Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2262
Skal leie ut en leilighet, og skal sette meg litt inn i regler i forhold til det osv. Har googlet hele dag og fått en del svar på det jeg lurte på. Så, det jeg har kommet til er: du må skatte 28 % av inntekten, du får fradrag på ting som skal opprettholde leiligheten i den standen du har når du leier den ut, og at du kan få mindre skatt ved at du leier ut delvis møblert.

Er det noen smarte hoder her som kan avkrefte/bekrefte dette?

Og ett par andre spm rundt det og leie ut leilighet.

1. La oss si at du skal leie den ut for 10.000 (ett rundt tall). Innkludert i dette tallet, så er det både avdrag, renter og husleie(2000). Skal man da skatte 28 % av 8000?eller skatte av alt på 10.000? Leste noe om at man kunne få skatte fritt husleien, men det kan jo være feil.

2. Leste at vis du hadde møblert så slapp du og skatte 28%, men fikk heller da 15 % i skatt?

3. Er det noen andre gode metoder for å slippe og skatte på leiligheten?

På forhånd, takk for svar
Du må skatte av overskuddet på utleiet. Du får ikke fradrag for avdrag og renter. Det du kan få avdrag for er husleie i borettslaget, kommunale avgifter (om dette ikke er innbakt i husleien) og oppussing opp til en viss sum pr år.

Si du leier ut for 10k i mnd:

Husleie til boretsslaget: 1900,-

Overskudd: 8100,-
-28% skatt

= 5832,-

Det er ikke forskjellig skatt på møblert eller umøblert. Tas ikke hensyn til at du har renter og avdrag.
hvorfor ikke leie ut uten å si ifra da er det ingen skatt:P
Sitat av excubated Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er dessverre en nesten åtte år gammel artikkel, og jeg ville ikke ha stolt på at disse reglene gjelder fremdeles.

davinci:hvis du har googlet i hele dag har du vel funnet denne? Det er jo ikke spesielt enkelt å forstå, men en telefon til skattekontoret kan sikkert være smart.
Denne skal være oppdatert i 2008, og det er da jeg mener nye regler kom:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=516693

Sitat av davinci Vis innlegg
2. Leste at vis du hadde møblert så slapp du og skatte 28%, men fikk heller da 15 % i skatt?
Vis hele sitatet...
Du misforstår litt. Poenget er at du skal få fradrag for slitasje av disse møblene, og kan da trekke fra 15% av leieinntektene, som fradrag.

10 000 kr leieinntekt
- 1500 kr fradrag for møbler
= 8500 kr skattepliktig inntekt
- 2380 kr skatt

Husk også at du kan få fradrag på vedlikehold, og mye av borettslagutgifter er nemlig dette. I tillegg har du jo ingen skatt på renter.

Sitat av sandkasse Vis innlegg
Du må skatte av overskuddet på utleiet. [COLOR=Red]Du får ikke fradrag[/COLOR] for avdrag og renter. Det du kan få avdrag for er husleie i borettslaget, kommunale avgifter (om dette ikke er innbakt i husleien) og oppussing opp til en viss sum pr år.

Si du leier ut for 10k i mnd:

Husleie til boretsslaget: 1900,-

Overskudd: 8100,-
-28% skatt

= 5832,-

[COLOR=Red]Det er ikke forskjellig skatt på møblert eller umøblert.[/COLOR] Tas ikke hensyn til at du har renter og avdrag.
Vis hele sitatet...
Påpekt de ting jeg mener er feil.
Mulig det er nye regler på dette området. Da jeg sist sjekket opp var det overstående gjeldene lov i Oslo. Vet ikke om det er forskjell fra kommune til kommune.
Trådstarter
14 0
Okay, takk for gode linker og tilbake meldiger! Har sett litt på tallene og laget ett lite regnestykke ut i fra de linkene som ble oppgitt. Tror det ble riktig, men håper vis det er noe som er galt så retter noen meg

10.000= husleie jeg ønsker
15% = prosent trekk ved møblert leilighet, noe jeg skal ha
28% = prosent skatt som skal trekkes
2025 = husleien som da inneholder, nedbetaling av fellesgjeld, vaktmestertjeneste, offentlig og kommunale avgifter, forsikring av bygget og feste avgift m.m)

10.000*0.15 = 1500 (fradrag)
8500 (etter den møblerte fradraget)
8500 - 2025 = 6475 (husleien)
6475 (etter husleie fradrag)
6475*0.28 = 1813 (skatt)

1813(skatt som skal betales hver mnd)

Stemmer dette lille regnestykket? Ikke så veldig god i matte, men tror jeg har fått dette riktig til
Det som kanskje kan være ett spm tegn er om jeg kan få fratrekk på husleie 2025, der ligger det jo en del ting som ikke er under hus forsikring/kommunale avgifter osv...

Noen innspill?