Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2861
I det siste har det vært mer og mer fokus på rusmiddelpolitikken, med stadige oppslag i aviser(både på nett og papir), tv-debatter og ny, spennende forskning. Den vanlige mannen i gata har begynt å skjønne at skremselspropagandaen slettes ikke stemte, og man begynner å spørre seg selv.

Flere og flere land går mot avkriminalisering, legalisering, heroin på resept og andre veier(medisinsk bruk av cannabis). California skal ha folkeavstemning til høsten, Aftenpostens papirutgave hadde idag en stor forside sak om Stoltenbergutvalgets nye forslag til narkotikapolitikken, sosiolog Willy Pedersen har snudd tvert om, og har gått offentlig ut med sine meninger, og mye mer.

Flere profilerte personer står frem, og man kan se begynnelsen på en ny era.

For meg ser det ut til at ting kommer på rett kjøl. Fokuset på de gamle synderne; hasj, amfetamin og heroin har endret seg, man fokuserer mer på at ungdommen bruker "nye" rusmidler, i den forstand at de var mindre utbredt før: GHB, diverse RC's og "legal highs".

Kanskje dette tiåret(2010-2019) er det tiåret man vil huske for en omvending i rusmiddel politikken? Jeg tror og håper på det beste. Flere og flere land slenger seg på med nye, mer liberale lover(f.eks Portugal, Mexico), man vil slutte å kriminalisere brukeren, og heller satse på de vinningskriminelle. Som smugler, selger, blander ut og tjener stort på denne virksomheten.

Jeg tror at de neste 10 årene, så vil vi se mer av statlig regulering og lovendringer. Nye politikere slipper til, UMN(ungdom mot narkotika) har fått sitt motstykke i Ungdom for human narkotikapolitikk, og de får stadig større oppslutning. Fokuset har endret seg til de positive sidene ved rusmidler, som medisin og som verktøy for å forstå seg selv(hallusinogener).

Måtte bare få ut tankene mine, jeg. Hva tror dere?
Synspunkter?
Ja da går vi vel mot verre tider?
Nei, men det gjenstår å se, ingen kan si sikkert at det blir bedre vertfall.
Selvfølgelig går vi mot bedre tider, spørsmålet er vel hvor lang tid det vil ta?
Anser legalisering som uunngåelig.

Now let's play, the waiting game.
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Anser legalisering som uunngåelig.

Now let's play, the waiting game.
Vis hele sitatet...
Jeg elsker hvordan du kjemper for en legalisering med «The waiting game»! Vent. Det er sånne latsekker som deg som gjør at folk ser skjevt på rusbruk.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Jeg elsker hvordan du kjemper for en legalisering med «The waiting game»! Vent. Det er sånne latsekker som deg som gjør at folk ser skjevt på rusbruk.
Vis hele sitatet...
Kjemper og hardt for legalisering med det kjente ''waiting game''
Det betyr ikke at jeg er lat.
Hva er det en vanlig privatperson kan gjøre for å endre enn lov her i landet? Gee wiz.
be here now
Revbatim's Avatar
Trådstarter
Sitat av Norther Vis innlegg
Hva er det en vanlig privatperson kan gjøre for å endre enn lov her i landet? Gee wiz.
Vis hele sitatet...
Engasjere seg i politikk, melde seg inn i politiske partier, være flink til å snakke for seg, og slikt
Jeg syns det begynner å se lysere ut. Hadde vert fantastisk å bli avkriminalisert og ikke stemplet som narkis av familien min fordi jeg tar en blås iblant.
Avkriminalisering har vært diskutert opp og i mente helt siden stoffene ble kriminalisert. Det kommer helt sikkert ikke til å skje.
Ja, for vi er alle inneforstått med at verden slettes ikke går fremover, og utvikling har vi aldri hørt om.
Vi er kanskje et lite skritt i riktig retning. Tror at når den yngre generesjonen begynner å ta over, vil ting bli mer liberalt.
Sist endret av onoffon; 24. juni 2010 kl. 02:54.
får da virkelig håpe det!
Den første steinen i muren er knust.
Vent noen tiår, til Freakfolket dominerer Norge, da skal vi vise dem hva liberalisme betyr.
Sist endret av Kimer28; 25. juni 2010 kl. 22:08.
▼ ... over en måned senere ... ▼
personlig så tror jeg at ingen av oss her vil få oppleve et Norge der cannabis er legalisert. Jeg tror dette kommer til å ta utrolig lang tid siden det er såpass mange i Norge som enda har tatt et standpunkt mot cannabis uten egentlig å vite så mye om det. det blir på en måte som å følge bølgen...
Sitat av motleycrue Vis innlegg
personlig så tror jeg at ingen av oss her vil få oppleve et Norge der cannabis er legalisert. Jeg tror dette kommer til å ta utrolig lang tid siden det er såpass mange i Norge som enda har tatt et standpunkt mot cannabis uten egentlig å vite så mye om det. det blir på en måte som å følge bølgen...
Vis hele sitatet...
Det tror ikke jeg, de fleste på freak.no har sikkert en seksti til sytti år igjen å leve, i løpet av den tiden vil hele regjeringen bli skiftet ut. Og med tanke på at den yngre generasjonen idag er mye mer liberalistisk enn den som styrer landet nå så kan vi ikke ta det for gitt at det ikke vil bli noen forandringer de neste tiårene. Selv de siste årene så har jo et lite antall politikere gått ut og sagt at de er åpne for ny ruspolitikk, det har blitt lansert forskningsartikler som taler for avkriminalisering, det har blitt åpnet sprøyterom. Så jeg tror definitivt at vi kan regne med noe progresjon fremover.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
med tanke på at den yngre generasjonen idag er mye mer liberalistisk enn den som styrer landet nå
Vis hele sitatet...
Det kan kanskje virke slik, men husk på at det finnes masse liberale gamlinger, og plenty med konservative kids.

Jeg tror også vi kommer til å se en endring av narkotikapolitikken i Norge fremover, men jeg tviler nesten når jeg ser hvordan Oslopolitiet farer frem (ref. den nye "tøffe" linjen, hvor de nekter frivillige å dele ut rent brukerutstyr.) Vi får se....
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det kan kanskje virke slik, men husk på at det finnes masse liberale gamlinger, og plenty med konservative kids.

Jeg tror også vi kommer til å se en endring av narkotikapolitikken i Norge fremover, men jeg tviler nesten når jeg ser hvordan Oslopolitiet farer frem (ref. den nye "tøffe" linjen, hvor de nekter frivillige å dele ut rent brukerutstyr.) Vi får se....
Vis hele sitatet...
Ja, det er alltid unntak. Jeg tror allikevel at det er tilfelle; men med tanke på at vi, den yngre generasjonen, vokser opp med informasjon som er mye mer tilgjengelig enn det de fleste femtiåringer gjorde når de var unge, er det mye lettere å danne seg et selvstendig bilde enn det det var før. I tillegg antar jeg at bruken av f. eks hasj har blomstret det siste tiåret blant unge, dette har jeg dog ikke noe statistikk på. Men når flere bruker det, vil det også bli mer allment akseptert.

Kan hende jeg er for forhåpningsfull her, og at det bare er nærmiljøet jeg er i som gjør at jeg danner meg en vrangforestilling, men jeg tror at denne generasjonen er vesentlig mer åpne for nye lover rundt narkotika enn det de som styrer landet vårt nå er.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Det tror ikke jeg, de fleste på freak.no har sikkert en seksti til sytti år igjen å leve, i løpet av den tiden vil hele regjeringen bli skiftet ut. Og med tanke på at den yngre generasjonen idag er mye mer liberalistisk enn den som styrer landet nå så kan vi ikke ta det for gitt at det ikke vil bli noen forandringer de neste tiårene.
Vis hele sitatet...
good point, det tenkte jeg ikke på. Uansett så tror jeg at mange land er redd for å ta det "første" steget ved å legalisere cannabis, tror ihvertfall ikke Norge blir noen av de første. blir jo folkeavstemning i California i høst, så jeg gjør som mange, og krysser fingrene at California legaliserer vil også ha en effekt, hvor flere kanskje vil følge etter, og forhåpentligvis vil dette nå Norge engang i tiden.

Hva tenker dere forresten om California situasjonen? tror dere det går?
Jeg så synechdote new york i går. Av den lærte jeg at hvis man venter med å gjøre ting. Kan man ende opp med å vente hele livet..

neste gang noen av dere ser en politiker, om dere tør eller gidder. Så kan dere vise dem direkte resultatet av forbudspolitikken utenfor Oslo s. Fortell dem hvor mye getaway teorien stemmer, og hvordan man ikke kan få kjøpt et eneste gram hasj på gata uten å bli tiibudt enten piller, amf og heroin.

Med andre ord, dere må være deres egene lobbyister. Lobby virksomhet er sterke virkemidler i politikken. Det er grunnen til at USA lar israel holde på som de gjør og grunne til at de bruker mer penger på krig, og fengsel en de gjør på utdanning og helsetjenester.

Hvis ingen gidder å gjøre noe, skjer det ikke noe.

Stop talking, start walking!
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Jeg så synechdote new york i går. Av den lærte jeg at hvis man venter med å gjøre ting. Kan man ende opp med å vente hele livet..

neste gang noen av dere ser en politiker, om dere tør eller gidder. Så kan dere vise dem direkte resultatet av forbudspolitikken utenfor Oslo s. Fortell dem hvor mye getaway teorien stemmer, og hvordan man ikke kan få kjøpt et eneste gram hasj på gata uten å bli tiibudt enten piller, amf og heroin.

Med andre ord, dere må være deres egene lobbyister. Lobby virksomhet er sterke virkemidler i politikken. Det er grunnen til at USA lar israel holde på som de gjør og grunne til at de bruker mer penger på krig, og fengsel en de gjør på utdanning og helsetjenester.

Hvis ingen gidder å gjøre noe, skjer det ikke noe.

Stop talking, start walking!
Vis hele sitatet...
Selv om du har rett i det du sier her, så tar du allikevel feil. Marihuana marsjen er et eksempel på dette. Om en nedrøyka vaktmester går bort til hver politiker han ser, og sier at han vil at det skal bli legalisert, så går det mot saken vi vil kjempe for. Jeg har mer troen på at man kan samle seg i grupper som Ungdom for Human narkotikapolitikk, og at de som kan prate for seg, og bruker stoff på en skikkelig måte skal ta det opp med politikere.
Sitat av motleycrue Vis innlegg
good point, det tenkte jeg ikke på. Uansett så tror jeg at mange land er redd for å ta det "første" steget ved å legalisere cannabis, tror ihvertfall ikke Norge blir noen av de første. blir jo folkeavstemning i California i høst, så jeg gjør som mange, og krysser fingrene at California legaliserer vil også ha en effekt, hvor flere kanskje vil følge etter, og forhåpentligvis vil dette nå Norge engang i tiden.

Hva tenker dere forresten om California situasjonen? tror dere det går?
Vis hele sitatet...
Er helt latterlig å se på f.eks. Cops hvordan de håndterer dette i statene. Går på bruker, bruker, bruker. Og rett i fengsel for den minste ting. Overfylte fengsler der de fleste sitter for mindre narkotikaforbrytelser. Daglige drap og gjengkriger som kunne vært unngått hadde det vært legalisert. Ikke minst i Mexico, der 23.000 mennesker er blitt drept i narkokrigen som har pågått siden 2006. Er jo helt forbanna utrolig at det skal gå an. De er så uvitende og fordomsfulle at de ser ikke løsningen som ligger rett foran øynene deres.
Mange mange tusen liv vil bli spart ved legalisering. Og nei, legalisering fører ikke til at gatene vil fylles opp med nye narkomane som ligger overalt så du ikke ser asfalten.


God artikkel i Dagbladet:

http://www.dagbladet.no/2010/06/03/k...tikk/11942454/