme side som iPod kontrollene.

Gamecenter er jo en av nyhetene som kom med 4.1, og dukker opp til iPad i 4.2. Jeg har ikke fått gjort stort mer en å opprette en konto, da jeg verken har tatt meg helt tid til det, hatt stort bruk for det, eller kjent til, eller hatt kompatible spill.

Det dukket opp noen (for meg) ukjente fenomener med oppdateringen. Etter å ha kikket under Instillinger fant jeg ut at det nå både er lagt ved ett norsk tastatur, samt en norsk versjon av selve operativsystemet. Det ser dessverre ikke ut som om det er kommet en norsk stavekontroll enda, det er mulig dette ligger bortgjemt en plass, eller ikke er blitt produsert enda. Jeg er likevel glad, da jeg ikke hadde forventet ett norsk tastaturoppsett (og OS) før iPad ble lansert her på berget.

Den minst betydelige oppdateringen for meg, er vel det å kunne endre font i Notes appen. Jeg har aldri hatt noe nevneverdig bruk for denne appen, og om jeg så må notere noe så har jeg aldri hengt meg opp i fonten. Så lenge den tar notatene mine så er jeg fornøyd. En har nå tre forskjellige fonter å velge mellom.

Dette var alt jeg har bitt meg merke i, i løpet av den relativt korte tiden jeg har kjørt 4.2 Jeg kommer nok ikke til å nedgradere til 3.2.1 med mindre noe går skikkelig på tverke. Jeg har dog ikke hatt noen problemer enda. Jeg har holdt på med en del apps samtidlig, lastet ned en drøss med apps og har ikke merket at noe har krasjet enda. Kanskje jeg møter på noe gjennom dagen etter hvert som jeg får brukt litt tid på å spille, høre på musikk og annet.

Selv om jeg ikke har hatt noen problemer til nå, vil jeg ikke anbefale folk å installere beta programvare. Jeg ønsker bare å gi folk ett lite innblikk i fremtiden til iPad, som jeg føler ser enda lysere ut nå en før. Jeg vet ikke hvordan mulighetene er for å nedgradere fra 4.2 til 3.2.x, men dersom dere har jailbreaket enheten deres vil jeg sterkt anbefale at dere lagrer SHSH blobs’ene via fremsiden til Cydia før dere setter i gang.

Dersom dere har noen spørsmål så skal jeg prøve å besvare dem så godt som mulig. Jeg er som nevnt bare en "Average Joe", som er veldig nysgjerrig og alt for utålmodig til å vente til senere (oktober/november?).
OBS: Jeg skrev opprinnelig dette en gang ved daggry så jeg har hatt litt mer tid med enheten i etterkant. Jeg har lastet ned en drøss med apps og har tuklet frem og tilbake men har enda tilgode å oppleve at apper krasjer eller lignende.

Skjermbilder
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har du merket noe til bedring av batterikapasiteten? Hørte rykter om at 4.x oppgraderingen skulle hjelpe litt på batteritiden.
Noen som vet om noen som selger iPad 3G billig?
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Shickabang: Nå har jeg vært mer en fornøyd over levetiden til batteriet, så jeg har ikke tenkt noe over dette.
onClipEvent: ebay, qxl, finn? Jeg tror ikke du finner så veldig billige enheter i forhold til Apples egne priser.